Spis treści

Czym jest reklama internetowa?

Reklamą internetową nazywamy reklamę wykorzystującą Internet jako źródło docierania do nowych klientów. Składają się na nią wszystkie działania mające na celu promocję oferty firmy i budowanie jej rozpoznawalności.

W związku z ciągłym wzrostem zainteresowania sprzedażą produktów i usług przez Internet, reklama online dynamicznie się rozwija i obecnie jest jednym z najskuteczniejszych sposobów na dotarcie do szerokiej grupy odbiorców. Może być ona wyświetlana zarówno na stronach internetowych, jak i w mediach społecznościowych, wyszukiwarce Google i innych miejscach w obrębie sieci WWW.

Wypromujemy Twoją firmę w Internecie

Zamów bezpłatną wycenę!

(czytaj więcej) Na podstawie tej zgody będziemy mogli skontaktować się z Tobą za pośrednictwem np. telefonu czy poczty elektronicznej w celu obsługi przez nas twojego zapytania. Administratorem Twoich danych osobowych jest KS Sp. z o.o. Gorzyce 141, 38-230 Nowy Żmigród, NIP: 6852338589. Gwarantujemy spełnienie wszystkich Twoich praw wynikających z ogólnego rozporządzenia o ochronie danych, tj. prawo dostępu, sprostowania oraz usunięcia Twoich danych, ograniczenia ich przetwarzania, a także prawo wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych osobowych (więcej na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w Polityka Prywatności). (zwiń)

Rodzaje reklamy internetowej

W Internecie dostępne jest wiele kanałów, programów oraz platform służących do promocji. Istnieje także wiele rodzajów reklam internetowych. Przykładowe formy reklamy internetowej to:

  • SEM (Search Engine Marketing) — na ten rodzaj reklamy składają się płatne reklamy (np. Google Ads) oraz budowanie zasięgu organicznego w wyszukiwarkach takich jak Google czy Bing (SEO — Search Engine Optimization, czyli optymalizowanie strony pod kątem wyszukiwarek),
  • Content marketing (marketing treści) — jego rolą jest angażowanie odbiorców poprzez interesujące ich treści w postaci artykułów, poradników, e-booków, podcastów czy wideo,
  • promocja w mediach społecznościowych — w jej skład wchodzi budowanie zasięgów organicznych poprzez prowadzenie fanpage jak i płatne reklamy w social media,
  • reklamy na stronach WWW — reklamy umieszczane w obrębie stron internetowych w postaci np. banerów, wideo czy linków natywnych,
  • reklamy w sieci reklamowej Google — reklamy wyświetlane w obrębie Gmaila, YouTube'a oraz wśród partnerów zewnętrznych,
  • e-mail marketing — promowanie firmy lub oferty za pomocą wiadomości e-mail. Do tej formy reklamy zaliczamy zarówno newsletter jak i cold mailing,
  • influencer marketing — współpraca z popularnymi w sieci osobami (influencerami), które za zadanie mają promocję produktów lub usług danej firmy wśród swoich obserwujących,
  • video marketing — reklamowanie usług lub produktów za pomocą materiałów wideo. Obecnie reklama wideo jest szeroko dostępna na platformach takich jak YouTube, Facebook czy Instagram.

Więcej o reklamie internetowej i jej rodzajach dowiesz się z mojego poprzedniego artykułu: Rodzaje reklamy internetowej — wszystko co musisz wiedzieć o reklamie w Internecie

Zalety reklamy internetowej

Brak ograniczeń czasowych

Sklepy internetowe oraz strony WWW nie mają określonych godzin otwarcia, tak jak ma to miejsce w świecie rzeczywistym. Klienci mogą zapoznać się z ofertą w dowolnym czasie, ponieważ mają do niej nieograniczony dostęp — 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Reklamy internetowe nie muszą być emitowane w określonych porach dnia (jak np. w telewizji) i można się nimi posługiwać przez cały dzień. Strefy czasowe w różnych krajach również nie mają znaczenia. Wpisy reklamowe, artykuły na firmowym blogu eksperckim oraz filmy na YouTube można przeglądać w dowolnym czasie z dowolnego miejsca na świecie.

Globalny charakter reklamy

Dzięki wykorzystaniu reklamy internetowej możemy dotrzeć do każdego miejsca na świecie. Dzięki ciągłemu postępowi technologicznemu ta forma reklamy ma nieograniczony zasięg i daje firmom możliwość rozwoju oraz dotarcia ze sprzedażą na międzynarodowe rynki. Mówi się, że Internet w jakiś sposób skraca odległość, ułatwiając w ten sposób kontakt z odbiorcami i potencjalnymi klientami, który poprzez sieć internetową już i tak jest prosty i niedrogi.

Interaktywność

Jest to jedna z głównych zalet reklamy online. Nowoczesne techniki stosowane w narzędziach reklamy internetowej pozwalają na podtrzymanie relacji i więzi pomiędzy przedsiębiorstwem/marką a odbiorcami. Możliwe jest to na wiele sposobów, np. poprzez:

  • wartościowe treści reklamy wzbogacone o elementy CTA („Kup teraz”, „Sprawdź” itp.),
  • kampanie marketingowe edukujące internautów (np. za pomocą newslettera),
  • marketing w mediach społecznościowych (tworząc angażujące odbiorców treści, które utrzymują z nimi więź),
  • treści poradnikowe i specjalistyczne na blogu firmowym,
  • podcasty i materiały wideo, które tworzone są w odpowiedzi na realne potrzeby odbiorców,
  • webinary, w których odbiorcy mogą brać czynny udział i zadawać pytania.

Porozmawiajmy o reklamie Twojej firmy w Internecie


Zamów bezpłatną wycenę!

(czytaj więcej) Na podstawie tej zgody będziemy mogli skontaktować się z Tobą za pośrednictwem np. telefonu czy poczty elektronicznej w celu obsługi przez nas twojego zapytania. Administratorem Twoich danych osobowych jest KS Sp. z o.o. Gorzyce 141, 38-230 Nowy Żmigród, NIP: 6852338589. Gwarantujemy spełnienie wszystkich Twoich praw wynikających z ogólnego rozporządzenia o ochronie danych, tj. prawo dostępu, sprostowania oraz usunięcia Twoich danych, ograniczenia ich przetwarzania, a także prawo wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych osobowych (więcej na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w Polityka Prywatności). (zwiń)

Niskie koszty

W porównaniu do alternatywnych źródeł przekazu (np. telewizji lub radia), reklama internetowa jest relatywnie tania. Jest to atut nie do przecenienia, ponieważ przy niskim nakładzie pieniężnym można zaplanować reklamę o szerokim zasięgu lub trafić z nią do precyzyjnie określonej grupy docelowej. Dodatkowo można wybrać różne modele rozliczeń (CPC, CPM, CPV), co daje większą kontrolę nad budżetem.

Określona grupa odbiorców, personalizacja

Skoro już mowa o docieraniu z przekazem reklamowym do właściwych osób, warto wspomnieć o szerokich możliwościach personalizowania reklam. Internet daje reklamodawcom możliwość dotarcia do konkretnej grupy odbiorców na różne sposoby. Wszelkie działania reklamowe można kierować do określonej grupy osób i przystosować przekaz do ich potrzeb i zainteresowań. Jest to nie tylko opłacalne dla przedsiębiorstwa, ale również pozytywnie wpływa na jego wizerunek w sieci — reklama firmy nie zostanie odebrana jako nachalna, ale jako taka, która próbuje się dopasować do wymagań i potrzeb odbiorców.

Elastyczność

Reklamę internetową można w łatwy sposób uruchamiać, przekształcać i modyfikować, jeżeli zachodzi taka konieczność oraz w przypadku, gdy jest ona mało skuteczna. Prowadzone działania reklamowe można na bieżąco dostosowywać poprzez zmienianie komunikatów, kreacji graficznych czy dodawanie nowych formatów. Dzięki temu reklamodawcy mogą niemal natychmiast reagować na zmieniające się potrzeby rynku czy odbiorców. Taka elastyczność pozwala testować różne rozwiązania, a tym samym poprawiać efektywność kampanii. Zmiany w kampaniach internetowych można wprowadzać szybko, bez ponoszenia dużych kosztów. W opozycji stoją tradycyjne formy reklamy, które nie zawsze da się dostosować do zmieniających się okoliczności.

Ilość dostępnych formatów

W Internecie dostępne jest wiele formatów reklamowych, pozwalających na prowadzenie różnorodnych działań promocyjnych. Do najpopularniejszych należą oczywiście banery reklamowe na stronach internetowych, posty sponsorowane, reklamy wideo, wiadomości mailowe, virale (marketing wirusowy), artykuły sponsorowane oraz wpisy blogowe.

Możliwość łączenia z innymi działaniami

Kolejną zaletą reklamy internetowej jest możliwość łączenia jej z innymi działaniami marketingowymi. Za przykład niech tutaj posłuży SEO, które doskonale współpracuje z content marketingiem. Tworzone treści po odpowiedniej optymalizacji mogą trafić na pierwszą stronę wyników wyszukiwania, dzięki czemu będą one generować ruch na stronie. Takie treści możemy następnie udostępniać w postaci krótkich postów w social mediach lub jako materiały wideo, budując dodatkowe zasięgi wpisu.

Infografika zalety reklamy internetowej

Wady reklamy internetowej

Nadmiar reklam w Internecie

Internet, który obecnie znamy, jest przesycony reklamami. Skutkuje to niechęcią internautów do oglądania jakichkolwiek przekazów reklamowych. W tym celu stosują oni blokery (Adblocki), które ograniczają wyświetlanie się banerów reklamowych czy reklam video.

Dość popularna jest tzw. ślepota banerowa, czyli zjawisko świadomego lub mimowolnego pomijania przez internautów reklam banerowych. Jest to wynik przyzwyczajenia się do otaczającego nas nadmiaru treści reklamowych. Nasz mózg po prostu automatycznie filtruje informacje, które uznaje za nieistotne lub irytujące. W związku z tym dużym wyzwaniem staje się przygotowanie ciekawej kampanii reklamowej, która nie zostanie przez odbiorców „odfiltrowana”.

Powierzchowność przekazu

Reklamy w sieci często opierają się na bardzo szybkim i powierzchownym przekazie, który może być pomijany lub przeoczony przez odbiorcę. Wiąże się to z krótkim czasem ekspozycji samej reklamy, a także szybką utratą zainteresowania przez odbiorcę. Internauci są przyzwyczajeni do szybkiej konsumpcji treści i jeżeli reklama nie przykuje ich uwagi w ciągu kilku sekund, stracą nią zainteresowanie. Dodatkowo, powtarzający się przekaz szybko staje się monotonny, drażni i może wywołać efekt odwrotny do zamierzonego.

Duża konkurencja

Digital marketing jest branżą bardzo konkurencyjną, co powoduje, że reklamy wymagają ciągłych analiz, modyfikacji, a samo zarządzanie nimi — wiedzy i umiejętności. W praktyce oznacza to, że firmy muszą stale monitorować swoje kampanie i reagować na zmieniające się trendy czy działania konkurencji. Skuteczne działania na rynku silnie konkurencyjnym wymagają bieżącej optymalizacji treści, sprawdzania ustawień kampanii czy testowania różnych formatów reklamowych.

Wysoka konkurencyjność oznacza także rosnące koszty reklamy, co wymusza efektywniejsze zarządzanie budżetami reklamowymi.

Efekty dopiero po dłuższym czasie

Niektóre z działań prowadzonych w ramach kampanii reklamowej w Internecie przynoszą oczekiwane rezultaty dopiero po kilku miesiącach. Przykładem takiego działania może być pozycjonowanie stron internetowych.

Aby skutecznie walczyć o pozycję w wyszukiwarce internetowej, niezbędne jest zadbanie o aspekty techniczne strony (szybkość ładowania, dostępność dla robotów wyszukiwarek, przystosowanie do urządzeń przenośnych), tworzenie wartościowych treści (np. w ramach content marketingu), a także budowanie autorytetu domeny poprzez pozyskiwanie odnośników do witryny. Wszystko to wymaga czasu. Zbyt szybki przyrost treści na stronie lub pojawienie się dużej liczby linków zwrotnych stanowi sygnał ostrzegawczy dla algorytmów, które ostatecznie mogą nałożyć na taką stronę karę.

W przypadku Google Ads czy innych kampanii płatnych efekty reklamy są widoczne znacznie szybciej. Po kilku tygodniach monitorowania i wprowadzania optymalizacji kampania osiąga pełny potencjał, przynosząc lepsze rezultaty i wyższy zwrot z inwestycji (ROI).

Nachalność

Reklamy w Internecie bywają nachalne, uciążliwe i irytujące dla odbiorców. Może to prowadzić do zniechęcenia do marki, produktu lub usługi, czyli przynieść efekt odwrotny do zamierzonego. Przykładem nachalności ze strony reklamodawców jest, chociażby wysyłanie spamu.

Firmy muszą brać pod uwagę to, w jaki sposób będą komunikować się ze swoimi potencjalnymi klientami i jak często reklama będzie się im wyświetlać, aby nie doprowadzić do sytuacji, w której użytkownik, zamiast skorzystać z oferty, będzie jej za wszelką cenę unikał lub stanie się aktywnym krytykiem marki. Pamiętaj, że nietrafiona reklama może skutecznie zniechęcić do wizyty w serwisie czy zakupu.

Brak kontroli

Reklama internetowa puszczona samopas często wyświetla się na różnych stronach internetowych, niekoniecznie zgodnych z wartościami marki. Łatwo wyobrazić sobie sytuację, kiedy to reklama szybkiego samochodu pojawia się tuż obok informacji o śmiertelnym wypadku na autostradzie. Albo gdy oferta egzotycznej wycieczki zostaje zestawiona z informacją o zamieszkach w tej części świata. Takich przykładów jest wiele i bez odpowiedniego zabezpieczenia reputacji marki (brand safety), reklamy mogą przynieść więcej szkody niż pożytku.

Na szczęście coraz więcej platform reklamowych oferuje ochronę marki, np. poprzez listy wykluczeń słów kluczowych, blokowanie określonych kategorii reklam czy wybór stron i kontekstów do wyświetlania.

Zależność od narzędzi i technologii

Chcąc odnieść sukces w reklamie online, reklamodawca musi nastawić się na korzystanie ze specjalistycznych narzędzi, wtyczek, programów czy dedykowanych platform. Oznacza to, że efektywność działań marketingowych uzależniona jest od prawidłowego działania tych narzędzi i umiejętności osób, które się nimi posługują.

W osiągnięciu zamierzonych efektów mogą przeszkodzić problemy techniczne, błędy w ustawieniach kampanii czy zmiany przeprowadzane przez dostawców rozwiązań technologicznych, takie jak aktualizacje algorytmów wyszukiwania czy modyfikacja panelu reklamowego.

Warto także wspomnieć, że branża marketingu w sieci ulega ciągłym zmianom, a to z kolei wymaga stałego aktualizowania wiedzy i dostosowywania strategii do pojawiających się możliwości lub ograniczeń. Dla wielu, zwłaszcza małych firm, może to być wyzwanie zarówno organizacyjne, jak i finansowe.

Infografika wady reklamy internetowej

Strategia marketingowa w Internecie

Pojęciem strategii marketingowej określa się plan, który zarysowuje cele, jakie ma realizować reklama, i sposoby dotarcia do naszej grupy docelowej. Strategia marketingowa musi opierać się na dokładnej analizie rynku i potrzebach odbiorców, ale powinna być także elastyczna i dostosowana do warunków rynkowych, które ulegają ciągłym zmianom. Tworząc strategię marketingową weź pod uwagę zarówno wady, jak i zalety reklamy w internecie. Dzięki temu zmaksymalizujesz zysk i unikniesz ewentualnych pułapek.

Porozmawiajmy o reklamie Twojej firmy w Internecie


Zamów bezpłatną wycenę!

(czytaj więcej) Na podstawie tej zgody będziemy mogli skontaktować się z Tobą za pośrednictwem np. telefonu czy poczty elektronicznej w celu obsługi przez nas twojego zapytania. Administratorem Twoich danych osobowych jest KS Sp. z o.o. Gorzyce 141, 38-230 Nowy Żmigród, NIP: 6852338589. Gwarantujemy spełnienie wszystkich Twoich praw wynikających z ogólnego rozporządzenia o ochronie danych, tj. prawo dostępu, sprostowania oraz usunięcia Twoich danych, ograniczenia ich przetwarzania, a także prawo wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych osobowych (więcej na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w Polityka Prywatności). (zwiń)

Podsumowanie

Reklama internetowa jest skutecznym sposobem dotarcia do grupy potencjalnych klientów oraz budowania więzi, relacji i zaangażowania z odbiorcami. Dzięki elastyczności, interaktywności czy zastosowaniu różnych formatów reklamowych jesteśmy w stanie skutecznie wypromować naszą firmę w regionie, kraju czy na świecie. Reklama w Internecie jest także znacznie tańsza w porównaniu do tej tradycyjnej. Pomimo rozlicznych zalet, ma ona także swoje wady, które należy wziąć pod uwagę, planując kampanię w sieci.