Co to e-commerce - Definicja

E-commerce (handel elektroniczny, e-handel, handel internetowy) to kupowanie i sprzedawanie produktów za pośrednictwem sieci komputerowej, głównie Internetu. ​​Towary i usługi są zamawiane przez sieć, ale płatność i ostateczna dostawa zamówionego towaru lub usługi może być dokonana w sieci lub poza siecią. Do najpopularniejszych form handlu elektronicznego należą: sklepy internetowe, portale aukcyjne, serwisy ogłoszeniowe.

Co to jest e-commerce?

Jak działa e-commerce?

Handel elektroniczny obsługiwany jest za pośrednictwem Internetu, dzięki któremu klienci uzyskują dostęp do sklepu internetowego, aby móc przeglądać i składać zamówienia na usługi lub produkty online — za pośrednictwem własnych urządzeń, z dowolnego miejsca na ziemi. W trakcie składania zamówienia przeglądarka internetowa klienta komunikuje się z serwerem, na którym znajduje się strona sklepu internetowego.

Zalety branży e-commerce

Sklepy internetowe dają sprzedawcom i konsumentom wiele możliwości. Do głównych zalet branży e-commerce należy to, że:

  • wymaga od właścicieli mniej zasobów fizycznych niż tradycyjne sklepy detaliczne,
  • powoduje zwiększenie sprzedaży (akcje promocyjne, cross-selling, up-selling, programy lojalnościowe),
  • przyspiesza kontakt z odbiorcami,
  • pozwala na łatwiejsze pozyskanie nowych potencjalnych klientów,
  • umożliwia ominięcie łańcucha pośredników.

W handlu elektronicznym sprzedawcy mogą prezentować swoją ofertę szerokiemu gronu odbiorców na całym świecie, przez 365 dni w roku, 24 godziny na dobę.

Biznes e-commerce niesie użytkownikom internetu także możliwość wyszukiwania towarów oraz możliwość porównywania konkurencyjnych ofert. W sklepie internetowym mogą oni dokonywać zakupów o każdej porze dnia i nocy, co jest niemożliwe w tradycyjnych sklepach stacjonarnych.

Rodzaje e-commerce

  • handel elektroniczny pomiędzy przedsiębiorstwami (B2B, ang. business-to-business) odnosi się do elektronicznej wymiany produktów, usług lub informacji między przedsiębiorstwami, a nie między przedsiębiorstwami a konsumentami. Wymiana ta obejmuje m.in. zawieranie transakcji handlowych, poszukiwanie partnerów, informacji handlowych oraz budowanie sieci dostawców i odbiorców. Przykładami są katalogi online oraz witryny wymiany produktów i dostaw, które umożliwiają firmom wyszukiwanie produktów, usług i informacji oraz inicjowanie transakcji za pośrednictwem interfejsów e-zamówień.
  • handel elektroniczny pomiędzy przedsiębiorstwem a konsumentem (B2C, ang. business-to-consumer) to detaliczna część handlu elektronicznego, gdzie firmy sprzedają produkty, usługi lub informacje bezpośrednio konsumentom. Obecnie w Internecie istnieje bardzo duża ilość wirtualnych sklepów i centrów handlowych sprzedających wszelkiego rodzaju towary konsumpcyjne. Najbardziej rozpoznawalnym przykładem takich platform handlu elektronicznego jest Amazon, który dominuje na rynku B2C. W Polsce przykładem firm B2C są np. Allegro czy Empik.
  • handel elektroniczny pomiędzy konsumentami (C2C, ang. consumer-to-consumer) to rodzaj handlu elektronicznego, w którym konsumenci wymieniają między sobą produkty, usługi i informacje online. Transakcje te są zazwyczaj przeprowadzane za pośrednictwem strony trzeciej, która zapewnia platformę internetową, na której przeprowadzane są transakcje. Aukcje internetowe i ogłoszenia drobne to dwa przykłady platform C2C, przy czym jedną z najpopularniejszych z tych platform jest eBay. W Polsce przykładem sklepów internetowych C2C są np. Allegro czy OLX.
  • handel elektroniczny pomiędzy konsumentem a przedsiębiorstwem (C2B, ang. consumer-to-business) to rodzaj handlu elektronicznego, w którym konsumenci udostępniają swoje produkty i usługi online, aby firmy mogły licytować i kupować. Jest to przeciwieństwo tradycyjnego modelu handlu B2C. Popularnym przykładem platformy e-commerce C2B jest rynek, na którym sprzedawane są produkty cyfrowe (takie jak zdjęcia, obrazy, multimedia i elementy projektu) bez tantiem, takie jak iStock.

Platformy e-commerce

Platformy do zarządzania stronami w branży handlu elektronicznego możemy podzielić na:

  • Platformy abonamentowe SaaS — oprogramowanie wynajmowane na zasadzie abonamentu służące do obsługi sklepu internetowego. Bezpieczeństwem, aktualizacjami czy infrastrukturą zajmuje się dostawca platformy.
  • Platformy Open Source — oprogramowanie, które można pobrać, zainstalować i modyfikować wg. własnych potrzeb na zasadzie otwartej licencji. Właściciel sklepu musi sam zadbać o jego obsługę techniczną.
  • Platformy dedykowane — tworzone na indywidualne zamówienie i lepiej dopasowane do potrzeb danego sklepu internetowego niż platformy typy Open Source.
  • Platformy z licencją - oferują pełen wachlarz funkcji, dedykowane głównie dla rozbudowanych sklepów internetowych.

Najpopularniejsze platformy do sprzedaży produktów i usług online w Polsce, wg raportu Senuto — "E-COMMERCE W POLSCE 2021", to:

  • WordPress — 13 753 sklepy,
  • PrestaShop — 13 309 sklepów,
  • Shoper — 10 249 sklepów,
  • IdoSell Shop — 2 805 sklepów,
  • Shopgold — 2 724 sklepy,
  • Click Shop — 2 448 sklepów,
  • Shoplo — 2 064 sklepy,
  • Magento — 2 055 sklepów,
  • skyShop — 1 347 sklepów,
  • Red Cart — 876 sklepów.

Ostatnia aktualizacja: 11 czerwca 2024

Czy ta definicja była dla Ciebie pomocna?

(4.5/5), głosów: 52
Ocena strony:
Senior Web Analytics Specialist

Pozyskuj klientów online i zwiększaj zyski dzięki reklamie w Internecie!

Skontaktuj się z nami

Zamów bezpłatną wycenę!

(czytaj więcej) Twoja zgoda jest dobrowolna, ale niezbędna do obsługi Twojego zapytania ofertowego. Na podstawie wyrażonej zgody możemy kontaktować się z Tobą za pośrednictwem e-maila w celach marketingowych lub telefonu w celu obsługi Twojego zapytania ofertowego. Administratorem Twoich danych osobowych jest KS Sp. z o.o., z siedzibą w Gorzycach 141, 38-230 Nowy Żmigród, NIP: 6852338589. Gwarantujemy przestrzeganie wszystkich Twoich praw wynikających z ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (RODO) oraz Prawa komunikacji elektronicznej, w tym prawa do dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania Twoich danych, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych (szczegóły znajdziesz w naszej Polityce Prywatności), a także cofnięcia zgody na przesyłanie informacji handlowych i marketing bezpośredni. (zwiń)

Menu dostępności

Profile ułatwień dostępu

Opcje ułatwień dostępu

Używamy plików cookie

Na naszej stronie używamy ciasteczek, dzięki czemu jest ona dla Ciebie bardziej przyjazna i niezawodna. Korzystamy także z narzędzi analitycznych w celach statystycznych i marketingowych, aby dopasować treść reklam do Twoich potrzeb i zainteresowań. Twoja prywatność jest dla nas ważna. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz w naszej polityce prywatności.