Jak działa e-commerce?
Handel elektroniczny obsługiwany jest za pośrednictwem Internetu, dzięki któremu klienci uzyskują dostęp do sklepu internetowego, aby móc przeglądać i składać zamówienia na usługi lub produkty online — za pośrednictwem własnych urządzeń, z dowolnego miejsca na ziemi. W trakcie składania zamówienia przeglądarka internetowa klienta komunikuje się z serwerem, na którym znajduje się strona sklepu internetowego.
Zalety branży e-commerce
Sklepy internetowe dają sprzedawcom i konsumentom wiele możliwości. Do głównych zalet branży e-commerce należy to, że:
- wymaga od właścicieli mniej zasobów fizycznych niż tradycyjne sklepy detaliczne,
- powoduje zwiększenie sprzedaży (akcje promocyjne, cross-selling, up-selling, programy lojalnościowe),
- przyspiesza kontakt z odbiorcami,
- pozwala na łatwiejsze pozyskanie nowych potencjalnych klientów,
- umożliwia ominięcie łańcucha pośredników.
W handlu elektronicznym sprzedawcy mogą prezentować swoją ofertę szerokiemu gronu odbiorców na całym świecie, przez 365 dni w roku, 24 godziny na dobę.
Biznes e-commerce niesie użytkownikom internetu także możliwość wyszukiwania towarów oraz możliwość porównywania konkurencyjnych ofert. W sklepie internetowym mogą oni dokonywać zakupów o każdej porze dnia i nocy, co jest niemożliwe w tradycyjnych sklepach stacjonarnych.
Rodzaje e-commerce
- handel elektroniczny pomiędzy przedsiębiorstwami (B2B, ang. business-to-business) odnosi się do elektronicznej wymiany produktów, usług lub informacji między przedsiębiorstwami, a nie między przedsiębiorstwami a konsumentami. Wymiana ta obejmuje m.in. zawieranie transakcji handlowych, poszukiwanie partnerów, informacji handlowych oraz budowanie sieci dostawców i odbiorców. Przykładami są katalogi online oraz witryny wymiany produktów i dostaw, które umożliwiają firmom wyszukiwanie produktów, usług i informacji oraz inicjowanie transakcji za pośrednictwem interfejsów e-zamówień.
- handel elektroniczny pomiędzy przedsiębiorstwem a konsumentem (B2C, ang. business-to-consumer) to detaliczna część handlu elektronicznego, gdzie firmy sprzedają produkty, usługi lub informacje bezpośrednio konsumentom. Obecnie w Internecie istnieje bardzo duża ilość wirtualnych sklepów i centrów handlowych sprzedających wszelkiego rodzaju towary konsumpcyjne. Najbardziej rozpoznawalnym przykładem takich platform handlu elektronicznego jest Amazon, który dominuje na rynku B2C. W Polsce przykładem firm B2C są np. Allegro czy Empik.
- handel elektroniczny pomiędzy konsumentami (C2C, ang. consumer-to-consumer) to rodzaj handlu elektronicznego, w którym konsumenci wymieniają między sobą produkty, usługi i informacje online. Transakcje te są zazwyczaj przeprowadzane za pośrednictwem strony trzeciej, która zapewnia platformę internetową, na której przeprowadzane są transakcje. Aukcje internetowe i ogłoszenia drobne to dwa przykłady platform C2C, przy czym jedną z najpopularniejszych z tych platform jest eBay. W Polsce przykładem sklepów internetowych C2C są np. Allegro czy OLX.
- handel elektroniczny pomiędzy konsumentem a przedsiębiorstwem (C2B, ang. consumer-to-business) to rodzaj handlu elektronicznego, w którym konsumenci udostępniają swoje produkty i usługi online, aby firmy mogły licytować i kupować. Jest to przeciwieństwo tradycyjnego modelu handlu B2C. Popularnym przykładem platformy e-commerce C2B jest rynek, na którym sprzedawane są produkty cyfrowe (takie jak zdjęcia, obrazy, multimedia i elementy projektu) bez tantiem, takie jak iStock.
Platformy e-commerce
Platformy do zarządzania stronami w branży handlu elektronicznego możemy podzielić na:
- Platformy abonamentowe SaaS — oprogramowanie wynajmowane na zasadzie abonamentu służące do obsługi sklepu internetowego. Bezpieczeństwem, aktualizacjami czy infrastrukturą zajmuje się dostawca platformy.
- Platformy Open Source — oprogramowanie, które można pobrać, zainstalować i modyfikować wg. własnych potrzeb na zasadzie otwartej licencji. Właściciel sklepu musi sam zadbać o jego obsługę techniczną.
- Platformy dedykowane — tworzone na indywidualne zamówienie i lepiej dopasowane do potrzeb danego sklepu internetowego niż platformy typy Open Source.
- Platformy z licencją - oferują pełen wachlarz funkcji, dedykowane głównie dla rozbudowanych sklepów internetowych.
Najpopularniejsze platformy do sprzedaży produktów i usług online w Polsce, wg raportu Senuto — "E-COMMERCE W POLSCE 2021", to:
- WordPress — 13 753 sklepy,
- PrestaShop — 13 309 sklepów,
- Shoper — 10 249 sklepów,
- IdoSell Shop — 2 805 sklepów,
- Shopgold — 2 724 sklepy,
- Click Shop — 2 448 sklepów,
- Shoplo — 2 064 sklepy,
- Magento — 2 055 sklepów,
- skyShop — 1 347 sklepów,
- Red Cart — 876 sklepów.
Ostatnia aktualizacja: 11 czerwca 2024
Pozyskuj klientów online i zwiększaj zyski dzięki reklamie w Internecie!
Powiązane Artykuły
Dropshipping - czym jest i jak zacząć biznes w tym modelu
Chcesz zacząć sprzedawać online, ale nie masz wystarczającego kapitału? A może chcesz przetestować pomysł na biznes e-commerce bez konieczności kosztownego...
Przeczytaj artykuł >>Platformy do e-commerce - porównanie
Wielu przedsiębiorców przenoszących swoje sklepy do świata handlu online, nie zdaje sobie sprawy, jak wiele na pozór błahych elementów będzie...
Przeczytaj artykuł >>Śledzenie e-commerce Google Analytics
Prowadzisz sklep internetowy i szukasz informacji jak wdrożyć monitorowanie handlu elektronicznego w Google Analytics? Jeżeli tak, to z tego artykułu dowiesz się, jakie...
Przeczytaj artykuł >>Co to jest konwersja?
Każda strona internetowa została utworzona z myślą o pewnych celach biznesowych marketingu, niezależnie od tego, czy chodzi o dostarczanie informacji, pozyskanie...
Przeczytaj artykuł >>