Co to jest CAPTCHA - Definicja

CAPTCHA (ang. Completely Automated Public Turing test to tell Computers and Humans Apart) - to rodzaj zabezpieczenia, którego zadaniem jest ochrona przed spamem oraz powstrzymanie automatów (zwanych botami) przed wprowadzaniem jakichkolwiek danych do serwisu internetowego.

Co to jest CAPTCHA?

Działanie mechanizmu CAPTCHA

System polega na wyświetleniu prostego do wykonania testu, który ma za zadanie potwierdzić, że dane np. w formularzu zostały wprowadzone przez człowieka. Weryfikacja odbywa się zazwyczaj poprzez konieczność odczytania i przepisania zniekształconego tekstu z wyświetlonego obrazka, który w założeniu twórców nie powinien być możliwy do odczytania przez oprogramowanie komputerowe. Systemy te były jednak skutecznie atakowane w przeszłości, czego rezultatem są obecne w sieci liczne odmiany testów CAPTCHA, które cechują się większym stopniem skomplikowania zadań, lecz mniejszą podatnością na ataki.

Nowszą odsłoną CAPTCHA jest reCAPTCHA, która łączy ochronę stron internetowych przed robotami ze wsparciem digitalizacji internetu przez użytkowników rozwiązujących testy, które generuje mechanizm.

Zastosowanie ochrony przed robotami

Na zadania, których celem jest ochrona przed robotami możemy trafić praktycznie wszędzie. CAPTCHA spotyka się najczęściej podczas wypełniania formularzy, pisania komentarzy na blogach czy pisania postów na forach dyskusyjnych. Zastosowanie tego mechanizmu ma w założeniu chronić m.in. przed tworzeniem dużych ilości sztucznych kont użytkowników przez automaty, dużą ilością zapytań do serwera, spamem w formularzach kontaktowych, treściami reklamowymi w komentarzach itp.

Przykładowo, Google wymaga rozwiązania testu, jeśli jego systemy uznają, że ma miejsce nieuprawniona próba uzyskania dostępu do konta lub z naszej sieci komputerowej pochodzi nietypowy ruch. Z takimi sytuacjami spotykają się bardzo często osoby, które próbują skorzystać z wyszukiwarki Google, a korzystają z rozwiązań, takich jak VPN (wirtualna sieć prywatna).

Rodzaje zabezpieczeń CAPTCHA

Istnieje kilka odmian zabezpieczeń przed robotami, które stosowane są na stronach www. Oprócz najczęściej stosowanego CAPTCHA, które polega na przepisaniu wyświetlanego tekstu, możemy spotkać również wiele innych rodzajów testów mających za zadanie potwierdzić, że nie jesteśmy maszyną, np.:

  • podanie odpowiedzi na wyświetlone pytanie (np. co jest stolicą Egiptu?),
  • przepisanie ciągu znaków w odwrotnej kolejności (kod captcha),
  • odpowiedź na pytanie zadane w wersji audio,
  • rozwiązanie zadania matematycznego,
  • zaznaczenie obrazków przedstawiających dany element (metoda stosowana obecnie np. przez Google),
  • zaznaczenie na obrazku wybranej rzeczy (np. znaku drogowego),
  • dopasowanie brakującego elementu układanki.

Zabezpieczenie CAPTCHA stosowane przez Google
Zabezpieczenie CAPTCHA stosowane przez Google.

CAPTCHA dba o bezpieczeństwo najbardziej wrażliwych elementów na stronie internetowej. Mimo faktu, że nie jest to sposób dający stuprocentową skuteczność, obecnie stosowane rozwiązania pozwalają w znacznym stopniu ograniczyć działanie automatów, których zadaniem jest uzyskanie dostępu do naszych danych, zalanie skrzynki mailowej niechcianymi wiadomościami czy masowe publikowanie niechcianych treści na naszej stronie.

Ostatnia aktualizacja: 11 czerwca 2024

Czy ta definicja była dla Ciebie pomocna?

(4.7/5), głosów: 134
Ocena strony:
Marketing Manager

Pozyskuj klientów online i zwiększaj zyski dzięki reklamie w Internecie!

Skontaktuj się z nami

Zamów bezpłatną wycenę!

(czytaj więcej) Twoja zgoda jest dobrowolna, ale niezbędna do obsługi Twojego zapytania ofertowego. Na podstawie wyrażonej zgody możemy kontaktować się z Tobą za pośrednictwem e-maila w celach marketingowych lub telefonu w celu obsługi Twojego zapytania ofertowego. Administratorem Twoich danych osobowych jest KS Sp. z o.o., z siedzibą w Gorzycach 141, 38-230 Nowy Żmigród, NIP: 6852338589. Gwarantujemy przestrzeganie wszystkich Twoich praw wynikających z ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (RODO) oraz Prawa komunikacji elektronicznej, w tym prawa do dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania Twoich danych, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych (szczegóły znajdziesz w naszej Polityce Prywatności), a także cofnięcia zgody na przesyłanie informacji handlowych i marketing bezpośredni. (zwiń)

Menu dostępności

Profile ułatwień dostępu

Opcje ułatwień dostępu

Używamy plików cookie

Na naszej stronie używamy ciasteczek, dzięki czemu jest ona dla Ciebie bardziej przyjazna i niezawodna. Korzystamy także z narzędzi analitycznych w celach statystycznych i marketingowych, aby dopasować treść reklam do Twoich potrzeb i zainteresowań. Twoja prywatność jest dla nas ważna. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz w naszej polityce prywatności.