Co to jest CMS - Definicja

CMS (ang. Content Management System) - to system zarządzania treścią w serwisie internetowym. Czyli oprogramowanie umożliwiające w łatwy i przyjazny sposób tworzenie, edytowanie i aktualizacje treści oraz informacji. Nie wymaga od użytkownika wiedzy programistycznej i znajomości języków programowania, takich jak HTML, CSS, PHP, czy JS.

Co to jest system CMS?

Możliwości i funkcje dobrego systemu CMS

Panel administracyjny systemów CMS powinien umożliwiać edycję i konfiguracje wielu elementów na stronie. Nie powinien ograniczać się jednak tylko do zmian wizualnych i edycji treści. Dobry system CMS powinien również umożliwiać zmiany techniczne, które mają niebagatelny wpływ na SEO/SEM, a co za tym idzie indeksowanie serwisu, widoczność w wyszukiwarkach internetowych czy konfiguracje analityki. Zatem jakie funkcje i możliwości charakteryzują dobry CMS?

  • Szybkość, intuicyjność i łatwość obsługi.
  • Kompleksowe zarządzanie treścią (struktura, czcionka, listy wypunktowane, nagłówki, pogrubienia, edycja linków, dodawanie i opisywanie zdjęć, tabel, itd.).
  • Wprowadzanie zmian bez konieczności kodowania i znajomości języków HTML, PHP i CSS.
  • Zarządzanie stronami (dodawanie nowych, usuwanie, aktualizacja).
  • Konfiguracja meta tagów title i description dla stron.
  • Zarządzanie adresami URL podstron (tworzenie przyjaznych adresów).
  • Tworzenie kont w systemie z różnymi uprawnieniami.
  • Dostępność i możliwość instalacji dodatkowych modułów (czatu, formularza, mapki, galerii zdjęć, fanpage, komentarze, powiązane strony WWW, oceny / opinie, itd.).
  • Tworzenie stron w różnych wersjach językowych.
  • Elastyczność pozwalająca zastosować system do różnego rodzaju stron (wada i zaleta).

Rodzaje systemów zarządzania treścią

Na rynku dostępnych jest wiele systemów, w mniejszym lub większym stopniu różniących się od siebie oferowanymi funkcjami. Zastanawiając się, który system CMS wybrać, warto przeanalizować funkcje i zastosowanie każdego z nich.

W zależności od przeznaczenia wyróżnić możemy rodzaje oprogramowania i szablony przeznaczone pod konkretny typ serwisu (sklep, forum, blog, wizytówka, strona firmowa, serwis informacyjny, itd.).

Open Source (np. WordPress) — czyli system o otwartym kodzie źródłowym, dzięki czemu jest możliwe własne dokonywanie zmian. Ze względu na ogólnodostępność i popularność, tego typu oprogramowanie posiada wiele darmowych szablonów graficznych, wtyczek i gotowych modułów. Otwarty kod źródłowy nie sprzyja bezpieczeństwu, dlatego warto na bieżąco aktualizować oprogramowanie i wtyczki.

System abonamentowy, Software as a Service, SaaS (np. Shoper) — czyli oprogramowanie, które jest współdzielone dla wielu klientów, przez co nie mają oni dostępu do kodu witryny. Możliwa jest ingerencja w wygląd szablonu i podstawowe zarządzanie zawartością (treści, podstrony, itd.). W tego typu systemach CMS nie ma co liczyć na dedykowane funkcjonalności.

Dedykowane autorskie systemy CMS — czyli systemy stworzone pod specjalne zamówienie z unikalnym szablonem graficznym oraz dedykowanymi funkcjonalnościami, dopasowane pod potrzeby danego klienta i konkretnych stron internetowych. Autorski CMS jest rozwiązaniem znacznie droższym, ale cechujących się większą elastycznością w porównaniu do SaaS czy Open Source.

Najpopularniejsze systemy zarządzania treścią

Ogólne portale

Wordpress — Najpopularniejsze w Polsce oprogramowanie CMS typu Open Source (czyli otwartoźródłowy system zarządzania treścią), intuicyjny i prosty w obsłudze. Dostępna jest ogromna ilość darmowych motywów i wtyczek, dzięki temu strony internetowe łatwo można rozbudować i skonfigurować pod własne wymagania.

Joomla — Nieco bardziej zaawansowany, mniej popularny i intuicyjny od poprzednika, mimo to świetnie sprawdza się jako system zarządzania treścią na stronach internetowych. Również w tym przypadku oprogramowanie umożliwia dostęp do kodu źródłowego i wielu dodatków. Joomla zapewnia też wiele poradników i materiałów szkoleniowych.

Drupal — Idealnie sprawdza się do obsługi bardziej zaawansowanej strony internetowej. Umożliwia przeprowadzanie różnych modyfikacji i sprawne zarządzanie serwisem za pośrednictwem rozbudowanego panelu administracyjnego. Przy poważniejszych zmianach wymagana jest jednak znajomość HTML, PHP i CSS.

Blogger — Jak sama nazwa wskazuje, jest to oprogramowanie opracowane pod witryny internetowe typu blog (darmowe). Idealny dla początkujących blogerów, ale nie tylko.

Sklepy internetowe

PrestaShop — jest jednym z najbardziej popularnych systemów CMS do zarządzania sklepem internetowym (e-commerce). Aplikacja posiada rozbudowany panel i sporą ilość przydatnych funkcji. Oprogramowanie wspierane jest przez dużą społeczność użytkowników, a także wiele wtyczek poszerzające możliwości.

Shoper — jest platformą dla sklepów internetowych opartą o model SaaS. Umożliwia w łatwy sposób stworzenie, konfigurację i prowadzenie e-commerce. Aplikacja jest stale aktualizowana i rozwijana o nowe funkcjonalności.

WooCommerce — to darmowe rozszerzenie do opisanego już wcześniej systemu WordPress. Proste w instalacji, konfiguracji i zarządzaniu stroną internetową wyposażoną w możliwość sprzedaży produktów przez Internet.

Magento — również popularny skrypt sklepowy wyróżniający się rozbudowaną platformą. Idealnie nadaje się do zarządzania sklepem o dużej ilości produktów. Wspierany przez dużą społeczność.

Mam nadzieje, że już wiesz, czym jest system do zarządzania treścią, za co jest odpowiedzialny na stronie internetowej, czym się powinien charakteryzować, w jaki sposób działa i jakie są najpopularniejsze rodzaje CMS'ów w Polsce.

Ostatnia aktualizacja: 11 czerwca 2024

Czy ta definicja była dla Ciebie pomocna?

(4.7/5), głosów: 180
Ocena strony:

Pozyskuj klientów online i zwiększaj zyski dzięki reklamie w Internecie!

Skontaktuj się z nami

Zamów bezpłatną wycenę!

(czytaj więcej) Twoja zgoda jest dobrowolna, ale niezbędna do obsługi Twojego zapytania ofertowego. Na podstawie wyrażonej zgody możemy kontaktować się z Tobą za pośrednictwem e-maila w celach marketingowych lub telefonu w celu obsługi Twojego zapytania ofertowego. Administratorem Twoich danych osobowych jest KS Sp. z o.o., z siedzibą w Gorzycach 141, 38-230 Nowy Żmigród, NIP: 6852338589. Gwarantujemy przestrzeganie wszystkich Twoich praw wynikających z ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (RODO) oraz Prawa komunikacji elektronicznej, w tym prawa do dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania Twoich danych, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych (szczegóły znajdziesz w naszej Polityce Prywatności), a także cofnięcia zgody na przesyłanie informacji handlowych i marketing bezpośredni. (zwiń)

Menu dostępności

Profile ułatwień dostępu

Opcje ułatwień dostępu

Używamy plików cookie

Na naszej stronie używamy ciasteczek, dzięki czemu jest ona dla Ciebie bardziej przyjazna i niezawodna. Korzystamy także z narzędzi analitycznych w celach statystycznych i marketingowych, aby dopasować treść reklam do Twoich potrzeb i zainteresowań. Twoja prywatność jest dla nas ważna. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz w naszej polityce prywatności.