Możliwości i funkcje dobrego systemu CMS
Panel administracyjny systemów CMS powinien umożliwiać edycję i konfiguracje wielu elementów na stronie. Nie powinien ograniczać się jednak tylko do zmian wizualnych i edycji treści. Dobry system CMS powinien również umożliwiać zmiany techniczne, które mają niebagatelny wpływ na SEO/SEM, a co za tym idzie indeksowanie serwisu, widoczność w wyszukiwarkach internetowych czy konfiguracje analityki. Zatem jakie funkcje i możliwości charakteryzują dobry CMS?
- Szybkość, intuicyjność i łatwość obsługi.
- Kompleksowe zarządzanie treścią (struktura, czcionka, listy wypunktowane, nagłówki, pogrubienia, edycja linków, dodawanie i opisywanie zdjęć, tabel, itd.).
- Wprowadzanie zmian bez konieczności kodowania i znajomości języków HTML, PHP i CSS.
- Zarządzanie stronami (dodawanie nowych, usuwanie, aktualizacja).
- Konfiguracja meta tagów title i description dla stron.
- Zarządzanie adresami URL podstron (tworzenie przyjaznych adresów).
- Tworzenie kont w systemie z różnymi uprawnieniami.
- Dostępność i możliwość instalacji dodatkowych modułów (czatu, formularza, mapki, galerii zdjęć, fanpage, komentarze, powiązane strony WWW, oceny / opinie, itd.).
- Tworzenie stron w różnych wersjach językowych.
- Elastyczność pozwalająca zastosować system do różnego rodzaju stron (wada i zaleta).
Rodzaje systemów zarządzania treścią
Na rynku dostępnych jest wiele systemów, w mniejszym lub większym stopniu różniących się od siebie oferowanymi funkcjami. Zastanawiając się, który system CMS wybrać, warto przeanalizować funkcje i zastosowanie każdego z nich.
W zależności od przeznaczenia wyróżnić możemy rodzaje oprogramowania i szablony przeznaczone pod konkretny typ serwisu (sklep, forum, blog, wizytówka, strona firmowa, serwis informacyjny, itd.).
Open Source (np. WordPress) — czyli system o otwartym kodzie źródłowym, dzięki czemu jest możliwe własne dokonywanie zmian. Ze względu na ogólnodostępność i popularność, tego typu oprogramowanie posiada wiele darmowych szablonów graficznych, wtyczek i gotowych modułów. Otwarty kod źródłowy nie sprzyja bezpieczeństwu, dlatego warto na bieżąco aktualizować oprogramowanie i wtyczki.
System abonamentowy, Software as a Service, SaaS (np. Shoper) — czyli oprogramowanie, które jest współdzielone dla wielu klientów, przez co nie mają oni dostępu do kodu witryny. Możliwa jest ingerencja w wygląd szablonu i podstawowe zarządzanie zawartością (treści, podstrony, itd.). W tego typu systemach CMS nie ma co liczyć na dedykowane funkcjonalności.
Dedykowane autorskie systemy CMS — czyli systemy stworzone pod specjalne zamówienie z unikalnym szablonem graficznym oraz dedykowanymi funkcjonalnościami, dopasowane pod potrzeby danego klienta i konkretnych stron internetowych. Autorski CMS jest rozwiązaniem znacznie droższym, ale cechujących się większą elastycznością w porównaniu do SaaS czy Open Source.
Najpopularniejsze systemy zarządzania treścią
Ogólne portale
Wordpress — Najpopularniejsze w Polsce oprogramowanie CMS typu Open Source (czyli otwartoźródłowy system zarządzania treścią), intuicyjny i prosty w obsłudze. Dostępna jest ogromna ilość darmowych motywów i wtyczek, dzięki temu strony internetowe łatwo można rozbudować i skonfigurować pod własne wymagania.
Joomla — Nieco bardziej zaawansowany, mniej popularny i intuicyjny od poprzednika, mimo to świetnie sprawdza się jako system zarządzania treścią na stronach internetowych. Również w tym przypadku oprogramowanie umożliwia dostęp do kodu źródłowego i wielu dodatków. Joomla zapewnia też wiele poradników i materiałów szkoleniowych.
Drupal — Idealnie sprawdza się do obsługi bardziej zaawansowanej strony internetowej. Umożliwia przeprowadzanie różnych modyfikacji i sprawne zarządzanie serwisem za pośrednictwem rozbudowanego panelu administracyjnego. Przy poważniejszych zmianach wymagana jest jednak znajomość HTML, PHP i CSS.
Blogger — Jak sama nazwa wskazuje, jest to oprogramowanie opracowane pod witryny internetowe typu blog (darmowe). Idealny dla początkujących blogerów, ale nie tylko.
Sklepy internetowe
PrestaShop — jest jednym z najbardziej popularnych systemów CMS do zarządzania sklepem internetowym (e-commerce). Aplikacja posiada rozbudowany panel i sporą ilość przydatnych funkcji. Oprogramowanie wspierane jest przez dużą społeczność użytkowników, a także wiele wtyczek poszerzające możliwości.
Shoper — jest platformą dla sklepów internetowych opartą o model SaaS. Umożliwia w łatwy sposób stworzenie, konfigurację i prowadzenie e-commerce. Aplikacja jest stale aktualizowana i rozwijana o nowe funkcjonalności.
WooCommerce — to darmowe rozszerzenie do opisanego już wcześniej systemu WordPress. Proste w instalacji, konfiguracji i zarządzaniu stroną internetową wyposażoną w możliwość sprzedaży produktów przez Internet.
Magento — również popularny skrypt sklepowy wyróżniający się rozbudowaną platformą. Idealnie nadaje się do zarządzania sklepem o dużej ilości produktów. Wspierany przez dużą społeczność.
Mam nadzieje, że już wiesz, czym jest system do zarządzania treścią, za co jest odpowiedzialny na stronie internetowej, czym się powinien charakteryzować, w jaki sposób działa i jakie są najpopularniejsze rodzaje CMS'ów w Polsce.
Ostatnia aktualizacja: 11 czerwca 2024

Pozyskuj klientów online i zwiększaj zyski dzięki reklamie w Internecie!
Powiązane Artykuły

Jak przyspieszyć stronę internetową
Szybkość strony internetowej ma ogromne znaczenie. Żyjemy w czasach, w których każdy się spieszy i oczekuje szybkich rezultatów. Wydajny serwis to wiele...
Przeczytaj artykuł >>
TOP 10 przydatnych wtyczek dla Developerów WordPress
Popularność WordPressa ciągle rośnie. Nie dziwi więc, że w repozytorium WordPress możemy znaleźć interesujące wtyczki. Większość z nich jest darmowa, ale są...
Przeczytaj artykuł >>
Tworzenie i optymalizacja szablonu strony internetowej - Jak lepiej zrozumieć Google PageSpeed Insight
Tworząc stronę lub sklep internetowy dla Twojej lub innej firmy zastanawiałeś się zapewne co wpłynie na jej szybkość. Prawdopodobnie nie są Ci obce rozmyślania nad...
Przeczytaj artykuł >>