Co to jest CPL — Definicja

CPL (koszt pozyskania leada, ang. Cost Per Lead) — to model płatności, który oznacza koszt za pozyskanego potencjalnego klienta (leada sprzedażowego). Jest to metoda rozliczania kampanii reklamowych, gdzie płacimy za konkretną akcję użytkownika np. zapisanie się na newsletter; wypełnienie formularza zgłoszeniowego; rejestracja na szkolenie, webinar; pobranie ebooka; zakup usługi na zasadzie subskrypcji i inne działania, uzależnione od celów i strategii promocyjnej oferującego produkt lub usługę. Jest to jeden z ważniejszych wskaźników wydajności KPI w marketingu internetowym, szczególnie w kampaniach reklamowych, których celem jest pozyskanie nowych potencjalnych klientów.

Jak działa model Cost Per Lead (CPL)?

Działanie tego modelu najlepiej pokazać na przykładzie.

Załóżmy, że właściciel firmy oferującej szkolenia i kursy zawodowe pragnie zdobyć nowych klientów. Jego celem jest dotarcie do szerokiej grupy osób, które aktualnie szukają pracy, są bezrobotne lub mają zamiar zmienić zawód poprzez przekwalifikowanie się. W takiej sytuacji celem reklamodawcy będzie pozyskanie jak największej liczby kontaktów do potencjalnych klientów. Aby osiągnąć ten cel, właściciel firmy decyduje się na stworzenie formularza zgłoszeniowego oferującego darmową konsultację telefoniczną, podczas której omawiane są dostępne szkolenia. Współpracując w modelu rozliczania Cost Per Lead (CPL), reklamodawca płaci za każdy pozyskany kontakt.

Skuteczna reklama w modelu Cost Per Lead

Aby skutecznie uruchomić reklamę w modelu Cost Per Lead, należy zadbać o:

  • przygotowanie własnego landing page, który zachęci użytkowników do podania swoich danych kontaktowych;
  • ustalenie maksymalnego kosztu za pozyskanie lead'a;
  • przeprowadzenie kampanii promocyjnych online w systemach umożliwiających pozyskiwanie leadów,
  • stworzenie programu partnerskiego, w którym wydawcy chętnie i umiejętnie współpracują w ramach modelu CPL.

Jak obliczyć Cost Per Lead?

Kroki, które pomogą obliczyć CPL:

  1. Identyfikacja kosztów kampanii (lista wszystkich kosztów związanych z kampanią reklamową)
    Lista ta może obejmować wydatki na reklamy online np. koszty kliknięć, koszty związane z tworzeniem materiałów reklamowych, opłaty za platformy reklamowe, koszty działań marketingowych, wynagrodzenia pracowników odpowiedzialnych za kampanię, itp.
  2. Określenie liczby pozyskanych leadów (sprawdzenie ile leadów udało się pozyskać w trakcie kampanii)
    Mogą to być osoby, które skorzystały z formularza kontaktowego na stronie internetowej, zapisały się na newsletter, złożyły wniosek o ofertę lub inne akcje wskazujące na zainteresowanie produktami lub usługami.
  3. Przeprowadzenie obliczeń
    Należy podzielić całkowity koszt kampanii przez liczbę pozyskanych leadów, zgodnie z formułą:

    CPL (Cost Per Lead) = Całkowity koszt kampanii / Liczba pozyskanych leadów

Przykład: jeśli firma wydaje 10 000 zł na reklamę w ciągu miesiąca i zdobywa 1000 leadów, to koszt pozyskania jednego leada wynosi 10 zł.

Modele rozliczeń reklamy internetowej

W marketingu online stosuje się różnorodne modele rozliczeń. Do najbardziej popularnych należą:

  • CPA (Cost Per Action) - opłata za każde kliknięcie w reklamę,
  • CPC (Cost Per Click) - opłata za każde pojedyncze kliknięcie,
  • CPV (Cost Per View) - opłata za każde wyświetlenie reklamy wideo
  • CPD (Cost Per Download) - opłata za pobranie produktu cyfrowego
  • CPS (Cost Per Sale) - opłata za sprzedaż usług lub produktów
  • CPO (Cost Per Order) - opłata za zamówienie w sklepie internetowym
  • CPM (Cost Per Mille) - opłata za tysiąc wyświetleń

Ostatnia aktualizacja: 28 maja 2024

Czy ta definicja była dla Ciebie pomocna?

(4.8/5), głosów: 20
Ocena strony:
SEO Specialist

Pozyskuj klientów online i zwiększaj zyski dzięki reklamie w Internecie!

Skontaktuj się z nami

Zamów bezpłatną wycenę!

(czytaj więcej) Na podstawie tej zgody będziemy mogli skontaktować się z Tobą za pośrednictwem np. telefonu czy poczty elektronicznej w celu obsługi przez nas twojego zapytania. Administratorem Twoich danych osobowych jest KS Sp. z o.o. Gorzyce 141, 38-230 Nowy Żmigród, NIP: 6852338589. Gwarantujemy spełnienie wszystkich Twoich praw wynikających z ogólnego rozporządzenia o ochronie danych, tj. prawo dostępu, sprostowania oraz usunięcia Twoich danych, ograniczenia ich przetwarzania, a także prawo wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych osobowych (więcej na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w Polityka Prywatności). (zwiń)