Jak działa model Cost Per Lead (CPL)?
Działanie tego modelu najlepiej pokazać na przykładzie.
Załóżmy, że właściciel firmy oferującej szkolenia i kursy zawodowe pragnie zdobyć nowych klientów. Jego celem jest dotarcie do szerokiej grupy osób, które aktualnie szukają pracy, są bezrobotne lub mają zamiar zmienić zawód poprzez przekwalifikowanie się. W takiej sytuacji celem reklamodawcy będzie pozyskanie jak największej liczby kontaktów do potencjalnych klientów. Aby osiągnąć ten cel, właściciel firmy decyduje się na stworzenie formularza zgłoszeniowego oferującego darmową konsultację telefoniczną, podczas której omawiane są dostępne szkolenia. Współpracując w modelu rozliczania Cost Per Lead (CPL), reklamodawca płaci za każdy pozyskany kontakt.
Skuteczna reklama w modelu Cost Per Lead
Aby skutecznie uruchomić reklamę w modelu Cost Per Lead, należy zadbać o:
- przygotowanie własnego landing page, który zachęci użytkowników do podania swoich danych kontaktowych;
- ustalenie maksymalnego kosztu za pozyskanie lead'a;
- przeprowadzenie kampanii promocyjnych online w systemach umożliwiających pozyskiwanie leadów,
- stworzenie programu partnerskiego, w którym wydawcy chętnie i umiejętnie współpracują w ramach modelu CPL.
Jak obliczyć Cost Per Lead?
Kroki, które pomogą obliczyć CPL:
- Identyfikacja kosztów kampanii (lista wszystkich kosztów związanych z kampanią reklamową)
Lista ta może obejmować wydatki na reklamy online np. koszty kliknięć, koszty związane z tworzeniem materiałów reklamowych, opłaty za platformy reklamowe, koszty działań marketingowych, wynagrodzenia pracowników odpowiedzialnych za kampanię, itp. - Określenie liczby pozyskanych leadów (sprawdzenie ile leadów udało się pozyskać w trakcie kampanii)
Mogą to być osoby, które skorzystały z formularza kontaktowego na stronie internetowej, zapisały się na newsletter, złożyły wniosek o ofertę lub inne akcje wskazujące na zainteresowanie produktami lub usługami. - Przeprowadzenie obliczeń
Należy podzielić całkowity koszt kampanii przez liczbę pozyskanych leadów, zgodnie z formułą:
CPL (Cost Per Lead) = Całkowity koszt kampanii / Liczba pozyskanych leadów
Przykład: jeśli firma wydaje 10 000 zł na reklamę w ciągu miesiąca i zdobywa 1000 leadów, to koszt pozyskania jednego leada wynosi 10 zł.
Modele rozliczeń reklamy internetowej
W marketingu online stosuje się różnorodne modele rozliczeń. Do najbardziej popularnych należą:
- CPA (Cost Per Action) - opłata za każde kliknięcie w reklamę,
- CPC (Cost Per Click) - opłata za każde pojedyncze kliknięcie,
- CPV (Cost Per View) - opłata za każde wyświetlenie reklamy wideo
- CPD (Cost Per Download) - opłata za pobranie produktu cyfrowego
- CPS (Cost Per Sale) - opłata za sprzedaż usług lub produktów
- CPO (Cost Per Order) - opłata za zamówienie w sklepie internetowym
- CPM (Cost Per Mille) - opłata za tysiąc wyświetleń
Ostatnia aktualizacja: 28 maja 2024
Pozyskuj klientów online i zwiększaj zyski dzięki reklamie w Internecie!
Powiązane Artykuły
Ile kosztuje reklama w Google Ads (AdWords)?
Do faktu, że reklama w Google jest skuteczna i warto w nią inwestować, nie trzeba nikogo przekonywać, ale ile realnie kosztuje reklama w Google? Jaka jest cena Google Ads...
Przeczytaj artykuł >>Koszt tysiąca widocznych wyświetleń czyli vCPM
Do niedawna w Google AdWords dostępna była opcja CPM, czyli płatność za tysiąc wyświetleń reklam bez względu na to, czy były widoczne. Reklamy mogły "wyświetlać...
Przeczytaj artykuł >>Rozszerzenia objaśnień
Rozszerzenia objaśnień nie tylko pozwalają reklamodawcy, na zamieszczenie dodatkowej treści reklamowej, ale mogą się także przełożyć na lepszą ocenę reklamy w...
Przeczytaj artykuł >>