Co to jest CTR - Definicja

CTR (Click-through Rate, pol. współczynnik klikalności) — współczynnik ten jest używany w marketingu internetowym w celu analizy skuteczności reklamy internetowej. Jest procentowy stosunek liczby kliknięć do liczby wyświetleń reklamy. Jeśli 100 użytkowników zobaczy reklamę i 25 osób z nich pojawi się na stronie poprzez kliknięcie, oznacza to, że wysokość współczynnika CTR wynosi 25%.

Co to współczynnik klikalności (ang. Click-tough Rate)

Jak liczyć współczynnik CTR? - Wzór

Podziel liczbę kliknięć przez liczbę wyświetleń i pomnóż razy 100, aby otrzymać procentową wartość wskaźnika.

Wzór na obliczenie CTR z kampanii w Google Ads (Google AdWords):

CTR = Liczba kliknięć/liczba wyświetleń reklam × 100%.


Przykład: Jeżeli strona pojawiła się w wynikach wyszukiwania 1000 razy i pozyskała 20 kliknięć CTR = 20/1000 × 100, czyli CTR = 2%.

Jaki jest dobry Click-through Rate?

Wysokość współczynnika CTR zależy od wielu czynników. Dla bardziej ogólnych fraz kluczowych za „dobre wartości wskaźnika klikalności” można uznać wynik zbliżony do 7%, w przypadku precyzyjnych słów kluczowych z tzw. długiego ogona może on wynieść nawet 15-20%. Dla wyszukiwań zawierających markę firmy wysokość wskaźnika klikalności powinien być jak najbardziej zbliżony do 100%, najczęściej wartości CTR powinny mieścić się w przedziale 60-80%.

O czym mówi wysoki współczynnik kliknięć?

Im wyższy wskaźnik klikalności, tym lepiej. Świadczy o dobrym dopasowaniu treści reklamy (np. Google Ads), czy tytułu i opisu strony w wynikach wyszukiwania do oczekiwań potencjalnych klientów. Analizując CTR, nie można zapomnieć o zestawieniu go z innymi istotnymi metrykami np. współczynnikiem konwersji i współczynnikiem odrzuceń.

Wysoki CTR jest wartym zachodu celem wtedy, kiedy kampania charakteryzuje się dodatnim współczynnikiem ROI.

Wysoki współczynnik klikalności i niska liczba konwersji w Google Ads

W przypadku reklam to niekorzystny układ dla reklamodawcy, ponieważ kampania generuje koszty, nie przynosząc oczekiwanych efektów. Zazwyczaj cel to nie generowanie ruchu, ale sprzedaż produktów lub usług. Niski współczynnik konwersji może być spowodowany wieloma czynnikami, wśród których często występują:

  • brak dopasowań słów kluczowych w sieci wyszukiwania;
  • brak wykluczających fraz;
  • złe dopasowanie treści reklamy do treści strony;
  • złe dopasowanie reklamy do słów kluczowych;
  • nieatrakcyjna oferta reklamodawcy;
  • nieintuicyjna ścieżka konwersji.

Współczynnik klikalności nie może pełnić funkcji wskaźnika efektywności kampanii reklamowej, chyba że celem kampanii jest wyłącznie uzyskanie dużego ruchu.

Średni wskaźnik CTR w wynikach organicznych

Niski CTR

Niski wskaźnik CTR może być spowodowany niezbyt zachęcającą treścią reklamy lub jej niedopasowaniem do wyszukiwania użytkownika. Aby uzyskać wyższy wskaźnik CTR niezbędna jest optymalizacja kampanii.

Poprawa CTR

Aby zwiększyć CTR, wymagane jest podjęcie różnych strategii jednocześnie. Najczęściej skuteczność kampanii reklamowych poprawia:

  • lepsze dopasowanie reklamy do swojej grupy docelowej — dostosowanie przekazu do potrzeb odbiorców pomaga zwiększyć prawdopodobieństwo kliknięcia,
  • atrakcyjny nagłówek — zastosowanie odpowiedniego nagłówka pozwala skuteczniej przyciągnąć uwagę użytkowników,
  • wykorzystanie odpowiednich fraz kluczowych — chcąc osiągnąć wyższy CTR, powinno się przeprowadzić analizę słów kluczowych (zastosowane frazy powinny być związane z ofertą i dopasowane do grupy docelowej) — warto dodać, że szczegółowe frazy (tzw. long tail) charakteryzują się wyższym CTR,
  • wizualnie atrakcyjna reklama — przyciąga uwagę użytkowników zdecydowanie bardziej niż ta nieatrakcyjna,
  • testowanie różnych wariantów reklam — pozwala na odnalezienie najskuteczniejszego typu kampanii,
  • jakość strony docelowej — warto zadbać, aby strony docelowe były dopasowane do potrzeb i preferencji użytkowników,
  • retargeting — czyli kierowanie przekazu do osób, które już wcześniej miały z nim kontakt,
  • wykorzystanie rozszerzeń — rozszerzenia reklam Google Ads (dodatkowe linki, numer telefonu, lokalizacja) czy rozbudowa wyniku wyszukiwania o dodatkowe elementy (tzw. rich snippet) pomogą uzyskać wyższy CTR,
  • dostosowanie treści do platformy reklamowej — wymagania co do reklam na różnych mediach społecznościowych mogą się znacząco różnić.

CTR strony a pozycjonowanie stron

Wskaźnik kliknięć jest istotną metryką również w kontekście pozycjonowania strony internetowej w wynikach organicznych Google. W tym przypadku określa on stosunek liczby kliknięć do wyświetleń w naturalnych wynikach wyszukiwania. Na jego podstawie możemy określić skuteczność działań SEO.

Główną rolę w zwiększaniu wskaźnika z bezpłatnych wyników wyszukiwania ma zachęcający tytuł strony i meta description.

Wysoki wskaźnik CTR jest jednym z sygnałów rankingowych branych pod uwagę przez Google jako czynnik przy określaniu pozycji strony WWW dla danej frazy kluczowej. Wyniki organiczne i średni współczynnik kliknięć — zobacz, jak możesz zwiększyć liczbę kliknięć na Twoją stronę internetową, zwiększając jej pozycję na słowa kluczowe:


Dane na podstawie tysięcy różnych słów kluczowych. 

Ostatnia aktualizacja: 11 czerwca 2024

Czy ta definicja była dla Ciebie pomocna?

(4.7/5), głosów: 127
Ocena strony:
Senior New Business Specialist

Pozyskuj klientów online i zwiększaj zyski dzięki reklamie w Internecie!

Skontaktuj się z nami

Zamów bezpłatną wycenę!

(czytaj więcej) Twoja zgoda jest dobrowolna, ale niezbędna do obsługi Twojego zapytania ofertowego. Na podstawie wyrażonej zgody możemy kontaktować się z Tobą za pośrednictwem e-maila w celach marketingowych lub telefonu w celu obsługi Twojego zapytania ofertowego. Administratorem Twoich danych osobowych jest KS Sp. z o.o., z siedzibą w Gorzycach 141, 38-230 Nowy Żmigród, NIP: 6852338589. Gwarantujemy przestrzeganie wszystkich Twoich praw wynikających z ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (RODO) oraz Prawa komunikacji elektronicznej, w tym prawa do dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania Twoich danych, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych (szczegóły znajdziesz w naszej Polityce Prywatności), a także cofnięcia zgody na przesyłanie informacji handlowych i marketing bezpośredni. (zwiń)

Menu dostępności

Profile ułatwień dostępu

Opcje ułatwień dostępu

Używamy plików cookie

Na naszej stronie używamy ciasteczek, dzięki czemu jest ona dla Ciebie bardziej przyjazna i niezawodna. Korzystamy także z narzędzi analitycznych w celach statystycznych i marketingowych, aby dopasować treść reklam do Twoich potrzeb i zainteresowań. Twoja prywatność jest dla nas ważna. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz w naszej polityce prywatności.