Co to jest CTR - Definicja

CTR (pol. współczynnik klikalności) - to skrót od Click-through rate i współczynnik ten jest używany w marketingu internetowym w celu analizy wyników kampanii internetowych i jest procentowym określeniem liczby kliknięć w stosunku do liczby wyświetleń reklam. Jeśli 100 użytkowników zobaczy reklamę i z tego 25 osób pojawi się na stronie poprzez kliknięcia w link reklamy, oznacza to, że wysokość współczynnika CTR wynosi 25%.

Co to współczynnik klikalności (ang. Click-tough Rate)

Jak liczyć współczynnik CTR - Wzór?

Podziel liczbę unikalnych kliknięć przez ilość wyświetleń i pomnóż razy 100, aby otrzymać procentową wartość CTR.

Wzór na obliczenie CTR z kampanii w Google Ads (Google AdWords):

CTR = Liczba kliknięć/liczba wyświetleń reklam × 100%.


Przykład: Jeżeli strona pojawiła się w wynikach wyszukiwania 1000 razy i pozyskała 20 kliknięć CTR = 20/1000 × 100, czyli CTR = 2%.

Kiedy możemy mówić o dobrym Click through Rate?

Wysokość współczynnika klikalności zależy od wielu czynników. Dla bardziej ogólnych słów kluczowych za “dobry Click through Rate” można uznać wynik zbliżony do 7%, w przypadku precyzyjnych słów kluczowych z tzw. długiego ogona może on wynieść nawet 15-20%. Dla wyszukiwań zawierających markę firmy wysokość wskaźnika klikalności powinien być jak najbardziej zbliżony do 100%, najczęściej 60-80%.

O czym mówi wysoki współczynnik kliknięć

Wysoki wskaźnik kliknięć jest na ogół korzystny, ponieważ świadczy o dobrym dopasowaniu treści reklamy lub tytułu i opisu strony do oczekiwań potencjalnych klientów. Analizując CTR, nie można zapomnieć o zestawieniu go z innymi istotnymi metrykami np. współczynnikiem konwersji i współczynnikiem odrzuceń.

Wysoki współczynnik kliknięć jest wartym zachodu celem wtedy, kiedy kampania charakteryzuje się dodatnim współczynnikiem ROI.

Wysoki współczynnik klikalności i niska liczba konwersji w Google Ads

To niekorzystny układ dla reklamodawcy, ponieważ kampania generuje koszty, nie przynosząc oczekiwanych efektów. Zazwyczaj cel to nie generowanie ruchu, ale sprzedaż produktów lub usług. Niski współczynnik konwersji może być spowodowany wieloma czynnikami, wśród których często występują:

  • brak dopasowań słów kluczowych
  • brak wykluczających fraz
  • złe dopasowanie treści reklamy do treści strony,
  • złe dopasowanie reklamy do słów kluczowych,
  • nieatrakcyjna oferta reklamodawcy,
  • nieintuicyjna ścieżka konwersji.

Średni wskaźnik CTR w wynikach organicznych

CTR strony a pozycjonowanie stron

Wskaźnik kliknięć jest istotną metryką również w kontekście pozycjonowania strony internetowej w wynikach organicznych Google. W tym przypadku określa on liczbę wejść na stronę internetową w stosunku do wyświetleń jako organiczny wynik wyszukiwania.

CTR jest jednym z sygnałów rankingowych branych pod uwagę przez Google jako czynnik przy określaniu pozycji strony www dla danego słowa kluczowego. Wyniki organiczne i średni CTR - zobacz, jak możesz zwiększyć ilość kliknięć na Twoją stronę internetową, zwiększając jej pozycję na słowa kluczowe:

  • pozycja 1 - 30-50%
  • pozycja 2 - 10-15%
  • pozycja 3 - 5-9%
  • pozycja 4 - 1-5%
  • pozycja 5 - 0,5-2%
  • pozycje 6-10 - 2-5%

Dane na podstawie 100 fraz o różnej konkurencyjności: brandowych, ogólnych oraz lokalnych.

Ostatnia modyfikacja: 2020-05-08 13:38:10

Czy ta definicja bya dla Ciebie pomocna?

(5/5), głosów: 6
Ocena strony:
Starszy specjalista Google Ads
LinkedIn
Go Top