Co to jest CTR - Definicja

CTR (pol. współczynnik klikalności) - to skrót od Click-through rate, współczynnik ten jest używany w marketingu internetowym w celu analizy wyników kampanii internetowych. Jest procentowy stosunek ilości kliknięć do ilości wyświetleń reklamy. Jeśli 100 użytkowników zobaczy reklamę i 25 osób z nich pojawi się na stronie poprzez kliknięcie, oznacza to, że wysokość współczynnika CTR wynosi 25%.

Co to współczynnik klikalności (ang. Click-tough Rate)

Jak liczyć współczynnik CTR - Wzór?

Podziel liczbę unikalnych kliknięć przez ilość wyświetleń i pomnóż razy 100, aby otrzymać procentową wartość wskaźnika.

Wzór na obliczenie CTR z kampanii w Google Ads (Google AdWords):

CTR = Liczba kliknięć/liczba wyświetleń reklam × 100%.


Przykład: Jeżeli strona pojawiła się w wynikach wyszukiwania 1000 razy i pozyskała 20 kliknięć CTR = 20/1000 × 100, czyli CTR = 2%.

Kiedy możemy mówić o dobrym Click through Rate?

Wysokość współczynnika CTR zależy od wielu czynników. Dla bardziej ogólnych fraz kluczowych za “dobre wartości wskaźnika klikalności” można uznać wynik zbliżony do 7%, w przypadku precyzyjnych słów kluczowych z tzw. długiego ogona może on wynieść nawet 15-20%. Dla wyszukiwań zawierających markę firmy wysokość wskaźnika klikalności powinien być jak najbardziej zbliżony do 100%, najczęściej wartości CTR powinny mieścić się w przedziale 60-80%.

O czym mówi wysoki współczynnik kliknięć

Im wyższy wskaźnik klikalności, tym lepiej. Świadczy o dobrym dopasowaniu treści reklamy, czy tytułu i opisu strony do oczekiwań potencjalnych klientów. Analizując CTR, nie można zapomnieć o zestawieniu go z innymi istotnymi metrykami np. współczynnikiem konwersji i współczynnikiem odrzuceń.

Wysoki CTR jest wartym zachodu celem wtedy, kiedy kampania charakteryzuje się dodatnim współczynnikiem ROI.

Wysoki współczynnik klikalności i niska liczba konwersji w Google Ads

W przypadku reklam to niekorzystny układ dla reklamodawcy, ponieważ kampania generuje koszty, nie przynosząc oczekiwanych efektów. Zazwyczaj cel to nie generowanie ruchu, ale sprzedaż produktów lub usług. Niski współczynnik konwersji może być spowodowany wieloma czynnikami, wśród których często występują:

  • brak dopasowań słów kluczowych w sieci wyszukiwania;
  • brak wykluczających fraz;
  • złe dopasowanie treści reklamy do treści strony;
  • złe dopasowanie reklamy do słów kluczowych;
  • nieatrakcyjna oferta reklamodawcy;
  • nieintuicyjna ścieżka konwersji.

Współczynnik klikalności nie może pełnić funkcji wskaźnika efektywności kampanii reklamowej, chyba że celem kampanii jest wyłącznie uzyskanie dużego ruchu.

Średni wskaźnik CTR w wynikach organicznych

Niski CTR

Niski wskaźnik CTR może być spowodowany niezbyt zachęcającą treścią reklamy lub jej niedopasowaniem do wyszukiwania użytkownika. Aby uzyskać wyższy wskaźnik CTR niezbędna jest optymalizacja kampanii.

CTR strony a pozycjonowanie stron

Wskaźnik kliknięć jest istotną metryką również w kontekście pozycjonowania strony internetowej w wynikach organicznych Google. W tym przypadku określa on stosunek liczby kliknięć do wyświetleń w naturalnych wynikach wyszukiwania. Na jego podstawie możemy określić skuteczność działań SEO.

Główną rolę w zwiększaniu wskaźnika z bezpłatnych wyników wyszukiwania ma zachęcający tytuł strony i meta description.

CTR jest jednym z sygnałów rankingowych branych pod uwagę przez Google jako czynnik przy określaniu pozycji strony www dla danej frazy kluczowej. Wyniki organiczne i średni współczynnik kliknięć — zobacz, jak możesz zwiększyć ilość kliknięć na Twoją stronę internetową, zwiększając jej pozycję na słowa kluczowe:


Dane na podstawie tysięcy różnych słów kluczowych. 

Ostatnia modyfikacja: 2023-05-19 13:22:41

Czy ta definicja była dla Ciebie pomocna?

(4.8/5), głosów: 85
Ocena strony:
Senior New Business Specialist
LinkedIn

Chcesz zarabiać więcej pozyskując klientów z Internetu? Skontaktuj się z nami!

Zamów bezpłatną ofertę

Zamów bezpłatną wycenę!

(czytaj więcej) Na podstawie tej zgody będziemy mogli skontaktować się z Tobą za pośrednictwem np. telefonu czy poczty elektronicznej w celu obsługi przez nas twojego zapytania. Administratorem Twoich danych osobowych jest KS Sp. z o.o. Gorzyce 141, 38-230 Nowy Żmigród, NIP: 6852338589. Gwarantujemy spełnienie wszystkich Twoich praw wynikających z ogólnego rozporządzenia o ochronie danych, tj. prawo dostępu, sprostowania oraz usunięcia Twoich danych, ograniczenia ich przetwarzania, a także prawo wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych osobowych (więcej na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w Polityka Prywatności). (zwiń)
Go Top