Chcąc poprawić swoją pozycję w rankingu Google, właściciele stron imają się nierzadko zakazanych praktyk. To właśnie działania Black Hat SEO są najczęściej przyczyną nakładania filtrów przez Google. Może się również zdarzyć, że na Twoją stronę zostanie nałożona kara przez nieetyczne działanie konkurencji (nienaturalne linki przychodzące do Twojej strony). Kary nakładane na witryny mogą być całościowe - wówczas skutkują obniżeniem pozycji na wszystkie słowa kluczowe, na które rankuje domena lub częściowe, gdy degradacji ulegają tylko wybrane frazy.
Filtry Google - rodzaje
Wyróżnia się dwa rodzaje filtrów Google - filtr algorytmiczny oraz filtr ręczny. Mimo iż różnią się one sposobem nakładania i konsekwencjami, to oba są karą i strona nimi dotknięta znacząco je odczuje.
Filtr ręczny
Ręczny filtr Google to "łagodny wymiar kary". Nakłada go na stronę pracownik Google (Google Search Quality Team). Kary ręczne dotyczą całych stron lub konkretnych podstron w serwisach. Ręczne działania dotyczą ściśle określonych sytuacji, a są nimi:
- spam,
- naruszenie wytycznych wyszukiwarki,
- łamanie zasad bezpieczeństwa,
- nienaturalne linkowanie.
Jeśli chodzi o spam, to jest on w tym przypadku dość szeroko pojęty. Brany pod uwagę jest zarówno czysty spam, jak i spam generowany przez użytkowników witryny, spamerska struktura znaczników, podejrzane przekierowania, cloaking, czy też spamerskie hosty.
Google jasno przedstawia wytyczne dotyczące działań webmasterów. Naruszenia takie jak zbyt krótkie treści, kontent niskiej jakości, ukrywanie tekstu, duplikacja (duplicate content), przesadzanie ze słowami kluczowymi, czy nawet niezgodność grafik, mogą stać się przyczyną kary.
Do filtra ręcznego mogą przyczynić się także linki. Nienaturalny profil linków to proszenie się o kłopoty. Mowa w tym miejscu zarówno o pozyskiwaniu nienaturalnych linków do strony, jak i linkach wychodzących. Warto wiedzieć, że strona może zostać objęta karą również w sytuacji, kiedy została zaatakowana przez hakerów.
Jak sprawdzić nałożenie ręcznego filtra Google?
Jeśli podejrzewasz, że na Twoją witrynę został nałożony ręczny filtr, w prosty sposób zweryfikujesz to w narzędziu Google Search Console (kolejno zakładka Bezpieczeństwo -> Działania ręczne). Jeśli ręczny filtr Google dotkną Twoją stronę, znajdziesz tam informację o tym fakcie i co ważne — powody kary.
Filtr algorytmiczny
Filtr algorytmiczny Google jak sama nazwa wskazuje, jest nakładany automatycznie przez algorytm wyszukiwarki. Kary algorytmiczne często pokrywają się ze wdrożeniami przez Google kolejnych wersji algorytmów lub czynników rankingowych. O filtrze algorytmicznym nie zostaniesz poinformowany. Świadczą o nim nagłe spadki pozycji nawet o kilkadziesiąt miejsc. Jeśli zauważysz spadki w wynikach wyszukiwania, które pokrywają się z działaniami potentata z Mountain View, możesz podejrzewać, że Twoją stronę dotknął algorytmiczny filtr Google. Nie możesz w stu procentach określić, że ten właśnie rodzaj kary pojawił się na Twojej stronie, ale możesz podjąć działania, które pomogą Ci ustalić nałożenie filtra algorytmicznego. Samodzielnie lub z pomocą specjalistów przeanalizuj pozycję fraz, działania Google oraz swoją aktywność, podjętą w celu wypozycjonowania strony w wyszukiwarce.
Usuwanie filtra Google
W przypadku ręcznego filtra Google przyczyny kary są dokładnie przedstawione w GSC, więc podjęcie działań, mających na celu jego zdjęcie nie powinno być trudne i przy odrobinie wiedzy samodzielnie możesz zrobić "porządek" na stronie.
Inaczej wygląda kwestia, kiedy kara nakładana jest przez algorytmy wyszukiwarki. Aby powrócić na dobre miejsce w wynikach wyszukiwania, należy podjąć szereg, często skomplikowanych działań. Aby uniknąć przykrych konsekwencji, lepiej im zapobiegać. Pozycjonując swoją stronę, działaj zawsze zgodnie z wytycznymi od Google. Zachęcaj użytkowników wartościową treścią, eliminuj duplikację treści, nie spamuj, bezwzględnie buduj naturalny profil linków.
Ostatnia aktualizacja: 12 czerwca 2024
Pozyskuj klientów online i zwiększaj zyski dzięki reklamie w Internecie!
Powiązane Artykuły
Link building - o czym warto wiedzieć?
Link Building to proces wchodzący w skład pozycjonowania, który skupia się na pozyskiwaniu linków z innych domen oraz jest jednym z najważniejszych...
Przeczytaj artykuł >>Jakie czynniki brać pod uwagę przy wyborze miejsca na link
Linki mają ogromne znaczenie w pozycjonowaniu. Zarówno linki wewnętrzne, jak i zewnętrzne. Wskazuje na to doświadczenie osób na co dzień zajmujących się...
Przeczytaj artykuł >>SEO Co To Jest - Optymalizacja Strony a Pozycjonowanie
SEO - (z ang. Search Engine Optimization) to optymalizacja stron www pod kątem wyszukiwarek internetowych, celem zwiększenia widoczności w organicznych wynikach...
Przeczytaj artykuł >>Duplicate content czym jest i jak go uniknąć
Z punktu widzenia Google zapisywanie kopii - indeksowanie tych samych treści kilkaset, kilkadziesiąt czy nawet kilka razy jest nieoptymalne. Trudno znaleźć powieloną...
Przeczytaj artykuł >>Algorytmy Google i ich aktualizacje - wszystko co trzeba o nich wiedzieć
W chwili, kiedy tworzyła się globalna sieć internetowa, nikt nie przypuszczał, że w ciągu tak krótkiego czasu rozrośnie się ona do niebotycznych...
Przeczytaj artykuł >>