Czym jest Guerilla marketing? - Definicja

Guerilla marketing (pol. marketing partyzancki) - to odmiana wirusowa marketingu internetowego. Do jego stosowania używa się niekonwencjonalnych metod zależnych od grupy odbiorców reklamy. Rodzaj, który zostanie użyty, może leżeć na dwóch skrajnych biegunach, od humorystycznego aż po drastyczny. Najważniejszy jest cel — szybkie, tanie i skuteczne utrwalenie w świadomości odbiorcy informacji o marce/produkcie.

Co to jest Guerrila Marketing?

Skąd się wziął Guerilla Marketing?

Znaczny wzrost popularności marketing partyzancki zawdzięcza Jay’owi Conrad’owi Levinson’owi, który to w 1984r. wydał książkę pt. "Guerilla Marketing". Opowiada on w niej m.in. o uleganiu ludzkiej pokusie do rzeczy zakazanych czy będących na granicy legalności. Podchodzi więc w ten sposób do aspektów psychologicznych stosowanych w reklamie.

Zatem jeśli marketing może być tani, ale skuteczny, to czy Ty jako jego autor, nie ulegniesz pokusie, by z niego skorzystać i zastosować takiego rodzaju promocję na swoje usługi?

Rodzaje Guerilla Marketing:

  • Buzz marketing - O marketingu szeptanym wspominamy już w naszym wpisie blogowym. Jest to jedna z najbardziej skutecznych metod wykorzystywanych w social media bazująca na zaufaniu klientów do przekazanych opinii na temat usług.
  • Ambient marketing - Jest to forma viral marketing (marketing wirusowy), który z założenia ma zaangażować i przyciągnąć szerokie grono odbiorców już ze względu na sam pomysł. Do jego stosowania na co dzień wykorzystuje się np. barwne murale w miejscach publicznych.
  • Ambush marketing - forma reklamy pozwalająca uruchomić proces skojarzeniowy klienta, niemówiąca wprost o marce. Nie eksponuje się w niej również logo autora.
  • Flash mob – forma działań w miejscu publicznym, która angażuje przechodniów, np. gry miejskie.
  • Lifestyle insert - jest to marketing partyzancki bazujący na wywołaniu emocji i wspomnień poprzez wykorzystanie obecności danej marki w życiu codziennym.

Kilka przykładów marketingu partyzanckiego:

Reklama sieci fast-food na ulicy
Reklama sieci fast-food w postaci przejścia dla pieszych

Sklep w postaci niebieskiego pudełka na buty
Sklep z butami w postaci... pudełka na buty

Wady i zalety marketingu partyzanckiego

Ciężko wyobrazić sobie marketing, który nie ma wad. W marketingu partyzanckim bardzo ważny jest czas - kampania która wstrzeli się w punkt pod względem timingu, ma dużo większe szanse na to, by zapaść w pamięć użytkowników. Zastosowana w nietypowy sposób reklama dużej marki również potrafi na dłużej siedzieć w głowie i być wykorzystywana w późniejszych rozmowach - trafienie do świadomości w niestandardowy sposób wymaga więc kreatywności.

Punkt widzenia zależy od punktu siedzenia. Celnie trafiona reklama partyzancka ma ogromną wartością dodaną dla promocji marki i może przynieść jej specjalne korzyści. Nie wymaga ona dużych nakładów finansowych, w związku z tym można liczyć na szybki zwrot z inwestycji. Możemy też liczyć na to, że wyróżnimy się na tle konkurencji i dotrzemy do więcej niż jednej grupy docelowej.

Kiedy warto zastosować Guerilla Marketing - podsumowanie

Do Guerilla Marketingu można uciekać się gdy:

  • nie mamy możliwości przeznaczyć ogromnych nakładów finansowych na reklamę,
  • chcemy działać na szeroką skalę,
  • pragniemy, żeby nasz przekaz zapadł w świadomości odbiorców i konkurencji na długi czas

Pamiętaj jednak, żeby Twój pomysł nie był zbyt kontrowersyjny, ponieważ łatwo jest trafić do kategorii reklam zakazanych.

Ostatnia aktualizacja: 12 czerwca 2024

Czy ta definicja była dla Ciebie pomocna?

(4.7/5), głosów: 44
Ocena strony:
Marketing Manager

Pozyskuj klientów online i zwiększaj zyski dzięki reklamie w Internecie!

Skontaktuj się z nami

Zamów bezpłatną wycenę!

(czytaj więcej) Twoja zgoda jest dobrowolna, ale niezbędna do obsługi Twojego zapytania ofertowego. Na podstawie wyrażonej zgody możemy kontaktować się z Tobą za pośrednictwem e-maila w celach marketingowych lub telefonu w celu obsługi Twojego zapytania ofertowego. Administratorem Twoich danych osobowych jest KS Sp. z o.o., z siedzibą w Gorzycach 141, 38-230 Nowy Żmigród, NIP: 6852338589. Gwarantujemy przestrzeganie wszystkich Twoich praw wynikających z ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (RODO) oraz Prawa komunikacji elektronicznej, w tym prawa do dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania Twoich danych, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych (szczegóły znajdziesz w naszej Polityce Prywatności), a także cofnięcia zgody na przesyłanie informacji handlowych i marketing bezpośredni. (zwiń)

Menu dostępności

Profile ułatwień dostępu

Opcje ułatwień dostępu

Używamy plików cookie

Na naszej stronie używamy ciasteczek, dzięki czemu jest ona dla Ciebie bardziej przyjazna i niezawodna. Korzystamy także z narzędzi analitycznych w celach statystycznych i marketingowych, aby dopasować treść reklam do Twoich potrzeb i zainteresowań. Twoja prywatność jest dla nas ważna. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz w naszej polityce prywatności.