Skąd się wziął Guerilla Marketing?
Znaczny wzrost popularności marketing partyzancki zawdzięcza Jay’owi Conrad’owi Levinson’owi, który to w 1984r. wydał książkę pt. "Guerilla Marketing". Opowiada on w niej m.in. o uleganiu ludzkiej pokusie do rzeczy zakazanych czy będących na granicy legalności. Podchodzi więc w ten sposób do aspektów psychologicznych stosowanych w reklamie.
Zatem jeśli marketing może być tani, ale skuteczny, to czy Ty jako jego autor, nie ulegniesz pokusie, by z niego skorzystać i zastosować takiego rodzaju promocję na swoje usługi?
Rodzaje Guerilla Marketing:
- Buzz marketing - O marketingu szeptanym wspominamy już w naszym wpisie blogowym. Jest to jedna z najbardziej skutecznych metod wykorzystywanych w social media bazująca na zaufaniu klientów do przekazanych opinii na temat usług.
- Ambient marketing - Jest to forma viral marketing (marketing wirusowy), który z założenia ma zaangażować i przyciągnąć szerokie grono odbiorców już ze względu na sam pomysł. Do jego stosowania na co dzień wykorzystuje się np. barwne murale w miejscach publicznych.
- Ambush marketing - forma reklamy pozwalająca uruchomić proces skojarzeniowy klienta, niemówiąca wprost o marce. Nie eksponuje się w niej również logo autora.
- Flash mob – forma działań w miejscu publicznym, która angażuje przechodniów, np. gry miejskie.
- Lifestyle insert - jest to marketing partyzancki bazujący na wywołaniu emocji i wspomnień poprzez wykorzystanie obecności danej marki w życiu codziennym.
Kilka przykładów marketingu partyzanckiego:
Reklama sieci fast-food w postaci przejścia dla pieszych
Sklep z butami w postaci... pudełka na buty
Wady i zalety marketingu partyzanckiego
Ciężko wyobrazić sobie marketing, który nie ma wad. W marketingu partyzanckim bardzo ważny jest czas - kampania która wstrzeli się w punkt pod względem timingu, ma dużo większe szanse na to, by zapaść w pamięć użytkowników. Zastosowana w nietypowy sposób reklama dużej marki również potrafi na dłużej siedzieć w głowie i być wykorzystywana w późniejszych rozmowach - trafienie do świadomości w niestandardowy sposób wymaga więc kreatywności.
Punkt widzenia zależy od punktu siedzenia. Celnie trafiona reklama partyzancka ma ogromną wartością dodaną dla promocji marki i może przynieść jej specjalne korzyści. Nie wymaga ona dużych nakładów finansowych, w związku z tym można liczyć na szybki zwrot z inwestycji. Możemy też liczyć na to, że wyróżnimy się na tle konkurencji i dotrzemy do więcej niż jednej grupy docelowej.
Kiedy warto zastosować Guerilla Marketing - podsumowanie
Do Guerilla Marketingu można uciekać się gdy:
- nie mamy możliwości przeznaczyć ogromnych nakładów finansowych na reklamę,
- chcemy działać na szeroką skalę,
- pragniemy, żeby nasz przekaz zapadł w świadomości odbiorców i konkurencji na długi czas
Pamiętaj jednak, żeby Twój pomysł nie był zbyt kontrowersyjny, ponieważ łatwo jest trafić do kategorii reklam zakazanych.
Ostatnia aktualizacja: 12 czerwca 2024
Pozyskuj klientów online i zwiększaj zyski dzięki reklamie w Internecie!
Powiązane Artykuły
Co to jest marketing internetowy
Z Internetu obecnie korzysta ponad 4,5 miliarda ludzi na całym świecie i liczba ta rośnie z każdą sekundą. Daje to niesamowite możliwości w zakresie marketingu...
Przeczytaj artykuł >>Co to jest Marketing Szeptany i jak realizować
Planując zakup, szukamy opinii o produkcie lub usłudze w internecie. Szukamy plusów i minusów danych produktów, sprawdzamy opinie na temat danej firmy,...
Przeczytaj artykuł >>