Co to jest Hreflang - Definicja

Atrybut hreflang służy do informowania klienta użytkownika (np. wyszukiwarki Google czy przeglądarki) o tym, że serwis posiada różne wersje językowe dla użytkowników z różnych regionów świata. Najczęściej umieszcza się go w postaci tagu < link > w sekcji < head > strony internetowej. Powinien on zawierać poprawny kod języka/regionu oraz adres URL strony w określonej wersji językowej.

Hreflang - Co to jest?

Składnia tagu

Prawidłowa budowa tagu z atrybutem hreflang:

< link rel="alternate" hreflang="język-region" href="adres" / >

Wartość atrybutu hreflang wybieramy ze znormalizowanej nomenklatury ISO 639-1. Opcjonalnie można dodać także kod kraju zgodny ze standardem ISO 3166-1 alfa 2. Należy pamiętać, że kod regionu nie może występować samodzielnie i musi być poprzedzony przez prawidłowy kod języka.

  • strona w języku angielskim bez wskazania lokalizacji:
    < link rel="alternate" hreflang="en" ref="http://example.com"h / >
  • strona po angielsku dla użytkowników z Wielkiej Brytanii:<br/ >< link rel="alternate" href="http://example.com/gb/" hreflang="en-GB" / >
  • tag z adresem strony, kiedy nie udało się dopasować języka strony do ustawień przeglądarki:
    < link rel="alternate" hreflang="x-default" ref="http://example.com"/ >

Jak poprawnie wdrożyć kierowanie międzynarodowe?

O wielojęzyczności domeny możemy poinformować Google na kilka sposobów:

  • tag < link > z parametrem hreflang w kodzie strony
  • w nagłówku HTTP
  • w mapie strony

Wytyczne dot. każdego sposobu znajdziesz TUTAJ.

O czym warto pamiętać wdrążając hreflangi?

Dodając hreflangi do wersji językowych serwisu należy mieć na uwadze kilka aspektów:

  • Strona powinna zawierać hreflangi informujące o wszystkich wersjach językowych (łącznie z tą, na której się znajdują). Zastosowanie parametru x-default jest opcjonalne, ale pozwala określić, która wersja językowa jest właściwa dla języków niewymienionych w atrybucie hreflang.
  • Adresy URL stron muszą być podane z uwzględnieniem protokołów http lub https.
  • Hreflang musi wskazywać te same podstrony tylko w innym języku. Nie kieruj podstron na stronę główną.
  • Wersje językowe mogą być dostępne pod różnymi domenami, subdomenami lub być zlokalizowane w katalogach głównej domeny.
  • Zwróć szczególną uwagę na tagi powrotne. Jeżeli strona A wskazuje na stronę B, to również strona B powinna wskazywać na stronę A. W przeciwnym razie tag zostanie zignorowany przez Google.

Najczęstsze błędy

  • Brak linków powrotnych
  • Stosowanie nieprawidłowych kodów języka lub kraju
  • Stosowanie jedynie kodu kraju

Jak sprawdzić poprawność wdrożenia hreflangów?

To czy atrybut został poprawnie wdrożony, możemy sprawdzić za pomocą poniższych narzędzi:

  • Google Search Console - > Starsze narzędzia i raporty - > Kierowanie międzynarodowe
  • Screaming Frog - > Zakładka Hreflang po wykonaniu crawla
  • Merkle SEO Tools - > hreflang Tags Testing Tool

Hreflang a pozycjonowanie stron

Gary Illyes w odpowiedzi na pytanie użytkownika Reddit stwierdził, że wdrożenie atrybutu nie przyniesie korzyści w postaci wyższego rankingu, jednak przyczyni się do otrzymania bardziej ukierunkowanego ruchu.

Ostatnia aktualizacja: 12 czerwca 2024

Czy ta definicja była dla Ciebie pomocna?

(4.7/5), głosów: 90
Ocena strony:
Marketing Manager

Pozyskuj klientów online i zwiększaj zyski dzięki reklamie w Internecie!

Skontaktuj się z nami

Zamów bezpłatną wycenę!

(czytaj więcej) Na podstawie tej zgody będziemy mogli skontaktować się z Tobą za pośrednictwem np. telefonu czy poczty elektronicznej w celu obsługi przez nas twojego zapytania. Administratorem Twoich danych osobowych jest KS Sp. z o.o. Gorzyce 141, 38-230 Nowy Żmigród, NIP: 6852338589. Gwarantujemy spełnienie wszystkich Twoich praw wynikających z ogólnego rozporządzenia o ochronie danych, tj. prawo dostępu, sprostowania oraz usunięcia Twoich danych, ograniczenia ich przetwarzania, a także prawo wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych osobowych (więcej na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w Polityka Prywatności). (zwiń)