Co to jest Hreflang - Definicja

Atrybut hreflang służy do informowania klienta użytkownika (np. wyszukiwarki Google czy przeglądarki) o tym, że serwis posiada różne wersje językowe dla użytkowników z różnych regionów świata. Najczęściej umieszcza się go w postaci tagu < link > w sekcji < head > strony internetowej. Powinien on zawierać poprawny kod języka/regionu oraz adres URL strony w określonej wersji językowej.

Hreflang - Co to jest?

Składnia tagu

Prawidłowa budowa tagu z atrybutem hreflang:

< link rel="alternate" hreflang="język-region" href="adres" / >

Wartość atrybutu hreflang wybieramy ze znormalizowanej nomenklatury ISO 639-1. Opcjonalnie można dodać także kod kraju zgodny ze standardem ISO 3166-1 alfa 2. Należy pamiętać, że kod regionu nie może występować samodzielnie i musi być poprzedzony przez prawidłowy kod języka.

  • strona w języku angielskim bez wskazania lokalizacji:
    < link rel="alternate" hreflang="en" ref="http://example.com"h / >
  • strona po angielsku dla użytkowników z Wielkiej Brytanii:<br/ >< link rel="alternate" href="http://example.com/gb/" hreflang="en-GB" / >
  • tag z adresem strony, kiedy nie udało się dopasować języka strony do ustawień przeglądarki:
    < link rel="alternate" hreflang="x-default" ref="http://example.com"/ >

Jak poprawnie wdrożyć kierowanie międzynarodowe?

O wielojęzyczności domeny możemy poinformować Google na kilka sposobów:

  • tag < link > z parametrem hreflang w kodzie strony
  • w nagłówku HTTP
  • w mapie strony

Wytyczne dot. każdego sposobu znajdziesz TUTAJ.

O czym warto pamiętać wdrążając hreflangi?

Dodając hreflangi do wersji językowych serwisu należy mieć na uwadze kilka aspektów:

  • Strona powinna zawierać hreflangi informujące o wszystkich wersjach językowych (łącznie z tą, na której się znajdują). Zastosowanie parametru x-default jest opcjonalne, ale pozwala określić, która wersja językowa jest właściwa dla języków niewymienionych w atrybucie hreflang.
  • Adresy URL stron muszą być podane z uwzględnieniem protokołów http lub https.
  • Hreflang musi wskazywać te same podstrony tylko w innym języku. Nie kieruj podstron na stronę główną.
  • Wersje językowe mogą być dostępne pod różnymi domenami, subdomenami lub być zlokalizowane w katalogach głównej domeny.
  • Zwróć szczególną uwagę na tagi powrotne. Jeżeli strona A wskazuje na stronę B, to również strona B powinna wskazywać na stronę A. W przeciwnym razie tag zostanie zignorowany przez Google.

Najczęstsze błędy

  • Brak linków powrotnych
  • Stosowanie nieprawidłowych kodów języka lub kraju
  • Stosowanie jedynie kodu kraju

Jak sprawdzić poprawność wdrożenia hreflangów?

To czy atrybut został poprawnie wdrożony, możemy sprawdzić za pomocą poniższych narzędzi:

  • Google Search Console - > Starsze narzędzia i raporty - > Kierowanie międzynarodowe
  • Screaming Frog - > Zakładka Hreflang po wykonaniu crawla
  • Merkle SEO Tools - > hreflang Tags Testing Tool

Hreflang a pozycjonowanie stron

Gary Illyes w odpowiedzi na pytanie użytkownika Reddit stwierdził, że wdrożenie atrybutu nie przyniesie korzyści w postaci wyższego rankingu, jednak przyczyni się do otrzymania bardziej ukierunkowanego ruchu.

Ostatnia modyfikacja: 2021-05-07 14:18:39

Czy ta definicja była dla Ciebie pomocna?

(5/5), głosów: 14
Ocena strony:
Starszy specjalista SEO
LinkedIn
Go Top