Jak rozpoznać kanibalizację słów kluczowych?
Kanibalizacja objawia się częstymi zmianami adresu URL w wynikach wyszukiwania. Dwie konkurencyjne strony wymieniają się miejscami, co może przyczynić się do tego, że żadna z nich nie osiągnie wysokiej pozycji.
Kanibalizacje słów najłatwiej zauważyć korzystając z narzędzia, jakim jest monitoring słów kluczowych, które wychwyci rywalizację różnych adresów URL w Twoim serwisie na to samo słowo kluczowe.
Innym rozwiązaniem jest weryfikacja adresów URL w Google Search Console, Ahrefs, Screaming Frog czy w Senuto. Jednak każdy otrzymany wynik z tych jak i innych narzędzi wymaga ręcznej analizy. Wstępna ocena programów - wskazująca na kanibalizację - może być błędna. Ciągłe zmiany wyglądu SERPów powodują, że narzędzia mają problem z interpretacją site linków czy indented results, przez co weryfikacja specjalisty jest niezbędna.
Skutki kanibalizacji
Taka sytuacja jest problematyczna, gdyż mniej znacząca podstrona wyświetla się w wyszukiwarce na wyższych pozycjach zamiast strony, która przynosi zysk (np. strona produktowa, strona z ofertą).
Kanibalizacja jest zjawiskiem szkodliwym, powodującym szereg negatywnych konsekwencji, które zakłócają pozycjonowanie strony. Wyeliminowanie kanibalizacji słów kluczowych, w większości przypadków powoduje poprawę pozycji w SERP dla danej frazy lub słowa kluczowego.
Przyczyny kanibalizacji w wynikach wyszukiwania
Główną przyczyną kanibalizacji słów kluczowych jest posiadanie kilku zaindeksowanych stron o tej samej, bądź bardzo zbliżonej tematyce.
Inne powody kanibalizacji to:
- tworzenie nowych podstron o bardzo zbliżonej treści,
- obszerne rozbudowanie stron z wąskiego zakresu tematycznego,
- wykorzystywanie tego samego tekstu kotwicy (anchor text) przy linkowaniu różnych podstron,
- podobne (za mało różniące się) kategorie produktowe,
- brak odpowiednich meta tagów,
- brak adresów kanonicznych, nieprawidłowo ustawione meta tagi robots.
Sposoby na rozwiązanie problemu kanibalizacji słów kluczowych
Istnieje kilka sposobów radzenia sobie z kanibalizacją słów kluczowych. Do usunięcia kanibalizacji często wykorzystywane są działania takie jak:
- zastosowanie tagu kanonicznego - zastosowanie tagu rel=”canonical” i wskazanie kanonicznej stron może wyeliminować duplikaty i kanibalizacje. Warto zaznaczyć, że to jedynie wskazówka dla Google.
- zablokowanie indeksowania duplikatów - wyidndeksowanie adresów sprawi, że nie będą się one pojawiać w SERP i konkurować z właściwą stroną.
- reorganizacja strony - należy wybrać ważniejszy adres URL i jego pozycjonować na dane słowo kluczowe. Druga strona powinna zostać zdeoptymalizowana.
- zastosowanie przekierowania 301 - jeżeli zdecydujemy się usunąć stronę powodującą kanibalizację, jej adres URL powinien zostać przekierowany.
- usunięcie zduplikowanej treści lub połączenie ich- usunięcie zduplikowanej treści lub połączenie ich w jedną oraz wykonanie przekierowań 301 powinno poprawić rankowanie docelowej strony,
- stworzenie nowych meta danych - ręczna poprawa meta title i meta description i dostosowanie ich do treści na stronie. Pozwoli to na kontrolę słów kluczowych dla danego adresu URL. Automatyczne wygenerowane mogą być powodem kanibalizacji.
- linkowanie wewnętrzne, linkowanie zewnętrzne - pomaga wskazać, która strona jest właściwa.
Warto zapoznać się z wymienionymi sposobami walki z kanibalizacją słów kluczowych, by wiedzieć, jak radzić sobie z tym problemem. Każe z tych działań może przyczynić się do poprawy pozycji strony w wynikach wyszukiwania.
Jeśli masz problem z kanibalizacją słów kluczowych lub nie wiesz, jak interpretować wyniki - napisz do nas. Specjaliści SEO chętnie pomogą i odpowiedzą na Twoje pytania.
Ostatnia aktualizacja: 12 czerwca 2024
Pozyskuj klientów online i zwiększaj zyski dzięki reklamie w Internecie!
Powiązane Artykuły
Kanibalizacja słów kluczowych a pozycjonowanie
Czym jest kanibalizacja słów kluczowych i jak sobie z nią radzić? Ten wpis przybliży Ci zagadnienie, które może być jedną z przyczyn osiągania słabych...
Przeczytaj artykuł >>