Co to jest kanibalizacja słów kluczowych - Definicja

Kanibalizacja słów kluczowych (ang. keyword cannibalisation) - to sytuacja, w której w wynikach wyszukiwania (np. w wyszukiwarce Google) na jedno słowo kluczowe lub grupę fraz wyświetlają się naprzemiennie dwie lub więcej stron tego samego serwisu. Strony te rywalizują między sobą o jak najwyższą pozycję w wynikach wyszukiwania (SERP), co w konsekwencji może powodować obniżenie rankingu dla rywalizujących podstron.

Co to jest kanibalizacja słów kluczowych?

Jak rozpoznać kanibalizację słów kluczowych?

Kanibalizacja objawia się częstymi zmianami adresu URL w wynikach wyszukiwania. Dwie konkurencyjne strony wymieniają się miejscami, co może przyczynić się do tego, że żadna z nich nie osiągnie wysokiej pozycji.

Kanibalizacje słów najłatwiej zauważyć korzystając z narzędzia, jakim jest monitoring słów kluczowych, które wychwyci rywalizację różnych adresów URL w Twoim serwisie na to samo słowo kluczowe.

Innym rozwiązaniem jest weryfikacja adresów URL w Google Search Console, Ahrefs, Screaming Frog czy w Senuto. Jednak każdy otrzymany wynik z tych jak i innych narzędzi wymaga ręcznej analizy. Wstępna ocena programów - wskazująca na kanibalizację - może być błędna. Ciągłe zmiany wyglądu SERPów powodują, że narzędzia mają problem z interpretacją site linków czy indented results, przez co weryfikacja specjalisty jest niezbędna.

Skutki kanibalizacji

Taka sytuacja jest problematyczna, gdyż mniej znacząca podstrona wyświetla się w wyszukiwarce na wyższych pozycjach zamiast strony, która przynosi zysk (np. strona produktowa, strona z ofertą).

Kanibalizacja jest zjawiskiem szkodliwym, powodującym szereg negatywnych konsekwencji, które zakłócają pozycjonowanie strony. Wyeliminowanie kanibalizacji słów kluczowych, w większości przypadków powoduje poprawę pozycji w SERP dla danej frazy lub słowa kluczowego.

Przyczyny kanibalizacji w wynikach wyszukiwania

Główną przyczyną kanibalizacji słów kluczowych jest posiadanie kilku zaindeksowanych stron o tej samej, bądź bardzo zbliżonej tematyce.

Inne powody kanibalizacji to:

  • tworzenie nowych podstron o bardzo zbliżonej treści,
  • obszerne rozbudowanie stron z wąskiego zakresu tematycznego,
  • wykorzystywanie tego samego tekstu kotwicy (anchor text) przy linkowaniu różnych podstron,
  • podobne (za mało różniące się) kategorie produktowe,
  • brak odpowiednich meta tagów,
  • brak adresów kanonicznych, nieprawidłowo ustawione meta tagi robots.

Sposoby na rozwiązanie problemu kanibalizacji słów kluczowych

Istnieje kilka sposobów radzenia sobie z kanibalizacją słów kluczowych. Do usunięcia kanibalizacji często wykorzystywane są działania takie jak:

  • zastosowanie tagu kanonicznego - zastosowanie tagu rel=”canonical” i wskazanie kanonicznej stron może wyeliminować duplikaty i kanibalizacje. Warto zaznaczyć, że to jedynie wskazówka dla Google.
  • zablokowanie indeksowania duplikatów - wyidndeksowanie adresów sprawi, że nie będą się one pojawiać w SERP i konkurować z właściwą stroną.
  • reorganizacja strony - należy wybrać ważniejszy adres URL i jego pozycjonować na dane słowo kluczowe. Druga strona powinna zostać zdeoptymalizowana.
  • zastosowanie przekierowania 301 - jeżeli zdecydujemy się usunąć stronę powodującą kanibalizację, jej adres URL powinien zostać przekierowany.
  • usunięcie zduplikowanej treści lub połączenie ich- usunięcie zduplikowanej treści lub połączenie ich w jedną oraz wykonanie przekierowań 301 powinno poprawić rankowanie docelowej strony,
  • stworzenie nowych meta danych - ręczna poprawa meta title i meta description i dostosowanie ich do treści na stronie. Pozwoli to na kontrolę słów kluczowych dla danego adresu URL. Automatyczne wygenerowane mogą być powodem kanibalizacji.
  • linkowanie wewnętrzne, linkowanie zewnętrzne - pomaga wskazać, która strona jest właściwa.

Warto zapoznać się z wymienionymi sposobami walki z kanibalizacją słów kluczowych, by wiedzieć, jak radzić sobie z tym problemem. Każe z tych działań może przyczynić się do poprawy pozycji strony w wynikach wyszukiwania.

Jeśli masz problem z kanibalizacją słów kluczowych lub nie wiesz, jak interpretować wyniki - napisz do nas. Specjaliści SEO chętnie pomogą i odpowiedzą na Twoje pytania.

Ostatnia modyfikacja: 2022-06-09 08:57:24

Czy ta definicja była dla Ciebie pomocna?

(5/5), głosów: 2
Ocena strony:
SEO Specialist
LinkedIn

Chcesz zarabiać więcej pozyskując klientów z Internetu? Skontaktuj się z nami!

Zamów bezpłatną ofertę

Zamów bezpłatną wycenę!

(czytaj więcej) Na podstawie tej zgody będziemy mogli skontaktować się z Tobą za pośrednictwem np. telefonu czy poczty elektronicznej w celu obsługi przez nas twojego zapytania. Administratorem Twoich danych osobowych jest KS Sp. z o.o. Gorzyce 141, 38-230 Nowy Żmigród, NIP: 6852338589. Gwarantujemy spełnienie wszystkich Twoich praw wynikających z ogólnego rozporządzenia o ochronie danych, tj. prawo dostępu, sprostowania oraz usunięcia Twoich danych, ograniczenia ich przetwarzania, a także prawo wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych osobowych (więcej na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w Polityka Prywatności). (zwiń)
​​
Go Top