Co to jest Link juice - Definicja

Link juice (link equity, moc SEO) jest pojęciem używanym w SEO do określenia wartości, jaka jest przekazywana z jednej strony na drugą. Moc przekazywana jest poprzez linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne. Ilość przekazywanego Link juice jest zależna od mocy zgromadzonej w danej podstronie oraz od ilości linków wychodzących, które są na niej zawarte.

Co to jest Link juice?

Jak przekazywany jest link juice?

Każdy link dofollow znajdujący się na stronie przekazuje moc SEO (link juice), lecz jej ilość nie zawsze jest taka sama. Na wartość linków wpływają czynniki, takie jak:

  • autorytet domeny (domain authority), który jest większy w przypadku wartościowych stron znajdujących się wysoko w wynikach wyszukiwania i często odwiedzanych przez użytkowników,
  • moc profilu linków (możemy go badać przy użyciu narzędzi, takich jak MajesticSEO czy Ahrefs),
  • ilość wszystkich odnośników znajdujących się na danej podstronie, które przekazują swoją moc do strony docelowej.

Moc SEO może być przekazywana zarówno poprzez linkowanie zewnętrzne jak i przez linki, które kierują moc na inne podstrony wewnątrz danej witryny.

Linki zewnętrzne

Linki zewnętrzne (external links) to jeden z najważniejszych czynników, który wykorzystywany jest do tworzenia listy wyników SERP w wyszukiwarce. Im więcej tematycznych linków o dużej mocy prowadzi do strony docelowej, tym zwiększa się jej wartość. Pozwalają one na awans witryny na wyższą pozycję w rankingu.

Linki wewnętrzne

Odpowiednia struktura serwisu może wzmocnić PageRank innych podstron w obrębie witryny, ponieważ linki wewnętrzne (internal links) mają za zadanie wskazać robotom m.in. ważne strony. W takim przypadku stosuje się linkowanie na mocnej stronie do adresów, które do tej pory znajdowały się głęboko w strukturze i roboty miały do nich utrudniony dostęp.

Dystrybucja link equity

W teorii link juice dzielony jest proporcjonalnie pomiędzy wszystkie linki na danej stronie. Przykładowo, jeśli na blogu znajdą się cztery linki zewnętrzne, to na strony linkowane powinna zostać przekazana moc podzielona po równo pomiędzy cztery domeny. W praktyce sytuacja wygląda całkowicie inaczej, ponieważ algorytm Google jest złożony i ulega ciągłym modyfikacjom.

strona przekazująca juice link do innych witryn
strona przekazująca juice link do innych witryn

Na ilość przekazywanej mocy oprócz liczby odnośników wpływają również inne czynniki, takie jak:

Lokalizacja hiperłącza na stronie - odnośniki znajdujące się np. w stopce strony nie mają takiej samej wagi, jak linki znajdujące się w treści strony.

Ilość i jakość linków - liczba linków na stronie nie może być zbyt duża. Im więcej odnośników na stronie, tym mniejsza moc zostaje przekazana do stron docelowych. Zły wpływ na przekazywanie soku ma również negatywne otoczenie linku, takie jak np. linki do stron o tematyce hazardowej czy pornografii.

Tematyczność linku - odnośniki do strony o zupełnie innej tematyce są rozpoznawane przez Google i nie przekazują one oczekiwanej wartości.

Indeksowalność - w sytuacji, gdy strona linkowana posiada atrybut noindex, roboty pomijają odnośnik, przez co moc nie jest przekazywana.

Atrybuty linku - link oznaczony atrybutem "nofollow" nie będzie przekazywał mocy SEO z jednej strony do drugiej. Jedynie te oznaczone jako "dofollow" mają możliwość przenoszenia soku z linków.

Status HTTP strony - zwrócenie statusu HTTP innego niż 200 sprawia, że inne wyszukiwarki mogą ograniczyć przekazywany link equity. Przekierowania 301 lub 302 przekazują moc w wyszukiwarce Google, lecz dobrą praktyką jest poddawanie profilu linków analizie i weryfikacja tego elementu.

Ostatnia aktualizacja: 12 czerwca 2024

Czy ta definicja była dla Ciebie pomocna?

(4.7/5), głosów: 115
Ocena strony:
Marketing Manager

Pozyskuj klientów online i zwiększaj zyski dzięki reklamie w Internecie!

Skontaktuj się z nami

Zamów bezpłatną wycenę!

(czytaj więcej) Twoja zgoda jest dobrowolna, ale niezbędna do obsługi Twojego zapytania ofertowego. Na podstawie wyrażonej zgody możemy kontaktować się z Tobą za pośrednictwem e-maila w celach marketingowych lub telefonu w celu obsługi Twojego zapytania ofertowego. Administratorem Twoich danych osobowych jest KS Sp. z o.o., z siedzibą w Gorzycach 141, 38-230 Nowy Żmigród, NIP: 6852338589. Gwarantujemy przestrzeganie wszystkich Twoich praw wynikających z ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (RODO) oraz Prawa komunikacji elektronicznej, w tym prawa do dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania Twoich danych, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych (szczegóły znajdziesz w naszej Polityce Prywatności), a także cofnięcia zgody na przesyłanie informacji handlowych i marketing bezpośredni. (zwiń)

Menu dostępności

Profile ułatwień dostępu

Opcje ułatwień dostępu

Używamy plików cookie

Na naszej stronie używamy ciasteczek, dzięki czemu jest ona dla Ciebie bardziej przyjazna i niezawodna. Korzystamy także z narzędzi analitycznych w celach statystycznych i marketingowych, aby dopasować treść reklam do Twoich potrzeb i zainteresowań. Twoja prywatność jest dla nas ważna. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz w naszej polityce prywatności.