Jak przekazywany jest link juice?
Każdy link dofollow znajdujący się na stronie przekazuje moc SEO (link juice), lecz jej ilość nie zawsze jest taka sama. Na wartość linków wpływają czynniki, takie jak:
- autorytet domeny (domain authority), który jest większy w przypadku wartościowych stron znajdujących się wysoko w wynikach wyszukiwania i często odwiedzanych przez użytkowników,
- moc profilu linków (możemy go badać przy użyciu narzędzi, takich jak MajesticSEO czy Ahrefs),
- ilość wszystkich odnośników znajdujących się na danej podstronie, które przekazują swoją moc do strony docelowej.
Moc SEO może być przekazywana zarówno poprzez linkowanie zewnętrzne jak i przez linki, które kierują moc na inne podstrony wewnątrz danej witryny.
Linki zewnętrzne
Linki zewnętrzne (external links) to jeden z najważniejszych czynników, który wykorzystywany jest do tworzenia listy wyników SERP w wyszukiwarce. Im więcej tematycznych linków o dużej mocy prowadzi do strony docelowej, tym zwiększa się jej wartość. Pozwalają one na awans witryny na wyższą pozycję w rankingu.
Linki wewnętrzne
Odpowiednia struktura serwisu może wzmocnić PageRank innych podstron w obrębie witryny, ponieważ linki wewnętrzne (internal links) mają za zadanie wskazać robotom m.in. ważne strony. W takim przypadku stosuje się linkowanie na mocnej stronie do adresów, które do tej pory znajdowały się głęboko w strukturze i roboty miały do nich utrudniony dostęp.
Dystrybucja link equity
W teorii link juice dzielony jest proporcjonalnie pomiędzy wszystkie linki na danej stronie. Przykładowo, jeśli na blogu znajdą się cztery linki zewnętrzne, to na strony linkowane powinna zostać przekazana moc podzielona po równo pomiędzy cztery domeny. W praktyce sytuacja wygląda całkowicie inaczej, ponieważ algorytm Google jest złożony i ulega ciągłym modyfikacjom.
strona przekazująca juice link do innych witryn
Na ilość przekazywanej mocy oprócz liczby odnośników wpływają również inne czynniki, takie jak:
Lokalizacja hiperłącza na stronie - odnośniki znajdujące się np. w stopce strony nie mają takiej samej wagi, jak linki znajdujące się w treści strony.
Ilość i jakość linków - liczba linków na stronie nie może być zbyt duża. Im więcej odnośników na stronie, tym mniejsza moc zostaje przekazana do stron docelowych. Zły wpływ na przekazywanie soku ma również negatywne otoczenie linku, takie jak np. linki do stron o tematyce hazardowej czy pornografii.
Tematyczność linku - odnośniki do strony o zupełnie innej tematyce są rozpoznawane przez Google i nie przekazują one oczekiwanej wartości.
Indeksowalność - w sytuacji, gdy strona linkowana posiada atrybut noindex, roboty pomijają odnośnik, przez co moc nie jest przekazywana.
Atrybuty linku - link oznaczony atrybutem "nofollow" nie będzie przekazywał mocy SEO z jednej strony do drugiej. Jedynie te oznaczone jako "dofollow" mają możliwość przenoszenia soku z linków.
Status HTTP strony - zwrócenie statusu HTTP innego niż 200 sprawia, że inne wyszukiwarki mogą ograniczyć przekazywany link equity. Przekierowania 301 lub 302 przekazują moc w wyszukiwarce Google, lecz dobrą praktyką jest poddawanie profilu linków analizie i weryfikacja tego elementu.
Ostatnia aktualizacja: 12 czerwca 2024

Pozyskuj klientów online i zwiększaj zyski dzięki reklamie w Internecie!
Powiązane Artykuły

Link baiting co to jest i jakie daje korzyści
Link baiting jest działaniem, które podejmuje się w celu pozyskania naturalnych linków prowadzących do strony internetowej. Musimy wiedzieć, jak...
Przeczytaj artykuł >>
SEO Co To Jest - Optymalizacja Strony a Pozycjonowanie
SEO - (z ang. Search Engine Optimization) to optymalizacja stron www pod kątem wyszukiwarek internetowych, celem zwiększenia widoczności w organicznych wynikach...
Przeczytaj artykuł >>
Algorytmy Google i ich aktualizacje - wszystko co trzeba o nich wiedzieć
W chwili, kiedy tworzyła się globalna sieć internetowa, nikt nie przypuszczał, że w ciągu tak krótkiego czasu rozrośnie się ona do niebotycznych...
Przeczytaj artykuł >>
Skuteczny link building
Link building to pojęcie, które dla zwykłego zjadacza chleba wygląda zapewne dość abstrakcyjnie, dla posiadacza strony internetowej czy bloga to sprawa życia i...
Przeczytaj artykuł >>