Co to jest Marketing B2B — Definicja

Marketing B2B, czyli Business to Business — strategia marketingowa koncentrująca się na nawiązywaniu relacji biznesowej pomiędzy przedsiębiorstwami. Jest to rodzaj marketingu skierowanego na działania związane z klientami biznesowymi, organizacjami i instytucjami.

Różnice pomiędzy B2B a B2C

Różnice pomiędzy marketingiem B2B a B2C są znaczące. Kluczową z nich są potencjalni klienci, którymi w przypadku B2B są firmy i organizacje, a nie jak w przypadku B2C - indywidualni konsumenci. Głównym celem w obu przypadkach jest generowanie leadów, pozyskiwanie potencjalnych klientów oraz budowanie relacji.

Mimo tego, że B2B jak i B2C skupia się na sprzedaży produktów konkretnym osobom, istnieje różnica pomiędzy tym, jakie działania marketingowe podjąć w przypadku każdego z dwóch sektorów. Dotyczy ona potrzeb klienta. Firmy kupując produkt, chcą z reguły usprawnić jakiś proces, jednocześnie zaoszczędzając czasem i pieniędzmi.

Inne różnice pomiędzy B2B a B2C:

  1. Grupa docelowa — w przypadku B2B przekaz kierowany jest do firm i organizacji (klienci biznesowi), a w przypadku B2C - do klientów indywidualnych.
  2. Proces decyzji zakupowych — konsumenci w B2C podejmują szybsze decyzje zakupowe, często kierując się emocjami. Z kolei w B2B proces decyzyjny jest dłuższy i opiera się na analizie relacji długoterminowych oraz korzyści biznesowych. Emocje mogą mieć znaczenie, ale priorytetem będzie zgodność z celami organizacji.
  3. Cykl sprzedaży — w przypadku B2B proces zakupowy jest dłuższy, konieczne jest budowanie trwałych relacji, zrozumienie potrzeb drugiej strony i proces generowania leadów. W B2C cykl ten jest zdecydowanie krótszy, a decyzje często impulsywne.
  4. Komunikacja — prowadzenie komunikacji w marketingu B2B jest bardziej formalne i opiera się na prezentacjach oferty, stosowaniu materiałów marketingowych i spotkaniach biznesowych. W przypadku B2C komunikacja przybiera bardziej bezpośrednią formę i często realizowana jest za pośrednictwem mediów społecznościowych, reklam i innych stron internetowych.

Dla kogo jest marketing B2B?

Marketing B2B przeznaczony jest dla firm, których celem jest sprzedaż swojej oferty (produktów, usług) innym przedsiębiorstwom lub organizacjom, a nie klientom indywidualnym. Odbiorcami B2B mogą być:

  • małe, średnie i duże przedsiębiorstwa,
  • instytucje rządowe i publiczne,
  • organizacje non-profit,
  • dystrybutorzy i hurtownicy,
  • agencje marketingowe i reklamowe.

Kanały marketingu B2B

Prowadzenie działań marketingowych dla B2B różni się od tych dla B2C, choć można wykorzystywać podobne kanały. Najbardziej popularne kanały komunikacji marketingu B2B to:

  • e-mail marketing — np. spersonalizowany newsletter do wybranej grupy docelowej, kampanie mailingowe,
  • blog — skutkiem publikowania wartościowych treści może być budowanie profesjonalizmu i eksperckiego statusu w danej dziedzinie, dzięki czemu przedsiębiorstwo staje się bardziej autentyczne dla odbiorców,
  • media społecznościowe — social media marketing daje możliwość budowania długotrwałych relacji i pozyskiwania lojalnych klientów, ponadto w mediach społecznościowych istnieje możliwość prowadzenia dwustronnej komunikacji, kreowania marki i zwiększenia rozpoznawalności firmy,
  • e-booki — pozwala firmie budować pozycję eksperta w swojej branży i ułatwiają zebranie leadów,
  • reklamy w Internecie — kampanie Google Ads czy Meta Ads mogą budować świadomość marki wśród nowych klientów oraz wpływać na to, jak jest ona postrzegana,
  • pozycjonowanie w wyszukiwarkach — optymalizacja pod kątem wyszukiwarek pozwala osiągnąć wysokie pozycje na biznesowo istotne słowa kluczowe, co stwarza możliwość dotarcia ze swoim przekazem do osób aktywnie poszukujących oferowanych rozwiązań,
  • wideo — filmy instruktażowe, wideo marketing, które zdecydowanie bardziej przyciągają uwagę odbiorców niż standardowy tekst,
  • case studies — wartościowe studia przypadków pokazują potencjalnym partnerom biznesowym, jakie będą oczekiwane rezultaty po rozpoczęciu współpracy.

Ostatnia aktualizacja: 3 września 2024

Czy ta definicja była dla Ciebie pomocna?

(4.9/5), głosów: 22
Ocena strony:
Marketing Manager

Pozyskuj klientów online i zwiększaj zyski dzięki reklamie w Internecie!

Skontaktuj się z nami

Zamów bezpłatną wycenę!

(czytaj więcej) Twoja zgoda jest dobrowolna, ale niezbędna do obsługi Twojego zapytania ofertowego. Na podstawie wyrażonej zgody możemy kontaktować się z Tobą za pośrednictwem e-maila w celach marketingowych lub telefonu w celu obsługi Twojego zapytania ofertowego. Administratorem Twoich danych osobowych jest KS Sp. z o.o., z siedzibą w Gorzycach 141, 38-230 Nowy Żmigród, NIP: 6852338589. Gwarantujemy przestrzeganie wszystkich Twoich praw wynikających z ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (RODO) oraz Prawa komunikacji elektronicznej, w tym prawa do dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania Twoich danych, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych (szczegóły znajdziesz w naszej Polityce Prywatności), a także cofnięcia zgody na przesyłanie informacji handlowych i marketing bezpośredni. (zwiń)

Menu dostępności

Profile ułatwień dostępu

Opcje ułatwień dostępu

Używamy plików cookie

Na naszej stronie używamy ciasteczek, dzięki czemu jest ona dla Ciebie bardziej przyjazna i niezawodna. Korzystamy także z narzędzi analitycznych w celach statystycznych i marketingowych, aby dopasować treść reklam do Twoich potrzeb i zainteresowań. Twoja prywatność jest dla nas ważna. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz w naszej polityce prywatności.