Co to jest Meta Robots - Definicja

Meta robots to nazwa określająca tag HTML odpowiedzialny za przekazywanie informacji robotom o tym, czy strona powinna być indeksowana oraz jakie treści mogą być wyświetlane w wynikach wyszukiwania. Meta tag robots umieszczany jest w dokumencie HTML w znaczniku.

Meta Robots - Co to jest?

Składnia meta tagu robots

Przykładowa budowa znacznika wygląda tak:

<meta name="robots" content="noindex, nofollow" />

Powyższy przykład to dyrektywa dla wszystkich robotów, aby nie indeksować strony oraz nie podążać za linkami znajdującymi się na niej.

W atrybucie name - zamiast robots - można podać nazwę bota, którego ma dotyczyć dyrektywa np. googlebot czy bingbot.

Dyrektywy określające indeksowanie i wyświetlanie

Atrybut content zawiera dyrektywy, które określają sposób indeksowania i wyświetlania strony w wynikach wyszukiwania. Dyrektywy można łączyć, oddzielają je od siebie przecinkami.

Dyrektywy respektowane przez roboty Google to:

  • index – strona może być indeksowa. Jest to dyrektywa domyślna i nie musi być podawana.
  • noindex – stronie nie może być indeksowana.
  • follow – podążaj za linkami na stronie. Jest to domyślne zachowanie robotów na stronie, przez co dyrektywa nie musi być podawana.
  • nofollow – nie podążaj za linkami na stronie.
  • noimageindex – nie indeksuj zdjęć znajdujących się na stronie.
  • all – połączenie dyrektywy index i follow. Jest to dyrektywa domyślna i nie musi być podawana.
  • none – połączenie dyrektyw noindex i nofollow.
  • noarchive – nie przechowuj kopii strony w pamięci podręcznej.
  • nosnippet – nie wyświetlać snippetów (np. meta description) w wynikach wyszukiwania.
  • max-snippet: [liczba] – wyświetlaj opis strony o podanej liczbie znaków. Użycie zera równoznaczne jest z dyrektywą nosnippet. Z kolei wartość -1 zezwala robotom na wybranie fragmentu tekstu o dowolnej długości.
  • max-image-preview: [wartość] – wyświetlaj podgląd rozmiaru o rozmiarze podanym w polu wartość. Możliwe wartości to none, standard i large.
  • max-video-preview: [liczba] – wyświetl podgląd wideo o określonej długości w sekundach. Wartość -1 zezwala na nielimitowany podgląd a 0 zablokowanie podglądu wideo i użycie obrazu statycznego zdefiniowanego w max-image-preview.
  • notranslate – nie proponuj tłumaczenia strony internetowej
  • unavailable_after: [data/godzina] – nie indeksuj adresu po podanej dacie.

Do czego używa się meta tagu robots?

Meta tag robots stosowany jest głównie do zablokowania indeksacji stron o niskiej wartości, duplikatów, stron logowania czy innych stron nieprzydatnych z punktu widzenia pozycjonowania.

Do informowania robotów o tym, że dana strona nie powinna znaleźć się w indeksie, można wykorzystać także nagłówek HTTP:

X-Robots-Tag: noindex

Ostatnia modyfikacja: 2023-05-19 14:05:35

Czy ta definicja była dla Ciebie pomocna?

(4.2/5), głosów: 5
Ocena strony:
Marketing Manager
LinkedIn

Chcesz zarabiać więcej pozyskując klientów z Internetu? Skontaktuj się z nami!

Zamów bezpłatną ofertę

Zamów bezpłatną wycenę!

(czytaj więcej) Na podstawie tej zgody będziemy mogli skontaktować się z Tobą za pośrednictwem np. telefonu czy poczty elektronicznej w celu obsługi przez nas twojego zapytania. Administratorem Twoich danych osobowych jest KS Sp. z o.o. Gorzyce 141, 38-230 Nowy Żmigród, NIP: 6852338589. Gwarantujemy spełnienie wszystkich Twoich praw wynikających z ogólnego rozporządzenia o ochronie danych, tj. prawo dostępu, sprostowania oraz usunięcia Twoich danych, ograniczenia ich przetwarzania, a także prawo wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych osobowych (więcej na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w Polityka Prywatności). (zwiń)
Go Top