Co to jest noindex - Definicja

Noindex - Tag noindex to wartość, jaką można przypisać dyrektywie Robots Meta (czasem nazywanej „meta tagiem”). Noindex zaraz obok nofollow jest jednym z najczęściej używanych tagów podczas indeksowania danej strony www w wynikach wyszukiwania Google, dlatego też ma niebagatelny wpływ na SEO. Metatag noindex w tym przypadku jest poleceniem dla wyszukiwarki (w odróżnieniu od pliku robots.txt, który jest jedynie sugestiami dla botów), w jaki sposób strona www ma być crawlowana, indeksowana, a finalnie czy ma być wyświetlana na liście wyników wyszukiwania.

Co to jest noindex?

Gdzie noindex występuje najczęściej?

Występują dwa typy tagów noindex, jakie możesz znaleźć na stronie internetowej:

Kod HTML

Najczęściej ten niewielki kod zawierający dyrektywy dla robotów znajdziemy w sekcji head strony internetowej (przeważnie zarówno w kodzie strony głównej jak i danej podstrony). Zazwyczaj występuje on w parze z tagiem nofollow i wygląda następująco:

< meta name="robots" content="noindex,nofollow" >

X-Robots-Tag

Rzadziej spotykanym sposobem jak zablokować roboty Google (ale i nie tylko) jest przesłanie informacji o noindex w nagłówku strony.

Jeśli serwer odpowiedzialny za obsługę naszej witryny internetowej pozwala na edycję (w przypadku serwera Apache) pliku .htaccess to wystarczy, że posłużymy się kodem:

header("X-Robots-Tag: noindex, nofollow", true);

Dla przykładu - chcąc dodać tagi noindex, nofollow do wszystkich plików z rozszerzeniem .txt dodaj poniższy kod do pliku .htaccess:

< FilesMatch ".txt$" >

Header set X-Robots-Tag "noindex, nofollow"

< /FilesMatch >

Również w przypadku serwerów Nginx można określić nagłówek X-Robots-Tag wykorzystując poniższy kod.

location ~* \.(txt)$ {

   add_header X-Robots-Tag "noindex, nofollow";

}

Dlaczego warto używać noindex?

Tag Meta Robots zaprojektowany w 1996 roku jest obecnie standardem sieciowym (tak jak wspominany wcześniej robots.txt). Dlaczego zatem warto go używać?

Odpowiedź jest bardzo prosta. Metatag pozwala na precyzyjne podejście do sposobu indeksowania treści oraz wyświetlania strony w wyszukiwarce Google.

Informuje on Google o tym, że strony nie należy wyświetlać w SERP'ach. Za pomocą tego atrybutu można zablokować indeksowanie np. zduplikowanych stron internetowych.

Niestety, często zdarza się, że roboty szczególnie te określane jako malware, ignorują działanie tego tagu.

Ostatnia aktualizacja: 12 czerwca 2024

Czy ta definicja była dla Ciebie pomocna?

(4.7/5), głosów: 100
Ocena strony:
Senior Web Developer

Pozyskuj klientów online i zwiększaj zyski dzięki reklamie w Internecie!

Skontaktuj się z nami

Zamów bezpłatną wycenę!

(czytaj więcej) Twoja zgoda jest dobrowolna, ale niezbędna do obsługi Twojego zapytania ofertowego. Na podstawie wyrażonej zgody możemy kontaktować się z Tobą za pośrednictwem e-maila w celach marketingowych lub telefonu w celu obsługi Twojego zapytania ofertowego. Administratorem Twoich danych osobowych jest KS Sp. z o.o., z siedzibą w Gorzycach 141, 38-230 Nowy Żmigród, NIP: 6852338589. Gwarantujemy przestrzeganie wszystkich Twoich praw wynikających z ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (RODO) oraz Prawa komunikacji elektronicznej, w tym prawa do dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania Twoich danych, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych (szczegóły znajdziesz w naszej Polityce Prywatności), a także cofnięcia zgody na przesyłanie informacji handlowych i marketing bezpośredni. (zwiń)

Menu dostępności

Profile ułatwień dostępu

Opcje ułatwień dostępu

Używamy plików cookie

Na naszej stronie używamy ciasteczek, dzięki czemu jest ona dla Ciebie bardziej przyjazna i niezawodna. Korzystamy także z narzędzi analitycznych w celach statystycznych i marketingowych, aby dopasować treść reklam do Twoich potrzeb i zainteresowań. Twoja prywatność jest dla nas ważna. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz w naszej polityce prywatności.