Co to jest noindex - Definicja

Noindex - Tag noindex to wartość, jaką można przypisać dyrektywie Robots Meta (czasem nazywanej "meta tagiem"). Noindex zaraz obok nofollow jest jednym z najczęściej używanych tagów podczas indeksowania danej strony www w wynikach wyszukiwania Google, dlatego też ma niebagatelny wpływ na SEO. Metatag noindex w tym przypadku jest poleceniem dla wyszukiwarki (w odróżnieniu od pliku robots.txt, który jest jedynie sugestiami dla botów), w jaki sposób strona www ma być crawlowana, indeksowana, a finalnie czy ma być wyświetlana na liście wyników wyszukiwania.

Co to jest noindex?

Gdzie noindex występuje najczęściej?

Występują dwa typy tagów noindex, jakie możesz znaleźć na stronie internetowej:

Kod HTML

Najczęściej ten niewielki kod zawierający dyrektywy dla robotów znajdziemy w sekcji head strony internetowej (przeważnie zarówno w kodzie strony głównej jak i danej podstrony). Zazwyczaj występuje on w parze z tagiem nofollow i wygląda następująco:

< meta name="robots" content="noindex,nofollow" >

X-Robots-Tag

Rzadziej spotykanym sposobem jak zablokować roboty Google (ale i nie tylko) jest przesłanie informacji o noindex w nagłówku strony.

Jeśli serwer odpowiedzialny za obsługę naszej witryny internetowej pozwala na edycję (w przypadku serwera Apache) pliku .htaccess to wystarczy, że posłużymy się kodem:

header("X-Robots-Tag: noindex, nofollow", true);

Dla przykładu - chcąc dodać tagi noindex, nofollow do wszystkich plików z rozszerzeniem .txt dodaj poniższy kod do pliku .htaccess:

< FilesMatch ".txt$" >

Header set X-Robots-Tag "noindex, nofollow"

< /FilesMatch >

Również w przypadku serwerów Nginx można określić nagłówek X-Robots-Tag wykorzystując poniższy kod.

location ~* \.(txt)$ {

   add_header X-Robots-Tag "noindex, nofollow";

}

Dlaczego warto używać noindex?

Tag Meta Robots zaprojektowany w 1996 roku jest obecnie standardem sieciowym (tak jak wspominany wcześniej robots.txt). Dlaczego zatem warto go używać?

Odpowiedź jest bardzo prosta. Metatag pozwala na precyzyjne podejście do sposobu indeksowania treści oraz wyświetlania strony w wyszukiwarce Google.

Informuje on Google o tym, że strony nie należy wyświetlać w SERP'ach. Za pomocą tego atrybutu można zablokować indeksowanie np. zduplikowanych stron internetowych.

Niestety, często zdarza się, że roboty szczególnie te określane jako malware, ignorują działanie tego tagu.

Ostatnia modyfikacja: 2023-05-19 14:08:09

Czy ta definicja była dla Ciebie pomocna?

(4.8/5), głosów: 63
Ocena strony:
Senior Web Developer
LinkedIn

Chcesz zarabiać więcej pozyskując klientów z Internetu? Skontaktuj się z nami!

Zamów bezpłatną ofertę

Zamów bezpłatną wycenę!

(czytaj więcej) Na podstawie tej zgody będziemy mogli skontaktować się z Tobą za pośrednictwem np. telefonu czy poczty elektronicznej w celu obsługi przez nas twojego zapytania. Administratorem Twoich danych osobowych jest KS Sp. z o.o. Gorzyce 141, 38-230 Nowy Żmigród, NIP: 6852338589. Gwarantujemy spełnienie wszystkich Twoich praw wynikających z ogólnego rozporządzenia o ochronie danych, tj. prawo dostępu, sprostowania oraz usunięcia Twoich danych, ograniczenia ich przetwarzania, a także prawo wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych osobowych (więcej na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w Polityka Prywatności). (zwiń)
Go Top