Jak działa?
Google PageRank wynika z algorytmu matematycznego opartego na wykresie internetowym, utworzonym przez wszystkie strony WWW jako węzły i hiperłącza, z uwzględnieniem stron z wysokim autorytetem (np. wikipedia.org lub gov.pl). Wartość rangi wskazuje znaczenie określonej strony. Hiperłącze do strony liczy się jako działanie wspierające. Wskaźnik PageRank witryny jest zdefiniowany rekurencyjnie i zależy od liczby i metryki PageRank wszystkich stron, które do niej prowadzą (tzw. linki przychodzące). Strona, do której prowadzi wiele odnośników z innych stron o wysokim wyniku PageRank, sama otrzymuje wysoki wynik.
Równanie do obliczania wskaźnika PR zgodnie z algorytmem PageRank - wersja wzorcowa
PR – PageRank danej strony,
d – współczynnik tłumienia, liczba pomiędzy 0 i 1. Dla obliczeń przyjmuje się zazwyczaj wartość 0,85,
N – liczba stron internetowych,
L – liczba linków, do których odsyła dana strona internetowa.
Page Rank w dzisiejszym SEO
Algorytm stworzony przez Larry’ego Page’a i Sergeya Brina z czasem stał się przedmiotem szerokiej manipulacji wśród stron WWW o niskiej wartości merytorycznej. Na szeroką skalę miał miejsce, niezgodny z polityką Google, handel linkami służący do nienaturalnego podbijania rankingu. Dzięki pozyskaniu odpowiedniej ilości linków ze stron o wysokim współczynniku Page Rank, taka witryna miała możliwość bardzo szybko zyskać wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania. Dlatego w 2009 roku zaczęto powoli wycofywać Page Rank z Google Webmaster Tools (Google Search Console). Ostatnia aktualizacja wyników tego algorytmu miała miejsce w lutym 2013 roku. Całkowite usunięcie narzędzia z wyszukiwarki nastąpiło w 2016 roku.
Jak obecnie mierzona jest moc linka?
Obecnie Google stosuje kilka systemów do oceny mocy linków w tym algorytm PageRank, który od chwili swojego debiutu przeszedł sporo aktualizacji.
Niestety Google nie udostępnia żadnych parametrów, dzięki którym moglibyśmy się dowiedzieć o sile linku z danej domeny. Dlatego też powstało wiele technik i narzędzi zewnętrznych służących do estymacji mocy danego linka. Autorskie algorytmy do mierzenia rangi strony stworzyły takie narzędzia jak:
-
Ahrefs (Domain Rating i URL Rating),
-
Majestic (Trust Flow i Citation Flow),
-
Moz (Domain Authority),
-
Semrush (Auhtority Score).
Szczegóły działania algorytmu PageRank nie zostały i prawdopodobnie nie zostaną nigdy upublicznione. Google sukcesywnie udoskonala mechanizmy analizy stron internetowych, a PageRank, choć w zaktualizowanej formie, nadal jest używany do ustalania wewnętrznych rankingów Google. Jawne są jedynie informacje zawierające wzorcową wersję algorytmu. Co więcej, liczba i jakość linków jest jednym z wielu czynników decydujących o pozycji strony w wynikach wyszukiwania i nie tylko one mają wpływ na widoczność strony w wynikach wyszukiwania.
Ostatnia aktualizacja: 12 czerwca 2024
Pozyskuj klientów online i zwiększaj zyski dzięki reklamie w Internecie!
Powiązane Artykuły
Algorytmy Google i ich aktualizacje - wszystko co trzeba o nich wiedzieć
W chwili, kiedy tworzyła się globalna sieć internetowa, nikt nie przypuszczał, że w ciągu tak krótkiego czasu rozrośnie się ona do niebotycznych...
Przeczytaj artykuł >>Skuteczny link building
Link building to pojęcie, które dla zwykłego zjadacza chleba wygląda zapewne dość abstrakcyjnie, dla posiadacza strony internetowej czy bloga to sprawa życia i...
Przeczytaj artykuł >>Budowa zaplecza SEO... czyli linkbuilding dla strony www
Zaplecze SEO - Pojęcie jest kontrowersyjne ze względu na fakt, że jest interpretowane na różne sposoby. Pierwszy jest ściśle powiązany z terminologią "black...
Przeczytaj artykuł >>