Co to jest Page Rank - Definicja

Page Rank Google (pol. ranking strony w wyszukiwarce Google) - jest to opracowany w 1998 roku algorytm wykorzystywany do określania wartości liczbowej indeksowanych stron internetowych, oznaczającej ich jakość. Jego działanie opierało się na jednym głównym założeniu: im więcej linków pozyskanych ze stron www o wysokim Page Rank, tym większą moc zyskała witryna.

Co to jest Page Rank

Jak działa?

Google PageRank wynika z algorytmu matematycznego opartego na wykresie internetowym, utworzonym przez wszystkie strony www jako węzły i hiperłącza, z uwzględnieniem stron z wysokim autorytetem (np. wikipedia.org lub gov.pl). Wartość rangi wskazuje znaczenie określonej strony. Hiperłącze do strony liczy się jako działanie wspierające. PageRank witryny jest zdefiniowany rekurencyjnie i zależy od liczby i metryki PageRank wszystkich stron, które do niej prowadzą (tzw. linki przychodzące). Strona, do której prowadzi wiele stron o wysokiej Google PageRank, sama otrzymuje wysoką pozycję.

Page Rank w dzisiejszym SEO

Algorytm stworzony przez Larry’ego Page’a i Sergeya Brina z czasem stał się przedmiotem szerokiej manipulacji wśród stron www o niskiej wartości merytorycznej. Na szeroką skalę miał miejsce, niezgodny z polityką Google, handel linkami służący do nienaturalnego podbijania rankingu. Dzięki pozyskaniu odpowiedniej ilości linków ze stron o wysokim współczynniku Page Rank, taka witryna miała możliwość bardzo szybko zyskać wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania. Dlatego w 2009 roku zaczęto powoli wycofywać Page Rank z Google Webmaster Tools (Google Search Console). Ostatnia aktualizacja tego algorytmu miała miejsce w lutym 2013 roku. Całkowite usunięcie narzędzia z wyszukiwarki nastąpiło w 2016 roku.

Jak obecnie mierzona jest moc linka?

Niestety Google nie udostępnia żadnych metod służących do pomiaru stron/domen. Dlatego powstało wiele technik i narzędzi zewnętrznych służących do estymacji mocy danego linka. Autorskie algorytmy do mierzenia rangi strony stworzyły takie narzędzia jak:

  • Ahrefs (Domain Rating),
  • Majestic (Trust Flow / Citation Flow),
  • Moz (Domain Authority),
  • Semrush (Auhtority Score).

Szczegóły działania algorytmu nie zostały i prawdopodobnie nie zostaną nigdy upublicznione. Google sukcesywnie udoskonala mechanizmy analizy stron internetowych, a PageRank mimo iż przeszedł do historii nadal jest używany do ustalania wewnętrznych rankingów Google. Jawne są jedynie informacje zawierające wzorcową wersję algorytmu. Co więcej Page Rank jest jednym z wielu metod decydujących o pozycji strony w wynikach wyszukiwania i nie tylko on określa pozycję strony w wynikach wyszukiwania.

Ostatnia modyfikacja: 2020-07-30 11:27:22

Czy ta definicja była dla Ciebie pomocna?

(5/5), głosów: 1
Ocena strony:
Specjalista SEO
LinkedIn
Go Top