Co to jest Page Rank - Definicja

Page Rank Google - jest to opracowany w 1998 roku algorytm wykorzystywany do określania wartości liczbowej indeksowanych stron internetowych w wyszukiwarce Google, oznaczającej ich jakość. Jego działanie opierało się na jednym głównym założeniu: im więcej linków pozyskanych ze stron WWW o wysokim Page Rank, tym większą moc zyskała witryna. Obecnie wynik PageRank nie jest upublicznione i ciężko powiedzieć, w jakim stopniu Google podczas określania pozycji strony internetowej, wykorzystuje ten algorytm.

Co to jest Page Rank

Jak działa?

Google PageRank wynika z algorytmu matematycznego opartego na wykresie internetowym, utworzonym przez wszystkie strony WWW jako węzły i hiperłącza, z uwzględnieniem stron z wysokim autorytetem (np. wikipedia.org lub gov.pl). Wartość rangi wskazuje znaczenie określonej strony. Hiperłącze do strony liczy się jako działanie wspierające. Wskaźnik PageRank witryny jest zdefiniowany rekurencyjnie i zależy od liczby i metryki PageRank wszystkich stron, które do niej prowadzą (tzw. linki przychodzące). Strona, do której prowadzi wiele odnośników z innych stron o wysokim wyniku PageRank, sama otrzymuje wysoki wynik.

Równanie do obliczania wskaźnika PR zgodnie z algorytmem PageRank - wersja wzorcowa

Przykładowy wskaźnik pr i jego wpływ na pozycjonowanie strony

PR – PageRank danej strony,

d – współczynnik tłumienia, liczba pomiędzy 0 i 1. Dla obliczeń przyjmuje się zazwyczaj wartość 0,85,

N – liczba stron internetowych,

L – liczba linków, do których odsyła dana strona internetowa.

Page Rank w dzisiejszym SEO

Algorytm stworzony przez Larry’ego Page’a i Sergeya Brina z czasem stał się przedmiotem szerokiej manipulacji wśród stron WWW o niskiej wartości merytorycznej. Na szeroką skalę miał miejsce, niezgodny z polityką Google, handel linkami służący do nienaturalnego podbijania rankingu. Dzięki pozyskaniu odpowiedniej ilości linków ze stron o wysokim współczynniku Page Rank, taka witryna miała możliwość bardzo szybko zyskać wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania. Dlatego w 2009 roku zaczęto powoli wycofywać Page Rank z Google Webmaster Tools (Google Search Console). Ostatnia aktualizacja wyników tego algorytmu miała miejsce w lutym 2013 roku. Całkowite usunięcie narzędzia z wyszukiwarki nastąpiło w 2016 roku.

Jak obecnie mierzona jest moc linka?

Obecnie Google stosuje kilka systemów do oceny mocy linków w tym algorytm PageRank, który od chwili swojego debiutu przeszedł sporo aktualizacji.

Niestety Google nie udostępnia żadnych parametrów, dzięki którym moglibyśmy się dowiedzieć o sile linku z danej domeny. Dlatego też powstało wiele technik i narzędzi zewnętrznych służących do estymacji mocy danego linka. Autorskie algorytmy do mierzenia rangi strony stworzyły takie narzędzia jak:

  • Ahrefs (Domain Rating i URL Rating),


  • Majestic (Trust Flow i Citation Flow),


  • Moz (Domain Authority),


  • Semrush (Auhtority Score).

Szczegóły działania algorytmu PageRank nie zostały i prawdopodobnie nie zostaną nigdy upublicznione. Google sukcesywnie udoskonala mechanizmy analizy stron internetowych, a PageRank, choć w zaktualizowanej formie, nadal jest używany do ustalania wewnętrznych rankingów Google. Jawne są jedynie informacje zawierające wzorcową wersję algorytmu. Co więcej, liczba i jakość linków jest jednym z wielu czynników decydujących o pozycji strony w wynikach wyszukiwania i nie tylko one mają wpływ na widoczność strony w wynikach wyszukiwania.

Ostatnia aktualizacja: 12 czerwca 2024

Czy ta definicja była dla Ciebie pomocna?

(4.7/5), głosów: 102
Ocena strony:
Senior SEO Specialist

Pozyskuj klientów online i zwiększaj zyski dzięki reklamie w Internecie!

Skontaktuj się z nami

Zamów bezpłatną wycenę!

(czytaj więcej) Na podstawie tej zgody będziemy mogli skontaktować się z Tobą za pośrednictwem np. telefonu czy poczty elektronicznej w celu obsługi przez nas twojego zapytania. Administratorem Twoich danych osobowych jest KS Sp. z o.o. Gorzyce 141, 38-230 Nowy Żmigród, NIP: 6852338589. Gwarantujemy spełnienie wszystkich Twoich praw wynikających z ogólnego rozporządzenia o ochronie danych, tj. prawo dostępu, sprostowania oraz usunięcia Twoich danych, ograniczenia ich przetwarzania, a także prawo wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych osobowych (więcej na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w Polityka Prywatności). (zwiń)