Jak obliczyć ROI? - wzór ROI
Aby obliczyć wskaźnik ROI należy posłużyć się następującym wzorem:
ROI = (przychód - koszt sprzedanych towarów i usług) / koszt sprzedanych towarów i usług x 100%
przychód - jest to kwota na jaką został sprzedany dany towar,
koszt sprzedanych towarów i usług - jest to koszt poniesiony na wytworzenie danego produktu oraz na jego reklamę.
Interpretacja wskaźnika
Wskaźnik może przyjmować zarówno wartości dodatnie, jak i ujemne. Im wyższy wskaźnik ROI, tym większa opłacalność projektu i większa rentowność inwestycji. Z kolei ujemny wskaźnik ROI oznacza, że dana inwestycja była nieopłacalna, a koszt włożony w działania przewyższa zysk.
Jak działa ROI? - przykład
Przykładowo, aby obliczyć wskaźnik rentowności inwestycji firmy, weźmy pod uwagę produkt, którego koszt produkcji wynosi 100 PLN, a sprzedaż 200 PLN. Produkt ten reklamowany jest w Google Ads i udało się go sprzedać w liczbie 6 sztuk. Przychód wynosi więc 1200 PLN, a koszty reklamy w Google Ads 200 PLN. Wartość ROI wynosi zatem: (1200 PLN - (600 PLN + 200 PLN)) / (600 PLN + 200 PLN) x 100%, czyli 50%, co oznacza, że inwestycja przyniosła zysk.
Czy warto obliczać wskaźnik ROI?
Choć obliczanie wskaźnika ROI umożliwia ocenę rentowności działań reklamowych oraz zwrotu poniesionych kosztów danej inwestycji, należy pamiętać, że wartość wskaźnika jest dość ogólna i nie uwzględnia czynników nadzwyczajnych takich jak np. inflacja, wahania zysku, czas trwania inwestycji czy sezonowość, a tym bardziej szeregu innych dodatkowych kosztów np. wynagrodzeń pracowników.
Inne wskaźniki rentowności
- NPV (Net Present Value) — wartość bieżąca netto — różnica pomiędzy bieżącymi nakładami finansowymi danego przedsiębiorstwa, a przewidywanymi przypływami pieniężnymi z inwestycji,
- IRR (Internal Rate of Return) — wewnętrzna stopa zwrotu — uwzględnia czas trwania danego projektu i pozwala ocenić efektywność inwestycji w długim okresie,
- PP (Payback Period) — okres zwrotu — informuje o czasie, jaki jest potrzebny do odzyskania początkowych nakładów inwestycyjnych,
- SROI (Social Return On Ivestment) — społeczny zwrot z inwestycji — służy do określania oceny społecznej opłacalności projektów.
Ostatnia aktualizacja: 12 czerwca 2024
Pozyskuj klientów online i zwiększaj zyski dzięki reklamie w Internecie!
Powiązane Artykuły
Optymalizacja kampanii produktowej
Utworzenie kampanii produktowej jest dość łatwe, wystarczy połączyć konto Google Ads z kontem Merchant Center, na którym znajduje się plik produktowy. Reklamy w...
Przeczytaj artykuł >>