Co to jest ROI - Definicja

ROI (ang. return on investment, zwrot z inwestycji) to wskaźnik służący do oceny efektywności inwestycji. Metoda ROI służy do oceny efektywności podejmowanych działań marketingowych, oceny opłacalności projektów i korzystania z reklam. ROI stara się bezpośrednio zmierzyć kwotę zwrotu z określonej inwestycji w stosunku do jej kosztów. Aby obliczyć ROI, zysk (lub zwrot) z kampanii jest dzielony przez jej koszt. Wynik może być wyrażony w postaci procentowej lub w stosunku liczbowym.

Co to jest ROI?

Jak obliczyć ROI? - wzór ROI

Aby obliczyć wskaźnik ROI należy posłużyć się następującym wzorem:

ROI = (przychód - koszt sprzedanych towarów i usług) / koszt sprzedanych towarów i usług x 100%

przychód - jest to kwota na jaką został sprzedany dany towar,

koszt sprzedanych towarów i usług - jest to koszt poniesiony na wytworzenie danego produktu oraz na jego reklamę.

Wzór do obliczenia ROI

Interpretacja wskaźnika

Wskaźnik może przyjmować zarówno wartości dodatnie, jak i ujemne. Im wyższy wskaźnik ROI, tym większa opłacalność projektu i większa rentowność inwestycji. Z kolei ujemny wskaźnik ROI oznacza, że dana inwestycja była nieopłacalna, a koszt włożony w działania przewyższa zysk.

Jak działa ROI? - przykład

Przykładowo, aby obliczyć wskaźnik rentowności inwestycji firmy, weźmy pod uwagę produkt, którego koszt produkcji wynosi 100 PLN, a sprzedaż 200 PLN. Produkt ten reklamowany jest w Google Ads i udało się go sprzedać w liczbie 6 sztuk. Przychód wynosi więc 1200 PLN, a koszty reklamy w Google Ads 200 PLN. Wartość ROI wynosi zatem: (1200 PLN - (600 PLN + 200 PLN)) / (600 PLN + 200 PLN) x 100%, czyli 50%, co oznacza, że inwestycja przyniosła zysk.

Czy warto obliczać wskaźnik ROI?

Choć obliczanie wskaźnika ROI umożliwia ocenę rentowności działań reklamowych oraz zwrotu poniesionych kosztów danej inwestycji, należy pamiętać, że wartość wskaźnika jest dość ogólna i nie uwzględnia czynników nadzwyczajnych takich jak np. inflacja, wahania zysku, czas trwania inwestycji czy sezonowość, a tym bardziej szeregu innych dodatkowych kosztów np. wynagrodzeń pracowników.

Inne wskaźniki rentowności

  • NPV (Net Present Value) — wartość bieżąca netto — różnica pomiędzy bieżącymi nakładami finansowymi danego przedsiębiorstwa, a przewidywanymi przypływami pieniężnymi z inwestycji,
  • IRR (Internal Rate of Return) — wewnętrzna stopa zwrotu — uwzględnia czas trwania danego projektu i pozwala ocenić efektywność inwestycji w długim okresie,
  • PP (Payback Period) — okres zwrotu — informuje o czasie, jaki jest potrzebny do odzyskania początkowych nakładów inwestycyjnych,
  • SROI (Social Return On Ivestment) — społeczny zwrot z inwestycji — służy do określania oceny społecznej opłacalności projektów.

Ostatnia aktualizacja: 12 czerwca 2024

Czy ta definicja była dla Ciebie pomocna?

(4.7/5), głosów: 105
Ocena strony:
Senior Web Analytics Specialist

Pozyskuj klientów online i zwiększaj zyski dzięki reklamie w Internecie!

Skontaktuj się z nami

Zamów bezpłatną wycenę!

(czytaj więcej) Na podstawie tej zgody będziemy mogli skontaktować się z Tobą za pośrednictwem np. telefonu czy poczty elektronicznej w celu obsługi przez nas twojego zapytania. Administratorem Twoich danych osobowych jest KS Sp. z o.o. Gorzyce 141, 38-230 Nowy Żmigród, NIP: 6852338589. Gwarantujemy spełnienie wszystkich Twoich praw wynikających z ogólnego rozporządzenia o ochronie danych, tj. prawo dostępu, sprostowania oraz usunięcia Twoich danych, ograniczenia ich przetwarzania, a także prawo wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych osobowych (więcej na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w Polityka Prywatności). (zwiń)