Co to jest ścieżka zakupowa klienta - Definicja

Ścieżka zakupowa klienta - droga, jaką pokonuje potencjalny klient od momentu zainteresowania się ofertą zakupową, oraz etapy, fazy oraz procesy, jakie przechodzi na tej drodze, do momentu osiągnięcia celu podróży, czyli podjęcia decyzji zakupowej. Znajomość ścieżki zakupowej pozwala kształtować doświadczenia klienta w sposób świadomy.

Co to jest ścieżka zakupowa klienta

Ścieżka zakupowa klienta — etapy:

  1. Faza budowania świadomości marki — klienci zdobywają informacje i wiedzę o marce na własną rękę, w całej przestrzeni online, przeglądają wszelkie opinie, zasoby internetu, szukają informacji w Social Mediach. Na tym etapie klient dowiaduje się o istnieniu Twojej firmy, a same oczekiwania klienta przed dokonaniem zakupu, wobec oferty i marki nie zawsze są jasne, sprecyzowane i oczywiste. Warto angażować i utrzymywać uwagę swoich klientów (nie tylko nowych klientów) w całym, szerokim, obszarze online i wpływać na proces zakupowy potencjalnego klienta.
  2. Faza rozważania możliwości i zainteresowanie firmą — klient zna potrzeby, szuka rozwiązań, rozważa zakup, jakiego zamierza dokonać. Spraw, aby chciał zaufać produktom/usługom. Doprowadź do zamiany leadów marketingowych w leady sprzedażowe i postaw na realizację swoich sprzedażowych celów.
  3. Zakup produktu — zapada decyzja zakupowa. Klient jest w pełni świadomy swoich potrzeb, finalizuje transakcje, bo jest przekonany do słuszności wyboru. Warto stosować działania, które utwierdzą go w tym przekonaniu. Kluczowym elementem są tutaj działania pozakupowe zakończonych transakcji: pozostanie w kontakcie, dbanie o relacje, wsparcie posprzedażowe, jasna polityka reklamacji i zwrotów.

Najważniejsze aspekty sukcesu ścieżki zakupowej:

  • Każdy z klientów podąża inna drogą, wykonuje inne kroki i kieruje się innymi potrzebami, emocjami oraz decyzjami zakupowymi. Dostosuj swój przekaz, treści, działania w mediach społecznościowych i możliwości potencjalnych rozwiązań indywidualnie do potrzeb klienta. Bierz pod uwagę jego oczekiwania i wpływaj na decyzję zakupową.
  • Przemyślane, dobrane indywidualnie i świadome działania marketingowe mają ogromne znaczenie i wpływają na sukces danego etapu ścieżki zakupowej. Z pewnością zwiększysz szansę doprowadzenia konsumenta do finalizacji transakcji i realizacji konwersji.
  • Oferuj łatwy dostęp do informacji oraz przejrzysty, dostosowany do potrzeb odbiorców proces zakupu, a zwłaszcza proces składania zamówienia, min. wybór dostawcy, wiele możliwych opcji płatności.
  • Stosuj zrozumiałe, dokładne, rozbudowane kategorie produktów i usług, promocje i rabaty.
  • Stwórz łatwą w nawigacji, czytelną stronę internetową / landing page.
  • Na każdym etapie ścieżki zakupowej wpływaj na emocje, sugeruj potrzeby, wzbudzaj zainteresowanie potencjalnych klientów w całym procesie zakupowym.

Klienci, którzy są zadowoleni ze swojego doświadczenia zakupowego, to większa szansa na powrót i złożenie kolejnego zamówienia. Dlatego, kluczowym aspektem budowania ścieżki klienta jest dostarczenie pozytywnego doświadczenia, które buduje zaufanie i lojalność wobec Twoich produktów i usług.

Ostatnia aktualizacja: 12 czerwca 2024

Czy ta definicja była dla Ciebie pomocna?

(4.7/5), głosów: 27
Ocena strony:
Google Ads Specialist

Pozyskuj klientów online i zwiększaj zyski dzięki reklamie w Internecie!

Skontaktuj się z nami

Zamów bezpłatną wycenę!

(czytaj więcej) Twoja zgoda jest dobrowolna, ale niezbędna do obsługi Twojego zapytania ofertowego. Na podstawie wyrażonej zgody możemy kontaktować się z Tobą za pośrednictwem e-maila w celach marketingowych lub telefonu w celu obsługi Twojego zapytania ofertowego. Administratorem Twoich danych osobowych jest KS Sp. z o.o., z siedzibą w Gorzycach 141, 38-230 Nowy Żmigród, NIP: 6852338589. Gwarantujemy przestrzeganie wszystkich Twoich praw wynikających z ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (RODO) oraz Prawa komunikacji elektronicznej, w tym prawa do dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania Twoich danych, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych (szczegóły znajdziesz w naszej Polityce Prywatności), a także cofnięcia zgody na przesyłanie informacji handlowych i marketing bezpośredni. (zwiń)

Menu dostępności

Profile ułatwień dostępu

Opcje ułatwień dostępu

Używamy plików cookie

Na naszej stronie używamy ciasteczek, dzięki czemu jest ona dla Ciebie bardziej przyjazna i niezawodna. Korzystamy także z narzędzi analitycznych w celach statystycznych i marketingowych, aby dopasować treść reklam do Twoich potrzeb i zainteresowań. Twoja prywatność jest dla nas ważna. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz w naszej polityce prywatności.