Co to jest SEM - Definicja

SEM (ang. Search Engine Marketing) - to marketing w wyszukiwarkach internetowych, który obejmuje zarówno promocję strony internetowej w płatnych jak i bezpłatnych wynikach wyszukiwania na określony zestaw słów kluczowych. SEM dzieli się na działania SEO (Search Engine Optimization) oraz PPC (Pay Per Click).

Co to jest SEM?

SEM - Jaka jest różnica pomiędzy SEO a kampanią PPC?

SEO - Pozycjonując się przez rok np. na zestaw 50 słów kluczowych, strona po roku będzie rankować na setki lub nawet tysiące innych słów kluczowych. Po zakończeniu prac, efekty z pozycjonowania będą jeszcze widoczne przez minimum kilka miesięcy, a w przypadku nisko konkurencyjnych branż nawet kilka lat. Niestety, aby strona była wysoko w wynikach wyszukiwania należy ją pozycjonować organicznie przez minimum kilka miesięcy, w których to strona nie będzie generowała żadnych zysków lub będą one znikome.

PPC - W przypadku reklam z płatnością za kliknięcie wygląda to tak, że w momencie uruchomienia dobrze skonfigurowanej kampanii jesteśmy od razu widoczni na samej górze na dany zestaw fraz, ale niestety w momencie skończenia się budżetu reklama znika. Im więcej fraz, tym szybciej "wyklika" się budżet. W przypadku reklam graficznych i sieci zakupowej Google płaci się około 0,20 - 0,50 zł za kliknięcie. W przypadku linków sponsorowanych w wynikach wyszukiwania koszt za kliknięcie jest zależny od licytacji, w której są brane pod uwagę m.in. stawki konkurencji i może wynosić od kilkunastu groszy po kilkadziesiąt czy kilkaset złotych.

Stojąc przed decyzją wyboru marketingu internetowego (SEM) wybrać pozycjonowanie stron internetowych (SEO) czy kampanie reklamowe w Google Ads (PPC)?

Ciężko jest z góry stwierdzić, czy w przypadku Twojej firmy sprawdzą się lepiej reklamy PPC, czyli np. linki sponsorowane w sieci wyszukiwania lub reklamy graficzne, czy lepiej postawić na pozycjonowanie strony w wyszukiwarce Google, czyli SEO. Oto kilka rozwiązań, które mogą pomóc Ci w wyborze:

  • Jeśli w Twojej branży płaci się 50 zł za kliknięcie, słowa kluczowe mają duży wolumen zapytań, a konkurencja w bezpłatnych wynikach jest niewielka - postaw na pozycjonowanie.
  • Jeśli w Twojej branży słowa kluczowe są tanie i mają bardzo mało wyszukiwań, prawdopodobnie lepiej sprawdzi się kampania Google Ads, aniżeli pozycjonowanie strony.
  • Jeśli popyt na Twoje usługi lub produkty jest sezonowy, stale pozycjonuj swoją stronę, zmniejszając budżet na tzw. "martwy sezon" a w sezonie uruchom dodatkowo kampanię Google Ads.
  • Jeśli sezon na Twoje usługi lub produkty trwa cały rok, a wolumen wyszukiwań słów kluczowych jest duży, pozycjonuj stronę i uruchom Google Ads, jeśli zainwestowane w nią środki zwracają się z nawiązką.

Ostatnia modyfikacja: 2020-05-08 13:30:37

Czy ta definicja była dla Ciebie pomocna?

(5/5), głosów: 2
Ocena strony:
Specjalista ds. Google Maps
LinkedIn
Go Top