SWOT - Definicja

SWOT to skrót pierwszych liter angielskich słów: Strengths (mocne strony), Weaknesses (słabe strony), Opportunities (szanse otoczenia), Threats (zagrożenia). Dzięki tej konkretnej kombinacji czynników umieszczonych w czytelnym diagramie jesteśmy w stanie ocenić nasz pomysł lub biznes.

Co to jest SWOT?

Czym jest analiza SWOT?

Analiza SWOT pozwala na przegląd naszej strategii, w oparciu o mocne strony i szanse, jednocześnie ograniczając zagrożenia i słabe strony firmy. Analiza SWOT jest używana do oceny otoczenia wewnętrznego i zewnętrznego przedsiębiorstwa.

Mocne strony

Są to pozytywne czynniki wewnętrzne naszej firmy, które należy pielęgnować, ponieważ mają one ogromny wpływ jej przyszły rozwój.

Przykład mocnej strony: wykwalifikowany personel.

Słabe strony

Wszystkie bodźce wewnętrzne w otoczeniu organizacji, mające negatywny wpływ na jej dalsze funkcjonowanie. Nasz cel polega na eliminowaniu takich wewnętrznych słabości.

Przykład słabej strony: małe zasoby finansowe.

Szanse

To one dają możliwość rozwoju organizacji.

Przykład szansy: wzrost popytu na dany produkt lub oferowane usługi.

Zagrożenia

Zewnętrzne czynniki w otoczeniu przedsiębiorstwa, które w przeciwieństwie do słabych stron są poza naszą kontrolą. Aby ich uniknąć, powinniśmy posiadać środki zapobiegawcze.

Przykład zagrożenia: wzrost cen surowców.

Analiza SWOT

Rodzaje strategii działania opartej na analizie SWOT

W zależności od czynników przewodnich wyróżniamy cztery różne plany działania:

  • strategia agresywna ➝ jeżeli w naszej firmie dominują mocne strony i szanse, powinniśmy skoncentrować się jej ekspansji i wykorzystać napotkane okazje;
  • strategia konserwatywna ➝ jeśli mocne strony i zagrożenia biorą górę, najpierw firma musi poradzić sobie z zagrożeniami z zewnątrz, aby w pełni wykorzystać swój potencjał;
  • strategia konkurencyjna ➝ jeżeli słabe strony i szanse są dostrzegane, powinniśmy postawić na wykorzystanie szans przy jednoczesnym eliminowaniu słabych stron;
  • strategia defensywna ➝ jeśli przeważają słabe strony i zagrożenia, to niestety jest bardzo źle. Powinniśmy zatem skupić się nad zapewnieniem firmie "przetrwania" poprzez np. stopniowe wycofywanie się z rynku, połączenie z inną firmą czy redukcję kosztów.

Uniwersalność analizy SWOT sprawia, że możemy oceniać z jej pomocą mocne i słabe strony m.in.: organizacji, planu biznesowego, pracy wybranego działu lub własnej osoby. Można ją zaprezentować w formie graficznej, co pozwoli nam uniknąć mylnych interpretacji. Warto do niej powracać, ponieważ pewne czynniki mogą ulec zmianie, co będzie ważne w określaniu istotności dalszych działań.

Ostatnia modyfikacja: 2022-06-23 14:52:27

Czy ta definicja była dla Ciebie pomocna?

(5/5), głosów: 1
Ocena strony:
Social Media Specialist
LinkedIn

Chcesz zarabiać więcej pozyskując klientów z Internetu? Skontaktuj się z nami!

Zamów bezpłatną ofertę

Zamów bezpłatną wycenę!

(czytaj więcej) Na podstawie tej zgody będziemy mogli skontaktować się z Tobą za pośrednictwem np. telefonu czy poczty elektronicznej w celu obsługi przez nas twojego zapytania. Administratorem Twoich danych osobowych jest KS Sp. z o.o. Gorzyce 141, 38-230 Nowy Żmigród, NIP: 6852338589. Gwarantujemy spełnienie wszystkich Twoich praw wynikających z ogólnego rozporządzenia o ochronie danych, tj. prawo dostępu, sprostowania oraz usunięcia Twoich danych, ograniczenia ich przetwarzania, a także prawo wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych osobowych (więcej na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w Polityka Prywatności). (zwiń)
Go Top