Czym jest analiza SWOT?
Analiza SWOT pozwala na przegląd naszej strategii, w oparciu o mocne strony i szanse, jednocześnie ograniczając zagrożenia i słabe strony firmy. Analiza SWOT jest używana do oceny otoczenia wewnętrznego i zewnętrznego przedsiębiorstwa.
Mocne strony
Są to pozytywne czynniki wewnętrzne naszej firmy, które należy pielęgnować, ponieważ mają one ogromny wpływ jej przyszły rozwój.
Przykład mocnej strony: wykwalifikowany personel.
Słabe strony
Wszystkie bodźce wewnętrzne w otoczeniu organizacji, mające negatywny wpływ na jej dalsze funkcjonowanie. Nasz cel polega na eliminowaniu takich wewnętrznych słabości.
Przykład słabej strony: małe zasoby finansowe.
Szanse
To one dają możliwość rozwoju organizacji.
Przykład szansy: wzrost popytu na dany produkt lub oferowane usługi.
Zagrożenia
Zewnętrzne czynniki w otoczeniu przedsiębiorstwa, które w przeciwieństwie do słabych stron są poza naszą kontrolą. Aby ich uniknąć, powinniśmy posiadać środki zapobiegawcze.
Przykład zagrożenia: wzrost cen surowców.
Rodzaje strategii działania opartej na analizie SWOT
W zależności od czynników przewodnich wyróżniamy cztery różne plany działania:
- strategia agresywna ➝ jeżeli w naszej firmie dominują mocne strony i szanse, powinniśmy skoncentrować się jej ekspansji i wykorzystać napotkane okazje;
- strategia konserwatywna ➝ jeśli mocne strony i zagrożenia biorą górę, najpierw firma musi poradzić sobie z zagrożeniami z zewnątrz, aby w pełni wykorzystać swój potencjał;
- strategia konkurencyjna ➝ jeżeli słabe strony i szanse są dostrzegane, powinniśmy postawić na wykorzystanie szans przy jednoczesnym eliminowaniu słabych stron;
- strategia defensywna ➝ jeśli przeważają słabe strony i zagrożenia, to niestety jest bardzo źle. Powinniśmy zatem skupić się nad zapewnieniem firmie "przetrwania" poprzez np. stopniowe wycofywanie się z rynku, połączenie z inną firmą czy redukcję kosztów.
Uniwersalność analizy SWOT sprawia, że możemy oceniać z jej pomocą mocne i słabe strony m.in.: organizacji, planu biznesowego, pracy wybranego działu lub własnej osoby. Można ją zaprezentować w formie graficznej, co pozwoli nam uniknąć mylnych interpretacji. Warto do niej powracać, ponieważ pewne czynniki mogą ulec zmianie, co będzie ważne w określaniu istotności dalszych działań.
Ostatnia aktualizacja: 12 czerwca 2024
Pozyskuj klientów online i zwiększaj zyski dzięki reklamie w Internecie!
Powiązane Artykuły
Reklama w Google Ads - 5 powodów, dla których warto z niej korzystać
Reklama Google Ads niesie za sobą wiele korzyści. Główną z nich jest pojawianie się w płatnych wynikach wyszukiwania nad wynikami organicznymi w wyszukiwarce...
Przeczytaj artykuł >>