Co to jest tag - Definicja

Tag (z ang. etykieta) jest to słowo kluczowe, które zostaje przypisane do posta lub artykułu i służy do grupowania informacji o podobnej tematyce dostępnych na stronie internetowej. Tagi tak jak i kategorie stanowią część taksonomii czyli sposobu grupowania różnych przedmiotów (fizycznych lub cyfrowych).

Co to są tagi?

Kiedy powstały tagi?

Tagi zostały wprowadzone w 2003 roku przez delicio.us a następnie zaadaptowane przez Flickr. Serwis wprowadził też po raz pierwszy tzw. chmurę tagów (ang. tag cloud) czyli graficzną interpretację popularnych w serwisie etykiet, będących jednocześnie odnośnikami do odpowiednich tematycznie części serwisu. W 2007 roku zagościły one na stałe w CMS WordPress. Obecnie znaczenie tagów w pozycjonowaniu jest mocno wątpliwe, głównie przez ich nieumiejętne stosowanie, które powoduje więcej szkody niż pożytku.

Jak działają tagi?

Na stronie internetowej są one rezentowane przez tekstowe hiperłącze prowadzące do strony zawierającej wszystkie wpisy oznaczone danym tagiem. Tag najczęściej składają się z jednego, dwóch lub rzadziej trzech słów, chociaż nic nie stoi na przeszkodzie tworzenia bardziej rozbudowanych tagów. Grupowanie wpisów za pomocą jednego tagu sprawia, że czytelnik ma łatwiejszy dostęp do artykułów o podobnej tematyce, a do samego wpisu prowadzi większa ilość linków wewnętrznych.

Przykład zastosowania znaczników (tagów) - strona z przepisami Winiary
Przykład zastosowania znaczników (tagów) - strona z przepisami Winiary

Czym różnią się kategorie od tagów?

Zarówno tagi jak i kategorie zaliczane są do taksonomii. Jest między nimi jednak kilka różnic. Kategorie mają usystematyzowana hierarchię, stosowane są do budowy menu oraz zazwyczaj są przemyślanym elementem strony. Z kolei tagi są nieuporządkowane, przedstawiane w postaci chmury tagów i zwykle powstają w sposób chaotyczny. W przeciwieństwie do kategorii są zaniedbanym elementem nawigacji, często kanibalizują się między sobą i kategoriami, tworzą strony słabej jakości (z ang. thin content) lub zduplikowane (z ang. duplicate content).

Z kolei przemyślane tworzenie dodatkowej nawigacji z tagów może przyczynić się do osiągnięcia wysokich pozycji na frazy z długiego ogona (Long Tail). Budując taką nawigację należy pamiętać, by tworzyć tag, który ma szansę być przypisany do wielu postów i nie będzie pokrywał się z kategorią. Warto wybierać także frazy i słowa o mniejszej konkurencyjności. Dzięki temu istnieje większa szansa na zdobycie premiowanych ruchem pozycji w wynikach wyszukiwania.

Ostatnia modyfikacja: 2020-10-22 10:13:38

Czy ta definicja była dla Ciebie pomocna?

(0/5), głosów: 0
Ocena strony:
Starszy specjalista SEO
LinkedIn
Go Top