User Experience (UX) na stronach internetowych
User Experience design jest istotnym elementem stron internetowych, który w centrum stawia przede wszystkim człowieka. Strona internetowa zaprojektowana tak, aby realizować potrzeby użytkownika, będzie wyróżniała się łatwą i intuicyjną strukturą nawigacji, jasnym przekazem informacji, przejrzystą strukturą treści, prostym i intuicyjnym procesem zakupowym, będzie także wolna od natrętnych reklam oraz błędów. Dobry projektant UX podczas pracy uwzględnia różne urządzenia, na których wyświetlana będzie aplikacja.\
Projektując stronę internetową, warto wziąć pod uwagę czynniki takie jak:
- architektura informacji (np. układ menu, produkty powiązane, odnośniki do mediów społecznościowych
- oczekiwania użytkownika (w tym także zorientowanie na błędy użytkownika — np. podczas wpisywania fraz w wyszukiwarce wewnętrznej),
- ścieżka, po której zazwyczaj porusza się wzrok użytkownika,
- pozytywne doświadczenia, które chcemy wywołać,
- prostota i elegancja (produktów, strony),
- w sklepie internetowym: proces dokonywania zakupów.
Według definicji pionierów, prawdziwe User Experience wykracza daleko poza oczekiwania ustalone przez użytkowników. Osiągnięcie wysokiego UX — mając na uwadze proponowane przez firmy oferty produktów i usług — wymaga płynnego przenikania wielu dziedzin, takich jak: projektowanie graficzne, wzornictwo przemysłowe, technologia, marketing, czy projektowanie interfejsów.
Co uwzględnia UX design?
Projektowanie UX to wymagająca dziedzina bazująca na doświadczeniach użytkownika, obejmująca wszystkie aspekty interakcji konsumenta z firmą, a dokładnie:
- projektowanie interakcji użytkownika z produktem,
- projektowanie architektury informacji,
- zapewnienie czytelności i dostępności informacji,
- funkcjonalność (produktu, strony internetowej).
Nie należy mylić pojęcia UX z projektowaniem graficznym (UI - User Interface), czy z użytecznością. Projektowanie na potrzeby użytkowników jest pojęciem znacznie szerszym.
Zadbanie o produkt pod kątem User Experience to także szansa na zmniejszenie współczynnika odrzuceń. Jest to niezwykle istotny element w pozycjonowaniu stron, szczególnie w przypadku sklepów internetowych. Skupienie się na doświadczeniu użytkownika (UX) jest bardzo ważnym elementem podstawowych wskaźników Google — Core Web Vitals.
Kim jest UX designer i czym się zajmuje?
Projektowanie User Experience, czyli projektowanie zorientowane na użytkownika wymaga od designera pewnych umiejętności:
- tworzenia makiet i testowalnych prototypów, które stanowią podstawę tego, w jaki sposób użytkownicy będą korzystać z produktu,
- przygotowania danego produktu, tak aby spełniał nie tylko oczekiwania biznesowe firmy, ale także realizował potrzeby konsumenta,
- potrafi spojrzeć na produkt w sposób wysokopoziomowy, dzięki czemu ocenia, czy zachowana jest spójność.
Czym nie zajmuje się designer w branży UX?
UX designerzy z definicji nie zajmują się wyglądem wizualnym aplikacji, ponieważ tym zajmuje się UI designer (projektant UI), który tworzy atrakcyjny wizualnie interfejs użytkownika.
Kim jest UX researcher?
Osoby zajmujące się researchem pod kątem UX głównie przeprowadzają badania mające na celu określenie relacji użytkownika z produktem oraz jakie emocje wywołuje u nich produkt.
Ostatnia aktualizacja: 12 czerwca 2024
Pozyskuj klientów online i zwiększaj zyski dzięki reklamie w Internecie!
Powiązane Artykuły
SEO i UX – dlaczego para doskonała?
Google już od dłuższego czasu poprzez liczne aktualizacje algorytmu pokazuje, jak ważne są dla niego potrzeby użytkownika – dając nam do zrozumienia, że procesy...
Przeczytaj artykuł >>Customer Experience - 10 zasad skutecznej strategii
Customer Experience (doświadczenie klienta) - to wszystkie emocje, doświadczenia i wrażenia klienta, które zyskuje, kupując produkty lub korzystając z usług...
Przeczytaj artykuł >>Co to jest konwersja?
Każda strona internetowa została utworzona z myślą o pewnych celach biznesowych marketingu, niezależnie od tego, czy chodzi o dostarczanie informacji, pozyskanie...
Przeczytaj artykuł >>