Czym jest geolokalizacja - Definicja

Geolokalizacja - (z ang. geolocation) to nic innego, jak proces określania położenia geograficznego urządzenia, z którego w danym momencie korzystamy. Pozwala określić lokalizację użytkownika i udzielić mu dostępu do wielu funkcji, które w obecnym świecie są niezwykle pożądane.

Czym jest geolokalizacja?

Geolokalizacja - skąd te dane?

Na początku warto zastanowić się skąd Google, Facebook czy inne platformy zbierają dane na temat lokalizacji. Z pomocą przychodzą tutaj nie jedno, a kilka źródeł, dzięki czemu ustalenie faktycznego położenia jest niezwykle precyzyjne. Należą do nich:

  • Odbiorniki GPS
  • Geolokalizacja IP
  • Sygnały sieci z urządzeń mobilnych
  • Historia wyszukiwania

Wykorzystanie geolokalizacji

Wbrew pozorom geolokalizacja wykorzystywana jest w wielu aplikacjach i narzędziach, których używamy na co dzień. Przykładem może być ogół usług Google, jak możliwość wyznaczenia trasy czy znalezienia stron internetowych lokalnych firm. Gdzie zatem ją znajdziemy?

W wynikach wyszukiwania

Jednym z podstawowych miejsc, gdzie możemy się spotkać z tą funkcją, są wyniki wyszukiwania. Google ustala nasze położenie geograficzne na podstawie włączonego udostępniania lokalizacji, adresu IP czy danych przechowywanych o historii naszego wyszukiwania i bazując na tych informacjach, wyświetla nam strony internetowe oraz wyniki z Google Maps dopasowane do obszaru, który jest najbliżej nas.

To właśnie dzięki geolokalizacji mamy szybki dostęp do lokalnych wiadomości, informacji pogodowych oraz możemy wyszukać restauracje w pobliżu. Biorą ją także pod uwagę firmy lokalne, tworząc plan działań marketingowych.

W reklamach

Współrzędne geograficzne są także przydatne w innych usługach Google, jak reklamy Ads. Możemy ustawić wyświetlanie reklamy w odpowiednim obszarze, a dzięki temu trafimy do grona potencjalnych Klientów znajdujących się w jego obrębie. Co więcej, nasza reklama wyświetli się na stronach internetowych tematycznie odpowiadających wybranej przez nas geolokalizacji. Wszystko to sprawia, że nasze kampanie są w stanie generować większe przychody.

W nawigacji

Posługując się lokalizacją geograficzną, możemy także bardzo szybko przemieszczać się pomiędzy wybranymi miejscami. Wystarczy tylko na urządzeniu mobilnym wpisać odpowiedni adres i wyznaczyć do niego trasę. W efekcie otrzymamy dokładną drogę dojazdu i niezbędne wskazówki, aby trafić w wybrane miejsce.

Geolokalizacja to niezwykłe narzędzie, dzięki któremu możemy łatwiej wyszukiwać w Internecie, wyświetlać użytkownikom lokalne reklamy, jak również podróżować - a przy tym jest w pełni bezpieczna. Włączając udostępnianie lokalizacji, nie musimy bać się o prywatne dane, narzędzie zbierze tylko te informacje, które będą niezbędne do określenia geolokalizacji.

Ostatnia aktualizacja: 12 czerwca 2024

Czy ta definicja była dla Ciebie pomocna?

(4.7/5), głosów: 27
Ocena strony:
Head of GBP

Pozyskuj klientów online i zwiększaj zyski dzięki reklamie w Internecie!

Skontaktuj się z nami

Zamów bezpłatną wycenę!

(czytaj więcej) Na podstawie tej zgody będziemy mogli skontaktować się z Tobą za pośrednictwem np. telefonu czy poczty elektronicznej w celu obsługi przez nas twojego zapytania. Administratorem Twoich danych osobowych jest KS Sp. z o.o. Gorzyce 141, 38-230 Nowy Żmigród, NIP: 6852338589. Gwarantujemy spełnienie wszystkich Twoich praw wynikających z ogólnego rozporządzenia o ochronie danych, tj. prawo dostępu, sprostowania oraz usunięcia Twoich danych, ograniczenia ich przetwarzania, a także prawo wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych osobowych (więcej na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w Polityka Prywatności). (zwiń)