Jakie metryki wchodzą w skład Core Web Vitals?
Zaprezentowane w 2020 roku przez Google metryki, które wchodzą skład podstawowych wskaźników internetowych, opierają się na mierzeniu doświadczeń użytkownika w trzech aspektach:
- czas ładowania,
- interaktywność,
- stabilność wizualna.
Dane zbierane są osobno dla urządzeń desktopowych i mobilnych. Są to odpowiednio:
- Largest Contentful Paint (LCP) - czas od początku ładowania witryny do momentu wyrenderowania największego bloku tekstowego, grafiki lub video w obszarze Above the Fold.
- First Input Delay (FID) - czas, w jakim przeglądarka jest w stanie odpowiedzieć na interakcję użytkownika ze stroną (kliknięcie linku lub przycisku, użycie niestandardowej akcji w JavaScript.
- Cumulative Layout Shift (CLS) - metryka określająca skumulowane przesunięcia układu, które występują od rozpoczęcia ładowania strony w obszarze Above the Fold.
Jak sprawdzić Core Web Vitals dla mojej strony?
Podstawowe wskaźniki internetowe sprawdzimy na przykład:
- w narzędziu Google PageSpeed Insights - dane laboratoryjne oraz anonimowo zbierane od użytkowników Chrome (CRUX - ang. Chrome User Experience Report)
- w narzędziu Google Search Console - raport Podstawowe Wskaźniki Internetowe
- w DevTools w przeglądarce Chrome - zakładka Lighthouse (jedynie dane laboratoryjne)
- w wynikach wyszukiwania stosując rozszerzenia do przeglądarek - np. Core SERP Vitals - wymagane jest podanie klucza API projektu Google Cloud.
- w raporcie CRUX udostępnianym jako projekt publiczny BigQuery - konieczność utworzenia projektu Google Cloud
- w narzędziu Screaming Frog - wymagane podpięcie się do API
Jaki jest wpływ Core Web Vitals na SEO?
Google potwierdziło, że od maja 2021 roku podstawowe wskaźniki internetowe zostaną włączone do sygnałów rankingowych dotyczących jakości stron zaraz obok: przystosowania do urządzeń mobilnych, zabezpieczenia certyfikatem SSL czy spełnienia wytycznych dotyczących natrętnych pełnowymiarowych reklam. Oznacza to, że będą one brane pod uwagę przy ustalaniu pozycji w wynikach wyszukiwania.
Ostatnia aktualizacja: 12 czerwca 2024
Pozyskuj klientów online i zwiększaj zyski dzięki reklamie w Internecie!
Powiązane Artykuły
Jak przyspieszyć stronę internetową
Szybkość strony internetowej ma ogromne znaczenie. Żyjemy w czasach, w których każdy się spieszy i oczekuje szybkich rezultatów. Wydajny serwis to wiele...
Przeczytaj artykuł >>Jaki wpływ na SEO ma hosting?
„Na tym świecie pewne są tylko śmierć i podatki” – te słowa Benjamin Franklin skierował do Jean’a-Baptiste Le Roy’a w 1789 roku. Są nadal...
Przeczytaj artykuł >>Tworzenie i optymalizacja szablonu strony internetowej - Jak lepiej zrozumieć Google PageSpeed Insight
Tworząc stronę lub sklep internetowy dla Twojej lub innej firmy zastanawiałeś się zapewne co wpłynie na jej szybkość. Prawdopodobnie nie są Ci obce rozmyślania nad...
Przeczytaj artykuł >>