Zawartość danych strukturalnych
Typy danych strukturalnych powinny być dopasowane do rodzaju strony i tematyki. Inne dane uporządkowane dodajemy do stron reprezentujących firmy lokalne, a inne do sklepów, organizacji czy instytucji. Ponadto inny typ schema zastosujemy na stronie głównej, produktowej, blogowej, czy FAQ.
Kontroluj to, jakie schema wdrażasz na swojej stronie. Dołączenie do witryny niepotrzebnych danych może wprowadzić wyszukiwarki w błąd, skutkować wyświetleniem błędnych informacji, a nawet obniżeniem pozycji w wynikach wyszukiwania.
Przykład kodu danych strukturalnych:
przykład kodu schema.org
Rodzaje danych strukturalnych
Obecnie istnieje wiele typów znaczników strukturalnych umieszczanych w kodzie na stronach www. Poniżej przedstawię kilka z nich:
- Local Business - stosowane w przypadku firm lokalnych. Możemy w nich zawrzeć adres e-mail, podstawowe dane, link do wizytówki Google czy opisy firmy. Dodatkowo mamy możliwość zamieszczenia w nich godzin otwarcia czy ceny. Jak sama nazwa wskazuje, pomagają nam w przedstawieniu naszej lokalizacji.
- FAQ Page - stosowane na stronach zawierających pytania i odpowiedzi. W rezultacie Google może wyświetlić pytania i odpowiedzi w wynikach wyszukiwania - przykład:
FAQ w wynikach wyszukiwania - Article - te znaczniki ułatwiają wyszukiwarkom określenie np. autora wpisu, daty publikacji, tytułu, zajawki, oceny, czy komentarzy - przykład:
- Breadcrumb tzw. okruszki - to ścieżka wskazująca hierarchie stron w menu nawigacyjnym. Po zastosowaniu Google może wyświetlić bardziej przyjazny adres URL w wynikach wyszukiwania - przykład:
- Product - to typ danych uporządkowanych, który stosowany jest na sklepach internetowych. Zawiera informacje takie jak: nazwa produktu, zdjęcie, opis, cena, dostępność, opinie, kod produktu itp. W rezultacie w wyszukiwarce mogą pojawić się dodatkowe informacje o produkcie.
Jak tworzyć dane strukturalne?
Dane strukturalne umieszczamy w kodzie strony za pomocą następujących formatów:
- Microdata,
- RDFa,
- JSON-LD.
Na stronie schema.org znajdziemy opis, instrukcje i przykłady zastosowania poszczególnych typów oraz formatów danych strukturalnych.
Przy tworzeniu danych strukturalnych warto skorzystać z generatora ułatwiającego stworzenie kodu dla popularnych typów schema - jeden z nich znajdziesz tutaj.
Co więcej, Google oferuje narzędzie z pomocą, którego możemy szybko sprawdzić rodzaj danych znajdujących się na naszej stronie, ich poprawność oraz przetestować dowolny kod. Test możesz wykonać na stronie search.google.com/u/4/test/rich-results.
Jak widzimy, dane strukturalne pozwalają nam nie tylko zachęcić potencjalnych klientów do wejścia na stronę poprzez wyświetlenie większej ilości informacji, ale także przyczyniają się do lepszej oceny naszej witryny przez algorytmy Google. Czy warto je umieścić na swojej stronie internetowej? Bez wątpienia tak!
Ostatnia aktualizacja: 12 czerwca 2024
Pozyskuj klientów online i zwiększaj zyski dzięki reklamie w Internecie!
Powiązane Artykuły
Pozycjonowanie stron poradnik dla początkujących
Każdemu z posiadaczy stron internetowych zależy na tym, by odkryło ją jak najwięcej użytkowników. Jednak w dzisiejszych czasach, kiedy dostępnych jest niemal 2...
Przeczytaj artykuł >>Jak napisać FAQ
Obecność sekcji FAQ (z ang. frequently asked questions; polski skrót CZP) na stronie internetowej stała się tak naturalna, że często odruchowo odwiedzamy ją w...
Przeczytaj artykuł >>