Spis treści:

Wiele możliwości tworzenia grafik

Nie ma znaczenia, czy do tworzenia grafik będziesz używał własnych zdjęć, wykonanych telefonem, materiałów od producenta, czy zdjęć stockowych. Wszystkie wymienione możesz ciekawie zaaranżować i opublikować na mediach społecznościowych. Pomogą Ci w tym bezpłatne narzędzia.

Wymiary grafik używane w social mediach

Świat social media dzieli się na kilka portali. Te najbardziej popularne to Facebook, Instagram, Tik Tok i Linkedin. By samemu zacząć projektować, na początku musisz znać wymiary grafik. Poniżej zamieściłam listę aktualnych wymiarów (październik 2021) na każdy portal:

Facebook:

  • Zdjęcia profilowe: 800 x 800 px,
  • Zdjęcie w tle: 820 x 312 px,
  • Grafika kwadratowa: 1200 x 1200 px,
  • Grafika pionowa: 960 x 640 px,
  • Grafika pozioma: 1200 x 800 px,
  • Karuzela: kafelek: 1200 x 1200 px,
  • Zdjęcie w tle na grupie: 1640 x 856 px,
  • Relacja (Stories): 1080 x 1920 px.

Instagram:

  • Grafika kwadratowa: 1080 x 1080 px,
  • Grafika pionowa: 1080 x 1350 px,
  • Grafika pozioma: 1080 x 608 px,
  • Relacja (Stories): 1080 x 1920 px.

Tik Tok:

  • Zdjęcie profilowe: 1080 x 1080 px,
  • Post wideo : 1080 x 1920 px.

Linkedin:

  • Zdjęcie profilowe: 400 x 400 px,
  • Zdjęcie w tle: 1584 x 396 px,
  • Post reklamowy 1200 x 627 px,
  • Relacja (Stories): 1080 x 1920 px.

Aktualne informacje o wymiarach znajdziesz również we wpisie: Aktualne wymiary grafik do Social Mediów.

Brak czasu na obsługę profilu w Social Mediach?

Poprowadzimy fanpage Twojej firmy!

Canva - Korzystaj z gotowych szablonów

Kilka lat temu dobra grafika wychodziła tylko spod "pióra" profesjonalnych grafików. Te czasy na szczęście minęły i aktualnie mamy wiele darmowych narzędzi online, w których w błyskawiczny sposób przygotujesz potrzebny materiał. Ja w tym artykule skupię się na jednym narzędziu, Canva.

Aplikacja dostępna jest zarówno w urządzeniach mobilnych jak i w wersji desktopowej. By dobrze poznać całą przestrzeń i wszystkie dostępne funkcje polecam rozpocząć naukę od wersji komputerowej.

To narzędzie jak mawiał klasyk "jest mi szczególnie bliskie" ponieważ używam go od wielu lat i podczas codziennej pracy mam okazje obserwować, jak Canva się rozwija i daje coraz więcej możliwości.

Miałam również okazje brać udział w jednym z wielu konkursów, jakie organizuje Canva. Temat był pozornie prosty, ponieważ należało zapełnić podaną planszę, w taki sposób by powstało miasto. Jednak znalezienie odpowiednich elementów, które są inne, a zarazem pasujące do siebie zajęło "trochę" czasu. Mimo wszystko włożony wysiłek się opłacał. Moja praca została doceniona i otrzymała nagrodę główną: roczny abonament Canva PRO.

Karolina Adamik - Konkurs CanvaChallenge
Karolina Adamik - Konkurs CanvaChallenge

Konkurs CanvaChallenge - Praca końcowa
Konkurs CanvaChallenge - Praca końcowa

Konkurs CanvaChallenge - Punkt wyjściowy
Konkurs CanvaChallenge - Punkt wyjściowy

Tego rodzaju konkursy organizowane są w grupie na Facebooku Canva Design Circle. Znajdziesz je pod hasztagiem #CanvaChallenge.

Jak już wcześniej wspomniałam, Canva daje nam ogromne możliwości w tworzeniu grafik. Możesz przygotować projekty od A do Z, uwzględniając ich rozmiar, kolor, typografię czy inne elementy. Możesz również skorzystać z gotowych propozycji, do czego zachęcam jeśli dopiero poznajesz program.

Canva: Rodzaje szablonów

Uruchamiając po raz pierwszy Canve możesz zdziwić się ilością szablonów, obrazów czy wideo. Jednak już po chwili, zdasz sobie sprawę, że narzędzie jest spójne i dobrze uporządkowane.

W pierwszym kroku wybierz, na jaki cel potrzebujesz grafiki. Nawiązując do tematu tego artykułu, będą to grafiki na potrzeby social media 🙂 .

Kolejny krok to wybranie kategorii: wpis na Facebooku, relacja na Instagramie czy zdjęcie w tle? Kliknij wybrany i zaczynamy zabawę graficzną.

Canva pozwala w dowolny sposób modyfikować szablon. Możesz go dostosować do swoich potrzeb, zmienić wcześniej przesłane zdjęcie lub wybrać gotowe z bazy. Masz również możliwość modyfikacji czcionek oraz dodawania animacji, dzięki czemu poruszysz swoją grafikę.

Po zakończonej pracy możesz pobrać projekt w formacie jpg. Choć Canva daje możliwość pobrania pliku w wielu formatach wysokiej rozdzielczości, to format jpg. jest najbezpieczniejszy.

Zdaje sobie sprawę, że wiele biznesów na początku swojej drogi mocno przygląda się wydatkom i stara się ograniczyć je do minimum. W takim przypadku profesjonalny projekt loga z księgą znaków jest odkładany w czasie. Na szczęście, w Canvie, szybko i w przyjemny sposób zaprojektować możesz swoje pierwsze logo i wykorzystać je na potrzeby social mediów: Instagrama, Facebooka czy do materiałów reklamowych.

W tym przypadku polecam pobrać grafikę w kilku formatach:

  • PNG w formie przeźroczystej z przeznaczeniem na przyszłe posty m.in.: na Facebooka,
  • SVG w formie przeźroczystej z przeznaczeniem na reklamy w większym formacie.

Jak tworzyć grafiki, które przyciągają?

Jeśli towarzysz grafiki na fanpage lub do reklam w Social Mediach dla swojego nowo otwartego sklepu internetowego czy marki osobistej, powinieneś zachować pewne zasady, które stworzą komunikat wizualny firmy.

  • Logo - pamiętaj by na grafikach umieszczać je tak by było dobrze widoczne. Dzięki niemu poszerzasz świadomość marki wśród odbiorców i zwiększasz jego rozpoznawalność.
  • Zadbaj o spójną kolorystykę - mieszaj kolory na wiele sposobów, ale trzymaj się jednych i tych samych. Kolory są jak logo, tworzą wizerunek marki, działają na emocje i zwiększają świadomość produktów.
  • Tekst - Czyli fonty (czcionki), jakie wybierzesz do języka komunikacji również, powinny być stałe. Wykonaj kilka projektów, w których wykorzystasz różne fonty i wybierz te najlepsze.

Logo, kolory i typografia będą stałymi Twoich grafik. Mam tu na myśli, że powinny pojawiać się w każdym projekcie. Publikując posty regularnie, w spójnym stylu, stworzysz dla odbiorcy estetyczną tablicę na Facebooku, Instagramie lub innym kanale.

Pomysły na posty

Odbiorcy nie lubią nudy i monotonnych postów. Zadbaj by Twoje kanały social media, były bogate w różnego rodzaju treści. Najlepszym sposobem na to jest harmonogram publikacji. Raz na tydzień/miesiąc/kwartał zaplanuj, jakie posty będą publikowane i w jaki dni. Zwróć uwagę na reakcję użytkowników, wyciągnij wnioski i podczas następnego planowania dodaj więcej postów, które zyskały większą aktywność.

Pomysły na publikacje:

  • zdjęcia produktów i ich opisy - w przypadku sklepu internetowego,
  • inspirujące cytaty,
  • opinie klientów,
  • poradnicze,
  • edukacyjne,
  • ilustracje (rebusy, wykreślanki),
  • informacje o nowych artykułach blogowych.

W moim przypadku, kiedy szukam inspiracji na grafiki, często sprawdzam inne strony w internecie. Pinterest, Instagram czy typowo branżowe Behance. Możesz również zapytać użytkowników na Facebooku, o czym chcieliby przeczytać w następnych publikacjach. Dzięki ich propozycjom zaplanujesz tematy na wiele postów i grafik do przodu, nie tylko na jeden kanał.

Brak czasu na obsługę profilu w Social Mediach?

Poprowadzimy fanpage Twojej firmy!

Podsumowanie

Poprzez darmowe programy graficzne online, jesteś w stanie samemu przygotować ciekawy content marketing w social mediach. By nie był on monotonny, na przemian publikuj statyczne posty, wideo czy gify. Przed publikacją posta sprawdź jego rozmiar. Dzięki temu unikniesz złych wyświetleń grafik na tablicy. Zwróć szczególną uwagę na reakcję odbiorców i wyciągaj wnioski. Pamiętaj, aby na każdej grafice umieścić logo, trzymaj się wybranych kolorów i fontów by Twój Facebook, Instagram czy inny kanał był spójny i estetyczny. Canva pozwala projektować grafiki od zera lub korzystać z gotowych propozycji. Szukaj inspiracji na innych stronach np. Pinterest to kopalnia pomysłów.

Z mojej strony to już wszystko. Dziękuje Ci za przeczytanie tego artykułu i zachęcam do pobrania tutoriali, samodzielnego tworzenia grafik i publikacji ich w mediach społecznościowych.