Spis treści:

Czym jest wyszukiwarka internetowa i jak działa?

Wyszukiwarka internetowa (ang. search engine) jest witryną, która pozwala na przeszukiwanie bazy stron internetowych w celu odnalezienia interesujących nas informacji. Wpisanie w pasku wyszukiwarki określonej frazy pozwala wyświetlić setki wyników, które są z nią bezpośrednio związane.

Wyszukiwarka działa na podstawie skomplikowanych algorytmów i wskaźników, które mają za zadanie wyświetlić możliwie jak najlepiej dopasowane wyniki do słów kluczowych zawartych w naszym zapytaniu. Składa się ona z modułów pobierających zawartości stron internetowych (pająk, robot, crawler), modułów, które katalogują strony, a także analizują je i oceniają pobraną zawartość. Ostatnim elementem jest interfejs wyszukiwarki, który wyświetla wyniki wyszukiwania. Dzisiejsze wyszukiwarki do dostarczenia użytkownikom dokładnie tego, czego poszukują, wykorzystują także sztuczną inteligencję i uczenie maszynowe. Wyszukiwarki są wykorzystywane w marketingu internetowym - nowoczesna reklama w internecie obejmuje m.in. pozycjonowanie stron, czyli działania, których efekty mają docelowo poprawić pozycję strony w wynikach wyszukiwania.

Najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe w Polsce

Dane StatCounter.com z początku 2021 roku jasno wskazują, że w Polsce najpopularniejszą wyszukiwarką internetową jest Google. Na wszystkich typach urządzeń korzysta z niej średnio ponad 95% wszystkich użytkowników w naszym kraju. Nic więc dziwnego, że zdecydowana większość specjalistów SEO w naszym kraju skupia się na pozycjonowaniu stron klientów, właśnie pod tą wyszukiwarkę.

Na drugim miejscu polskiego podium znalazł się Bing należący do Microsoftu, a na kolejnym wyszukiwarka Yahoo!, która obecnie należy do Verizon Media.

popularne wyszukiwarki internetowe w Polsce w 2021
Udziały najpopularniejszych wyszukiwarek w Polsce na początku 2021 roku (dane StatCounter.com)

Wyszukiwarki internetowe w Polsce - urządzenia mobilne

Według StatCounter maj 2015 roku był pierwszym miesiącem w historii badań, kiedy w Polsce do przeglądania internetu częściej używano urządzeń mobilnych niż desktopowych i od tamtego czasu praktycznie przez cały czas przewaga ta się utrzymuje. W lipcu 2018 wynosiła aż 67% do 33%!

Na rynku wyszukiwarek w Polsce dla urządzeń mobilnych, Google miażdży swoją konkurencję, osiągając wynik 98,15%. Powodem tego jest duża ilość urządzeń z systemami operacyjnymi Android opartych przede wszystkim na usługach Google, jak np. Asystent Google, Gmail, Mapy Google, YouTube czy właśnie Google Search. W przypadku urządzeń z systemami od Apple firma z Mountain View płaci miliardy dolarów rocznie za utrzymanie swojej wyszukiwarki jako domyślnej.

najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe w Polsce - mobile
Popularne wyszukiwarki na urządzeniach mobilnych w Polsce (dane luty 2021 / StatCounter.com)

Wyszukiwarki w Polsce na urządzeniach desktop

Użytkownicy urządzeń desktopowych w Polsce są bardziej otwarci na rozwiązania innych usługodawców. Na komputerach dużo zyskuje Bing, a do innych popularnych wyszukiwarek należą także Yahoo, MSN czy DuckDuckGO. Podobnie jak zdecydowana większość urządzeń mobilnych w Polsce korzysta z systemu Android, tak duża ilość urządzeń desktopowych wyposażona jest w systemy Windows, które podobnie jak Bing należą do firmy Microsoft, co ma duży wpływ na udział tej wyszukiwarki w rynku.

popularność wyszukiwarek internetowych na urządzeniach desktop w Polsce
Najbardziej popularne wyszukiwarki na urządzeniach dekstopowych w Polsce (dane luty 2021 / StatCounter.com)

Najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe na świecie

mapa najpopularniejszych wyszukiwarek internetowych
Mapa najpopularniejszych wyszukiwarek 2021 (dane styczeń-luty 2021 / StatCounter.com)

Z udostępnionych przez StatCounter danych wynika, że jedynym krajem, w którym nie zauważymy dominacji wyszukiwarki Google, są Chiny. Do najpopularniejszych wyszukiwarek internetowych w Państwie Środka należą Baidu i Sogou. W moim rankingu znalazło się 13 wyszukiwarek internetowych, które są najpopularniejsze wśród użytkowników, a także takich, które wyróżniają się na tle pozostałych konkurentów i generują większe zainteresowanie różnych grup internautów.

Najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe w 2021 na rynku globalnym to Google z wynikiem 92,06% udziału. Na drugim miejscu podium plasuje się Bing z wynikiem 2,7%, a na najniższym stopniu znajdziemy Yahoo! z udziałem 1,47%. Na wyróżnienie zasługują także wyszukiwarki Baidu (1,32%) i Yandex (0,66%).

popularne wyszukiwarki internetowe na świecie w 2021 roku
Najpopularniejsze wyszukiwarki na świecie (dane styczeń-luty 2021 / StatCounter.com)

Google

Ranking najpopularniejszych wyszukiwarek internetowych na świecie otwiera oczywiście Google, który od wielu lat jest niekwestionowanym liderem rankingów. Usługa cieszy się ogromną popularnością nie tylko w Polsce, lecz na całym świecie. Według StatCounter w lutym 2021 korzysta z niej prawie 92% wszystkich użytkowników korzystających z internetu na całym świecie. Dlaczego wyszukiwarka Google według tak dużej liczby ludzi jest uznawana za najlepszą?

Wielu użytkowników Internetu wybiera Google też z tego względu, że posiada ona największą ilość zindeksowanych stron internetowych i jest ona dostępna w praktycznie wszystkich krajach świata. Historia wyszukiwarki internetowej Google sięga 1996 roku, kiedy Larry Page i Sergej Brine w ramach projektu studenckiego rozpoczęli prace nad nowym sposobem wyszukiwania opartym na analizie zależności pomiędzy stronami internetowymi. Algorytm ten przybrał nazwę PageRank.

Uruchomiona w 1998 roku witryna google.com zaczęła szybko zyskiwać coraz większą popularność. Sprawiło to, że już w 2004 roku firma kontrolowała 80% światowego rynku. Co ciekawe, na początku rozwoju algorytmu PageRank, twórcy chcieli sprzedać swój pomysł Yahoo! za skromny milion dolarów, lecz firma nie była zainteresowana takim zakupem. Patrząc na pozycję jednej i drugiej wyszukiwarki, raczej nikt nie ma wątpliwości co do tego, że potencjał PageRank był ogromny i Yahoo! miało szansę, aby zrobić ogromny krok do przodu. Ciężko teraz wyobrazić sobie jak wyglądałby rynek, gdyby studenci w 1998 roku znaleźli kupca na swoje dzieło. Możemy być jednak pewni, że obecnie wielu użytkowników nie wyobraża sobie korzystania z innej wyszukiwarki.

logo Google
logo Google

Ogromna przewaga Google nad pozostałymi konkurentami na rynku przypomina wyścig Formuły 1, w którym jeden z kierowców ma kilkadziesiąt sekund przewagi nad resztą stawki, która walczy o pozostałe lokaty.

Nie oznacza to jednak, że Google jest jedynym wyborem - niektórzy użytkownicy korzystają z konkurencyjnych rozwiązań, chociażby ze względu na chęć zachowania większej prywatności w sieci. Oprócz standardowego wyszukiwania Google oferuje m.in. wyszukiwanie obrazem czy głosem, a także szereg innych narzędzi jak przeglądarka Chrome, usługi Google Ads, Google Analytics, mapy, wizytówki Google Moja Firma, filmy w serwisie YouTube i wiele więcej.

Bing

Należąca do Microsoftu wyszukiwarka zajmuje drugie miejsce zarówno w Polsce jak i na świecie. Początkowo była ona częścią portalu MSN jako MSN Search, a do grona samodzielnych wyszukiwarek internetowych dołączyła 1 czerwca 2009 roku. Bing jest domyślną wyszukiwarką na komputerach z systemem Windows, w których wbudowaną przeglądarką jest Edge - produkt Microsoftu.

logo Bing
logo Bing

Bing jest stale rozwijana i wzoruje się na sprawdzonych rozwiązaniach, co sprawia, że pojawiają się w niej podobne funkcjonalności, a nawet jest zbliżona wyglądem do Google. W Bing obecnie dostępne jest m.in. wyszukiwanie obrazem, wyszukiwanie filmów czy usługa map. Według serwisu statista.com stronę bing.com w styczniu 2021 roku odwiedzono ponad miliard razy.

Yahoo!

logo Yahoo!
logo Yahoo!

Yahoo! to trzeci światowy gracz na rynku globalnym, którego historia sięga 1994 roku. Gracz, który z powodu błędnych decyzji niekoniecznie odpowiednich osób na kierowniczych stanowiskach, stracił wiele dobrych okazji do namieszania na rynku wyszukiwarek. Jeszcze w 2009 roku z Yahoo! korzystało prawie 6% wszystkich użytkowników, a dzisiaj narzędzie straciło na popularności i jest to zaledwie 1,47%. Kilka lat temu chęć kupna Yahoo! ogłosił Microsoft, lecz transakcja ostatecznie nie doszła do skutku. Ostatecznie w 2016 wyszukiwarka stała się własnością Verizon Media, do której należy również AOL - inna legenda na rynku medialnym.

Yahoo! jest bardzo popularna w Japonii, gdzie korzysta z niej aż 19% użytkowników, a także w Stanach Zjednoczonych, gdzie ma ponad 3% udziałów w rynku (dane StatCounter z lutego 2021).

Baidu

Praktycznie jedynym krajem, w którym wyszukiwarka Google nie okupuje pierwszego miejsca, jest Chińska Republika Ludowa. Chińska wersja wyszukiwarki Google została zablokowana w 2010 roku, ponieważ firma z Mountain View nie trzymała się sztywno warunków nałożonych przez rząd chiński. W 2018 roku pojawiły się doniesienia o pracach tej firmy nad wyszukiwarką DragonFly, która miała być przyjazna dla cenzury, za co na amerykańską firmę spadła fala krytyki. Udział Google w chińskim rynku w 2021 roku to marne 2,58% i dotyczy on małej ilości osób, które korzystają z VPN w Hongkongu, którego nie obejmuje cenzura ze względu na odrębny system prawny.

logo Baidu
logo Baidu

Na lokalnym rynku rolę lidera przejęła stworzona w 2000 roku wyszukiwarka Baidu, która dostępna jest tylko i wyłącznie w języku chińskim. Baidu oprócz standardowego wyszukiwania, pozwala także na wyszukiwanie głosowe i obrazem. Z Baidu korzysta prawie pół miliarda użytkowników, co pozwala jej zająć 4 miejsce na świecie. Wyszukiwarka spełnia wymagania rządu chińskiego, czyli blokuje wszystkie wyniki związane z zapytaniami o wolność słowa, prawa człowieka i osoby o nie walczące, demokrację, protesty na placu Tian'anmen w 1989 roku i wiele więcej.

Yandex

logo Yandex
logo Yandex

Wyszukiwarka Yandex, czyli "Yet Another iNDEXer" jest bardzo popularna w Federacji Rosyjskiej, gdzie na początku 2021 roku według StatCounter korzystało z niej ponad 46% użytkowników internetu. Co ciekawe, na początku XXI wieku powstała także polska wersja wyszukiwarki, lecz została ona zamknięta ze względu na brak zainteresowania. Rosyjsko-holenderskie przedsiębiorstwo oferuje wyszukiwanie obrazów i filmów, usługę map, tłumacza, Yandex Disk czy darmowe narzędzie do mierzenia ruchu. Autorzy nie boją się wdrażania ciekawych i innowacyjnych rozwiązań, które wyróżniają narzędzia oferowane przez Yandex na tle konkurencji. Wyszukiwarka internetowa Yandex poza Rosją działa również na Białorusi, Ukrainie, w Kazachstanie i Turcji.

DuckDuckGo

DuckDuckGo jest wyszukiwarką, która według wielu powstała "na złość Google". Wyróżnia się przede wszystkim swoim podejściem prywatności. Zaraz po wejściu na stronę DDG otrzymujemy komunikat:

"Twoje dane nie powinny być na sprzedaż. W DuckDuckGo w pełni się z tym zgadzamy.".

logo DuckDuckGo
logo DuckDuckGo

Usługa blokuje skrypty śledzące do reklam, pozwala zachować prywatność historii wyszukiwania, a także pozwala mieć kontrolę nad swoimi danymi. DuckDuckGo zaimplementowało część rozwiązań stosowanych w wyszukiwarce Yahoo!. Posiada przyjazny dla użytkownika interfejs oraz nie udostępnia podmiotom trzecim żadnych informacji o użytkownikach.

Działania największych firm w ostatnich latach zwróciły uwagę wielu internautów na temat prywatności i bezpieczeństwa danych, przez co DuckDuckGo staje się coraz bardziej popularną wyszukiwarką. Udział DDG w rynku w lutym 2021 na podstawie wg. StatCounter na świecie wynosi 0,66%, co plasuje przeglądarkę na 6 pozycji. Co ciekawe, w samych Stanach Zjednoczonych korzysta z niej już około 2,6% użytkowników. Według statystyk opublikowanych na stronie duckduckgo.com w lutym 2021 roku z wyszukiwarki skorzystało prawie 100 milionów użytkowników.

Ask

logo Ask.com
logo Ask.com

Ask.com została wprowadzona na rynek w 1996 roku jako "Ask Jeeves" - wirtualny konsjerż, który umożliwiał użytkownikom uzyskanie odpowiedzi na pytania zadawane w ich codziennym języku. Działanie wyszukiwarki w dużej mierze polegało na dostarczaniu odpowiedzi na zadawane przez nas pytanie, na które odpowiadali inni użytkownicy. Obecnie każdego miesiąca korzysta z niej około 50 milionów użytkowników na całym świecie. Największą popularnością cieszy się w USA, Japonii i Wielkiej Brytanii. Część z nas może kojarzyć Ask.com od negatywnej strony. Wszystko za sprawą paska narzędzi Ask Toolbar, który często bez naszej wiedzy instalował się na komputerze. Jego usunięcie niejednokrotnie sprawiało dużo problemów, co przyczyniło się też do utraty wielu użytkowników. W 2010 roku Ask.com zrezygnował z rynku wyszukiwarek, a wyniki wyszukiwania dostarczane są przez Google.

logo AOL
logo AOL

Jednym z największych dostawców usług internetowych jest AOL (dawniej America Online), którego historia sięga 1983 roku. Czasy świetności firmy przypadają na przełom XX i XXI wieku - wtedy też AOL przejął Time Warner za 165 miliardów dolarów i był jednym z gigantów medialnych. W ostatnich latach czasie nie tylko stracił wielu klientów, ale był głośno krytykowany za swoje pomysły uderzające w portfele klientów, współpracę z Chinami w kwestii cenzury internetu, a także duży "wyciek" danych w 2006 roku. Spowodował go sam AOL, tak naprawdę świadomie udostępniając postronnym osobom zapytania ok. 650 tysięcy użytkowników swojej wyszukiwarki. W 2007 roku AOL uruchomił serwis w języku polskim, lecz zamknięto go w 2010 roku w związku z małym zainteresowaniem?. Od 2015 roku AOL Search, podobnie jak Yahoo! należy do Verizona.

Qwant

logo Qwant
logo Qwant

Kolejna wyszukiwarka, która na wstępie informuje, że szanuje prywatność swoich użytkowników. Qwant szczyci się tym, że jej polityka prywatności jest bardzo przejrzysta - gromadzą, ale nie udostępniają i nie sprzedają danych. Stworzona na bazie Binga wyszukiwarka swoją premierę miała w 2013 roku we Francji, a obecnie korzysta z niej prawie 50 milionów użytkowników miesięcznie. Podobnie jak DuckDuckGo jest jednym z pierwszych wyborów dla osób, mających dość śledzenia ich poczynań w internecie i przekazywania tych danych do innym podmiotom.

Ecosia

logo Ecosia
logo Ecosia

Ecosia w skrócie jest wyszukiwarką, która sadzi drzewa - dokładniej to internauci z niej korzystający przyczyniają się do finansowania zalesiania kolejnych terenów na całym świecie. Korzysta ona z wyników wyszukiwania dostarczanych przez Microsoft, a część dochodów przekazywana jest na sadzenie drzew. Potrzeba około 45 wyszukiwań, aby gdzieś na świecie posadzone zostało jedno drzewko. Po wejściu na stronę główną możemy zobaczyć, że dzięki aktywności użytkowników wyszukiwarki udało się zasadzić już ponad 120 milionów drzew. Ecosia jest z pewnością odpowiednią wyszukiwarką dla osób, którym nie jest obojętna ekologia i duża emisja dwutlenku węgla do atmosfery.

DogPile

logo DogPile
logo DogPile

W zestawieniu mieliśmy już wyszukiwarkę, która jest przyjazna dla środowiska, więc teraz czas na usługę, która pomaga zwierzętom. Dogpile została stworzona Aarona Flina w 1996 roku. Wykorzystuje informacje dostarczane przez Google, Yahoo! czy Binga, a uzyskane dochody przeznacza na wspieranie zwierzęcych organizacji charytatywnych.

Wolfram Alpha

logo Wolfram Alpha
logo Wolfram Alpha

Wolfram Alpha to stworzona w 2009 roku wyszukiwarka internetowa, która podobnie jak Ask odpowiada na zapytania zadane w naturalnym języku. Obsługuje ona także język matematyczny, co sprawia, że może ona zastąpić zaawansowany kalkulator w wykonywaniu obliczeń czy rozwiązywaniu bardziej skomplikowanych równań.

Seznam

logo Seznam
logo Seznam

Ostatnią prezentowaną usługą jest Seznam, czyli najpopularniejsza (zaraz po Google) wyszukiwarka w Czechach, gdzie została uruchomiona w 1996 roku. Ostatni raz Seznam mógł pochwalić się większą ilością użytkowników w październiku 2009 roku. Dane StatCounter z lutego 2021 wskazują, że obecnie ma ona ponad 11% udziału w czeskim rynku. Początkowo strona pełniła rolę prostego katalogu stron internetowych, a obecnie dostarcza wiadomości, słowniki, mapy, prognozy pogody i prowadzi ponad 15 różnych usług internetowych.

Podsumowanie

Ogromny sukces Google na globalnym rynku wyszukiwarek to bardzo złożony temat. Z pewnością duży wpływ na to miał opracowany przez twórców PageRank, a także fakt, że wyszukiwarka Google była domyślna w wielu przeglądarkach. Swój wkład w sukces miała także konkurencja, która nie potrafiła wykorzystać szans i potencjału, który drzemał w wyszukiwarkach internetowych na przełomie XX i XXI wieku. Usługa Microsoftu dopiero w 2009 roku stała się samodzielną wyszukiwarką, a Yahoo! z powodu wielu błędnych decyzji osób zarządzających firmą wpadła w poważne tarapaty, które doprowadziły do jej sprzedaży. Nasz mały ranking najpopularniejszych wyszukiwarek w Polsce i na świecie pokazał, że pomimo dominacji Google, część użytkowników wybiera inne rozwiązania, które są np. w stanie zapewnić im większą prywatność i każdego dnia zdobywają nowych sympatyków.