Spis treści:

Czym jest marketing automation?

Automatyzacja marketingu (ang. marketing automation) polega na wykorzystaniu oprogramowania oraz innych narzędzi do usprawniania procesów marketingowych i sprzedażowych. Typowymi procesami, które automatyzuje się w marketingu internetowym, są: e-mail marketing, targetowanie, klasyfikowanie leadów, personalizowane reklamy i oferty. W skrócie marketing automation pozwala m.in. na:

  • zautomatyzowanie powtarzających się zadań - wszelkie rutynowe zadania wykonywane do tej pory przez pracownika mogą zostać zautomatyzowanie;
  • polepszenie współpracy w zespole - jest to możliwe dzięki uproszczeniu komunikacji;
  • tworzenie spersonalizowanych treści dzięki zebranym danym - personalizowane treści mają istotne znaczenie w kontekście zwiększenia konwersji;
  • łatwe skalowanie - automatyzacje można łatwo i tanio skalować, dlatego warto poświęcić swoją uwagę na zapoznanie się z tym tematem;
  • pozyskiwanie leadów - automatyzacja pozwala skuteczniej i w większej objętości prowadzić działania marketingowe, co przekłada się na wzrost liczby leadów.

Nie sposób wymienić tutaj wszystkich zastosowań, ponieważ ich ilość ciągle się powiększa. Jest to nie tylko skutek ciągłego rozwoju narzędzi, ale także włączenie w marketing automation sztucznej inteligencji, która znacznie poszerza zakres możliwości nieosiągalnych do niedawna przez małe firmy.

Co składa się na marketing automation?

W skład marketing automation zalicza się wiele różnych procesów. Oto kilka podstawowych:

  • zbieranie i analiza danych dotyczących zachowań użytkowników na stronie internetowej w narzędziach analitycznych;
  • automatyczne tworzenie ofert w oparciu o dane demograficzne, zainteresowania użytkownika, czy branżę, w której pracuje;
  • przygotowanie i dystrybucja newsletterów;
  • tworzenie list mailingowych, które można wykorzystać do promowania oferty oraz nowych produktów i usług;
  • monitorowanie i analizowanie zachowania konsumentów naszych treści (np. współczynnik odrzuceń).

Do czego wykorzystuje się marketing automation?

Wdrożenia marketing automation w firmach są zazwyczaj spowodowane chęcią podniesienia skuteczności prowadzonych działań marketingowych. Oto niektóre typowe zastosowania tego obszaru marketingu:

  • lead nurturing, czyli edukowanie i przygotowanie leadów do podjęcia świadomego zakupu;
  • analiza danych zebranych podczas śledzenia zachowania użytkowników na stronie internetowej oraz w innych kanałach;
  • personalizacja komunikacji, w której skład wchodzą m.in. indywidualne rekomendacje na stronie internetowej, komunikaty zawierające informacje o promocji, wysyłane za pomocą wiadomości email; personalizowanie treści strony internetowej; dynamiczne rekomendacje produktowe;
  • remarketing, czyli próba ponownego dotarcia (np. Facebook Ads) z ofertą do klienta, który już odwiedził naszą stronę internetową, ale nie zdecydował się na zakup.

Podczas gdy podstawowa koncepcja automatyzacji marketingu nie jest trudna do zrozumienia, osoby bez jasno zdefiniowanej potrzeby mogą mieć trudność w dostrzeżeniu korzyści, jakie obecnie daje dobrze wdrożony system marketing automation.

Jakie są korzyści z wdrożenia automatyzacji marketingu?

Nie sposób wymienić wszystkich potencjalnych możliwości, które mogą przełożyć się na korzyść, ale oto kilka z podstawowych zalet:

  • możliwość zwiększenia przychodów poprzez skuteczniejsze działania remarketingowe i skuteczniejszy cross- i up-selling;
  • oszczędność czasu w obszarach takich jak wysyłka emaili, publikowanie postów w mediach społecznościowych czy zarządzanie kampaniami reklamowymi;
  • zwiększenie efektywności pracowników, ponieważ mogą oni skupić się na zadaniach strategicznych i twórczych;
  • redukcja kosztów, która wynika z bardzo korzystnych cen gotowych rozwiązań lub platform do automatyzacji - im więcej procesów uda się zautomatyzować, tym więcej oszczędzamy - można powiedzieć, że wdrożenie automatyzacji jest bezkosztowe;
  • skuteczne zbieranie danych, które następnie można przeanalizować w celu uzyskania informacji, które pomogą w optymalizowaniu strategii oraz procesów marketingowych i sprzedażowych;
  • wyższy współczynnik konwersji - personalizacja treści i ekspozycja w odpowiednim momencie może wiązać się ze wzrostem konwersji. Działania, jakie może podjąć użytkownik to m.in. zapis do newslettera czy na webinar.

Jak sprawdzić, czy automatyzacja marketingu nadaje się do wdrożenia w mojej firmie?

Jeśli jesteś w punkcie, w którym Twoje zasoby mogą być skierowane na większą skalę, automatyzacja marketingu może stać się kluczem do odniesienia sukcesu. Systemy marketing automation mogą pomóc Ci w skuteczniejszym pozyskiwaniu klientów, ale zanim do tego dojdzie, warto odpowiedzieć sobie na kilka istotnych pytań:

  • Czy posiadasz dobrze zorganizowaną strategię treści, która jest przygotowane pod kątem potrzeb klienta na etapie przedsprzedażowym i posprzedażowym?
  • Czy Twoje obecne działania przynoszą nowe i odpowiednio sklasyfikowane leady?
  • Czy monitorujesz zachowanie Twoich potencjalnych klientów we wszystkich kanałach marketingowych (media społecznościowe, e-maile, zachowanie na stronach internetowych)?
  • Czy dział marketingu i sprzedaży są zgodne co do podziału obowiązków i rozmów z klientami?
  • Czy dysponujesz sprawdzonymi strategiami pozyskiwania leadów, które dałoby się skalować z wykorzystaniem marketing automation?

Twierdzące odpowiedzi na te pytania są znakiem, że jesteś gotowy do wprowadzenia automatyzacji marketingu. Automatyzacja z pewnością nie zastąpi całej Twojej pracy, ale z całą pewnością pozwoli na usprawnienie procesów marketingowych.

Jakie narzędzia do automatyzacji marketingu wybrać?

Automatyzacja marketingu to nie tylko trend, ale niezbędny element wielu przedsiębiorstw, dla których sukces w cyfrowym świecie ma bardzo istotne znaczenie. Przez ostatnią dekadę narzędzia do automatyzacji marketingu znacznie zyskały w oczach marketerów, oferując różnorodne funkcje, od zarządzania treścią i prowadzeniem kampanii e-mail, po analizę pod kątem SEO i zarządzanie mediami społecznościowymi.

Każda platforma marketing automation wyróżnia się unikatowymi funkcjami, dlatego w dalszej części artykułu opisałem kilka popularnych i sprawdzonych narzędzi, które mają ugruntowaną pozycję w tym segmencie marketingu internetowego.

GetResponse

GetResponse

GetResponse to kompleksowe narzędzie do email marketingu, które umożliwia także automatyzację marketingu. W kontekście marketing automation narzędzie pozwala na:

  • tworzenie reguł automatyzacji zawierających określone zdarzenia wyzwalane przez użytkownika, warunki oraz filtry, co umożliwia precyzyjną i zautomatyzowaną komunikację z odbiorcami;
  • profilowanie kontaktów i monitorowanie poziomu zaangażowania, co pozwala skuteczniej planować działania email marketingowe;
  • automatyczne wysyłanie spersonalizowanych wiadomości w oparciu o stworzone profile kontaktów;
  • liczne integracje z platformami e-commerce oraz platformami do tworzenia automatyzacji takimi jak Zapier i Make, dzięki czemu można tworzyć zaawansowane scenariusze automatyzacji.

GetResponse będzie świetnym rozwiązaniem dla marketerów, małych firm i przedsiębiorców, którzy chcieliby zaangażować swoich subskrybentów i zwiększyć liczbę swoich odbiorców. GetResponse posiada także dodatkowe narzędzia komunikacyjne takie jak webinaria i czaty na żywo, co może pomóc firmom budować markę osobistą i społeczność wokół marki.

ActiveCampaign

ActiveCampaign

ActiveCampaign to rozbudowana platforma do e-mail marketingu, która łączy w sobie szereg narzędzi, które umożliwiają skuteczny marketing automation. Pośród funkcjonalności, które warto wymienić, znajdują się:

  • narzędzie do prowadzenia testów A/B dla automatyzacji i lejków sprzedażowych;
  • narzędzie do lead scoringu, dzięki czemu można zadbać o najbardziej zaangażowane kontakty i zaoferować in konkretne rozwiązania;
  • chatboty na stronie internetowej, które są wyświetlane osobom przypisanym wcześniej do określonego segmentu.

Narzędzie ActiveCampaign pozwala na skuteczną ocenę prowadzonych działań marketingowych, ponieważ zbiera dane o użytkowniku na wielu etapach, pośród których należy wymienić m.in. zachowanie na stronie internetowej.

HubSpot

HubSpot

HubSpot to zaawansowana platforma inbound marketingu, która została zaprojektowana w celu usprawnienia działań marketingowych i zwiększenia skuteczności kampanii. Najistotniejszymi funkcjami tego narzędzia są:

  • solidny system CRM ułatwiający zarządzanie relacjami z klientami;
  • narzędzia do automatyzacji marketingu, dzięki czemu można zwiększyć swoją produktywność poprzez ograniczenie czasochłonnych procesów takich jak na przykład ocena leadów lub wysyłanie powiadomień;
  • przyjazne oprogramowanie do tworzenia chatbotów, dzięki którym firmy mogą prowadzić efektywną komunikację, która może dotyczyć na przykład odpowiedzi na typowe pytania lub kwalifikować leady, czy rezerwować spotkania;
  • drip marketing (tzw. kampanie kropelkowe) oparty na wyzwalaczach, czyli wysyłanie komunikatów do użytkowników za pośrednictwem różnych kanałów w oparciu o wcześniej zdefiniowane wyzwalacze, które mogą zostać uruchomione na przykład w momencie dołączenia do programu lojalnościowego lub po wykryciu pewnego zachowania użytkownika na stronie internetowej;
  • spójna integracja działań marketingowych, sprzedażowych i obsługi klienta, dzieki czemu Hubspot nadaje się także dla dużych przedsiębiorstw.

Zapier, Make, IFTT, n8n

Platformy no-code i low-code: Make, Zapier, IFTTT, n8n...

Popularne ostatnimi czasy platformy no-code i low-code to narzędzia, które za pomocą atrakcyjnego interfejsu użytkownika pozwalają na tworzenie automatyzacji i aplikacji. Platformy no-code dodatkowo nie wymagają od nas umiejętności programowania, aby tworzyć skuteczne i praktyczne automatyzacje, w tym także automatyzacje na potrzeby marketingu.

Platformy tego typu pozwalają na łączenie se sobą w prosty sposób tysięcy różnych usług i aplikacji, co pozwala nam na stworzenie własnych rozwiązań do przeprowadzania kampanii email marketingowych, czy do tworzenia automatyzacji, które będą uruchamiane jako odpowiedź na określone zachowanie potencjalnego leada lub klienta.

Cechą narzędzi no-code i low-code jest możliwość zapewnienia kontroli nad przepływem danych między różnymi usługami i aplikacjami, dając użytkownikom swobodę projektowania precyzyjnych i niestandardowych automatyzacji. Narzędzia tej klasy umożliwiają:

  • korzystanie z logiki warunkowej,
  • łączenie tysięcy usług (w tym rozwiązań marketing automation) w spójne przepływy danych,
  • obsługę błędów,
  • możliwość zintegrowania się z dowolną aplikacją posiadającą API,
  • ...oraz wiele innych funkcji, dzięki czemu są niezwykle elastycznymi i solidnymi narzędziami do projektowania i wdrażania automatyzacji.

Nie tylko automatyzacja marketingu, ale automatyzacja procesów w ogólnym pojęciu pozwala wypracować firmie pewną przewagę konkurencyjną. Platformy do marketing automation są chętnie wybierane przez firmy, które są świadome korzyści, jakie oferują te narzędzia.

Przykładowe scenariusze, które można zrealizować jako wsparcie działań marketingowych

Oto kilka przykładów praktycznych automatyzacji z nieograniczonej puli możliwości:

  • automatycznie publikowanie wzmianki o prowadzonym wydarzeniu live: automatyzacja może wygenerować miniaturkę wraz z niezbędnymi imformacjami i opublikować posty na różnych platformach takich jak Facebook, Twitter czy wysłać powiadomienie push na urządzenia desktopowe i mobilne;
  • publikowanie tej samej informacji w wielu kanałach jednocześnie;
  • zachowanie integralności danych pomiędzy różnymi platformami do sprzedaży - automatyzacja może zadbać o synchronizowanie oferty (dostępność produktów, aktualizowanie cen) pomiędzy różnymi platformami e-commerce, a także wysyłać podsumowania miesięczne dla subskrybentów, zawierające nowości, które pojawiły się w sklepie.

Podsumowanie

Automatyzacja marketingu to dzisiaj jeden z ważniejszych elementów prowadzenia biznesu w internecie. Z pomocą marketing automation jesteśmy w stanie skalować własny biznes, zbierać dane o użytkownikach odwiedzających daną stronę WWW oraz komunikować się z nimi w czasie rzeczywistym w sposób automatyczny poprzez spersonalizowane i dynamiczne wiadomości.

Działania w obszarze marketing automation muszą być przemyślane i dostosowane do naszych potrzeb, dlatego bardzo ważne jest spisanie wszystkich procesów zachodzących w firmie w obszarze marketingu i zastanowienie się nad tym, co możemy zautomatyzować.

Źródła: