Spis treści

Jest to jedyna w swoim rodzaju forma graficzna reprezentująca daną markę, to znak identyfikacyjny projektowany w taki sposób, aby wyróżniał się na tle konkurencji. Jest kluczowym elementem identyfikacji wizualnej firmy. Logo może być napisem, symbolem czy też ich połączeniem. Ważne, aby logo danej marki było zawsze z nią kojarzone i odzwierciedlało jej wartości. Nie bez powodu mówi się, że logo jest wizytówką Twojej firmy.

Jakie powinno być logo:

  1. Łatwe do zapamiętania - wówczas klienci będą szybko rozpoznawać markę już na pierwszy rzut oka.
  2. Unikalne - logo powinno być oryginalne, aby efektywnie wyróżniać markę.
  3. Proste - prostota sprawia, że logo wygląda elegancko i profesjonalnie, ale przede wszystkim jest łatwe do zapamiętania. Na pewno kojarzysz takie marki jak: McDonald’s, Apple, Pepsi, czy Nike - są to najlepsze przykłady prostoty w projektowaniu logo.
  4. Wszechstronne - powinno tak samo dobrze wyglądać w internecie jak i po wydrukowaniu.
  5. Charakterystyczne - powinno odzwierciedlać wartości, idee oraz charakter marki, przekazując przekaz lub atmosferę.

Briefing, czyli poznanie klienta i ustalenie zakresu prac

Proces projektowania logo rozpoczyna Brief i dogłębne zrozumienie klienta oraz jego oczekiwań Polega na uzyskaniu ewentualnych materiałów oraz odpowiedzi na pytania dotyczące firmy, jej historii, grypy docelowej, kwestii estetycznych i przede wszystkim czy firma posiada strategię marki, strategię komunikacji i marketingu - co pozwoliłoby zrozumieć założenia marki oraz lepiej wykonać stawiane zadnie.

Brief czyli analiza klienta

Wybór typografii oraz kolorystyki

Wybór typografii i kolorystyki stanowi kluczowy etap projektowania logo i identyfikacji wizualnej marki. Odpowiednio dobrane elementy wpływają nie tylko na estetykę, ale także na percepcję i skojarzenia związane z marką.

  1. Podczas wyboru typografii należy zwrócić uwagę na czytelność oraz styl zgodny z charakterem marki. Należy się zastanowić czy to ma być coś nowoczesnego, klasycznego, czy może bardziej zabawnego?
  2. Kolorystyka logo musi być zgodna z identyfikacją wizualną marki, aby zachować pełną spójność. Przy wyborze kolorystyki należy pamiętać o Psychologii kolorów: kolory mają mocne skojarzenia i wpływają na emocje. Np., czerwień może oznaczać energię i pasję, niebieski - zaufanie i profesjonalizm. Wybór kolorów powinien być zgodny z przekazem marki oraz wpłynąć na jej rozpoznawalność. Wybierając kolory, trzeba mieć na uwadze kontrast, który zapewni widoczność i czytelność. Pamiętaj o wersji monochromatycznej.

Kolorystyka i typografia powinna dobrze prezentować się zarówno na stronie www - jak i na materiałach drukowanych np. wizytówkach.

jakie kolory i font wybrać

Inspiracje i Analiza konkurencji

Projektant, zanim dojdzie do procesu projektowania, przegląda inspiracje z różnych źródeł, starając się znaleźć unikalny kierunek, aby zaprojektować logo, które jest wyjątkowe. Jednocześnie analizuje loga konkurencji, aby unikać podobieństw i wyróżnić się na rynku.

Zanim grafik stworzy profesjonalne logo, musi najpierw zastanowić się nad typem logo. Oto możliwości:

  1. Logotyp (ang. wordpark) - forma graficzna znaku, który składa się wyłącznie z liter zapisanych w charakterystycznym kroju. Jest dobrym wyborem, szczególnie wtedy kiedy nazwa firmy jest interesująca i chwytliwa.
  2. Monogram - odmiana logotypu, która również bazuje na typografii. W tym przypadku używane są jedynie pierwsze litery, inicjały lub akronim nazwy marki, (np HBO).
  3. Piktogram - jest to symbol graficzny bez żadnego tekstu. Piktogramy mają duży potencjał, jednak należy pamiętać, że przez brak tekstu (nazwy firmy) osiągnięcie rozpoznawalności może wymagać znacznie więcej czasu.
  4. Abstrakcyjny symbol - logo zwykle oparte na geometrycznych kształtach, tworzące unikalny efekt. Przykładem tego typu logo jest chociażby Nike.
  5. Emblemat - klasyczny styl przypominający herb lub pieczęć.
  6. Logo złożone - łączy ze sobą zarówno tekst jak i elementy graficzne. Jest dobrym rozwiązaniem dla firm, które dopiero wchodzą na rynek.

Proces kreatywny i pierwsze szkice

Tworzenie logo rozpoczynają szkice na kartce. Grafik rysuje różne koncepcje, starając się znaleźć idealne rozwiązanie. Etap ten to proces twórczy, który stanowi fundament projektowania logotypu.

wstępne szkice

Wektoryzacja w programie graficznym

Wektoryzacja to kluczowy etap w procesie projektowania logo. Kiedy projektant już wyłonił najlepszą koncepcję spośród wszystkich szkiców, wówczas jest czas by przekształcić go w formę wektorową za pomocą programu graficznego.

Posiadanie logo w formacie wektorowym niesie za sobą szereg korzyści, które wpływają zarówno na jakość prezentacji graficznej, jak i elastyczność w różnych kontekstach. To inwestycja w trwałą, wszechstronną i profesjonalną identyfikację wizualną marki.

Oto kilka kluczowych korzyści z posiadania logo w formie wektorowej.

  1. Skalowalność bez utraty jakości - Logo wektorowe zachowuje jakość i ostrość bez względu na rozmiar prezentacji. Może być swobodnie skalowane do różnych wymiarów, i wykorzystywane w wielu projektach od małych wizytówek po banery i wielkoformatowe billboardy w wysokiej rozdzielczości bez utraty szczegółów czy czytelności.
  2. Precyzja - Wektory są oparte na matematycznych równaniach, obiekty, takie jak kształty, linie i krzywe, są reprezentowane za pomocą matematycznych równań i współrzędnych, a nie jak w przypadku grafiki rastrowej, gdzie obraz jest zapisany jako zestaw pikseli. Dzięki tej matematycznej naturze grafika wektorowa jest idealna do reprezentacji prostych i złożonych kształtów w tym właśnie logo.
  3. Elastyczność kolorystyczna - Wektorowa wersja logo firmy, znacznie ułatwia pracę grafików, którzy dosłownie dwoma kliknięciami myszy mogą zmieniać kolor - dopasowując go do danego projektu - oczywiscie zgodnie z założeniami projektanta oraz przygotowaną przez niego księgą znaku.

proces wektoryzacji

Weryfikacja pod kątem plagiatu

Na tym etapie warto sprawdzić, czy ktoś wcześniej nie stworzył czegoś bardzo podobnego. Choć niemożliwe jest absolutne potwierdzenie unikalności, zawsze warto przeprowadzić przynajmniej szybki test, zwłaszcza gdy nasz projekt jest bardzo prosty i minimalistyczny.

Do tego celu możemy skorzystać z Google Grafika czy też wyszukiwarki EUIPO.

Identyfikacja wizualna

Na podstawie przygotowanych materiałów, stylistyki, samego projektu logo proponuję identyfikację wizualną marki. Która jest wartościowym źródłem informacji o marce i jej prezentacji. Materiał ten powinien zapewnić odrębność i rozpoznawalność na tle konkurencji. Jest podstawowym elementem w kreowaniu dalszego wizerunku firmy. Głównym elementem identyfikacji wizualnej jest logo ale również:

  1. symbole, patterny, kształty.
  2. Tyopografię.
  3. Kolorystykę.
  4. Wzory materiałów DTP (wizytówki, papier firmowy itp.).

geneza logo

Prezentacja logo i weryfikacja

Przyszedł czas by projekt logo, wraz z podstawową identyfikacją wizualną został wysłany do Klienta. Jest to moment, w którym projektant kontaktuje się z klientem i przekazuje efekt swojej pracy, otwierając drzwi do dialogu i ewentualnych drobnych zmian w projekcie. Na podstawie feedbacku projektant wprowadza ewentualne poprawki. Klient powinien być w pełni usatysfakcjonowany z ostatecznej wersji. Zatwierdzenie oznacza, że logo jest gotowe do oficjalnego wdrożenia jako kluczowy element identyfikacji wizualnej marki.

prezentowanie logo

Księga znaku

Proces tworzenia loga kończy przygotowanie księgi znaku, czyli podsumowaniem projektu, które stanowi nie tylko dokumentację, ale także przewodnik dotyczący właściwego stosowania nowego logotypu.

Księga znaku zawiera:

  1. Dokumentację wizualną - przedstawia logo w różnych wersjach, obejmuje różne możliwości kolorystyczne.
  2. Genezę i konstrukcję - opisuje inspirację oraz proces myślowy.
  3. Warianty - wersje rozszerzone lub skrócone logo oraz informację dotyczącą skalowania.
  4. Kolorystyka - określa paletę barw danej marki. Stosowana w celu zachowania spójności i rozpoznawalności.
  5. Pole ochronne - obszar który powinien pozostać wolny od innych elementów, zapewniając logo odpowiednią przestrzeń względem innych elementów w danym projekcie np. na banerze.
  6. Wytyczne do użycia - obejmuje propozycje proporcji oraz miejsc, w których logo powinno być używane.
  7. Wartości marki - przewodnik, który pozwala na zachowanie jednolitości w kreowaniu wizerunku marki.

Warto pamiętać, aby księgę znaku przesłać do klienta w formie cyfrowej, która pozwoli na pracę z nią online, dzielenie się nią z partnerami, a także aktualizację w miarę ewentualnych modyfikacji.

Podsumowanie

Logo to unikalny znak identyfikacyjny, mający na celu wyróżnienie firmy na tle konkurencji i bycie kluczowym elementem identyfikacji wizualnej. Proces jego projektowania jest bardzo złożony i wieloetapowy, od briefingu po finalny projekt. Logo powinno być skonstruowane w taki sposób, aby szybko ułatwiało rozpoznanie marki oraz odzwierciedlało jej istotę.