Spis treści:

Co to jest duplicate content (treść powielona)?

Duplicate content (zduplikowana treść, treść powielona, DC) to sytuacja, w której w ramach jednej lub kilku witryny pojawiają się dokładnie te same teksty (zduplikowane).

Bardzo częstym przykładem tego zjawiska są opisy produktowe. Producent umieszcza na swojej stronie opis produktu, a następnie kolejne sklepy dodają dokładnie te same treści (1:1) do swoich witryn.

Strategia "kopiuj-wklej"  być może jest łatwa i szybka, ale bardzo szkodzi pozycji Twojej witryny!

Duplicate content to zatem każda treść, która pojawia się dokładnie w tej samej (niezmienionej) formie w różnych miejscach w Internecie. Najczęściej dochodzi do tego zjawiska właśnie poprzez działania "kopiuj-wklej".

Co ważne, algorytmy Google sprawnie identyfikują, która witryna umieściła te treści jako pierwsza. Treści na bazowej witrynie zostaną uznane za autentyczne i oryginalne, a wszystkie kolejne, które będą stanowiły kopię zostaną uznane za mało wartościowe kopie.

E-book

Twórz blogposty, które pokocha Google

Prowadzisz bloga firmowego, ale Twoje artykuły nie cieszą się względami algorytmów? Pobierz darmowy e-book i sprawdź, jak oczarować Google Twoimi tekstami.

Pobierz e-booka

Zewnętrzny i wewnętrzny duplicate content

Treści powielone można podzielić na zewnętrzne oraz wewnętrzne.

Wewnętrzne powielanie treści następuje w przypadku, gdy:

  • w ramach tej samej witryny duplikują się pewne treści. Może to dotyczyć sytuacji, w której np. przez pomyłkę opublikowano 2 takie same podstrony lub przez nieuwagę opublikowano dwa razy ten sam wpis na blogu,
  • strona główna jest dostępna pod wieloma adresami,
  • wystąpiło nieprawidłowe przekierowania przy wdrożeniu certyfikatu SSL,
  • strona posiada niepoprawne wersje językowe.

Wszystkie błędy tego typu wpływają na obniżenie efektywności danej treści.

Zewnętrzne powielanie treści występuje, gdy mówimy o występowaniu dokładnie tej samej zawartości tekstowej na różnych witrynach. Dzieje się to w momencie np. kradzieży treści (bezprawnego powielania tekstów bez zgody autora) lub kopiowania opisów produktów ze strony producenta przez wiele sklepów.

Oba te przypadki przyczyniają się do spadku skuteczności pozycjonowania witryn, które skopiowały treść.

Algorytmy Google wiedzą, kto był autorem oryginalnego tekstu i promują witrynę "matkę".

UWAGA: ta zasada może nie sprawdzić się w przypadku nowo powstałej witryny. Załóżmy, że postawiłeś nowego bloga i zamieściłeś tam swój autorski tekst. Algorytmy Google nie zdążyły jeszcze przeskanować i zaindeksować Twojej witryny, ale w międzyczasie popularny portal podkradł Twój tekst i umieścił go jako cytat na swojej stronie. Algorytmy Google w pierwszej kolejności skanują witryny, które są starsze, więc pomimo faktu, że to Ty jesteś autorem pierwotnego tekstu, to starsza strona, która opublikowała go później może zostać uznana za jego twórcę!

Kiedy duplikacja treści naprawdę szkodzi?

Nie popadajmy jednak w paranoję. W dobie internetu naprawdę bardzo ciężko jest prowadzić stronę, a szczególnie rozbudowany e-commerce, w którym nie pojawiłyby się żadne treści zduplikowane (duplicate content).

Niekiedy nie jest możliwe napisanie tysiąca nowych opisów produktowych. Warto zatem wiedzieć, w jakich sytuacjach powielające się treści na stronie są naprawdę szkodliwe.

Oto główne sytuacje, kiedy powielony content szkodzi:

  1. Na twojej stronie występują powielone treści opisów produktów, które znajdują się w innych sklepach internetowych i w porównywarkach cenowych
  2. Na twojej stronie występuje niewłaściwa implementacja tagów canonical (tagu rel=”canonical”) a dodatkowo występują nieprawidłowo wdrożone parametry sortowania i filtracji produktów na stronie
  3. Na stronie są zduplikowane zakładki dotyczące tych samych produktów czy usług pod różnymi adresami URL
  4. Brak preferowanej wersji serwisu (www vs non-www / http vs https / oddzielna wersja mobilna bez zastosowanych przekierowań / bez ustawienia preferowanej domeny / bez canonical)
  5. Stosujesz nieprzemyślane tagi produktów i wpisów blogowych, które tworzą nowe podstrony (a Ty nawet o tym nie wiesz!)
  6. W ramach Twojej strony występują niezoptymalizowane strony filtrowania

Jakie problemy wiążą się z DC (duplicate content)?

Zduplikowane treści to bez wątpienia problem, który należy rozwiązać.

Jeśli nie zadbasz o to, aby na Twojej witrynie wyświetlały się unikalne, wysokiej jakości treści w postaci tekstów autorskich, które nie pojawiają się nigdzie indziej ryzykujesz na kilka sposobów. Duplicate content powoduje następujące problemy:

  • utrudnia pozycjonowanie,
  • ogranicza widoczność strony w wyszukiwarce,
  • przyczynia się do spadku wiarygodności Twojej witryny nie tylko w oczach, algorytmów, ale także w oczach odbiorców, którzy mogą natknąć się na te same treści na różnych witrynach.

Dbaj o to, aby Twoich treści nikt nie kradł, ale Ty sam także ich nie powielaj!

Jak sprawdzić duplicate content?

Dostępnych jest wiele narzędzi, które pomogą Ci sprawdzić Twoją witrynę pod kątem treści powielonych.

Nie wszystkie narzędzia mają kompleksowe funkcjonalności, dlatego warto skorzystać z kilku, aby gruntownie przetestować stronę pod różnym kątem związanym z duplikacją treści.

Najbardziej popularne narzędzie do sprawdzenia duplicate content to:

  • Screaming Frog – służy do do weryfikacji zduplikowania znaczników META tag
  • Sitebulb – przydatne do wykrywania zduplikowanych podstron
  • Google Search Console – dzięki temu sprawdzimy, czy na stronie są powielone tytuły i opisy meta
  • Ahrefs i Siteliner – przydatne do sprawdzenia duplikacji wewnętrznej
  • Copyscape – kolejne bardzo znane narzędzie do wyszukiwania duplikacji zewnętrznej

Jak uniknąć pojawienia się treści zduplikowanych na stronie?

Jeśli chcesz mieć 100% pewności, że Twoja witryna posiada unikalny content i nie pojawiają się na niej żadne teksty powielone musisz zainwestować w dokładną optymalizację techniczną.

Powielone treści wymagają ,,naprawy’’. Optymalizacja pod kątem wyeliminowania tych błędów polega na:

  1. Użyciu meta znaczników noindex oraz tagów kanonicznych.
  2. Zastosowaniu przekierowań 301.

Techniczna eliminacja zduplikowanych stron wymaga sporej wiedzy i doświadczenie w dziedzinie optymalizacji. Jeżeli masz z tym problemy lub nie wiesz od czego zacząć poszukaj pomocy u ekspertów.