Spis tre艣ci:

Co to jest duplicate content (tre艣膰 powielona)?

Duplicate content (zduplikowana tre艣膰, tre艣膰 powielona, DC) to sytuacja, w kt贸rej w ramach jednej lub kilku witryny pojawiaj膮 si臋 dok艂adnie te same teksty (zduplikowane).

Bardzo cz臋stym przyk艂adem tego zjawiska s膮 opisy produktowe. Producent umieszcza na swojej stronie opis produktu, a nast臋pnie kolejne sklepy dodaj膮 dok艂adnie te same tre艣ci (1:1) do swoich witryn.

Strategia "kopiuj-wklej"聽 by膰 mo偶e jest 艂atwa i szybka, ale bardzo szkodzi pozycji Twojej witryny!

Duplicate content to zatem ka偶da tre艣膰, kt贸ra pojawia si臋 dok艂adnie w tej samej (niezmienionej) formie w r贸偶nych miejscach w Internecie. Najcz臋艣ciej dochodzi do tego zjawiska w艂a艣nie poprzez dzia艂ania "kopiuj-wklej".

Co wa偶ne, algorytmy Google sprawnie identyfikuj膮, kt贸ra witryna umie艣ci艂a te tre艣ci jako pierwsza. Tre艣ci na bazowej witrynie zostan膮 uznane za autentyczne i oryginalne, a wszystkie kolejne, kt贸re b臋d膮 stanowi艂y kopi臋 zostan膮 uznane za ma艂o warto艣ciowe kopie.

Zewn臋trzny i wewn臋trzny duplicate content

Tre艣ci powielone mo偶na podzieli膰 na zewn臋trzne oraz wewn臋trzne.

Wewn臋trzne powielanie tre艣ci nast臋puje w przypadku, gdy:

  • w ramach tej samej witryny duplikuj膮 si臋 pewne tre艣ci. Mo偶e to dotyczy膰 sytuacji, w kt贸rej np. przez pomy艂k臋 opublikowano 2 takie same podstrony lub przez nieuwag臋 opublikowano dwa razy ten sam wpis na blogu,
  • strona g艂贸wna jest dost臋pna pod wieloma adresami,
  • wyst膮pi艂o nieprawid艂owe przekierowania przy wdro偶eniu certyfikatu SSL,
  • strona posiada niepoprawne wersje j臋zykowe.

Wszystkie b艂臋dy tego typu wp艂ywaj膮 na obni偶enie efektywno艣ci danej tre艣ci.

Zewn臋trzne powielanie tre艣ci wyst臋puje, gdy m贸wimy o wyst臋powaniu dok艂adnie tej samej zawarto艣ci tekstowej na r贸偶nych witrynach. Dzieje si臋 to w momencie np. kradzie偶y tre艣ci (bezprawnego powielania tekst贸w bez zgody autora) lub kopiowania opis贸w produkt贸w ze strony producenta przez wiele sklep贸w.

Oba te przypadki przyczyniaj膮 si臋 do spadku skuteczno艣ci pozycjonowania witryn, kt贸re skopiowa艂y tre艣膰.

Algorytmy Google wiedz膮, kto by艂 autorem oryginalnego tekstu i promuj膮 witryn臋 "matk臋".

UWAGA: ta zasada mo偶e nie sprawdzi膰 si臋 w przypadku nowo powsta艂ej witryny. Za艂贸偶my, 偶e postawi艂e艣 nowego bloga i zamie艣ci艂e艣 tam sw贸j autorski tekst. Algorytmy Google nie zd膮偶y艂y jeszcze przeskanowa膰 i zaindeksowa膰 Twojej witryny, ale w mi臋dzyczasie popularny portal podkrad艂 Tw贸j tekst i umie艣ci艂 go jako cytat na swojej stronie. Algorytmy Google w pierwszej kolejno艣ci skanuj膮 witryny, kt贸re s膮 starsze, wi臋c pomimo faktu, 偶e to Ty jeste艣 autorem pierwotnego tekstu, to starsza strona, kt贸ra opublikowa艂a go p贸藕niej mo偶e zosta膰 uznana za jego tw贸rc臋!

Kiedy duplikacja tre艣ci naprawd臋 szkodzi?

Nie popadajmy jednak w paranoj臋. W dobie internetu naprawd臋 bardzo ci臋偶ko jest prowadzi膰 stron臋, a szczeg贸lnie rozbudowany e-commerce, w kt贸rym nie pojawi艂yby si臋 偶adne tre艣ci zduplikowane (duplicate content).

Niekiedy nie jest mo偶liwe napisanie tysi膮ca nowych opis贸w produktowych. Warto zatem wiedzie膰, w jakich sytuacjach powielaj膮ce si臋 tre艣ci na stronie s膮 naprawd臋 szkodliwe.

Oto g艂贸wne sytuacje, kiedy powielony content szkodzi:

  1. Na twojej stronie wyst臋puj膮 powielone tre艣ci opis贸w produkt贸w, kt贸re znajduj膮 si臋 w innych sklepach internetowych i w por贸wnywarkach cenowych
  2. Na twojej stronie wyst臋puje niew艂a艣ciwa implementacja tag贸w canonical (tagu rel=鈥漜anonical鈥) a dodatkowo wyst臋puj膮 nieprawid艂owo wdro偶one parametry sortowania i filtracji produkt贸w na stronie
  3. Na stronie s膮 zduplikowane zak艂adki dotycz膮ce tych samych produkt贸w czy us艂ug pod r贸偶nymi adresami URL
  4. Brak preferowanej wersji serwisu (www vs non-www / http vs https / oddzielna wersja mobilna bez zastosowanych przekierowa艅 / bez ustawienia preferowanej domeny / bez canonical)
  5. Stosujesz nieprzemy艣lane tagi produkt贸w i wpis贸w blogowych, kt贸re tworz膮 nowe podstrony (a Ty nawet o tym nie wiesz!)
  6. W ramach Twojej strony wyst臋puj膮 niezoptymalizowane strony filtrowania

Jakie problemy wi膮偶膮 si臋 z DC (duplicate content)?

Zduplikowane tre艣ci to bez w膮tpienia problem, kt贸ry nale偶y rozwi膮za膰.

Je艣li nie zadbasz o to, aby na Twojej witrynie wy艣wietla艂y si臋 unikalne, wysokiej jako艣ci tre艣ci w postaci tekst贸w autorskich, kt贸re nie pojawiaj膮 si臋 nigdzie indziej ryzykujesz na kilka sposob贸w. Duplicate content powoduje nast臋puj膮ce problemy:

  • utrudnia pozycjonowanie,
  • ogranicza widoczno艣膰 strony w wyszukiwarce,
  • przyczynia si臋 do spadku wiarygodno艣ci Twojej witryny nie tylko w oczach, algorytm贸w, ale tak偶e w oczach odbiorc贸w, kt贸rzy mog膮 natkn膮膰 si臋 na te same tre艣ci na r贸偶nych witrynach.

Dbaj o to, aby Twoich tre艣ci nikt nie krad艂, ale Ty sam tak偶e ich nie powielaj!

Jak sprawdzi膰 duplicate content?

Dost臋pnych jest wiele narz臋dzi, kt贸re pomog膮 Ci sprawdzi膰 Twoj膮 witryn臋 pod k膮tem tre艣ci powielonych.

Nie wszystkie narz臋dzia maj膮 kompleksowe funkcjonalno艣ci, dlatego warto skorzysta膰 z kilku, aby gruntownie przetestowa膰 stron臋 pod r贸偶nym k膮tem zwi膮zanym z duplikacj膮 tre艣ci.

Najbardziej popularne narz臋dzie do sprawdzenia duplicate content to:

  • Screaming Frog 鈥 s艂u偶y do do weryfikacji zduplikowania znacznik贸w META tag
  • Sitebulb 鈥 przydatne do wykrywania zduplikowanych podstron
  • Google Search Console 鈥 dzi臋ki temu sprawdzimy, czy na stronie s膮 powielone tytu艂y i opisy meta
  • Ahrefs i Siteliner 鈥 przydatne do sprawdzenia duplikacji wewn臋trznej
  • Copyscape 鈥 kolejne bardzo znane narz臋dzie do wyszukiwania duplikacji zewn臋trznej

Jak unikn膮膰 pojawienia si臋 tre艣ci zduplikowanych na stronie?

Je艣li chcesz mie膰 100% pewno艣ci, 偶e Twoja witryna posiada unikalny content i nie pojawiaj膮 si臋 na niej 偶adne teksty powielone musisz zainwestowa膰 w dok艂adn膮 optymalizacj臋 techniczn膮.

Powielone tre艣ci wymagaj膮 ,,naprawy鈥欌. Optymalizacja pod k膮tem wyeliminowania tych b艂臋d贸w polega na:

  1. U偶yciu meta znacznik贸w noindex oraz tag贸w kanonicznych.
  2. Zastosowaniu przekierowa艅 301.

Techniczna eliminacja zduplikowanych stron wymaga sporej wiedzy i do艣wiadczenie w dziedzinie optymalizacji. Je偶eli masz z tym problemy lub nie wiesz od czego zacz膮膰 poszukaj pomocy u ekspert贸w.