Wikipedia określa marketing szeptany jako: działania marketingowe mające za zadanie dotarcie z informacją marketingową do odbiorcy, za pośrednictwem bezpośredniego, wyglądającego na "spontaniczny" przekazu ustnego. Prościej mówiąc, jest to rodzaj marketingu, za którego pośrednictwem docieramy do klienta z promowanymi treściami poprzez prowadzone dyskusje w Internecie. Dzięki odpowiednim zabiegom zachęcamy do zainteresowania naszą marką. Wychodzimy potencjalnym klientom "naprzeciw", szczególnie tym, którzy przeszukując fora internetowe, blogi i inne serwisy, stoją często przed wyborem odnośnie zakupu. Konkretna i aktywna dyskusja zaprowadzi klienta do naszego produktu i strony internetowej.

Do zadań marketingu szeptanego zaliczymy:

  • prowokowanie rozmów o marce, produkcie, usłudze
  • wywołanie pozytywnych reakcji wśród konsumentów
  • prowokowanie do udziału w dyskusji
  • pomoc w rozwiązywaniu problemów

W teorii wszystko wydaje się banalne. Marketing szeptany jest bardzo atrakcyjną formą pod jednym warunkiem. Musi być realizowany profesjonalnie. W sieci znajdziemy mnóstwo przykładów marketingu szeptanego realizowanego "na skróty", poprzez dodawanie fałszywych informacji i opinii o markach, produktach, usługach, których celem było zwiększenie popularności. Tego typu praktyki nie są uznawane za etyczne.

Do czego dążymy poprzez rzetelny marketing szeptany?

  1. promocja firmy i strony internetowej
  2. wytwarzane naturalnego ruchu na stronie internetowej
  3. pozyskiwanie naturalnych linków - SEO

Planując zakup produktu lub usługi wchodzimy często na fora internetowe. Wątki typu: "poszukuje usługi ..., czy ktoś może polecić dobrą firmę? Ja znam tylko taką ..." możemy z góry uznać za mało profesjonalny marketing szeptany lub nachalną reklamę. Tego typu wątki są zazwyczaj usuwane z dobrych forów po kilkunastu minutach przez administratora.

Marketing szeptany posiada również szereg pozytywnych aspektów. Profesjonalna realizacja przyczyni się do sukcesu nie jednej marki, produktu lub usługi.