W tym artykule znajdziesz:

Czym jest outreach?

Dla wielu specjalistów SEO outreach marketing, czyli dosłownie mówiąc - marketing sięgający znacznie dalej - uważany jest za jedną z najskuteczniejszych technik budowania profilu linków. Za pomocą tej metody nie tylko możliwe jest rozpowszechnianie informacji o firmie i uzyskiwanie wysokiej jakości linków zwrotnych, ale przede wszystkim budowanie solidnych relacji biznesowych.

Idea outreach marketingu sprowadza się do nawiązania kontaktów z wpływowymi osobami i organizacjami, których rzesza odbiorców może stać się potencjalnymi klientami Twojej marki, a następnie zaproponowania współpracy, opartej na obustronnych korzyściach. Marketing zewnętrzny można rozumieć jako strategię docierania do właściwych osób - influencerów - we właściwym czasie, dzięki czemu informacje o marce, produktach lub usługach mogą dotrzeć do odpowiednich odbiorców, którzy mogą stać się Twoimi przyszłymi klientami. Można zatem powiedzieć, że outreach marketing jest procesem obejmującym wyszukiwanie źródeł, których zainteresowania pokrywają się z działalnością Twojej firmy, a następnie docieranie do nich w celu promowania treści. Z tego powodu outreach jest nazywany również mianem "influencer marketing".

Jak wynika z przeprowadzonych przez firmę badawczą Nielsen badań, aż 83% odbiorców na całym świecie wierzy w produkty polecane im przez wpływowe osoby lub witryny o wysokim rankingu, a co za tym idzie podejmuje decyzje o zakupie produktu lub usługi, opierając się na zaleceniach i opiniach pochodzących z zaufanych źródeł. Dlatego marketing zewnętrzny obecnie stał się jedną z najlepszych, przyciągających ruch sztuczek.

E-book

Twórz blogposty, które pokocha Google

Prowadzisz bloga firmowego, ale Twoje artykuły nie cieszą się względami algorytmów? Pobierz darmowy e-book i sprawdź, jak oczarować Google Twoimi tekstami.

Pobierz e-booka

Jak dotrzeć do właściwej publiczności

Głównym celem każdej marki lub firmy jest kontakt z właściwymi odbiorcami i uzyskanie większej ilości konwersji i zysku. Odpowiednim do tego narzędziem jest outreach marketing, wykorzystujący kontakty z influencerami, których odbiorcy mogą stać się Twoimi przyszłymi klientami.

Przykład: załóżmy, że kierujesz marką kosmetyczną, więc starasz się uzyskać rekomendację ze strony, która zawiera treści dotyczące porad kosmetycznych. Witryna może mieć ogromną rzeszę odbiorców, odwiedzających ją regularnie, aby zobaczyć nowe, aktualne treści. Jeśli odbiorcy strony zauważą wpis dotyczący Twoich kosmetyków i uznają go za interesujący, będą chcieli odwiedzić Twoją witrynę, zakupić i przetestować oferowane przez Ciebie produkty.

Inbound vs outreach marketing

Śmiało można powiedzieć, że outreach marketing jest powiązany z inbound marketingiem. Obie formy reklamy mają za zadanie dotarcie do potencjalnych klientów, jednak w inbound marketingu musisz trafić do odbiorcy w odpowiednim momencie, gdy potencjalnie zainteresował się on już ofertą. Jak tego dokonać? Konieczna jest obecność Twojej strony internetowej na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania, ponieważ to właśnie z tego miejsca swój początek bierze ciekawość informacji, produktów i usług. Dlatego zatroszcz się o jak najlepsze pozycjonowanie Twojej witryny, jeśli chcesz wygenerować jak najwięcej odwiedzin. Jednak wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania to dopiero jedna strona medalu. Zachęcenie odbiorcy do pozostania na witrynie jest kolejnym wyzwaniem, w którym pomocnym narzędziem będzie content marketing. Wysokiej jakości treści czy infografiki skutecznie przyciągną uwagę osoby odwiedzającej stronę Twojej firmy i w swoisty sposób angażują w stworzenie relacji obu partnerów.

Social media a influencer marketing

Media społecznościowe tworzą potężną sieć możliwości dotarcia do odbiorcy i zrealizowania celów marketingowych. Dlatego, poruszając temat outreach marketingu, nie mogę pominąć roli social mediów. Szczególnie ważne są dwa pojęcia:

  • social selling,
  • social selling marketing.

Oba terminy są ściśle związane ze sprzedażą internetową, tkaniem więzi, świadomości marki i zaufania. Celem social selling jest budowanie relacji pomiędzy marką a potencjalnym klientem, z kolei social selling marketing nakierowany jest na tworzenie treści, które mają za zadanie zwiększenie widoczności marki w sieci, nie jest więc skierowany na sprzedaż bezpośrednią. Tym, co wyróżnia outreach marketing na tle marketingu w mediach społecznościowych, jest sposób budowania rozpoznawalności marki. Outreach wykorzystuje popularność influencerów działających na wielu płaszczyznach social mediów.

Social media w marketingu
Social media w marketingu.

Szybki efekt

Prowadząc kampanie marketingowe w mediach społecznościowych, bardzo często musisz uzbroić się w cierpliwość, ponieważ uzyskanie zadowalających wyników może zająć sporo czasu. Korzystając z właściwie przeprowadzonego outreach marketingu znacznie szybciej zauważysz rezultaty. Wynika to z faktu, że treści udostępnione są na witrynie, która generuje duży ruch, a tematyka blogu/portalu jest idealnie dopasowana do Twojej marki. Wykorzystując w swoich działaniach marketing zewnętrzny musisz pamiętać, że treści - niezależnie czy zostaną stworzone przez Ciebie czy przez influencera - powinny wzbudzić zainteresowanie odbiorców i przekonać ich do odwiedzenia Twojej strony.

5 kroków w influencer marketingu

  1. Zdefiniowanie odbiorców online, do których chcesz dotrzeć za pomocą influencera.
  2. Odnalezienie odpowiedniego influencera, który może pomóc w osiągnięciu celu biznesowego.
  3. Analizowanie jego wpływów i dostępnych możliwości oraz sprawdzenie czy dotychczas udostępniany przez niego content jest spójny z branżą reklamowanej marki.
  4. Udostępnianie, obserwowanie, linkowanie itd. Angażowanie się wraz z influencerem w budowanie zaufania, które w przyszłości może być podstawą efektywnych relacji.
  5. Mierzenie wyników kampanii reklamowej.

Przykład dowodzący, że outreach marketing ma sens!

Ciekawą kampanię marketingową dla producenta żywności WhiteWave Foods przeprowadziła w 2016 roku firma NSC (Nielsen Catalina Solutions) we współpracy z platformą automatyzującą proces influencer marketingu - Tapinfluence. Do akcji promocyjnej zaangażowanych zostało ponad 250 influencerów będących koryfeuszami kulinariów i fitnessu. Ich zadaniem było stworzenie przepisu kulinarnego, w którym jednym ze składników miało być mleko Silk. Przepis miał zostać wzbogacony o content wizualny i udostępniony w social mediach.

Rezultat, jaki przyniosła akcja, był zdumiewający. NSC zbadało i porównało zachowania konsumentów. W badaniach uczestniczyły osoby, które przeczytały artykuły influencerów oraz ci, którzy nie mieli styczności z opublikowanymi treściami (grupa kontrolna). Pierwsza grupa zakupiła znacznie więcej produktów marki WhiteWave Foods, od grupy kontrolnej. Co więcej, każde 1000 osób z pierwszej grupy nabyło produkty o wartości większej o 285$ niż grupa osób, która nie czytała wcześniej wpisów blogerów. A jakie korzyści przeprowadzona akcja przyniosła dla firmy? Po roku od zakończenia kampanii przedsiębiorstwo odnotowało 11 razy większy zwrot z inwestycji niż w przypadku tradycyjnej reklamy, np. w formie baneru.

Działanie outreach marketingu
Działanie outreach marketingu.

Wady outreach marketingu

  1. Niewłaściwy wybór influencera
    Największą wadą tej techniki marketingowej jest zaangażowanie w realizację projektu nieodpowiedniego influencera, którego grupa odbiorców nie zainteresuje się przekazywanymi treściami.
  2. Czasochłonność
    Dotarcie do odpowiedniej wpływowej osoby nie jest łatwym zadaniem. Należy przeszukać wiele witryn znajdujących się w strefie naszych zainteresowań, sprawdzić ich ruch oraz upewnić się czy w swojej działalności zajmują się również rekomendowaniem usług lub produktów. Kolejnym krokiem, po uzyskaniu listy influencerów, jest nawiązanie z nimi kontaktu. Zwykle odbywa się to drogą mailową lub za pośrednictwem social mediów. Influencer po otrzymaniu oferty współpracy w pierwszej kolejności weryfikuje czy jest ona zgodna z tematyką jego działalności i czy będzie dla niego opłacalna.
    Po zawarciu umowy zaczyna się kolejny etap, czyli przygotowanie treści. W zależności od umowy, content tworzony jest albo przez zleceniodawcę albo przez influencera. W obu przypadkach należy pamiętać, że zasadniczym ich celem jest przyciągnięcie odbiorców. Jeśli zleceniodawca zdecyduje się na samodzielne opracowanie formy musi dostosować się do reguł tworzenia treści na witrynie/kanale influencera.
  3. Wysoki koszt
    Decydując się na outreach musisz być świadomy kosztów, jakie niesie ze sobą ten rodzaj reklamy. Pamiętaj, że influencerzy są ekspertami w swoich dziedzinach i każdego dnia wykorzystują swoje umiejętności, poświęcając mnóstwo czasu, aby uzyskać jak najlepsze wyniki. Nie powinno Cię więc dziwić, że w zamian za swoje zasięgi pobierają wysoką opłatę. Outreach marketing uchodzi za jedną z najskuteczniejszych strategii pozyskiwania ruchu, a co się z tym łączy, również jedną z najbardziej kosztownych.

Czy outreach jest dla Ciebie?

Nie ulega wątpliwości, że marketing w ostatnich latach bardziej skłania się ku mediom społecznościowym. Większość ludzi na całym świecie jest aktywna na różnych platformach w social mediach, dlatego marketerzy zaczęli inwestować znacznie więcej czasu i energii na działalność w tego typu środkach masowego przekazu.

Outreach pozostawił daleko w tyle wszystkie inne formy tradycyjnej reklamy. Główny powód tego ogromnego przeskoku, od utartych metod promocji do mediów społecznościowych, wynika z możliwości angażowania odbiorcy. Za pomocą social mediów ludzie mogą bezpośrednio wchodzić w interakcję z markami, a nie tylko o nich mówić. W momencie, gdy influencer za pomocą mediów społecznościowych w pozytywny sposób przedstawia daną markę lub produkt, jego odbiorcy wykazują wysokie zainteresowanie i skłonność do przetestowania promowanego produktu czy usługi.

Dlatego partnerstwo z właściwym influencerem, który pomoże Ci wypracować prawidłowy wizerunek Twojej firmy, w obecnych czasach jest strzałem w dziesiątkę. Jego działania nie tylko mogą zwiększyć świadomość Twojej marki, ale również wyróżnić się na tle konkurencji.

Podsumowując...

Znajomość outreach marketingu i rozumienie jego działania nie wystarczy. Aby korzystać z jego dobrodziejstw musisz dogłębnie poznać zalety i wady systemu. Dopiero wtedy możesz podjąć przemyślaną decyzję, czy jest to właściwy sposób i moment na wykorzystanie tej strategii marketingowej.
Outreach jest połączeniem niektórych strategii inbound marketingu, networkingu i social sellingu.

Influencer marketing daje możliwość łatwego zoptymalizowania zasięgu marki wokół odpowiednich odbiorców, co może przełożyć się na zwiększenie liczby potencjalnych klientów, konwersji i sprzedaży. Nie ma wątpliwości, że outreach jest bardzo skuteczny, ale wymaga dużo uwagi i precyzji, aby wycisnąć z niego jak najwięcej korzyści.

A czy Ty zamierzasz wykorzystać outreach marketing w swojej działalności? Daj nam znać w komentarzu o technikach, których używasz do promowania swojej marki.

E-book

Twórz blogposty, które pokocha Google

Prowadzisz bloga firmowego, ale Twoje artykuły nie cieszą się względami algorytmów? Pobierz darmowy e-book i sprawdź, jak oczarować Google Twoimi tekstami.

Pobierz e-booka