W pozyskiwaniu backlinków pomóc może Outreach marketing. Koncentruje się on na zwiększeniu rozpoznawalności marki poprzez strategiczne partnerstwa i współprace z influencerami, co umożliwia firmom osiągnięcie większego zasięgu w odpowiednich segmentach rynku. Nie każda strategia marketingowa jest odpowiednia dla każdej branży, dlatego też podczas projektowania działań outreachowych kluczowe jest zrozumienie specyfiki twojej branży oraz preferencji i oczekiwań jej odbiorców.
Spis treści
Czym jest outreach?
Dla wielu specjalistów SEO outreach marketing, czyli dosłownie mówiąc - marketing sięgający znacznie dalej - uważany jest za jedną z najskuteczniejszych technik budowania profilu linków. Za pomocą tej metody nie tylko możliwe jest rozpowszechnianie informacji o firmie i uzyskiwanie wysokiej jakości linków zwrotnych, ale przede wszystkim budowanie solidnych relacji biznesowych.
Idea outreach marketingu sprowadza się do nawiązania kontaktów z wpływowymi osobami i organizacjami, których rzesza odbiorców może stać się potencjalnymi klientami Twojej marki, a następnie zaproponowania współpracy, opartej na obustronnych korzyściach. Proces ten powinien przełożyć się na zwiększenie świadomości marki oraz jej rozpoznawalności, co jest kluczowe dla osiągnięcia długoterminowych korzyści z kampanii.
Marketing zewnętrzny można rozumieć jako strategię docierania do właściwych osób — influencerów — we właściwym czasie, dzięki czemu informacje o marce, produktach lub usługach mogą dotrzeć do odpowiednich odbiorców, którzy mogą stać się Twoimi przyszłymi klientami. Można zatem powiedzieć, że outreach marketing jest procesem obejmującym wyszukiwanie źródeł, których zainteresowania pokrywają się z działalnością Twojej firmy, a następnie docieranie do nich w celu promowania treści. Z tego powodu outreach jest nazywany również mianem „influencer marketing”.
Jak wynika z przeprowadzonych przez firmę badawczą Nielsen badań, aż 83% odbiorców na całym świecie wierzy w produkty polecane im przez wpływowe osoby lub witryny o wysokim rankingu, a co za tym idzie, podejmuje decyzje o zakupie produktu lub usługi, opierając się na zaleceniach i opiniach pochodzących z zaufanych źródeł. Dlatego marketing zewnętrzny obecnie stał się jedną z najlepszych, przyciągających ruch sztuczek.
Efektywność outreach marketingu jest potwierdzona nie tylko przez badania, ale także przez liczne przypadki sukcesów firm, które zdecydowały się na tę strategię. Ich doświadczenia pokazują, jak skutecznie można zbudować świadomość marki i przyciągnąć nowych klientów, szczególnie w erze cyfrowej.
Jak dotrzeć do właściwej publiczności?
Głównym celem każdej marki lub firmy jest kontakt z właściwymi odbiorcami i uzyskanie większej ilości konwersji i zysku. Odpowiednim do tego narzędziem jest outreach marketing, wykorzystujący kontakty z influencerami, których odbiorcy mogą stać się Twoimi przyszłymi klientami.
Przykład: załóżmy, że kierujesz marką kosmetyczną, więc starasz się uzyskać rekomendację ze strony, która zawiera treści dotyczące porad kosmetycznych. Witryna może mieć ogromną rzeszę odbiorców, odwiedzających ją regularnie, aby zobaczyć nowe, aktualne treści. Jeśli odbiorcy strony zauważą wpis dotyczący Twoich kosmetyków i uznają go za interesujący, będą chcieli odwiedzić Twoją witrynę, zakupić i przetestować oferowane przez Ciebie produkty.
Aby skutecznie wdrożyć strategię outreach marketingu, kluczowe jest zrozumienie, jak treści publikowane przez influencerów mogą wpłynąć na percepcję i zaufanie spodziewanych klientów. Odpowiedni dobór influencerów oraz precyzyjnie zaplanowane akcje promocyjne mogą znacząco zwiększyć szanse na sukces Twojej marki.
Pozyskaj odnośniki z obecnych wzmianek o Twojej marce
Istnieje wiele treści, które mogą wspominać Twoją markę bez dodania linku do Twojej strony. Taki stan rzeczy to niewykorzystany potencjał, który możesz łatwo przekuć na swoją korzyść. Zlokalizuj te wzmianki za pomocą narzędzi do monitorowania internetu, takich jak Google Alerts. Następnie skontaktuj się z administratorami stron, na których pojawiły się wspomnienia o Twojej marce, proponując dodanie odnośnika do Twojej strony.
Takie działanie może przełożyć się na zdobycie wartościowych linków, które są bardzo cenione w zakresie działań SEO.
Wzmacnianie marki poprzez wspólne inicjatywy contentowe
Współpraca z influencerami lub innymi markami w tworzeniu wspólnych treści to sposób na zwiększenie zasięgu i wywieranie większego wpływu. Przykłady takich inicjatyw to wspólne webinary, artykuły gościnne, serie podcastów, wywiady czy produkcje wideo, które promują produkty lub usługi obu stron. Taka synergia nie tylko podnosi wartość oferowanej treści, ale również buduje zaufanie i autorytet w oczach szerszej publiczności. Przy planowaniu takich działań, kluczowe jest ustalenie jasnych celów i oczekiwań, a także wybór partnerów, którzy mają podobną grupę docelową i wartości.
Inbound vs outreach marketing
Śmiało można powiedzieć, że outreach marketing jest powiązany z inbound marketingiem. Obie formy reklamy mają za zadanie dotarcie do potencjalnych klientów, jednak w inbound marketingu musisz trafić do odbiorcy w odpowiednim momencie, gdy potencjalnie zainteresował się on już ofertą. Jak tego dokonać? Konieczna jest obecność Twojej strony internetowej na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania, ponieważ to właśnie z tego miejsca swój początek bierze ciekawość informacji, produktów i usług. Dlatego zatroszcz się o jak najlepsze pozycjonowanie Twojej witryny, jeśli chcesz wygenerować jak najwięcej odwiedzin. Jednak wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania to dopiero jedna strona medalu. Zachęcenie odbiorcy do pozostania na witrynie jest kolejnym wyzwaniem, w którym pomocnym narzędziem będzie content marketing. Wysokiej jakości treści czy infografiki skutecznie przyciągną uwagę osoby odwiedzającej stronę Twojej firmy i w swoisty sposób angażują w stworzenie relacji obu partnerów.
Media społecznościowe tworzą potężną sieć możliwości dotarcia do odbiorcy i zrealizowania celów marketingowych. Wykorzystanie social mediów w outreach marketingu pozwala dotrzeć do nowych użytkowników, którzy mogą nie być jeszcze świadomi Twojej marki, ale dzięki zaleceniom i wpływom odpowiednich influencerów mogą stać się zainteresowani Twoimi produktami lub usługami. Dlatego, poruszając temat outreach marketingu, nie mogę pominąć roli social mediów.
Szczególnie ważne są dwa pojęcia:
- social selling,
- social selling marketing.
Oba terminy są ściśle związane ze sprzedażą internetową, tkaniem więzi, świadomości marki i zaufania. Celem social selling jest budowanie relacji pomiędzy marką a potencjalnym klientem, z kolei social selling marketing nakierowany jest na tworzenie treści, które mają za zadanie zwiększenie widoczności marki w sieci, nie jest więc skierowany na sprzedaż bezpośrednią. Tym, co wyróżnia outreach marketing na tle marketingu w mediach społecznościowych, jest sposób budowania rozpoznawalności marki. Outreach wykorzystuje popularność influencerów działających na wielu płaszczyznach social mediów.
Promowanie marki na portalach społecznościowych jest więc kluczowym elementem strategii. Wykorzystanie popularności influencerów na tych platformach nie tylko zwiększa widoczność marki, ale również pozwala na budowanie relacji z odbiorcami, którzy mogą przekształcić się w lojalnych klientów.
Social media w marketingu.
Szybki efekt
Prowadząc kampanie marketingowe w mediach społecznościowych, bardzo często musisz uzbroić się w cierpliwość, ponieważ uzyskanie zadowalających wyników może zająć sporo czasu. Korzystając z właściwie przeprowadzonego outreach marketingu znacznie szybciej zauważysz rezultaty. Wynika to z faktu, że treści udostępnione są na witrynie, która generuje duży ruch, a tematyka blogu/portalu jest idealnie dopasowana do Twojej marki. Wykorzystując w swoich działaniach marketing zewnętrzny, musisz pamiętać, że treści — niezależnie czy zostaną stworzone przez Ciebie czy przez influencera — powinny wzbudzić zainteresowanie odbiorców i przekonać ich do odwiedzenia Twojej strony.
5 kroków w influencer marketingu
- Zdefiniowanie odbiorców online, do których chcesz dotrzeć za pomocą influencera.
- Odnalezienie odpowiedniego influencera, który może pomóc w osiągnięciu celu biznesowego.
- Analizowanie jego wpływów i dostępnych możliwości oraz sprawdzenie, czy dotychczas udostępniany przez niego content jest spójny z branżą reklamowanej marki.
- Udostępnianie, obserwowanie, linkowanie itd. Angażowanie się wraz z influencerem w budowanie zaufania, które w przyszłości może być podstawą efektywnych relacji.
- Mierzenie wyników kampanii reklamowej.
Przykład dowodzący, że outreach marketing ma sens!
Ciekawą kampanię marketingową dla producenta żywności WhiteWave Foods przeprowadziła w 2016 roku firma NSC (Nielsen Catalina Solutions) we współpracy z platformą automatyzującą proces influencer marketingu — Tapinfluence. Do akcji promocyjnej zaangażowanych zostało ponad 250 influencerów będących koryfeuszami kulinariów i fitnessu. Ich zadaniem było stworzenie przepisu kulinarnego, w którym jednym ze składników miało być mleko Silk. Przepis miał zostać wzbogacony o content wizualny i udostępniony w social mediach.
Rezultat, jaki przyniosła akcja, był zdumiewający. NSC zbadało i porównało zachowania konsumentów. W badaniach uczestniczyły osoby, które przeczytały artykuły influencerów oraz ci, którzy nie mieli styczności z opublikowanymi treściami (grupa kontrolna). Pierwsza grupa zakupiła znacznie więcej produktów marki WhiteWave Foods, od grupy kontrolnej. Co więcej, każde 1000 osób z pierwszej grupy nabyło produkty o wartości większej o 285$ niż grupa osób, która nie czytała wcześniej wpisów blogerów. A jakie korzyści przeprowadzona akcja przyniosła dla firmy? Po roku od zakończenia kampanii przedsiębiorstwo odnotowało 11 razy większy zwrot z inwestycji niż w przypadku tradycyjnej reklamy, np. w formie baneru.
Działanie outreach marketingu.
Wady outreach marketingu
- Niewłaściwy wybór influencera
Największą wadą tej techniki marketingowej jest zaangażowanie w realizację projektu nieodpowiedniego influencera, którego grupa odbiorców nie zainteresuje się przekazywanymi treściami. - Czasochłonność
Dotarcie do odpowiedniej wpływowej osoby nie jest łatwym zadaniem. Należy przeszukać wiele witryn znajdujących się w strefie naszych zainteresowań, sprawdzić ich ruch oraz upewnić się czy w swojej działalności zajmują się również rekomendowaniem usług lub produktów. Kolejnym krokiem, po uzyskaniu listy influencerów, jest nawiązanie z nimi kontaktu. Zwykle odbywa się to drogą mailową lub za pośrednictwem social mediów. Influencer po otrzymaniu oferty współpracy w pierwszej kolejności weryfikuje czy jest ona zgodna z tematyką jego działalności i czy będzie dla niego opłacalna. Po zawarciu umowy zaczyna się kolejny etap, czyli przygotowanie treści. W zależności od umowy, content tworzony jest albo przez zleceniodawcę, albo przez influencera. W obu przypadkach należy pamiętać, że zasadniczym ich celem jest przyciągnięcie odbiorców. Jeśli zleceniodawca zdecyduje się na samodzielne opracowanie formy, musi dostosować się do reguł tworzenia treści na witrynie/kanale influencera. - Wysoki koszt
Decydując się na outreach musisz być świadomy kosztów, jakie niesie ze sobą ten rodzaj reklamy. Pamiętaj, że influencerzy są ekspertami w swoich dziedzinach i każdego dnia wykorzystują swoje umiejętności, poświęcając mnóstwo czasu, aby uzyskać jak najlepsze wyniki. Nie powinno Cię więc dziwić, że w zamian za swoje zasięgi pobierają wysoką opłatę. Outreach marketing uchodzi za jedną z najskuteczniejszych strategii pozyskiwania ruchu, a co się z tym łączy, również jedną z najbardziej kosztownych.
Czy outreach jest dla Ciebie?
Nie ulega wątpliwości, że marketing w ostatnich latach bardziej skłania się ku mediom społecznościowym. Większość ludzi na całym świecie jest aktywna na różnych platformach w social mediach, dlatego marketerzy zaczęli inwestować znacznie więcej czasu i energii na działalność w tego typu środkach masowego przekazu.
Outreach pozostawił daleko w tyle wszystkie inne formy tradycyjnej reklamy. Główny powód tego ogromnego przeskoku, od utartych metod promocji do mediów społecznościowych, wynika z możliwości angażowania odbiorcy. Za pomocą social mediów ludzie mogą bezpośrednio wchodzić w interakcję z markami, a nie tylko o nich mówić. W momencie, gdy influencer za pomocą mediów społecznościowych w pozytywny sposób przedstawia daną markę lub produkt, jego odbiorcy wykazują wysokie zainteresowanie i skłonność do przetestowania promowanego produktu czy usługi.
Dlatego partnerstwo z właściwym influencerem, który pomoże Ci wypracować prawidłowy wizerunek Twojej firmy, w obecnych czasach jest strzałem w dziesiątkę. Jego działania nie tylko mogą zwiększyć świadomość Twojej marki, ale również wyróżnić się na tle konkurencji.
Podsumowanie
Znajomość outreach marketingu i rozumienie jego działania nie wystarczy. Aby korzystać z jego dobrodziejstw, musisz dogłębnie poznać zalety i wady systemu. Dopiero wtedy możesz podjąć przemyślaną decyzję, czy jest to właściwy sposób i moment na wykorzystanie tej strategii marketingowej. Outreach jest połączeniem niektórych strategii inbound marketingu, networkingu i social sellingu. Outreach marketing polega również na budowaniu silnych, korzystnych relacji z influencerami, co z kolei pozwala na efektywniejsze dotarcie do potencjalnych klientów.
Podsumowując, outreach marketing jest dynamicznym narzędziem, które może dramatycznie zmienić sposób, w jaki marki komunikują się ze swoimi odbiorcami i budują z nimi długotrwałe relacje.
Influencer marketing daje możliwość łatwego zoptymalizowania zasięgu marki wokół odpowiednich odbiorców, co może przełożyć się na zwiększenie liczby potencjalnych klientów, konwersji i sprzedaży. Nie ma wątpliwości, że outreach jest bardzo skuteczny, ale wymaga dużo uwagi i precyzji, aby wycisnąć z niego jak najwięcej korzyści.