Typ przekierowania
W zależności od tego, w jakim celu chcemy użytkownika przekierować na inną podstronę mamy do wyboru kilka rozwiązań:
- Przekierowania stałe: 301 (moved permanently) i 308 (moved permanently)
- Przekierowania tymczasowe: 302 (moved temporarily), 303 (see other), 307 (temporary redirect).
Przekierowanie tymczasowe (302) używa się w przypadku konieczności wprowadzania zmian, przebudowy danej podstrony lub w sklepie internetowym, gdy dany produkt jest chwilowo niedostępny np. produkt dostępny jedynie w ofercie sezonowej. Niezależnie od wyboru typu przekierowania użytkownik przeglądający stronę internetową zostanie przeniesiony ze starego adresu na nowy URL. Nie zauważy przy tym żadnej różnicy pomiędzy przekierowaniem stałym a tymczasowym, poza zmianą URL w pasku przeglądarki. Z kolei roboty wyszukiwarek inaczej podchodzą do różnych typów przekierowań.
Przekierowanie URL a SEO
Z punktu widzenia robotów indeksujących przekierowanie 302 jest miękkim odpowiednikiem przekierowania 301. Przekierowanie 302 jest słabym sygnałem informującym wyszukiwarki, że docelowa strona, na którą kieruje przekierowanie URL, powinna być kanoniczna. Jeżeli przekierowanie 302 będzie utrzymywać się przez długi czas, roboty indeksujące zaczną traktować je jako przekierowanie 301.
Zastosowanie przekierowania 302 sprawia, że URL strony przekierowanej będzie dłużej wyświetlał się w wynikach wyszukiwania.
Jak zrobić przekierowanie 302?
Wszystkie przekierowania podstron niezależnie od typu można wykonać w pliku htaccess oraz poprzez nagłówki php header.
Przykład htaccess:
RewriteRule ^stary-adres-url$ /nowy-adres-url [R=302,NC,L]
Przykład PHP:
header("Location: /nowy-adres", true, 302);
Jak sprawdzić poprawność przekierowania strony?
Do weryfikacji poprawności przekierowań w naszym serwisie możemy wykorzystać rozmaite crawlery dostępne w wersji darmowej jak i płatnej (np. Screaming Frog), wtyczki do przeglądarek lub narzędzia online takie jak httpstatus.io. To ostatnie umożliwia nam weryfikację do 100 adresów jednocześnie, podając przy tym kody odpowiedzi serwera.
Pamiętaj!
Przekierowanie 302 stosuj wtedy, gdy wiesz, że strona jest tylko tymczasowo niedostępna. Jeśli podstrona została usunięta na zawsze lub zmieniono jej adres (np. nastąpiła zmiana domeny) korzystniej jest zastosować przekierowanie 301.
Ostatnia aktualizacja: 12 czerwca 2024
Pozyskuj klientów online i zwiększaj zyski dzięki reklamie w Internecie!
Powiązane Artykuły
Duplicate content czym jest i jak go uniknąć
Z punktu widzenia Google zapisywanie kopii - indeksowanie tych samych treści kilkaset, kilkadziesiąt czy nawet kilka razy jest nieoptymalne. Trudno znaleźć powieloną...
Przeczytaj artykuł >>Adres URL - Co to jest i jak go wykorzystać w działaniach SEO
Adresy URL w obecnej formie towarzyszą nam już od ponad 25 lat. Choć głównie kojarzone są z adresami stron WWW, dotyczą także innych zasobów dostępnych...
Przeczytaj artykuł >>