W artykule znajdziesz informacje o tym:

Co to jest adres URL?

URL to akronim od angielskiego wyra偶enia Uniform Resource Locator, kt贸re t艂umaczy si臋 jako ujednolicony lokalizator zasob贸w. Adres URL okre艣la lokalizacj臋 zasobu dost臋pnego w sieci (strona internetowa, zdj臋cie) w przyst臋pnej dla cz艂owieka formie oraz mechanizm jego pobierania.

Uniform Resource Locator to specyficzny typ identyfikatora URI (Uniform Resource Identifier - Ujednolicony Identyfikator Zasob贸w). Te dwa poj臋cia stosowane s膮 zamiennie, jednak URI jest poj臋ciem nieco szerszym.

URL zosta艂 po raz pierwszy zdefiniowany w 1994 roku przez pioniera us艂ug WWW - Tima Berners-Lee - przy wsp贸艂pracy z Internet Engineering Task Force - mi臋dzynarodowym nieformalnym stowarzyszeniem ludzi zainteresowanych ustanawianiem standard贸w technicznych i organizacyjnych w sieciach komputerowych. Wykorzystano przy tym istniej膮cy system nazw domeny oraz sk艂adni臋 艣cie偶ki pliku.

Elementy sk艂adowe adresu URL

Zgodnie z dokumentem RFC 3986 - Uniform Resource Identifier (URI): Generic Syntax - adres URL sk艂ada si臋 z pi臋ciu u艂o偶onych w tej kolejno艣ci element贸w:

  • protok贸艂,
  • host,
  • 艣cie偶ka,
  • zapytanie,
  • fragment.

Adres URL sk艂ada si臋 z: protoko艂u, hosta, 艣cie偶ki do pliku, zapytania i fragmentu
Elementy sk艂adowe adres贸w URL.

Protok贸艂 - jest to element okre艣laj膮cej rodzaj zasobu/us艂ugi. W przypadku stron internetowych b臋dzie to protok贸艂 http lub https. Wyr贸偶niamy jeszcze inne protoko艂y. Do najpopularniejszych zaliczy膰 mo偶emy:

  • ftp 鈥 protok贸艂 komunikacyjny umo偶liwiaj膮cy transfer plik贸w w uk艂adzie serwer - klient,
  • telnet 鈥 protok贸艂 komunikacyjny stosowany w sieciach komputerowych do obs艂ugi odleg艂ego terminala,
  • nntp 鈥 protok贸艂 komunikacyjny do obs艂ugi grup dyskusyjnych np. Usenetu,
  • wais 鈥 rozproszony system wyszukiwania tekst贸w na zdalnych komputerach,
  • gopher 鈥 protok贸艂 pozwalaj膮cy na rozpowszechniani informacji w systemach informacyjnych,
  • news 鈥 og贸lno艣wiatowy system grup dyskusyjnych,
  • mailto 鈥 us艂uga pozwalaj膮ca na przesy艂anie wiadomo艣ci tekstowych oraz multimedialnych,
  • irc - us艂uga umo偶liwiaj膮ca rozmowy na tematycznych lub towarzyskich kana艂ach, komunikacyjnych.

Host - jest to unikalna etykieta przypisana do urz膮dzenia identyfikuj膮ca je w konkretnej sieci. W przypadku sieci internetowej tak膮 etykieta jest nazwa domeny.

Przyk艂adowe hosty to chocia偶by:

  • google.com,
  • ks.pl,
  • wikipedia.org.

艢cie偶ka - 艣cie偶ka identyfikuje lokalizacj臋 na serwerze pliku, kt贸ry u偶ytkownik chce przejrze膰 lub pobra膰. Przyk艂ad 艣cie偶ki u偶ywanej w adresach url:

  • /index.php,
  • /buty/zimowe/na-obcasie/,
  • media/12/02/20/zdjecie.jpg.

Zapytanie (parametr) - ci膮g znak贸w w postaci pary: nazwy parametru i odpowiadaj膮ca mu warto艣膰. Pierwsze zapytanie poprzedzone jest pytajnikiem, natomiast kolejne dodajemy po znaku &. Parametr贸w (zapyta艅) u偶ywa si臋 w celu przekazania informacji za pomoc膮 adresu URL strony.

Przyk艂ady zapyta艅:

  • ?page=1,
  • ?kolor=zielony&rozmiar=42,
  • ?sortowanie=rosnaco&ilosc=24.

Fragment (kotwica) - jest to cz臋艣膰 adresu rozpoczynaj膮ca si臋 od #, kt贸ra wskazuje na okre艣lony element w tre艣ci - np. nag艂贸wek na stronie internetowej. Je偶eli mamy do dyspozycji adres URL strony WWW z kotwic膮 (np. #kontakt) zostaniemy przeniesieni do elementu zawieraj膮cego identyfikator id="kontakt". Zabieg ten cz臋sto stosowany jest na stronach typu One Page, gdzie klikni臋cie w menu powoduje przeniesienie do wybranej sekcji w obr臋bie jednej strony. Kotwice mo偶na spotka膰 te偶 na wpisach blogowych w spisach tre艣ci.

Przyjazne adresy URL - co to takiego?

Przyjaznym adresem nazywamy URL, kt贸ry zawiera logiczny ci膮g znak贸w mo偶liwy do 艂atwego zapami臋tania przez u偶ytkownika. Pozwala on r贸wnie偶 zorientowa膰 si臋, w jakim miejscu si臋 obecnie znajdujemy i czego mo偶emy spodziewa膰 si臋 np. przechodz膮c do katalogu wy偶ej. Czytelny URL dobrze prezentuje si臋 przy udost臋pnianiu w mediach spo艂eczno艣ciowych oraz pomaga robotom wyszukiwarek lepiej kategoryzowa膰 zasoby.

Przyk艂ad przyjaznego adresu URL:

https://ks.pl/blog/inteligentne-kampanie-produktowe

U偶ytkownik widz膮c powy偶szy URL od razu mo偶e si臋 domy艣li膰, co czeka go po klikni臋ciu w odno艣nik.

Przyk艂ad nieprzyjaznego adresu URL:

http://example.com/xeww1/de?i=got&fil=1

Przyk艂ad przyjaznego i nieprzyjaznego adresu strony internetowej
Przyk艂ad przyjaznego i nieprzyjaznego adresu strony internetowej.

W przytoczonym przyk艂adzie trudno rozezna膰, gdzie zostaniemy przeniesieni oraz jakie wiadomo艣ci zostan膮 nam pokazane. Nieprzyjazne adresy URL stwarzaj膮 tak偶e ryzyko, 偶e u偶ytkownicy b臋d膮 omija膰 je szerokim 艂ukiem z obawy przed spamem czy niebezpieczn膮 zawarto艣ci膮.

Przyjazne URLe nie dotycz膮 tylko stron internetowych. Przy optymalizacji On-Site warto zadba膰 te偶 o przyjazne nazwy dla plik贸w graficznych oraz plik贸w pdf. Odpowiednia ich klasyfikacja przez algorytmy Google, Bing czy innych wyszukiwarek mo偶e przyczyni膰 si臋 do zwi臋kszenia widoczno艣ci w Internecie.

Dobre praktyki tworzenia przyjaznych adres贸w URL

Adresy URL uwa偶ane s膮 za jeden z czynnik贸w rankingowych. Dlatego te偶 optymalizuj膮c sw贸j serwis pod k膮tem wyszukiwarki Google (jak r贸wnie偶 ka偶dej innej) warto pami臋ta膰 o tym elemencie.

S艂owa kluczowe w adresie URL

Umieszczenie s艂贸w kluczowych w adresie URL to cz臋sta praktyka maj膮ca na celu wskazanie algorytmowi Google o czym jest dana strona. Nale偶y przy tym zachowa膰 umiar i nie stosowa膰 powt贸rze艅. Je偶eli sprzedajemy buty sportowe do biegania, adres URL mo偶e wygl膮da膰 na przyk艂ad tak:

https://sklep.pl/buty/sportowe/do-biegania

Zalet膮 takiego rozwi膮zania b臋dzie te偶 fakt, 偶e Google potrafi zamieni膰 adres URL na breadcrumbsy i wy艣wietli膰 je w wynikach wyszukiwania.

Zrzut ekranu z wyszukiwarki Google
Algorytm Google sam utworzy艂 breadcrumbs w SERPach ze 艣cie偶ki do strony.

D艂ugo艣膰 adresu URL

Wed艂ug bada艅 przedstawionych przez Ahrefs, kr贸tsze adresy URL maj膮 tendencj臋 do wy艣wietlania si臋 na wy偶szych pozycjach. Nie oznacza to jednak, 偶e musimy by膰 nadmiernie oszcz臋dni w tworzeniu URLi. Adres powinien by膰 kr贸tki, ale te偶 dawa膰 informacj臋 u偶ytkownikowi czego mo偶e si臋 spodziewa膰 po wej艣ciu na stron臋.

wykres przedstawiaj膮cy ilo艣ci znak贸w w adresie WWW a pozycj膮 w SERPach
Wg. Ahrefs lepiej w SERPach radz膮c sobie strony z kr贸tszymi adresami URL

Znaki specjalne i diakrytyczne

W adresach URL niewskazane jest stosowanie znak贸w specjalnych oraz znak贸w diakrytycznych charakterystycznych dla danego j臋zyka (np. 膮, 臋, 贸). Mimo tego, 偶e niekt贸re przegl膮darki poprawnie zinterpretuj膮 znak i wy艣wietl膮 polsk膮 nazw臋, to po skopiowaniu takiego adresu dostaniemy ci膮g znak贸w, w kt贸rych znaki diakrytyczne zostan膮 zast膮pione przez odpowiedni kod.

Adres: http://sklep-meblowy/st贸艂 - po skopiowaniu b臋dzie wygl膮da艂 tak: http://sklep-meblowy/st%C3%B3%C5%82

Ka偶dy si臋 zgodzi, 偶e ci臋偶ko stwierdzi膰 na jak膮 stron臋 zostaniemy przeniesieni.

Ponadto, taki link wygl膮da podejrzanie i u偶ytkownicy mog膮 wzbrania膰 si臋 przed wej艣ciem na stron臋, do kt贸rej prowadzi.

Ostatnim powodem, dla kt贸rego warto zaniecha膰 znak贸w diakrytycznych jest fakt, 偶e u偶ytkownicy nie s膮 przyzwyczajeni do ich stosowania.

Wielkie litery w URL

W przypadku domeny wielko艣膰 liter nie ma znaczenia (z ang. case-insensitive). Zar贸wno adres http://KS.pl jak i HTTP://ks.pl b臋dzie prowadzi艂 do tej samej strony. Inaczej sprawa ma si臋 ze 艣cie偶k膮 do pliku. Adresy:

  • example.com/SEO-tools,
  • example.com/seo-tools,

to dwie r贸偶ne strony. Jedna z nich mo偶e wy艣wietli膰 偶膮dan膮 zawarto艣膰, podczas gdy druga skieruje nas do strony b艂臋du 404. Nale偶y zwraca膰 szczeg贸ln膮 uwag臋, by stosowa膰 jedynie ma艂e litery. Dzi臋ki temu adresy takie s膮 艂atwiejsze do zapami臋tania, bo u偶ytkownik nie musi zastanawia膰 si臋, w kt贸rym miejscu nale偶y wstawi膰 wielk膮 liter臋.

艁膮czniki czy spacje

Do oddzielania wyraz贸w w adresie URL s艂u偶y 艂膮cznik (dywiz), zwany te偶 b艂臋dnie my艣lnikiem. Dywiz jest to znak pisarski w postaci poziomej kreski s艂u偶膮cy m.in do 艂膮czenia wyraz贸w. Jego zastosowanie w URL jest rekomendowane w wytycznych dla webmaster贸w.

Nie powinno si臋 za to stosowa膰 spacji, kt贸ra jest zamieniana na specjalny kod, oraz podkre艣le艅 "_". W zale偶no艣ci od tego czy u偶yjemy 艂膮cznika czy podkre艣lenia, algorytm mo偶e r贸偶nie interpretowa膰 zlepek s艂贸w. buty-sportowe-meskie to dla robota trzy r贸偶ne s艂owa po艂膮czone ze sob膮 w ca艂o艣膰. Z kolei fraza buty_sportowe_meskie mo偶e zosta膰 potraktowana jako jeden d艂ugi wyraz (roboty mog膮 ignorowa膰 wyst臋powanie podkre艣lenia w URL).

Daty w URL

Wiele popularnych CMS, w tym Wordpress, oferuje mo偶liwo艣膰 automatycznego tworzenia adres贸w URL w oparciu o pewien wzorzec. Jednym z nich jest umieszczenie daty rozbitej na rok, miesi膮c i dzie艅 w osobnych katalogach.

Rozwi膮zanie to niestety posiada szereg wad. Po pierwsze, ogranicza to pole naszych mo偶liwo艣ci, je偶eli chodzi o aktualizacj臋 wpisu. Sam膮 tre艣膰 mo偶emy bez trudu zmodyfikowa膰, natomiast przy zmianie URL powinni艣my szczeg贸ln膮 uwag臋 zwr贸ci膰 na wykonanie przekierowania 301. Je偶eli nie zmienimy daty w URL, b臋dziemy sugerowa膰 u偶ytkownikowi, 偶e nasze tre艣ci mimo poprawek s膮 nieaktualne.

W dobie szybkiego rozwoju technologii i pogoni za nowinkami pewne informacje szybko si臋 przeterminowuj膮,ze wzgl臋du na co u偶ytkownicy poszukuj膮 artyku艂贸w naj艣wie偶szych. Dlatego te偶 wpisy z dat膮 w URL z czasem mog膮 traci膰 swoje wypracowane pozycje w SERPach z powodu zachowania u偶ytkownik贸w, kt贸rzy wybiera膰 b臋da tylko najnowsze wpisy.

Kolejn膮 wad膮 tego rozwi膮zania jest oddalenie s艂贸w kluczowych od domeny. W jednym z poprzednich punkt贸w zaznaczy艂em, 偶e URL powinien by膰 zwi臋z艂y i w miar臋 mo偶liwo艣ci kr贸tki. Dodatkowe katalogi w adresie nadmiernie go rozci膮gaj膮.

U偶ytkownik mo偶e mie膰 tak偶e problem z zapami臋taniem adresu URL strony z dat膮.

U偶ycie tytu艂u artyku艂u w URL

Tworz膮c nowy wpis starajmy si臋 przemy艣le膰, jak powinien wygl膮da膰 adres URL, kt贸ry do niego b臋dzie prowadzi艂. Powszechnie URL buduje si臋 w oparciu o tytu艂 artyku艂u. Powoduje to dwa problemy:

  • wyd艂u偶a nadmiernie adres URL poprzez wyst臋powanie w nim zb臋dnych s艂贸w,
  • sprawia, 偶e trudniej o modyfikacj臋 tematyczn膮 takiego wpisu.

Wr贸膰my po raz kolejny do z艂otej zasady. Tw贸rzmy URLe kr贸tkie, zawieraj膮ce s艂owo kluczowe, na kt贸re chcemy wy艣wietla膰 si臋 w wynikach wyszukiwania oraz czytelne zar贸wno dla u偶ytkownik贸w, jak i robot贸w.

Statyczne adresy URL

Dynamiczne adresy URL zawieraj膮ce np. numer sesji s膮 dobre do cel贸w analitycznych. Przy pozycjonowaniu stron zupe艂nie si臋 nie sprawdzaj膮. Wyobra藕my sobie, 偶e ka偶de wej艣cie na stron臋 g艂贸wn膮 generuje unikalny parametr dopisywany do adresu URL Twojej strony. Tak偶e robot indeksuj膮cy otrzymuje r贸偶ne adresy. Wprowadza to spore zamieszanie i mo偶e powodowa膰 indeksowanie zduplikowanych tre艣ci. Rozmywaj膮 si臋 tak偶e sygna艂y rankingowe, gdy偶 u偶ytkownicy mog膮 linkowa膰 do r贸偶nych wersji tej samej strony. Algorytm ma problem z identyfikacj膮 w艂a艣ciwej wersji i w rezultacie pozycje nie s膮 tak wysokie, jak by艣my tego oczekiwali.

Infografika - Dobre praktyki tworzenia przyjaznych URLi
Zbi贸r dobrych praktyk umo偶liwiaj膮cych optymalizacj臋 adres贸w URL.

Podsumowanie

Optymalizacja adres贸w URL pod k膮tem wyszukiwarek pomaga w osi膮gni臋ciu wymarzonych pozycji. Prawid艂owo przygotowany adres powinien by膰 w miar臋 mo偶liwo艣ci kr贸tki, czytelny oraz zawiera膰 s艂owa kluczowe istotne dla danego artyku艂u, produktu czy kategorii.

Je偶eli chcia艂by艣 dowiedzie膰 si臋 wi臋cej o pozycjonowaniu, zapisz si臋 do naszego newslettera i oczekuj na kolejn膮 porcj臋 wiedzy.