Co to jest SaaS — Definicja

SaaS (z ang. Software as a Service) — to model dostarczania oprogramowania w chmurze, które hostowane jest przez dostawcę i udostępniane klientom za pośrednictwem internetu, bez konieczności instalowania i aktualizowania aplikacji na lokalnym sprzęcie (telefonie, komputerze, czy serwerze).

Co to jest SaaS?

Dostęp do aplikacji chmurowych w modelu SaaS uzyskuje się poprzez przeglądarkę internetową. Często aplikacje mobilne oraz desktopowe czy interfejsy API są rozszerzeniem ekosystemu SaaS, pozwalającym na dostęp do usługi z urządzeń mobilnych, komputerów czy dodatkowych oprogramowań (pośredniczących).

Rozwiązania SaaS najczęściej udostępniane są na zasadzie subskrypcji lub abonamentu. Niektóre aplikacje w modelu SaaS są jednak dostępne za darmo lub część zasobów jest nam udostępniana bez ponoszenia kosztów.

Zalety i korzyści oprogramowania SaaS:

  • Bezpieczeństwo — twórcy oprogramowania SaaS dbają o bezpieczeństwo swoich aplikacji poprzez, systematyczne aktualizacje, dodatkowe certyfikaty i funkcje uwierzytelniania oraz autoryzacji, kopie zapasowe, ochronę przed atakami.
  • Dostępność — ze względu na to, że oprogramowanie jest hostowane w chmurze, użytkownicy mogą uzyskać do niego dostęp z dowolnego miejsca na świecie z dostępem do Internetu, za pomocą przeglądarki internetowej lub aplikacji i oprogramowań pośredniczących.
  • Niższe koszty początkowe — brak konieczności zakupu sprzętu, oprogramowania, instalacji oraz zatrudnienia dodatkowej osoby do utrzymywania i aktualizowania aplikacją. Wszystko to zapewnia dostawca usługi, co redukuje początkowe koszty inwestycji.
  • Automatyczne aktualizacje — aplikacje SaaS są regularnie aktualizowane przed dostawców, co zapewnia dostęp do nowych funkcji i poprawek bezpieczeństwa, poprawia stabilność i szybkość działania. Nie wymaga to dodatkowych kosztów operacyjnych.
  • Skalowalność — wybór spośród wielu dostępnych pakietów i możliwość dostosowania zasobów do własnych potrzeb pozwala klientom elastycznie dostosować się do rozwoju biznesu i zapotrzebowania.
  • Przewidywane koszty — model subskrypcji / abonamentowy pozwala klientom płacić tylko za to czego faktycznie używają (za rzeczywiste zużycie).
  • Szybkość wdrożenia — Oprogramowanie SaaS jest zazwyczaj gotowe do użytku od razu po zakupie subskrypcji, co zdecydowanie skraca czas wdrożenia.

Wady rozwiązań SaaS:

  • Wymagany dostęp do Internetu — brak połączenia może oznaczać brak dostępu do aplikacji i danych. A słabe lub niestabilne połączenie może wpłynąć negatywnie na szybkość działania i błędy w synchronizacji.
  • Kontrola nad danymi — rygorystyczne przepisy dotyczące prywatności i bezpieczeństwa danym mogą być problemem dla wielu firm, ze względu na przechowywanie danych usługodawcy SaaS.
  • Dostosowanie — brak możliwości dostosowania i rozbudowania aplikacji bądź jej funkcji do indywidualnych potrzeb klienta, lub jest to ograniczone, kosztowne, w porównaniu z oprogramowaniami typu OpenSource.
  • Długofalowe koszty — opłaty subskrypcyjne w dłuższej perspektywie mimo niższych kosztów początkowych mogą okazać się wyższe niż jednorazowy zakup oprogramowania i jego utrzymanie.
  • Integracje — może być problem z integracją z innymi aplikacjami używanymi w firmie.
  • Ryzyko — utraty danych, upadku dostawcy albo zmian w cenach subskrypcji.
  • Kompatybilność — może być trudno przenieść dane i procesy z jednego rozwiązania SaaS do innego dostawcy.

Przykłady aplikacji SaaS w różnych kategoriach:

  • CRM np. Pipedrive, HubSpot, IT Cube.
  • Poczty elektroniczne np. Gmail, Microsoft Outlook, ProtonMail.
  • Sklepy internetowe np. Shoper, Shopify, IdoSell, Sky-Shop.
  • Strony internetowe np. Webflow, Wix, WebWave.
  • Komunikatory np. Slack, Discord, Google Chat.
  • Pozycjonowanie np. SurferSEO, Localo, Ahrefs.
  • Programy graficzne np. Canva, Adobe Creative Cloud.
  • Planowanie projektów np. Asana, Trello, Monday.
  • Przechowywanie danych np. Dropbox, Google Drive.
  • Automatyzacja np. Make, Zapier.

Model SaaS staje się coraz bardziej popularnym rozwiązaniem i jest coraz częściej używany przez użytkowników indywidualnych oraz małe, średnie i duże przedsiębiorstwa.

Ostatnia aktualizacja: 12 czerwca 2024

Czy ta definicja była dla Ciebie pomocna?

(4.7/5), głosów: 48
Ocena strony:

Pozyskuj klientów online i zwiększaj zyski dzięki reklamie w Internecie!

Skontaktuj się z nami

Zamów bezpłatną wycenę!

(czytaj więcej) Twoja zgoda jest dobrowolna, ale niezbędna do obsługi Twojego zapytania ofertowego. Na podstawie wyrażonej zgody możemy kontaktować się z Tobą za pośrednictwem e-maila w celach marketingowych lub telefonu w celu obsługi Twojego zapytania ofertowego. Administratorem Twoich danych osobowych jest KS Sp. z o.o., z siedzibą w Gorzycach 141, 38-230 Nowy Żmigród, NIP: 6852338589. Gwarantujemy przestrzeganie wszystkich Twoich praw wynikających z ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (RODO) oraz Prawa komunikacji elektronicznej, w tym prawa do dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania Twoich danych, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych (szczegóły znajdziesz w naszej Polityce Prywatności), a także cofnięcia zgody na przesyłanie informacji handlowych i marketing bezpośredni. (zwiń)

Menu dostępności

Profile ułatwień dostępu

Opcje ułatwień dostępu

Używamy plików cookie

Na naszej stronie używamy ciasteczek, dzięki czemu jest ona dla Ciebie bardziej przyjazna i niezawodna. Korzystamy także z narzędzi analitycznych w celach statystycznych i marketingowych, aby dopasować treść reklam do Twoich potrzeb i zainteresowań. Twoja prywatność jest dla nas ważna. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz w naszej polityce prywatności.