Spis treści

Czym jest Google Search Console

Dla usystematyzowania wiedzy przypomnijmy sobie, czym tak właściwie jest Google Search Console (GSC). Jest to narzędzie, które udostępniane jest całkowicie za darmo przez Google, dla właścicieli witryn internetowych, mające za zadanie monitorowanie strony w wynikach wyszukiwania najpopularniejszej wyszukiwarki internetowej, jaką niewątpliwie jest Google. Osobiście traktuję to narzędzie jako podstawowe źródło analityki dotyczącej strony internetowej, dzięki wielu funkcjonalnościom, które oferuje. W narzędziu przeanalizujemy ruch organiczny witryny, aspekty techniczne związane z naszą stroną, czy linki wewnętrzne, a także te kierujące do niej z innych domen. To oczywiście tylko niektóre funkcje, jest ich zdecydowanie więcej, ale o tym przeczytasz w dalszej części artykułu, do którego serdecznie zapraszam.

Co jest potrzebne, by zacząć przygodę z Google Search Console?

Po pierwsze będziemy potrzebować konta Google, którym zalogujemy się do usługi. Możesz użyć do tego e-maila utworzonego w usłudze Gmail lub podać dowolny adres e-mail powiązany z kontem Google.

Czy to wystarczy, aby czerpać z danych dotyczących naszej witryny? Polityka Google nie pozwala dowolnej osobie sprawdzać danych dotyczących dowolnej witryny. Nie sprawdzimy w niej dowolnej strony internetowej, a jedynie taką, której jesteśmy właścicielem, administratorem lub mamy do niej dostęp. Ale jak to potwierdzamy?

Weryfikacja własności witryny w GSC

Weryfikacja własności w Google Search Console jest kluczowa, ponieważ potwierdza, że masz uprawnienia do zarządzania daną witryną. Dzięki weryfikacji GSC możliwy jest dostęp do cennych danych oraz narzędzi analitycznych. Zweryfikować naszą witrynę możemy na kilka sposobów.

Należy zalogować się na stronie kontem Google i następnie w lewym górnym rogu wybrać „Dodaj usługę”.

Wybór typu usługi w Google Search Console Wybór typu usługi w Google Search Console

Jak widać na powyższym screenie, narzędzie pozwala dodać usługę dla całej domeny lub dla danego prefiksu adres URL.

Domena:obejmuje wszystkie subdomeny i ścieżki na Twojej domenie.

Prefix URL:obejmuje tylko URL-e, które zaczynają się od określonego prefiksu. W zależności od wybranego typu, metody weryfikacji będą inne.

Dla domeny jest to jedynie weryfikacja za pomocą DNS, a dla konkretnego prefiksu adresu URL mogą to być:

  • plik HTML
  • tag HTML
  • kod śledzenia Google Analytics
  • menedżer tagów Google
  • dostawca nazwy domeny

Dla osób, które nie wiedzą, jak to zrobić, śpieszę z wiadomością, że najpopularniejsze CMS (systemy zarządzanie treściami) posiadają wbudowane funkcjonalności do weryfikacji własności za pomocą tagu html lub oferują najczęściej darmowe dodatki w postaci np. wtyczek.

Zweryfikowana usługa GSC i co dalej?

Zakładam, że większość osób bez problemu zweryfikuje swoją witrynę w narzędziu Google Search Console, jednak sama weryfikacja nie daje nam od razu dostępu do wszystkich danych. Informacje na temat naszej witryny w Google Search Console spływają z opóźnieniem. Najczęściej pierwsze informacje o ruchu organicznym na stronie otrzymamy po 2-3 dniach od pozytywnej weryfikacji usługi.

Czy w związku z tym mamy jednak bezczynnie czekać te dni? Oczywiście nic bardziej mylnego. Pierwszym krokiem, do jakiego zachęcam jest przesłanie w zakładce Mapa Witryny sitemapy z adresami URL stron w obrębie serwisu.

Dodanie nowej witryny w zakładce Mapy Witryn Dodanie nowej witryny w zakładce Mapy Witryn

Najczęściej dostępna jest ona pod adresem https://example.com/sitemap.xml, jeśli jednak pod tym adresem jej nie znajdujemy, należy sprawdzić, czy system zarządzania treścią, z którego korzystamy, nie tworzy jej pod innym adresem. Przykładem jest jeden z popularniejszych SaaS - Shoper z sitemapą znajdującą się pod adresem . Podobna sytuacja może występować również na CMS takich jak PrestaShop czy IdoSell.

Należy również sprawdzić, czy nie ma konieczności zainstalowania dodatkowego modułu do tworzenia mapy strony, jeśli CMS nie ma wbudowanej takiej funkcjonalności.

Sitemapa pomaga robotom Google zrozumieć strukturę Twojej witryny i szybciej zindeksować nowe lub zaktualizowane strony. Jest również kluczowa w kwestii sprawdzenia późniejszej indeksacji zasobów naszej witryny. Którą omówimy później.

Jeśli mamy już pierwsze dane widoczne w naszej usłudze, warto wiedzieć, jakie dane możemy w niej sprawdzić. Poniżej krótkie omówienie poszczególnych zakładek, które możemy znaleźć w GSC.

Przegląd w Google Search Console

Raport przegląd w Google Search Console Raport przegląd w Google Search Console

Zakładka Przegląd w Google Search Console (GSC) obejmuje analizę różnych aspektów wydajności witryny w wyszukiwarce Google. Możesz monitorować indeksowanie strony, jakość strony, ruch organiczny czy informacje o poprawności implementacji danych strukturalnych z zakładki Zakupy (o ile prowadzimy e-commerce) oraz danych strukturalnych na stronie z zakładki Ulepszenia. Jest więc swoistym dashboardem z głównymi informacjami z poszczególnych sekcji narzędzia Google Search Console. Jednak aby analizować dokładnie poszczególne elementy, konieczne jest odwiedzenie innych zakładek.

Sprawdzanie Adresu URL

Sprawdzenie adresu URL w Google Search Console (GSC) to narzędzie, które pozwala użytkownikom na analizowanie konkretnych adresów URL na swojej stronie internetowej, aby zrozumieć, jak Google widzi te strony. Jest więc nieodzowne do sprawdzania poszczególnych podstron w obrębie naszej witryny. Po wklejeniu w pasek wybranego adresu URL (numer 1 na screenie) naciskamy enter i po chwili naszym oczom ukazuje się raport dotyczący wybranej strony.

Sprawdzimy, czy wybrana podstrona jest zindeksowana — możemy wyświetlić zindeksowaną podstronę lub zgłosić ją do indeksacji. Ponadto narzędzie dostarczy informacji na temat ostatniego skanowania URL przez Google, w tym status indeksowania, problemy z wyrenderowaniem i możliwe problemy z dostępnością strony.

Pole sprawdzenia adresu URL Pole sprawdzenia adresu URL

Skuteczność

Raport Skuteczności w Google Search Console (GSC) stanowi kluczowe narzędzie analityczne umożliwiające głębokie zrozumienie interakcji użytkowników z witryną internetową w ramach wyszukiwarki Google. Jest to jedno z najważniejszych źródeł danych do analizowania w zakresie ruchu organicznego, dzięki któremu można obrać skuteczne strategie marketingowe dla swojej witryny.

Raport możemy podzielić na 3 sekcje:

  • Wyniki wyszukiwania
  • Odkrywanie (Discover)
  • Wiadomości

Wyniki wyszukiwania

Skuteczność w wynikach wyszukiwania Skuteczność w wynikach wyszukiwania

Jest to chyba najczęściej odwiedzany raport przez osoby zajmujące się marketingiem internetowym. Pozwala dogłębnie przeanalizować, w jaki sposób nasza witryna generuje ruch organiczny z wyszukiwarki Google. Cztery główne metryki wyświetlane są na górze raportu:

  • całkowita liczba kliknięć,
  • całkowita liczba wyświetleń,
  • średni CTR (click-through rate),
  • średnia pozycja.

Domyślnie wybrane są metryki całkowitej liczby kliknięć i całkowitej liczby wyświetleń.

Raport umożliwia eksplorację czterech typów wyszukiwań: sieć, grafika, wideo i wiadomości, a użytkownicy mogą dodatkowo filtrować wyniki, dzięki wyborowi interesującego ich zakresu dat (w GSC znajdziemy informacje z ostatnich 16 miesięcy).

Użytkownicy mogą zobaczyć dane dotyczące zapytań, stron, krajów, rodzajów urządzeń i wyglądu wyszukiwania, które można sortować według kliknięć, średniego CTR, wyświetleń lub średniej pozycji.

Duża możliwość filtracji wyników sprawia, że możliwa jest analiza wyłącznie części interesujących nas adresów URL np. wszystkich znajdujących się w katalogu „blog”, dzięki czemu łatwiej monitorować efekty działań content marketingowych.

Discover

Raport Discover w Google Search Console jest narzędziem, które pozwala użytkownikom na monitorowanie wydajności swojej witryny w ramach funkcji Discover oferowanej przez Google. Nie należy się obawiać, jeśli nie ma go w usłudze dla Twojej witryny, ponieważ raport wyświetlany jest wyłącznie dla twórców, których treści posiadają określoną liczbę wyświetleń w usłudze.

Raport Discover umieszczony jest bezpośrednio pod raportem wyników wyszukiwania w Google Search Console i prezentuje metryki związane z wydajnością witryny w Discover. Domyślnie użytkownicy zobaczą kliknięcia, wyświetlenia i średni CTR (Click-Through Rate - wskaźnik klikalności) dla swojej witryny. Dane mogą być filtrowane według daty, strony, kraju lub typu wyglądu.

Problem z widocznością w wyszukiwarce Google?

Zdaj się na specjalistów z KS!

Indeksowanie

Weryfikacja indeksacji to jedna z obowiązkowych czynności w procesie pozycjonowania strony WWW. W raporcie indeksowanie znajdziemy 3 zakładki, które pomagają zrozumieć aktualny status indeksowania, problemy, które z nim występują, a także sprawdzić strony, celowo wyłączone z indeksacji.

Strony

Indeksowanie się stron - Raport Google Search Console Indeksowanie się stron - Raport Google Search Console

W zakładce tej ujawnione są obszerne dane analityczne dotyczące indeksacji podstron w obrębie naszej witryny. U góry prezentowane są szczegółowe informacje dotyczące procesu. Na zielono wyróżniono liczbę podstron zaindeksowanych w silniku wyszukiwania, a obok przedstawione są adresy URL, które w wyniku błędów lub celowych działań nie zostały uwzględnione przez Google. Dostępna jest tam również lista potencjalnych przyczyn braku indeksacji, a po eksploracji każdego wpisu, użytkownik może zidentyfikować, dla których adresów URL napotkano problem. Należy zwrócić uwagę na kolumnę oznaczoną jako Źródło – jeżeli wskazana jest strona internetowa, odpowiedzialność za naprawienie błędu spoczywa na użytkowniku. Natomiast, jeśli źródłem problemu są Systemy Google, przeszkoda nie leży po stronie witryny.

Najczęstsze problemy, jakie znajdziemy w raporcie to:

  • strona zablokowana przez plik robots.txt,
  • strona zawiera przekierowanie,
  • nie znaleziono (404),
  • alternatywna strona zawierająca prawidłowy tag strony kanonicznej,
  • strona wykluczona za pomocą tagu „noindex”,
  • błąd serwera (5xx),
  • duplikat, użytkownik nie oznaczył strony kanonicznej,
  • strona wykryta – obecnie niezindeksowana,
  • strona zeskanowana, ale jeszcze nie zindeksowana,
  • duplikat, wyszukiwarka Google wybrała inną stronę kanoniczną niż użytkownik.

Wyniki możemy filtrować spośród wszystkich przesłanych stron, wszystkich stron znanych, tylko stron nieprzesłanych lub map witryny.

Mapa witryny

Mapa Witryny w Google Search Console Mapa Witryny w Google Search Console

Zakładka „Mapy witryn” w Google Search Console umożliwia użytkownikom przesyłanie sitemap swoich stron internetowych, które są esencjonalnymi narzędziami umożliwiającymi robotom crawlującym lepsze poznanie witryny, czy szybsze poznanie nowych adresów URL stworzonych w obrębie strony internetowej. W raporcie znajdziemy informacje, jakie mapy witryn zostały przesłane. Zawiera także dane diagnostyczne, takie jak statystyki i różne błędy związane z przesłanymi mapami.

Google obsługuje następujące formaty map witryny, które możemy przesłać: XML, RSS, mRSS, Atom 1.0 oraz tekstu. Każdy z nich nie może przekraczać rozmiaru 50 MB i zawierać więcej niż 50 000 adresów URL.

Usunięcia

W raporcie „Usunięcia” w GSC znajdują się ważne narzędzia w zarządzaniu widocznością witryny w wynikach wyszukiwania Google. Pozwala na przesyłanie próśb, dzięki którym zablokujemy URL-e przed pokazywaniem ich w Google.

Zakładka usunięcia w Google Search Console Zakładka usunięcia w Google Search Console

W zakładce znajdziemy następujące opcje:

Tymczasowe Usunięcie - funkcja ta pozwala na tymczasowe usunięcie określonych adresów URL z wyników wyszukiwania Google na okres około 6 miesięcy, bez trwałego usunięcia ich z indeksu wyszukiwarki.

Nieaktualna treść - funkcja pokazuje wszystkie prośby o usunięcie nieaktualnych treści związanych z Twoją witryną w ciągu ostatnich 6 miesięcy.

Filtrowanie SafeSearch - umożliwia zgłaszanie stron, których treści są przeznaczone tylko dla dorosłych.

Eksperymenty i Personalizacja

Raport Eksperymenty i Personalizacja zawiera podsumowanie doświadczeń użytkowników odwiedzających naszą witrynę. Google ocenia wskaźniki dla poszczególnych adresów URL w witrynie i wykorzystuje je jako sygnał rankingowy dla adresu URL w wynikach wyszukiwania Google.

Jakość strony

Raport „Jakość strony” w Google Search Console prezentuje ocenę witryny pod kątem kluczowych wskaźników internetowych, skupiając się na jakości strony na urządzeniach mobilnych i komputerach. Obejmuje procent dobrej jakości adresów URL oraz łączną liczbę poprawnych wyświetleń adresów URL, z dodatkowym podkreśleniem problemów z dostosowaniem jej dla użytkowników mobilnych i użyciem protokołu HTTPS. Zgodnie z dokumentacją Google, „jakość strony” to zestaw sygnałów obrazujących doświadczenie użytkowników na danej stronie. Ocena ta, oparta na poszczególnych adresach URL, ma wspomagać w tworzeniu stron, które zwiększają wygodę użytkowania dla odwiedzających.

Omówienie jakości strony w Google Search Console Omówienie jakości strony w Google Search Console

Podstawowe wskaźniki internetowe

Podstawowe wskaźniki internetowe, znane również jako Core Web Vitals w Google Search Console, to zestaw metryk skoncentrowanych na trzech aspektach doświadczenia użytkownika na stronie: ładowanie, interaktywność i stabilność wizualna. Składają się z trzech konkretnych metryk: LCP (Largest Contentful Paint), FID (First Input Delay) i CLS (Cumulative Layout Shift) Raport przedstawia dane podzielone ze względu na rodzaj urządzenia, z którego korzystali odwiedzający naszą witrynę. Wskaźniki metryk dla użytkowników korzystających z urządzeń desktopowych mogą być więc zupełnie inne niż te przedstawiane przez użytkowników mobilnych.

Uwaga:

W marcu 2024 roku jeden ze wskaźników Core Web Vitals - FID ma zostać zastąpiony przez INP (Interaction to Next Paint) w roli podstawowego wskaźnika internetowego.

Więcej o mierzeniu Core Web Vitals przeczytasz na naszej stronie: Czym są Core Web Vitals?

Podstawowe wskaźniki internetowe - Raport GSC Podstawowe wskaźniki internetowe - Raport GSC

Obsługa na urządzeniach mobilnych

Raport dotyczący obsługi na urządzeniach mobilnych pozwala na identyfikację i naprawę problemów związanych z wyświetlaniem witryny na urządzeniach mobilnych. Zapewnia informacje o tym, czy strona jest zoptymalizowana pod kątem mobilności, oraz zalecenia, jak poprawić doświadczenie użytkowników na urządzeniach mobilnych. Google zapowiedziało wycofanie raportu z Google Search Console i jest on dostępny jedynie do grudnia 2023.

Obsługa na urządzeniach mobilnych GSC Obsługa na urządzeniach mobilnych GSC

Zakupy

Gdy Google rozpozna Twoją stronę jako platformę sprzedaży online, w panelu bocznym narzędzia Google Search Console ukaże się zakładka „Zakupy”. Skrywa ona zestaw narzędzi oraz raportów, które zilustrują funkcje związane z zakupami dostępne na Twojej witrynie. Jeśli więc nie widzisz tego raportu, to prawdopodobnie nie prowadzisz sklepu internetowego lub twoja witryna nie została jeszcze zidentyfikowana jako sklep.

Opisy Produktów

Zakładka opisy produktów Zakładka opisy produktów

Zakładka opisów produktów odnosi się do raportu o wynikach z elementami rozszerzonymi dotyczącego uporządkowanych danych opisu produktu znajdujących się na Twojej witrynie. Uporządkowane dane pozwalają Google na lepsze zrozumienie zawartości stron, co z kolei umożliwia prezentowanie tych informacji w bardziej strukturalny i atrakcyjny sposób w wynikach wyszukiwania.

Znajdziemy tam wykres, w którym prezentowane są informacje o nieprawidłowych i prawidłowych danych strukturalnych w obrębie witryny, a w dolnej tabeli o błędach lub ostrzeżeniach z nimi związanymi.

Informacje o Sprzedawcy

Informacje o sprzedawcy Informacje o sprzedawcy

Następnym elementem w zakładce Zakupy jest raport zatytułowany „Informacje o Sprzedawcy”. Prezentuje on informacje związane z wykrytymi błędami w danych strukturalnych dotyczących sprzedawcy na Twojej stronie. Analogicznie do raportu „Opisy Produktów”, na górze strony umieszczony jest wykres, który ilustruje liczbę elementów z krytycznymi błędami oraz te, które mają poprawnie zaimplementowane dane.

Informacje na karcie sprzedażowej

Gdy na danej stronie prowadzona jest sprzedaż produktów fizycznych i spełnione są określone warunki, możliwe jest skonfigurowanie konta w Merchant Center, aby uporządkowane dane produktów wyświetlały się na karcie Zakupy w wynikach wyszukiwania Google. Merchant Center umożliwia zarządzanie sprzedażą produktów pojawiających się w usługach Google. Nie jest wymagane przesyłanie żadnych produktów do Google. Należy jedynie udostępnić i aktualizować na stronie uporządkowane dane produktów odpowiadające oferowanemu asortymentowi.

Informacje na karcie produktowej Informacje na karcie produktowej

Ulepszenia

Raport ten odnosi się do Featured Snippets, specjalnych wyników wyszukiwania, które oferują użytkownikom rozszerzone informacje na temat określonego wyniku, takie jak grafika, oceny, ścieżki nawigacyjne (breadcrumbs) czy cena produktu. Jeśli na Twojej stronie brak danych schema nie zobaczysz wybranego raportu, a w przypadku nieprawidłowego ich wdrożenia, informacje te zostaną ujawnione w stosownym raporcie. Istotne jest, że sekcja Ulepszeń prezentuje tylko zaindeksowane strony z danymi strukturalnymi obsługiwanymi przez Google.

  • menu nawigacyjne,
  • zbiór danych,
  • edukacyjne pytania i odpowiedzi,
  • wydarzenie,
  • FAQ,
  • informacje zweryfikowane,
  • przepis kulinarny krok po kroku,
  • metadane obrazu,
  • oferta pracy,
  • film edukacyjny,
  • logo,
  • rozwiązania matematyczne,
  • informacje o sprzedawcy,
  • ćwiczenia,
  • krótki opis produktu,
  • strona z pytaniami i odpowiedziami,
  • przepis,
  • fragment opinii,
  • pole wyszukiwania linków do podstron,
  • specjalne ogłoszenie,
  • subskrybowana treść,
  • informacje o pojazdach,
  • video.

Niestety nie wszystkie te ulepszenia dostępne są w Polsce. Więcej informacji o danych strukturalnych i sposobach ich wdrożenia znajdziesz w przewodniku po funkcjach Google.

Bezpieczeństwo i ręczne działania

W zakładce „Bezpieczeństwo i ręczne działania” w Google Search Console znajdują się informacje o potencjalnych problemach z bezpieczeństwem i interwencjach manualnych związanych z Twoją stroną. Sekcja „Bezpieczeństwo” ostrzega o zagrożeniach takich jak złośliwe oprogramowanie lub phishing. Natomiast w sekcji „Ręczne działania” znajdują się informacje o tym, czy Twoja strona została ręcznie zrecenzowana przez zespół Google z powodu podejrzenia naruszenia wytycznych dla webmasterów, co może skutkować tymczasowym lub trwałym obniżeniem rankingu strony w wynikach wyszukiwania.

Starsze narzędzia i raporty

Starsze narzędzia i raporty dostępne są jedynie dla użytkowników mających zweryfikowany prefiks, a nie usługę dla całej domeny. W tej zakładce mamy możliwość przejścia do strony Web Tools gdzie znajdziemy:

  • raporty na temat widoczności reklam (w wersji desktop oraz na urządzenia mobilne),
  • raport elementów wprowadzających w błąd,
  • raport powiadomień wprowadzających w błąd.

Linki

W zakładce „Linki” w Google Search Console (GSC) przedstawione są informacje o linkach prowadzących do witryny oraz linkach wewnętrznych. Można zobaczyć, które witryny linkują do danej strony, jakie teksty anchorów są używane, oraz jak rozdzielone są linki wewnętrzne na stronie.

Uwaga:

W przypadku linków zewnętrznych nie jest to pełna lista domen, z których prowadzą linki do Twojej witryny, a jedynie ich wycinek, dotyczący witryn pokazanych przez Google.

Linki w Google Search Console Linki w Google Search Console

Ustawienia

O ile wydawać by się mogło, że w ustawieniach nie znajdziemy zbyt wielu przydatnych informacji, to również tam Google Search Console ma dla nas szereg istotnych danych.

W ustawieniach znajdziemy 3 sekcje, wśród nich Ustawienia Ogólne, gdzie sprawdzić można stan weryfikacji usługi, zarządzać użytkownikami i ich uprawnieniami oraz wskazać Google zmianę domeny czy eksportować dane do BigQuery.

Kolejną sekcją są Statystyki Indeksowania — znajduje się tam raport dotyczący tego, po jakich stronach roboty crawlujące przechodzą po naszej witrynie, a także o ewentualnych błędach (np. Błąd serwera (5XX), Nie udało się uzyskać dostępu do strony, Inny błąd klienta (4XX)), na jakie mogą napotykać. Raport pozwala nam sprawdzić, czy Crawl Budget naszej witryny nie jest marnowany na zbędne strony.

Ostatnią z zakładek jest Informacja, gdzie sprawdzisz, przez jakiego robota odwiedzana jest Twoja witryna oraz od kiedy usługa widnieje na Twoim koncie.

Podsumowanie

Google Search Console stanowi nieocenione narzędzie dla specjalistów SEO i właścicieli stron internetowych, umożliwiając głęboką analizę wydajności witryny w wyszukiwarce Google. Dostarcza kluczowych danych o indeksowaniu, błędach i ruchu organicznym, co jest niezbędne do optymalizacji witryny. Ponadto, funkcje takie jak Core Web Vitals i raporty mobilne są kluczowe dla poprawy doświadczenia użytkownika. Przesłanie mapy strony i monitorowanie linków wewnętrznych i zewnętrznych przyczynia się do poprawy widoczności w wyszukiwarkach. Korzystanie z GSC jest zatem niezbędne dla zrozumienia i poprawy obecności online Twojej strony internetowej. Jeśli jednak nie chcesz zagłębiać się w poznanie tego narzędzia, a zależy Ci na zwiększeniu widoczności swojej witryny, pomyśl o konsultacjach ze specjalistą SEO.

Problem z widocznością w wyszukiwarce Google?

Zdaj się na specjalistów z KS!