W tym artykule znajdziesz odpowiedzi na następujące pytania:
Co to jest Google Tag Manager?
Menedżer tagów Google (Google Tag Manager, GTM) jest darmowym narzędziem, które pomaga nam w tagowaniu śledzenia i zbieraniu danych analitycznych na stronach internetowych. Warunkiem koniecznym, aby móc z niego korzystać jest posiadanie konta Google. GTM powinien być ściśle używany w połączeniu z Google Analytics, aby przesyłać do GA zdarzenia czy informacje, które domyślnie nie są śledzone w Google Analytics. Google Tag Manager ma wiele świetnych funkcji, które są łatwe w użyciu, a najlepsze jest to, że jest zupełnie DARMOWY!
podstawowy widok w GTM dla kontenera “sieć”
Google Tag Manager to świetne i przydatne narzędzie, które może pomóc w gromadzeniu danych analitycznych, dzięki czemu wszystko, czego potrzebujesz, masz w zasięgu ręki i przechowujesz w jednym miejscu. Śledzenie konwersji wymaga dodania na stronę fragmentów kodu przez programistę, dzięki GTM zaoszczędzisz ten czas i wdrożysz je samodzielnie. Zwykle, gdy zachodzi potrzeba zmiany w kodzie, to programista musi go wdrażać w pliki szablonu strony. Jeśli skorzystasz z tego narzędzia, to nie będziesz musiał przechodzić przez ten długi i frustrujący proces. GTM zawiera kilka komponentów, które zostaną omówione w dalszej części artykułu. Google Tag Manager składa się z tagów, reguł oraz zmiennych.
Tag jest częścią kodu używanego do wysyłania danych do Google Analytics lub innych narzędzi stron trzecich, w których śledzisz dane. Wyzwalacz (reguła) to działanie, które sygnalizuje, że dane muszą zostać zebrane. Zmienne natomiast, służą zbieraniu dokładniejszych danych poprzez doprecyzowanie działania tagów i reguł. Tag Manager sprawia, że nie będziesz musiał umieszczać każdego kodu osobno w swoich plikach strony, dzięki czemu proces konfiguracji jest o wiele łatwiejszy.
Porozmawiajmy o reklamie Twojej firmy w Internecie
Zamów bezpłatną wycenę!
Dlaczego z niego korzystać?
Korzystanie z Google Tag Managera ma wiele ważnych zalet. Po pierwsze narzędzie jest zupełnie darmowe. Drugą zaletą jest to, że eliminuje w dużym stopniu potrzebę współpracy z zewnętrznymi programistami. Może również działać w połączeniu z Google Analytics, co ułatwia gromadzenie danych, których GA domyślnie nie śledzi. Jesteś w stanie śledzić filmy, przesłane formularze i wiele więcej! Możesz więc śledzić prawie wszystko, co robią użytkownicy Twojej strony internetowej.
Korzystając z kontenera w Google Tag Managerze, możesz:
- skonfigurować wysyłanie danych do Google Analytics, Yandex Metrica i innych systemów analitycznych,
- umieścić różne tagi remarketingowe w swojej witrynie np. tag śledzący Google Ads,
- umieścić w witrynie niestandardowe skrypty HTML, aby wyświetlać banery, przeprowadzać testy A/B oraz wiele więcej,
- szybko edytować tagi.
Czym są kontenery?
Kontener jest zawartością konta Google Tag Managera, na którym będziemy pracować. Jeden kontener możemy wykorzystać na wielu stronach, ale nie powinno się tego robić, ponieważ w efekcie możemy nieco skomplikować sobie pracę i mieć problem z odnalezieniem tagów, zmiennych oraz reguł z wielu stron. Dlatego, aby uniknąć błędów, i by praca przebiegała płynniej, jeden kontener powinno się wykorzystywać tylko dla jednej strony. Na pewno pomoże to również osobie, która przejmie pracę po Tobie. Na danym koncie możemy mieć wiele kontenerów. Na przykład jeśli dana strona zawiera wiele subdomen to dla danej subdomeny możemy stworzyć oddzielny kontener. Trzeba pamiętać, aby po weryfikacji zmian wprowadzonych w kontenerze w trybie podglądu, następnie je opublikować klikając w niebieski przycisk "Prześlij", który znajduje się u góry po prawej stronie.
publikacja kontenera
Co to są tagi?
Tag, jest to wiersz kodu, który może wysyłać różne informacje do narzędzia innej firmy, pobierać dane ze strony, czy coś na niej zmieniać. Tagi mogą wykryć, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z funkcjami w Twojej witrynie.
tagi w narzędziu GTM
Co to są wyzwalacze?
Wyzwalacze, inaczej reguły to kolejny ważny aspekt, z którego składa się Google Tag Manager. Wyzwalacze wykrywają akcje, które mają miejsce na Twojej stronie. Gdy na stronie ma miejsce zdarzenie, które chcesz śledzić, to na podstawie wyzwalacza określony przez Ciebie tag zostanie uruchomiony. Istnieje wiele różnych wyzwalaczy, dzięki którym webmaster może pobierać informacje. Wyzwalacze działają, gdy użytkownik kliknie przyciski w witrynie, wyświetli określoną stronę, przewinie stronę w dół, aby uzyskać więcej informacji lub gdy coś pobierze. Może również obejmować przesyłanie formularzy lub dokonywanie zakupów. To tylko kilka przykładów, ale istnieje wiele więcej różnych wyzwalaczy, które można stosować w Google Tag Managerze.
reguły w GTM
Co to są zmienne?
Gdy Google Tag Manager sprawdza, czy warunek reguły został spełniony, używa do tego zmiennych. Zmienne są kolejnym ważnym elementem korzystania z narzędzia. Zmienne mają również zdolność przesyłania bardzo konkretnych informacji. Możesz definiować swoje zmienne lub korzystać ze zmiennych wbudowanych. Na przykład, jeśli chcesz śledzić kliknięcia jednego adresu URL wtedy skorzystasz ze zmiennej "Click Url".
Niektóre zmienne mogą obejmować głębokość scrollowania, ilość zakupów lub czas spędzony na określonej podstronie w Twojej witrynie. Te zmienne mogą pomóc w śledzeniu najważniejszych i odpowiednich informacji potrzebnych do celów marketingowych lub użyteczności. Zmienne są używane zarówno z wyzwalaczami, jak i tagami, aby pomóc Ci uzyskać najbardziej szczegółowe informacje.
zmienne w GTM
Czym jest warstwa danych?
Warstwa danych (DataLayer) to jedna z kluczowych koncepcji w świecie Menedżera tagów Google. Zapewnia maksymalną elastyczność, przenośność i łatwość wdrożenia. Pamiętaj, że GTM działa najlepiej, gdy jest wdrożony razem z DataLayer (w rzeczywistości uszkodzona warstwa danych = poważnie uszkodzony GTM). Z technicznego punktu widzenia warstwa danych Menedżera tagów Google to tablica JavaScript, która tymczasowo przechowuje potrzebne informacje, a następnie Menedżer tagów Google wykorzystuje te dane w tagu / wyzwalaczach / zmiennych (później dane te można przesłać do innych narzędzi, takich jak Google Analytics).
przykładowy kod warstwy danych, który informuje o kliknięciu przycisku “wyślij formularz kontaktowy”
Czym różni się Google Tag Manager od Google Analytics?
Początkujący użytkownicy obu tych narzędzi, bardzo często doszukują się różnic pomiędzy nimi, natomiast nie należy tego rozpatrywać w takim stopniu. Każde z nich służy do czegoś innego, można powiedzieć, że wzajemnie się uzupełniają. W Google Tag Managerze odczytujesz dane ze strony, a następnie przesyłasz tę informację Do Google Analytics i tam ją analizujesz. W GTM jedną z podstawowych rzeczy, jaką przekażesz do GA, są zdarzenia. Można w nim ustawiać również niestandardowe wymiary czy pola oraz bardziej zaawansowane informacje, dlatego konfigurując szczegółowe śledzenie analityki w GA na stronach naszych klientów, nie wyobrażam sobie tego robić bez użycia Google Tag Managera.
Dlaczego analityka jest ważna?
Możesz się zastanawiać, dlaczego korzystanie z wszelkiego rodzaju narzędzi analitycznych jest ważne. Bez względu na rodzaj prowadzonej działalności, analityka dostarczy wielu ważnych informacji, które mogą pomóc ulepszyć Twoją witrynę i odnieść sukces w biznesie. Gromadzenie i zrozumienie danych o działaniu witryny internetowej jest kluczem do ulepszenia Twojej firmy. Analityka może również pomóc właścicielowi firmy dowiedzieć się, które funkcje witryny internetowej działają, a które nie działają dla odwiedzających. Poprawa współczynników konwersji, wydajności i użyteczności witryny internetowej może pomóc w pozyskaniu nowych klientów i zwiększeniu ich satysfakcji, co z kolei znajdzie swoje odniesienie w generowanych zyskach.
Teraz gdy dowiedziałeś się już podstawowych informacji o Menedżerze tagów Google i wiesz, jak działa, możesz odpowiedzieć sobie na pytanie, czy jest to odpowiednie narzędzie dla Ciebie. Korzystanie z menedżera tagów jest łatwe, nawet jeśli nie masz dużego doświadczenia w kodowaniu. Dosłownie każdy może z niego skorzystać i zachęcam do tego.
Porozmawiajmy o reklamie Twojej firmy w Internecie