Dobre praktyki udzielania informacji zwrotnej
Sztuką dobrego feedbacku jest taki sposób przekazywania informacji zwrotnej, aby zawrzeć w nim wszystkie istotne kwestie z punktu widzenia rozwoju rozmówcy, tak aby go nie urazić, ani nie doprowadzić do tego, że osiądzie na laurach. O ile w przypadku pozytywnego feedbacku nie ma większych trudności, w sytuacjach negatywnej oceny pojawiają się schody.
Jak dawać negatywny feedback?
- Zadbaj o to, aby informacja zwrotna dotyczyła faktów — nie oceniaj człowieka. Zawsze odnoś się do konkretnych sytuacji, niech to będzie konstruktywna krytyka.
- Zwracaj się bezpośrednio do rozmówcy. Chwal przy wszystkich, a negatywne informacje zwrotne przekazuj na osobności.
- Podczas udzielania feedbacku nie owijaj w bawełnę — mów jasno i konkretnie, o co chodzi, bazuj na przykładach oraz upewnij się, że zostałeś zrozumiany.
- Niezwykle ważne jest, abyś zachował spokój, nie dopuść do tego, aby negatywne emocje wzięły górę. Używaj miłych słów, które podkreślą Twój szacunek do rozmówcy.
- Po udzieleniu informacji zwrotnych zapewnij wsparcie — zaproponuj wspólne rozwiązanie problemu.
Istotne elementy w dobrym feedbacku
Metody udzielania informacji zwrotnych
Obecnie możesz spotkać się z wieloma metodami, które pomagają przekazywać informację zwrotną. Należą do nich m.in.:
- metoda FUKO (skrót od najważniejszych składowych metody tj. faktów, uczuć, konsekwencji i oczekiwań),
- metoda SBI (podobna do poprzedniej, skrót od sytuacji, zachowania i wpływu),
- metoda kanapki (polega na tym, aby na początku dawać feedback pozytywny, potem negatywny i na końcu znowu pozytywny),
- metoda Gold (polegająca na nakierowywaniu osoby, której dajemy feedback na odpowiednie wnioski — ta metoda wspiera dokonywanie oceny swojej pracy i uczenie się na błędach).
Pamiętaj jednak, że są to tylko propozycje, w Twoim przypadku może nie sprawdzić się żadna z nich.
Każdy z nas ma indywidualny sposób odbierania świata i bodźców zewnętrznych, dlatego w momencie gdy dajesz zarówno negatywny, jak i pozytywny feedback musisz zrobić to w odpowiedni sposób. Dzięki temu na koniec rozmowy nie tylko osiągniesz zamierzony efekt, ale także pozostaniesz ze swoim rozmówcą w dobrych relacjach, bez zbędnych, negatywnych emocji.
Ostatnia modyfikacja: 2023-05-30 08:17:52
Chcesz zarabiać więcej pozyskując klientów z Internetu? Skontaktuj się z nami!
Powiązane Artykuły

Czym jest model AIDA i jakie ma zastosowanie w marketingu?
Wywołanie zainteresowania wśród konsumentów i przekonanie do zakupu danego produktu lub usługi jest w dzisiejszych czasach nie lada wyzwaniem. Mimo że...
Przeczytaj artykuł >>