Co to jest Feedback — definicja

Feedback to angielskie określenie na udzielanie informacji zwrotnej. Bardzo często wykorzystywany jest w biznesie do przekazywania konstruktywnej oceny całościowej pracy danego pracownika, grupy pracowników czy jakości realizacji poszczególnych zadań.

Co to jest feedback?

Dobre praktyki udzielania informacji zwrotnej

Sztuką dobrego feedbacku jest taki sposób przekazywania informacji zwrotnej, aby zawrzeć w nim wszystkie istotne kwestie z punktu widzenia rozwoju rozmówcy, tak aby go nie urazić, ani nie doprowadzić do tego, że osiądzie na laurach. O ile w przypadku pozytywnego feedbacku nie ma większych trudności, w sytuacjach negatywnej oceny pojawiają się schody.

Jak dawać negatywny feedback?

  • Zadbaj o to, aby informacja zwrotna dotyczyła faktów — nie oceniaj człowieka. Zawsze odnoś się do konkretnych sytuacji, niech to będzie konstruktywna krytyka.
  • Zwracaj się bezpośrednio do rozmówcy. Chwal przy wszystkich, a negatywne informacje zwrotne przekazuj na osobności.
  • Podczas udzielania feedbacku nie owijaj w bawełnę — mów jasno i konkretnie, o co chodzi, bazuj na przykładach oraz upewnij się, że zostałeś zrozumiany.
  • Niezwykle ważne jest, abyś zachował spokój, nie dopuść do tego, aby negatywne emocje wzięły górę. Używaj miłych słów, które podkreślą Twój szacunek do rozmówcy.
  • Po udzieleniu informacji zwrotnych zapewnij wsparcie — zaproponuj wspólne rozwiązanie problemu.

Istotne elementy w dobrym feedbacku
Istotne elementy w dobrym feedbacku

Metody udzielania informacji zwrotnych

Obecnie możesz spotkać się z wieloma metodami, które pomagają przekazywać informację zwrotną. Należą do nich m.in.:

  • metoda FUKO (skrót od najważniejszych składowych metody tj. faktów, uczuć, konsekwencji i oczekiwań),
  • metoda SBI (podobna do poprzedniej, skrót od sytuacji, zachowania i wpływu),
  • metoda kanapki (polega na tym, aby na początku dawać feedback pozytywny, potem negatywny i na końcu znowu pozytywny),
  • metoda Gold (polegająca na nakierowywaniu osoby, której dajemy feedback na odpowiednie wnioski — ta metoda wspiera dokonywanie oceny swojej pracy i uczenie się na błędach).

Pamiętaj jednak, że są to tylko propozycje, w Twoim przypadku może nie sprawdzić się żadna z nich.

Każdy z nas ma indywidualny sposób odbierania świata i bodźców zewnętrznych, dlatego w momencie gdy dajesz zarówno negatywny, jak i pozytywny feedback musisz zrobić to w odpowiedni sposób. Dzięki temu na koniec rozmowy nie tylko osiągniesz zamierzony efekt, ale także pozostaniesz ze swoim rozmówcą w dobrych relacjach, bez zbędnych, negatywnych emocji.

Ostatnia aktualizacja: 11 czerwca 2024

Czy ta definicja była dla Ciebie pomocna?

(4.8/5), głosów: 17
Ocena strony:
Head of GBP
LinkedIn

Pozyskuj klientów online i zwiększaj zyski dzięki reklamie w Internecie!

Skontaktuj się z nami

Zamów bezpłatną wycenę!

(czytaj więcej) Na podstawie tej zgody będziemy mogli skontaktować się z Tobą za pośrednictwem np. telefonu czy poczty elektronicznej w celu obsługi przez nas twojego zapytania. Administratorem Twoich danych osobowych jest KS Sp. z o.o. Gorzyce 141, 38-230 Nowy Żmigród, NIP: 6852338589. Gwarantujemy spełnienie wszystkich Twoich praw wynikających z ogólnego rozporządzenia o ochronie danych, tj. prawo dostępu, sprostowania oraz usunięcia Twoich danych, ograniczenia ich przetwarzania, a także prawo wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych osobowych (więcej na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w Polityka Prywatności). (zwiń)
Go Top