W tym krótkim wpisie przedstawimy case study polegający na przywróceniu pozycji jednemu z naszych klientów, którego strona znacząco ucierpiała w rezultacie Medical Update.
Jakie zmiany przyniósł sierpniowy update algorytmu Google
W sierpniu 2018 miała miejsce aktualizacja głównego algorytmu Google. Dotknęła ona znaczną część witryn, jednak największy spadek widoczności zanotowały strony zawierające informacje z dziedziny medycyny i farmacji. Z tego powodu w środowisku SEO ta aktualizacja opatrzona została nazwą “Medical Update”.
Zmianę algorytmu wyszukiwarki Google poprzedziła aktualizacja wytycznych dla pracowników oceniających strony internetowe. Dokładną analizę dokumentu "General Google Guidelines" przeprowadził dla nas wszystkich Sławomir Czajkowski, a szczegółami tej interpretacji podzielił się na blogu narzędzia SurferSEO. Kto nie zna jeszcze pojęć takich jak Page Quality, Needs Met czy wskaźnik E-A-T, jak najszybciej powinien nadrobić zaległości.
Sierpniowy update algorytmu Google, dotknął również klientów obsługiwanych przez Agencje KS, w tym jednego, którego przypadek szerzej omówimy w dalszej części wpisu. Spadła widoczność, a co za tym idzie ilość wejść na stronę z wyników organicznych. Dla prywatnego gabinetu, którego znaczna część klientów pochodzi z lokalnych wyszukiwań, był to prawdziwy cios. Niezwłocznie przystąpiliśmy do analizy strony internetowej pod kątem wytycznych i przygotowaliśmy strategię mającą na celu przywrócenie ruchu na stronie.
Porozmawiajmy o reklamie Twojej firmy w Internecie
Zamów bezpłatną wycenę!
Sytuacja strony klienta przed Medical Update
Współpracę z klientem rozpoczęliśmy końcem 2017 roku. Na początku 2018 roku przygotowaliśmy nową stronę w technologii AMP. Dało to nam pewność, że będzie ona ładować się szybko również na smartfonach korzystających z internetu w sieci 3G.
Następnie przygotowaliśmy treści zoptymalizowane pod frazy kluczowe i rozpoczęliśmy pozyskiwanie linków do witryny. Nadmienię tylko, że domena jest w posiadaniu klienta od chwili jej zarejestrowania w drugim kwartale 2017 roku. Wszystko szło zgodnie z planem, gdy nagle po 1 sierpnia niemal wszystkie pozycje wypadły poza pierwszą setkę.
Działania korygujące
1. Spójność danych w sieci
Działania korygujące rozpoczęliśmy od przyjrzenia się spójności danych w Internecie z tymi podawanymi na stronie www klienta Było to zajęcie żmudne, ale konieczne. Jedną z wytycznych opisanych w "General Google Guidelines" jest wiarygodność strony, dlatego też staraliśmy się ujednolicić jak największą ilość danych znalezionych w sieci na temat naszego klienta. Nie chcieliśmy też, by Google miało problemy ze zidentyfikowaniem prawidłowych danych teleadresowych firmy i nie łączyło ich z innym brandem. Korekcie uległy również dane strukturalne oraz wizytówka Google. Działania podjęte przy weryfikacji spójności danych pozwoliły zwiększyć wiarygodność witryny w oczach Google oraz uniknąć negatywnych sygnałów dotyczących autentyczności prowadzonego przez klienta biznesu.
2. Budowanie wiarygodności witryny
Kolejnym etapem budowania wiarygodności było utworzenie podstron dla każdego lekarza oraz powiązanie ich z portalami o tematyce zdrowotnej. Poza imieniem i nazwiskiem lekarza dodaliśmy informacje o przeprowadzanych zabiegach, wykształceniu, stażu pracy oraz zdjęcie i certyfikaty ukończenia kursów i szkoleń.
Tworząc strony indywidualne dla lekarzy udało nam się pozyskać dodatkowy ruch, w postaci osób zainteresowanych usługami wykonywanymi przez konkretnych lekarzy.
3. Optymalizacja semantyczna tekstu
Następnie przyjrzeliśmy się zawartości strony. Główną uwagę skupiliśmy na rzetelności informacji znajdujących się na stronie z uwzględnieniem danych otrzymanych w wyniku analizy pierwszej 50 wyników. Analizę poszczególnych fraz kluczowych znacząco przyspieszył Surfer. Obfitą ilość danych otrzymujemy już po kilku minutach oczekiwania. Skraca to żmudny proces badania każdej ze stron i pozwala w krótszym czasie "dopasować" parametry, takie jak długość strony, zagęszczenie słów kluczowych, czy ilość nagłówków, do konkurencyjnych stron znajdujących się w pierwszej 10.
4. Common words i above the fold
Pomimo naszych zabiegów kluczowe frazy podlegały nieustającym wahaniom. W samym tylko grudniu i styczniu SeoStation zanotowało 4 drastyczne spadki pozycji strony. Po dwóch takich spadkach strona startowała z niższej pozycji (8 grudnia i 12-17 stycznia).
Wtedy z pomocą przyszły nam nowe funkcjonalności Surfera, które zostały dodane do narzędzia SEO kilka tygodni wcześniej - common words & phrases i above the fold.
Common words & phrases to zbiór fraz i pojedynczych wyrazów, które występują na co najmniej 4 stronach w pierwszej 10 wyników wyszukiwania. Możemy je znaleźć w dwóch miejscach. Pierwszym są dwie zakładki zaraz pod wykresem.
Ten widok pozwala nam sprawdzić, jakie wyrazy i frazy najczęściej pojawiają się w TOP10. Zakładki te są szczególnie przydatne dla copywritterów, którzy dopiero zamierzają tworzyć tekst na wybrany temat.
Do pracy z opublikowanymi tekstami najbardziej przydatne są common words and phrases, dostępne w audycie wybranej strony.
Jeżeli strona nie znajduje się w pierwszych 50 wynikach na dane zapytanie, można ją dodać poprzez specjalne pole znajdujące się nad wynikami wyszukiwania.
Popularne słowa i frazy w widoku audytu mają znaczącą przewagę nad tymi w widoku ogólnym. Surfer za nas na zielono oznacza słowa i frazy, które już znajdują się w tekście. Naszą rolą jest tylko sensowne dodanie ich do treści.
Above the fold to część strony internetowej, którą użytkownik otrzymuje bez konieczności scrollowania strony. Internauta, szukając istotnych dla siebie informacji, chce dostać odpowiedź na swoje zapytanie w jak najkrótszym czasie. Dlatego też istotne jest, aby najważniejsze informacje umieszczać jak najwyżej w strukturze strony internetowej.
Dostępna w Surferze sekcja “above the fold”, pozwala nam ocenić zagęszczenie słów kluczowych w dopasowaniu ścisłym i cząstkowym oraz ilość wyrazów w tej sekcji.
Końcem stycznia dokonaliśmy poprawek optymalizacyjnych z uwzględnieniem brakujących fraz i słów oraz danych z sekcji “above the fold”.
Efekt końcowy
Efekty przerosły nasze najśmielsze oczekiwania. Pozycje, nie dość, że się ustabilizowały, to jeszcze trzygodzinna optymalizacja pozwoliła przedrzeć się w okolice pierwszej 10. Po godzinie od przeindeksowania strony przez robota Google, zanotowaliśmy wzrost o 30 pozycji w górę. Optymalizacja korzystnie zadziałała także na pozostałe frazy. Niektóre z nich podskoczyły w górę o 60 oczek. Stan ten do dnia dzisiejszego ulega ciągłej poprawie.
Sprawdź naszą ofertę na skuteczne pozycjonowanie stron www.
Podsumowanie
Odzyskanie pozycji, utraconych w wyniku sierpniowej aktualizacji algorytmu Google (Medical Update), okazało się zajęciem czasochłonnym i wymagającym dużej cierpliwości - zarówno ze strony seowca jak i klienta. Na efekty musieliśmy czekać długo , jednak podjęty trud procentuje. Obecnie strona znajduje się w pierwszej 10 wyników wyszukiwania i za wyjątkiem buga w algorytmie, z początku kwietnia 2019 roku, nie zanotowaliśmy spadków poza pierwszą 15 wyników wyszukiwania.
Porozmawiajmy o reklamie Twojej firmy w Internecie