Na czym polega Cloaking?
Z definicji Cloaking oznacza, przede wszystkim maskowanie treści dla użytkowników. W praktyce oznacza to dostarczenie robotom wyszukiwarek różnych treści niż te, które użytkownik zobaczy po kliknięciu w wynik wyszukiwania. Jest to niezgodne z zasadami Google dotyczącymi jakości zawartości strony internetowej i etyki wyszukiwarek. Stosowanie tej praktyki może skutkować jej zablokowaniem lub spadkiem pozycji w wynikach wyszukiwania.
Cloaking
Cloaking jest często stosowany w celu oszukania wyszukiwarek i uzyskania wyższych pozycji w wynikach wyszukiwania. Innym powodem stosowania tej techniki może być ukrywanie treści przed użytkownikami, na przykład treści związanych ze spamem lub phishingiem. Najczęściej dotyczy to stron o charakterze pornograficznym oraz hazardowym.
Za przykład tego typu działań może posłużyć sytuacja, gdzie po wpisaniu w wyszukiwarce “ciasta serowe” przychodzimy w jeden z proponowanych linków, a na stronie otrzymujemy treści związane z wypożyczaniem samochodów.
Czy Cloaking SEO poprawia pozycję w wynikach wyszukiwania?
Cloaking to wprowadzanie odbiorców w błąd, a wszelkie tego typu działania są niezgodne z ogólnymi zasadami Google. Stosowanie Cloakingu może prowadzić do drastycznego spadku autorytetu strony oraz nałożenie na stronę filtru Google.
Odmiany cloakingu - Black Hat SEO
W świecie SEO na przestrzeni lat pojawiło się wiele działań mających na celu wprowadzić w błąd roboty Google i podnieść pozycję strony w wynikach wyszukiwarki. Wśród działań związanych z Cloakingem możemy wyróżnić:
- IP cloaking - ukrywanie treści na podstawie adresu IP klienta, dzięki czemu staje się ona niewidoczna dla crawlerów.
- User-agent cloaking (inaczej IPUA cloaking) - serwowanie innych treści użytkownikom i robotom na podstawie "user-agent" (agent użytkownika wysyłającego żądanie).
Po określeniu użytkownika serwer renderuje i wyświetla treści, na przykład za pomocą:
- JavaScript - Ukrywanie treści za pomocą kodu JavaScript, który po wykryciu, czy odwiedzający jest robotem wyszukiwarki, a następnie dostarcza mu inną treść niż użytkownikom.
- Adobe Flash - Ukrywanie treści za pomocą aplikacji Adobe Flash, która przedstawia robotom treść inną niż użytkownikom. Warto wspomnieć, że najbardziej popularne przeglądarki internetowe nie wspierają już Adobe Flash, wobec czego ta technika jest nieaktualna.
- Przekierowania - Po ustaleniu użytkownika przy pomocy IP lub “user-agent” strona może wyświetlić swoją oryginalną zwartość, lub przekierować na witrynę o innej treści.
W świecie SEO preferuje się działania zgodne ze wskazówkami webmasterów Google, tak zwane White Hat SEO. Pamiętaj, że maskowanie treści może prowadzić do radykalnych kroków ze strony Google wobec Twojej strony.
Ostatnia aktualizacja: 11 czerwca 2024
Pozyskuj klientów online i zwiększaj zyski dzięki reklamie w Internecie!
Powiązane Artykuły
SEO Co To Jest - Optymalizacja Strony a Pozycjonowanie
SEO - (z ang. Search Engine Optimization) to optymalizacja stron www pod kątem wyszukiwarek internetowych, celem zwiększenia widoczności w organicznych wynikach...
Przeczytaj artykuł >>