Co to jest KPI - Definicja

KPI (z ang. Key Performance Indicators) to kluczowy wskaźnik efektywności określający skuteczność poszczególnych działań. Jest to niezwykle pomocne narzędzie w zarządzaniu daną organizacją na wielu obszarach. Kluczowe wskaźniki efektywności KPI są używane przede wszystkim, jako narzędzia służące do kontroli czynności, zarówno w obrębie firmy i jej działów, jak również do porównywania naszej pracy z konkurencją. Wskaźnik mówi nam o tym, czy obrany cel został finalnie zrealizowany oraz umożliwia bieżące śledzenie postępu lub spadku wyników dla danego działania.

Co to jest KPI?

Właściwy dobór KPI

Opracowywanie i wdrażanie KPI powinno mieć charakter praktyczny i użyteczny, a ich dobór przemyślany. Przede wszystkim nie powinno być ich zbyt dużo, powinny być również kompatybilne z już istniejącymi procesami w firmie. Wybieramy zawsze kluczowe wskaźniki KPI dla danego obszaru i śledzimy ich zmiany.

Nie ma uniwersalnych wskaźników KPI dla wszystkich branż i firm. Każde przedsiębiorstwo musi na podstawie swoich działań i obranych strategii opracować kluczowe dla siebie wskaźniki efektywności. Należy wyznaczyć sobie główną strategię a następnie cele pośrednie, które będą z nią powiązane.

Trzeba również pamiętać o odpowiednich narzędziach analitycznych, które będą gromadzić potrzebne dane. Analiza danych to niezbędna składowa każdej dobrej strategii. Zaobserwowane wyniki to kopalnia informacji, pozwalająca wyciągnąć wnioski co do dalszych czynności. Na ich podstawie możesz podjąć istotne decyzje i wprowadzić je w życie.

Korzyści z wykorzystania wskaźników efektywności

Zastosowanie poszczególnych, dobrze zdefiniowanych KPI pozwoli przede wszystkim skoncentrować się na obszarach, które są w danym momencie najważniejsze. Jak mówił Peter Drucker "Nie wierz, że zrobisz wielki postęp robiąc to, co niekonieczne, trzy razy szybciej." Co więcej, są niezbędne dla monitorowania stanu organizacji. Trzymanie ręki na pulsie i świadomość statusu wcześniejszych założeń pozwoli przewidywać z wyprzedzeniem przyszłość biznesu, po to, by w porę zareagować w przypadku nieprzewidzianych zdarzeń. Opracowanie dobrych KPI ma również na celu motywację pracowników, przez klarowne przedstawienie zespołowi celu, jaki ma za zadanie osiągnąć.

Przykłady KPI

Czy wiesz jaki jest cel Twojej pracy? Co chcesz osiągnąć, jakich efektów oczekujesz? W jaki sposób to osiągniesz i w jakim czasie? Po czym poznasz, że zadanie zostało zrealizowane? Odpowiedzi na te pytania pozwolą na zdefiniowanie kluczowych wskaźników.

Przykładowymi wskaźnikami KPI są:

  • dla branży sprzedażowej to m.in. liczba klientów z polecenia, liczba wykonanych telefonów oraz współczynnik pozyskanych w ten sposób kontaktów, średnia wartość zamówienia, liczba reklamacji, liczba zamówień dokonana przez nowych klientów, open rate dla poczty e-mail, sprzedaż netto,
  • dla e-commerce: czas trwania wizyty w sklepie, współczynnik konwersji z danego kanału sprzedaży, ilość odsłon na jedną sesję, liczba produktów w ofercie, średni czas spędzony na stronie,
  • w marketingu: średni koszt pozyskania leada ze strony, liczba zapytań ze strony internetowej, ilość zapisów do newslettera.

Podsumowując, KPI to - w najprostszym ujęciu - sposób zarządzania zarówno całym przedsiębiorstwem jak i poszczególnymi zadaniami i projektami. Powinien być skupiony przede wszystkim na kluczowych obszarach działalności. Może się zdarzyć, że znalezienie idealnych Key Performance Indicators będzie wymagało sporo pracy i czasu, niemniej jednak gra jest warta świeczki, bo dzięki temu działania będą bardziej wydajne i przybliżą nas do realizacji założonych celów.

Ostatnia modyfikacja: 2020-12-03 11:24:56

Czy ta definicja była dla Ciebie pomocna?

(4,9/5), głosów: 59
Ocena strony:
Specjalista ds. Social Media
LinkedIn
Go Top