Co to jest TTFB - Definicja

TTFB (ang. Time To First Byte) to metryka wydajności, która mówi o czasie upływającym od momentu wysłania żądania przez przeglądarkę użytkownika do zwrócenia pierwszego bajtu przez serwer. Jak tylko przeglądarka otrzyma pierwsze dane, może przystąpić do renderowania strony. TTFB mówi nam o opóźnieniu w wymianie informacji pomiędzy klientem (przeglądarką użytkownika) a serwerem, na którym znajduje się strona internetowa.

Co to jest TTFB?

Jak sprawdzić TTFB?

Czas potrzebny na otrzymanie pierwszego bajtu można sprawdzić w kilku narzędziach:

  • https://www.bytecheck.com/ - jest to bardzo proste narzędzie, które w przystępny sposób prezentuje metrykę TTFB.
  • https://tools.keycdn.com/performance - po wykonaniu testu wydajności, narzędzie prezentuje tabelkę, w której zawarte są czasy TTFB z różnych lokalizacji na świecie. Zazwyczaj w zależności od lokalizacji wyniki będą się różniły, ponieważ dla każdej lokalizacji pakiety muszą pokonać inną drogę w sieci internetowej.
  • narzędzie Google PageSpeed Insight https://pagespeed.web.dev/analysis/ - oprócz wartości TTFB otrzymujemy zestaw istotnych metryk wchodzących w skład Core Web Vitals.

Co składa się na TTFB?

Na TTFB składają się:

  • czas na wykonanie przekierowania,
  • czas na komunikację z serwerem DNS,
  • czas na połączenie i negocjacje TLS,
  • czas od wykonania żądania aż po otrzymanie pierwszego bajtu.

Jakie czynniki wpływają na TTFB?

  • Latencja (opóźnienia): na TTFB ma wpływ opóźnienie sieciowe pomiędzy klientem a serwerem wynikające z liczby sieci pośredniczących, czyli ile routerów po drodze muszą pokonać pakiety z danymi.
  • Czas odpowiedzi serwera: Czas potrzebny serwerowi na przetworzenie żądania i rozpoczęcie wysyłania danych z powrotem do klienta jest krytycznym składnikiem TTFB. Optymalizacja czasu odpowiedzi serwera może znacznie poprawić TTFB.
  • Alokacja zasobów: Efektywność alokacji zasobów po stronie serwera, takich jak wykorzystanie pamięci i procesora, może mieć wpływ na TTFB. Lepsze zarządzanie zasobami może pomóc w obniżeniu TTFB.
  • Sposób generowania strony internetowej: strony generowane statycznie (SSG) pozwalają na niskie TTFB względem stron renderowanych po stronie serwera (SSR), czy po stronie klienta (CSR). Aby uzyskać maksymalnie niski czas TTFB można niektóre sekcje strony (np. blog) przekształcić na statyczne strony, dzięki czemu serwer nie musi generować strony w odpowiedzi na żądanie, a jedynie dostarcza zawartość przetrzymywanego na dysku pliku.
  • Caching: wykorzystanie serwerów buforujących może skrócić TTFB. Serwery CDN mogą odciążyć serwer Twojej strony poprzez udostępnianie treści pobranych już przez innych użytkowników, co powoduje krótszy czas ładowania strony WWW.

Dlaczego czas reakcji serwera jest istotny?

Czas TTFB ma wpływ na percepcję użytkowników odnośnie szybkości ładowania strony internetowej. W przypadku długiego czasu TTFB użytkownicy mogą odczuwać, że strona internetowa jest wolna, co może zniechęcić ich do dalszego korzystania. Amazon przeprowadził testy A/B, z których wynika, że wydłużone o 1 sekundę ładowanie się strony bezpośrednio przełożyło się na spadek konwersji o około 25%.

Dlatego też krótki czas TTFB jest ważnym elementem optymalizacji wydajności strony internetowej i wpływa na doświadczenie użytkownika oraz wyniki SEO.

Czy metryka Time To First Byte wpływa na wskaźniki Core Web Vitals?

Metryka TTFB nie jest zaliczana do CWV. Nie ma przyjętego „dobrego” progu dla tej metryki. Im krótszy czas reakcji serwera, tym lepiej, ale strony internetowe są tworzone z wykorzystaniem różnych technologii i technik. W przypadku renderowania po stronie serwera metryka TTFB ma mniejsze znaczenie niż w przypadku CSR, ponieważ strony renderowane po stronie użytkownika w zdecydowanej większości po pobraniu przez przeglądarkę lub bota dokumentu HTML, wymagają pobrania kolejnych zasobów (np. skrypty JavaScript, arkusze CSS, zapytania do bazy danych za pośrednictwem API), co niekorzystnie wpływa na wydajność.

Ostatnia aktualizacja: 12 czerwca 2024

Czy ta definicja była dla Ciebie pomocna?

(4.7/5), głosów: 33
Ocena strony:
Automation Developer

Pozyskuj klientów online i zwiększaj zyski dzięki reklamie w Internecie!

Skontaktuj się z nami

Zamów bezpłatną wycenę!

(czytaj więcej) Na podstawie tej zgody będziemy mogli skontaktować się z Tobą za pośrednictwem np. telefonu czy poczty elektronicznej w celu obsługi przez nas twojego zapytania. Administratorem Twoich danych osobowych jest KS Sp. z o.o. Gorzyce 141, 38-230 Nowy Żmigród, NIP: 6852338589. Gwarantujemy spełnienie wszystkich Twoich praw wynikających z ogólnego rozporządzenia o ochronie danych, tj. prawo dostępu, sprostowania oraz usunięcia Twoich danych, ograniczenia ich przetwarzania, a także prawo wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych osobowych (więcej na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w Polityka Prywatności). (zwiń)