Spis treści

Czym jest dropshipping

Dropshipping to strategia sprzedaży detalicznej, w której właściciele sklepów internetowych nie zarządzają bezpośrednio zapasami produktów i nie są odpowiedzialni za przygotowanie i wysyłkę zamówień. W rzeczywistości sprzedawca nawet nie widzi produktów, które sprzedaje. Jest głównie odpowiedzialny za pozyskanie jak największej liczby klientów, poprzez wygenerowanie ruchu na swoją stronę internetową. Gdy konsument dokona zakupu, sprzedawca przetwarza zamówienie i przekazuje je zewnętrznemu dostawcy, z którym podpisał umowę. Ten z kolei przygotowuje zamówienie i wysyła bezpośrednio do klienta końcowego. Co ważne, właściciel sklepu internetowego opartego o dropshipping kupuje i płaci za produkt od zewnętrznej hurtowni, dopiero gdy ktoś go kupi w jego sklepie online. Strona trzecia może być producentem, hurtownikiem lub nawet innym sprzedawcą.

Główna różnica między dropshippingiem a tradycyjną sprzedażą detaliczną polega na tym, że sprzedawca nie magazynuje towarów, ani utrzymania powiązanej infrastruktury fizycznej, nie zatrudnia też pracowników do obsługi zamówień. Dodatkowo dropshipping zasadniczo zmienia dynamikę między dostawcami a detalistami. Zamiast kupować towary od dostawców i odsprzedawać je, sprzedawcy przekazują zamówienia dostawcom, którzy realizują je w ich imieniu. Ze względu na brak fizycznego inwentarza, dropshipping działa tylko dla sprzedawców e-commerce, a nie sklepów stacjonarnych.

Jak działa dropshipping?

Proces dropshippingu składa się z następujących kroków:

  1. klient składa zamówienie w Twoim sklepie internetowym,
  2. otrzymujesz wpłatę na konto,
  3. przetwarzasz zamówienie (zwykle automatycznie), przekazujesz je do hurtowni i płacisz kwotę pomniejszoną o marżę,
  4. hurtownia otrzymuje od Ciebie zamówienie,
  5. hurtownia przygotowuje i wysyła zamówienie w Twoim imieniu,
  6. kupujący otrzymuje zamówienie.

działanie dropshippingu
działanie dropshippingu

Dropshipping coraz bardziej popularny

Według najnowszych danych prognozuje się, że globalny rynek dropshippingu osiągnie 196,78 miliardów dolarów w 2022 roku. Dodatkowo przewiduje się ciągły i szybki wzrost w nadchodzących latach, który przekroczy po raz pierwszy 200 miliardów dolarów w 2023 r. i 300 miliardów dolarów w 2024 roku.

szacunkowa wartość wielkości globalnego rynku dropshippingowego w 2020 roku, z prognozą od 2021 do 2026
szacunkowa wartość wielkości globalnego rynku dropshippingowego w 2020 roku, z prognozą od 2021 do 2026

Polscy przedsiębiorcy prowadzący sklep internetowy oparty o dropshipping nie muszą ograniczać działań sprzedażowych do strony internetowej. Można towar sprzedawać także na Allegro, OLX i innych portalach aukcyjnych, poprzez porównywarki cen np. Ceneo czy też w sklepie na Facebooku. Oczywiście można wykorzystać także zagraniczne market place tj. Amazon, eBay.

E-book

Twórz blogposty, które pokocha Google

Prowadzisz bloga firmowego, ale Twoje artykuły nie cieszą się względami algorytmów? Pobierz darmowy e-book i sprawdź, jak oczarować Google Twoimi tekstami.

Pobierz e-booka

Zalety dropshippingu

Ten model sprzedaży pozwala w całkiem łatwy sposób na wejście do świata e-commerce. Poniżej przedstawiam kilka zalet, dla których dropshipping zyskuje coraz większą popularność wśród początkujących i doświadczonych przedsiębiorców.

Niski kapitał na start

Prawdopodobnie największą zaletą modelu dropshipping jest niski próg wejścia, koszty rozpoczęcia działalności są niskie. Można uruchomić sklep internetowy bez konieczności inwestowania tysięcy złotych w asortyment sklepu, magazyn, pracowników i bez ponoszenia dużych kosztów operacyjnych. Decydując się na model dropshippingu, nie musisz kupować produktu, dopóki nie kupi go Twój klient za pośrednictwem strony www.

Co więcej, dzięki dropshippingowi nie musisz się martwić o:

  • płacenie za magazyn,
  • pakowanie i wysyłkę zamówień,
  • śledzenie zapasów,
  • obsługę zwrotów i przesyłek przychodzących,
  • zamawianie produktów i prowadzenie magazynu.

Łatwe skalowanie

Kolejną z zalet modelu dropshippingu jest to, że skalowanie jest łatwiejsze i szybsze niż w przypadku tradycyjnych sklepów e-commerce. Koszty infrastruktury nie rosną gwałtownie wraz ze skalowaniem biznesu. O ile w przypadku tradycyjnych sklepów e-commerce, jeśli otrzymasz więcej zamówień, zwykle będziesz musiał wykonać więcej pracy, zatrudnić nowych pracowników, wynająć własny magazyn i ponieść inne koszty, to w przypadku współpracy z hurtownią dropshippingową większość pracy związanej z przetwarzaniem dodatkowych zamówień (w tym również obsługę posprzedażową) ponosi hurtownia. W miarę rozwoju koszty oczywiście wzrosną, ale nadal będą niskie w porównaniu z kosztami tradycyjnych sklepów online. Dzięki temu możesz zainwestować więcej czasu i pieniędzy w promowanie swojej oferty, pozyskiwanie klientów i udoskonalanie strony internetowej, celem wygenerowania kolejnych transakcji.

Łatwe zarządzanie

Ponieważ dropshipping nie wymaga podejmowania zbyt wielu zobowiązań, takich jak zatrudnianie personelu do pakowania towarów lub wynajmowanie powierzchni magazynowej, możesz zarządzać wszystkim w stosunkowo łatwy sposób. Po znalezieniu hurtowni, integracji sklepu internetowego z hurtownią dropshippingową i skonfigurowaniu wszystkiego, jesteś odpowiedzialny głównie za zarządzanie swoim sklepem internetowym i promowanie jego oferty.

Elastyczność

To nie wszystko, ze względu na brak fizycznego inwentarza, firma dropshippingowa może być prowadzona z dowolnego miejsca na świecie z dostępem do Internetu. Dopóki możesz łatwo komunikować się z dostawcami i klientami, możesz prowadzić i zarządzać swoim biznesem. W rzeczywistości wiele odnoszących sukcesy firm dropshippingowych jest prowadzonych z domu. Elastyczność dropshippingu wiąże się także z możliwością łatwego wprowadzania produktów nowych oraz wycofywania z oferty tych, które nie sprzedają się lub generują niski przychód.

Szeroki wybór produktów i możliwość testowania

Główną zaletą dropshippingu jest możliwość wystawiania i potencjalnej sprzedaży produktów bez inwestycji w towar. W związku z tym możesz zaoferować swoim potencjalnym klientom szereg produktów oraz szybko zmieniać swoją ofertę. Bez dodatkowych kosztów w dowolnym momencie dropshipper może wystawić na sprzedaż w swoim sklepie internetowym nowe produkty dostępne u dostawców. Dostanie nawet powiadomienie, gdy dostawca wprowadzi nowe produkty do oferty.

Dropshipping jest przydatną metodą także dla właścicieli tradycyjnych sklepów internetowych, którzy chcą przetestować zainteresowanie klientów dodatkowymi kategoriami produktów tj. akcesoria lub zupełnie nowe linie produktów.

Brak konieczności zarządzania zapasami

Brak inwentarza oznacza również, że nie będziesz musiał nim zarządzać. Organizowanie i sprawdzanie stanów magazynowych może być skomplikowane i czasochłonne (chociaż oprogramowanie do zarządzania zapasami może znacznie ułatwić pracę).

Wady dropshippingu i zagrożenia związane z tym modelem biznesowym

Podobnie jak w przypadku wszystkich modeli biznesowych, istnieją pewne wady związane z wysyłką produktów przed dostawców zewnętrznych. Ogólnie rzecz biorąc, wygoda, elastyczność i oszczędność czasu mają swoją cenę.

Duża konkurencja

Łatwość, z jaką sprzedawca może skorzystać z modelu dropshipping, oznacza, że ​​prawdopodobnie będzie miał do czynienia ze sporą konkurencją. O ile firma nie ma umowy z dostawcą na wyłączność sprzedaży niektórych produktów, konkurencja może sprzedawać dokładnie te same produkty.

Prowadzenie sklepu internetowego bez magazynu, może powodować trudności z wyróżnieniem się z wśród konkurencji, ze względu na brak możliwości oferowania produktów unikalnych dla marki. Sprzedawcy będą musieli konkurować na inne sposoby, takie jak zapewnienie wyjątkowej obsługi klienta, czy dostarczanie wartościowych treści na blogu.

Produkty niskiej jakości

Przed nawiązaniem współpracy z daną firmą, warto anonimowo przetestować jej produkty. Ostatnią rzeczą, jakiej chcesz, to zacząć współpracować z dostawcą, który będzie wysyłał Twoim klientom niskiej jakości produkty. Dlatego upewnij się, że wybierasz dostawcę, który oferuje produkty wysokiej jakości.

Wysyłka może być skomplikowana

Jeśli współpracujesz z wieloma dostawcami — jak robi to większość dropshipperów — zamówienia w Twoim sklepie internetowym będą realizowane przez różne hurtownie oferujące poszczególne produkty. Oznacza to, że nie będziesz miał kontroli nad łańcuchem dostaw.

Załóżmy, że klient składa zamówienie na cztery pozycje, z których wszystkie dostępne są u różnych dostawców. Za wysłanie każdego przedmiotu do klienta poniesiesz cztery oddzielne opłaty za wysyłkę, bez możliwości przerzucenia kosztów na klienta. Nawet jeśli poniesienie kosztów związanych z wysyłką będzie opłacalne, automatyzacja tych obliczeń może być trudna. Różne hurtownie będą również miały różne struktury przetwarzania i fakturowania. Aby uniknąć problemów, na początku działalności warto ograniczyć współpracę do jednej hurtowni.

Ograniczona personalizacja i branding

W przeciwieństwie do produktów od producenta dropshipping nie daje dużej kontroli nad samym produktem. Zazwyczaj produkt dropshipping jest zaprojektowany i oznaczony marką dostawcy.

Niektórzy producenci mogą zastosować etykiety z Twoją marką własną, ale nawet wtedy wybrana hurtownia ma największą kontrolę nad samym produktem. Wszelkie zmiany lub personalizacja zwykle wymagają zamówienia określonej minimalnej ilości produktów, aby było to opłacalne dla producenta. Co więcej, prowadzenie sklepu internetowego w oparciu o dropshipping stanowi utrudnienie w budowaniu własnej marki.

Trudna obsługa klienta

Nawet najlepszy dostawca dropshippingu popełnia błędy w realizacji zamówień – błędy, za które trzeba wziąć odpowiedzialność i przeprosić Klienta. W standardowym e-commerce, jeśli klienci narzekają na jakość produktu, szybkość realizacji lub zasady zwrotów, możesz sam zaproponować rozwiązanie. Jeśli pracujemy w oparciu o model dropshippingu rozwiązanie problemu często wymaga kontaktu z hurtownią dropshippingową, celem wyjaśnienia sprawy.

Jeśli zdecydujesz się na dropshipping, sprawdź różnych dostawców. Wielu obiecuje, ale nie dowozi zbyt wiele. Jeśli chcesz, aby Twoja firma generowała zyski, Twoi klienci muszą być zadowoleni.

Niska marża

Ten problem jest szczególnie problematyczny, gdy działasz w superkonkurencyjnej branży. Kiedy walczysz o uwagę klientów, osiągnięcie pożądanych zysków może być trudne, w szczególności jeśli dopiero startujesz. Zysk zależeć będzie od wysokości indywidualnie ustalonych cen oraz ilości przeprowadzonych transakcji. Oferty hurtowni zwykle uzależnione są średniej miesięcznej wartości transakcji. Jeśli ruch na Twojej stronie rośnie, a wraz z nim liczba zamówień, hurtownia zaoferuje Ci swoje produkty w niższej cenie, dzięki czemu będziesz mógł ustawić wyższą marżę. Wybierając dostawce, zapytaj o ofertę, ktora będzie uwzględniać widełki dla różnej wartości zamówień. Pamiętaj również, że zdolność sklepu internetowego do generowania sprzedaży internetowej jest wysoce zależne od działań marketingowych, które napędzają sprzedaż.

Jak zacząć dropshipping krok po kroku

Podjęcie decyzji o założeniu sklepu internetowego może być trudne. Jednak na polskim rynku znajdziemy wiele hurtowni, które oferują współprace w ramach dropshippingu, więc rozpoczęcie działalności opartej na tym modelu detalicznej sprzedaży internetowej jest stosunkowo łatwe. Jednak przed założeniem sklepu internetowego i zarejestrowaniem działalności należy przeanalizować dostępne opcje i zdecydować co i komu chcemy sprzedawać, jak to robią nasi przyszli konkurenci oraz z jakim dostawcą chcemy współpracować. Poniżej omawiam kilka kroków, które pomogą Ci w rozpoczęciu działalności dropshippingowej.

1. Znajdź swoją niszę

Zacznij od zdefiniowania swojej niszy i grupy docelowej. Istnieją tysiące opcji do wyboru, a wybór odpowiednich produktów do sprzedaży internetowej to połowa sukcesu. Znalezienie niszy dropshippingowej jest integralną częścią wyróżniania się na tle konkurencji, zwłaszcza przy tak wielu firmach w modelu dropshipping.

Oto kilka elementów, które warto wziąć pod uwagę przed podjęciem ostatecznej decyzji, co sprzedawać.

Określ swoje zainteresowania, znajomość produktów, które sprzedajesz, może sprawić, że proces zarządzania biznesem stanie się łatwiejszy. Dodatkowo szybciej zbudujesz wizerunek eksperta w branży. Jednak pasja to nie wszystko.

Zbadaj rynek e-commerce, jeśli masz pomysł na biznes, sprawdź czy produkty, które chcesz sprzedawać, są wyszukiwane. Do badania nisz o dużym potencjalne warto wykorzystać Google Trends, wtyczkę Keyword Surfer oraz planer słów kluczowych w panelu Google Ads. Kolejno określ czy w stosunkowo krótkim czasie (załóżmy kilka kilku miesięcy do roku) jesteś w stanie przebić się z planowanym asortymentem. Jeśli w branży dominują same grube ryby, lepiej wybierz mniej popularne produkty. Np. na polskim rynku ciężko będzie przebić się w branży AGD i RTV i zapewnić lepszą ofertę niż najwięksi gracze tj. Media Expert, NEONET, RTV Euro AGD, czy Media Markt. Idealnym rozwiązaniem jest wybranie branży rozwijającej się, w której nie działa jeszcze zbyt wiele firm. Taką branżą jeszcze kilka lat temu był rynek produktów CBD, który rozwinął się dzięki zmianie przepisów prawnych.

Ukierunkowanie się na niszę nie oznacza, że ​​nie możesz później rozwijać sklep internetowy w różnych obszarach. Po zbudowania świadomości marki możesz wdrożyć na sklep internetowy produkty powiązane, które mogą zainteresować Twoich lojalnych klientów oraz pomogą pozyskać nowych.

2. Załóż firmę

Wprawdzie założenie działalności gospodarczej nie jest konieczne, jednak posiadanie firmy niesie wymierne korzyści. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w akapicie Czy muszę mieć firmę?

3. Wybierz dostawcę

Ponieważ hurtownie odgrywają kluczową rolę w procesie realizacji zamówień, ważne jest, aby wybrać sprawdzonego partnera biznesowego. W tym celu warto zamówić i przetestować kilka produktów u dostawców, z którymi rozważasz współpracę, aby sprawdzić jakość produktów i czas realizacji zamówienia.

Przed podpisaniem umowy, należy zadać hurtowni kilka pytań:

  • Czy możliwe jest uzyskanie rabatu?
  • Jak wygląda polityka zwrotów i reklamacji?
  • Jak szybko realizowane są zamówienia?
  • Jakie formy wysyłki oferuje?
  • Czy możliwy jest odbiór osobisty?
  • Czy przesyłki są ubezpieczone?
  • Czy mogą pochwalić się referencjami?
  • Jak wygląda proces rozliczeniowy, czy obciążają Twój rachunek zaraz po złożeniu zamówienia, czy wysyłają fakturę zbiorczą za dany miesiąc?

Wybór dostawcy to istotny etap, możesz nawiązać współpracę bezpośrednio z producentem (brak pośredników to większe zyski) lub hurtownią dropshippingową. W sieci znajdziesz wiele list hurtowni z różnych branż, w szczególności na stronach internetowych firm oferujących platformy abonamentowe i jednocześnie zapewniających integrację z hurtowniami. Wybór hurtowni ma tę przewagę, że zwykle współpracują one z wieloma producentami, dzięki temu mogą zapewniać szeroką gamę produktów. Koniecznie zrób również research w wyszukiwarce internetowej oraz odwiedź grupę HURTOWNIE oferuję/szukam + DROPSHIPPING na Facebooku.

Ważnym elementem podczas ustalania warunków współpracy jest negocjacja cen, oferty hurtowni często uzależnione są od obrotu, jaki generuje sklep internetowy oraz okresu współpracy, dlatego początkujący dropshipperzy muszą liczyć się z niską marżą.

4. Utwórz stronę internetową

Wiesz już, co chcesz sprzedawać i z kim będziesz współpracować? To czas na opracowanie struktury menu i utworzenie sklepu online, czyli internetowej wizytówki Twojej firmy, w której na bieżąco będziesz promował swoją ofertę. Do wyboru jest wiele platform sprzedażowych, jednymi z czynników, które należy wziąć pod uwagę, są funkcjonalności platformy, pełna możliwość jej optymalizacji według wytycznych Google oraz możliwość szybkiej integracji z hurtowniami.

Dla przykładu SkyShop zapewnia integracje z 489 hurtowniami i producentami. Dobrym rozwiązaniem będzie także Shoper, a dla mniejszych sklepów WooCommerce. Tworząc stronę internetową, warto zadbać o UX, witryna powinna umożliwiać użytkownikowi wygodne przeglądanie produktów oraz składanie zamówień za pośrednictwem różnych urządzeń.

5. Zainwestuj w marketing internetowy

Promowanie Twojego biznesu to jeden z najważniejszych aspektów prowadzenia sklepu internetowego odnoszącego sukcesy. Aby efektywnie wykorzystać budżet na marketing, należy zacząć od analizy konkurencji i następnie opracowania strategii marketingowej, która wyróżni Twoją firmę i pozwoli dotrzeć do potencjalnych klientów. Celem pozyskania nowych klientów, warto przetestować różne kanały marketingowe, analizować efekty, a następnie skierować większą część budżetu tam, gdzie konwersja jest najwyższa. Należy mieć jednak na uwadze fakt, że niektóre kanały są opłacalne w długiej perspektywie czasowej, a inne w krótkiej.

Oto najpopularniejsze kanały marketingowe

  • pozycjonowanie sklepu internetowego,
  • reklamy Google Ads,
  • media społecznościowe,
  • współpraca z influencerami,
  • email marketing,
  • afiliacja,
  • video marketing,
  • market place.

Więcej informacji na temat każdego z powyższych kanałów znajdziesz w naszych artykule Co to jest marketing internetowy i Skuteczna reklama w internecie.

E-book

Twórz blogposty, które pokocha Google

Prowadzisz bloga firmowego, ale Twoje artykuły nie cieszą się względami algorytmów? Pobierz darmowy e-book i sprawdź, jak oczarować Google Twoimi tekstami.

Pobierz e-booka

Integracja sklepu internetowego z hurtownią

Integracja umożliwia automatyczne pobieranie i aktualizowanie produktów na stronie właściciela sklepu, w tym opisów produktów, zdjęć i parametrów technicznych dostępnych w hurtowni. To ogromna oszczędność czasu i pieniędzy. Stan magazynowy w zależności od platformy aktualizuje się kilka / kilkanaście razy na dobę, dzięki temu odwiedzający stronę może zamówić tylko produkty faktycznie dostępne w magazynie hurtowni. Jeśli produkt jest chwilowo niedostępny w hurtowni zwykle właściciel sklepu internetowego ma do wyboru dwie opcję: produkt nie będzie wyświetlał się w sklepie lub zostanie wyświetlony bez możliwości zamówienia - przy produkcie pojawi się informacje np. “produkt tymczasowo niedostępny”. Większość platform sprzedażowych daje możliwość integracji także z Allegro.

Zwróćmy jednak uwagę, że jeśli chcemy, aby nasz sklep internetowy rankował w wynikach wyszukiwania Google na produktowe frazy kluczowe np. “mąka orkiszowa jasna”, należy zadbać o unikalne opisy produktów i w miarę możliwości zdjęcia. Jako że produkty nie są fizycznie dostępne w magazynie sprzedawcy, zrobienie zdjęć będzie raczej niemożliwe. Jednak jest na to sposób, wystarczy edytować zdjęcie producenta, zrobić odbicie lustrzane, zmienić tło, itd. Przy okazji zwróć uwagę czy producent nie zastrzega w umowie możliwości zmian w treści lub grafikach.

Czy dropshipping jest legalny?

Tak, dropshipping jest legalną metodą prowadzenia sklepu. To model logistyczny wykorzystywany przez wielu właścicieli sklepów internetowych, prawdopodobnie sam regularnie odwiedzasz takie strony. Oczywiście, jak w przypadku każdego przedsiębiorcy należy dopełnić wielu formalności, aby legalnie prowadzić swoją firmę, m.in. prowadzić księgowość, rozliczyć podatek dochodowy, odprowadzić składki ZUS i wiele innych.

To nie wszystko - jak każdy właściciel sklepu online na swojej stronie powinieneś zamieścić:

  • dane identyfikacyjne: nazwę firmę, adres, NIP oraz dane kontaktowe,
  • regulamin sklepu internetowego,
  • politykę prywatności i politykę cookies,
  • dokumentację RODO,
  • warunki zwrotów i reklamacji,
  • w przypadku formularzy zamówień i kontaktowych nie zapomnij o odpowiednich checkboxach.

Aby uniknąć rozczarowań, warto z pomocą prawnika przygotować także umowę dla dostawcy, która będzie regulowała wszelkie warunki współpracy.

Czy muszę mieć firmę?

Teoretycznie nie. W świetle przepisów wprowadzonych przez Konstytucję Biznesu z 2018 roku sklepy internetowe działające w oparciu o dropshipping mogą prowadzić osoby, które nie mają zarejestrowanej firmy. Taki sprzedawca rozlicza się na warunkach nierejestrowanej działalności, trzeba odprowadzać podatek, ale nie ma konieczności opłacania składek ZUS. Nierejestrowana działalność ma jednak swoje ograniczenia. Miesięczne przychody nie mogą przekroczyć 50% minimalnego wynagrodzenia brutto za dany rok (w 2022 roku jest to kwota w wysokości 1505 złotych brutto). To nie jedyne ograniczenie, jeśli nie masz zarejestrowanej firmy, prawdopodobnie wiele hurtowni nie podejmie z Tobą współpracy. W związku z powyzszym korzystniej będzie zarejestrować działalność.

Podsumowując

Dropshipping to model biznesowy, który doskonale wpisuje się w obecne trendy i ułatwia sprzedaż. Polecany w szczególności o dla osób początkujących szukających pomysłu na biznes internetowy z niskim progiem wejścia do e-commerce. To elastyczne rozwiązania dobre zarówno dla osób chcących pracować w niepełnym wymiarze godzin jak i tych, którzy chcą mocno się zaangażować i prowadzić dobrze prosperujący biznes. Dropshipping stanowi dobre rozwiązanie dla właścicieli tradycyjnych sklepów, którzy chcą przetestować nowe produkty. Mam nadzieję, że rozwiałam wątpliwości na temat sprzedaży bez własnego magazynu, tego jak działa dropshipping i jasno przedstawiłam wady i zalety tego modelu biznesowego.

A Ty zastanawiałeś się kiedyś nad założeniem sklepu internetowego w modelu dropshippingu? Jeśli masz jakieś pytania zapraszam do dyskusji w komentarzach.