Co to jest Canonical - Definicja

Canonical (link kanoniczny, rel="canonical", canonical URL tag) - jest to jeden z tagów umieszczanych w nagłówku strony HTML, dzięki któremu możemy oznaczyć główną, oryginalną wersję strony. Jest to skuteczna metoda ograniczająca problem duplikacji treści i informująca roboty wyszukiwarki, która ze zduplikowanych stron jest tą z oryginalną treścią.

Co to jest Canonical?

Linki kanoniczne a roboty Google

Google na łamach artykułu w Google Search Central tłumaczy, jak algorytm wybiera wersję kanoniczną spośród wykrytych duplikatów tej samej strony. Jeśli jasno nie wskażemy, która strona jest tą oryginalną, Google zrobi to za nas.

Dla robotów Google strony wcale nie muszą być identyczne w 100%, aby zostały uznane za duplikaty. Drobne zmiany polegające na zmianach w liście (np. w przypadku stron z sortowaniem) nie sprawią, że dany adres URL zostanie uznany za unikalny. Jeśli sami poprzez link kanoniczny nie wskażemy, która strona jest tą najbardziej reprezentatywną ze zbioru duplikatów, to Google zrobi to za nas. Tag rel canonical jest jedynie sugestią, a ostateczny wybór pozostawiamy wyszukiwarce Google.

Link kanoniczny a duplicate content

Stosowanie linków kanonicznych ma za zadanie zminimalizować występowanie problemu, jakim jest duplikacja treści, czyli tzw. duplicate content. Bardzo często wielu właścicieli stron internetowych nie zdaje sobie sprawy z istnienia poważnego problemu, jakim jest duplikacja wewnętrzna. Skutecznie utrudnia ona uzyskanie dobrych pozycji w wynikach wyszukiwania.

Dobrym przykładem duplikacji wewnętrznej jest sklep internetowy, gdzie ta sama zawartość, może wyświetlać się pod kilkoma adresami. Najczęściej spotykamy się z sytuacją, w której filtrowanie produktów w sklepie generuje adresy URL z parametrami:

https://przykladowy-sklep-meblowy.pl/kategoria/krzesla - adres oryginalny (kanoniczny)

https://przykladowy-sklep-meblowy.pl/kategoria/krzesla?kolor=biale - adres z parametrem "kolor=biale"

https://sklep-meblowy.pl/kategoria/krzesla?material=ekoskora - adres z parametrem "material=ekoskora"

W powyższym przykładzie każda strona różni się wyłącznie listą produktów wyświetlaną w listingu, a pozostałe elementy strony pozostawały bez zmian. Konieczne jest wskazanie głównej strony kategorii jako kanonicznej, aby roboty Google pod uwagę brały tylko oryginalną wersję. W kodzie strony oryginalnej możemy wpisać jej własny adres URL tak, aby wskazywała sama na siebie (self-referencing canonical).

W sklepach internetowych bardzo często mamy do czynienia z duplikacją treści (m.in. identycznymi nagłówkami czy opisami) na stronach kategorii z możliwością sortowania produktów. W tej sytuacji należy pamiętać, aby duplikaty zostały oznaczone za pomocą tagu canonical.

https://przykladowy-sklep-meblowy.pl/kategoria/krzesla/1/default/3 - adres URL z sortowaniem po cenie w CMS Shoper

https://przykladowy-sklep-meblowy.pl/kategoria/krzesla/1/default/2 - adres z sortowaniem po nazwie w Shoper

Canonical w nagłówku HTTP

Istnieje możliwość określenia adresu kanonicznego dla zasobów, które nie są plikami HTML. W przypadku, gdy np. zawartość PDF-a jest identyczna lub bardzo zbliżona do treści strony, Google może uznać plik PDF jako kanoniczny, przez co to właśnie on będzie wyświetlany w wynikach wyszukiwania.

W takiej sytuacji odpowiednim rozwiązaniem jest oznaczenie strony kanonicznej poprzez dodanie rel=”canonical” w niestandardowym nagłówku HTTP:

<Files krzeslo-tapicerowane.pdf>

Header add Link '<https://przykladowy-sklep-meblowy.pl/krzeslo-tapicerowane.html>; rel="canonical"'

</Files>

Dodanie niestandardowego nagłówka w głównym pliku .htaccess sprawi, że będzie on dotyczył wszystkich plików PDF o takiej nazwie niezależnie od ich lokalizacji. Warto stworzyć odrębny plik .htaccess w katalogu, w którym znajduje się interesujący nas dokument i tam umieścić nagłówek.

Duplikaty w Google Search Console

Duplikaty stron w Google Search Console sprawdzić możemy w raporcie "Stan - Wykluczono".

Wykluczone duplikaty w Google Search Console
Wykluczone duplikaty w Google Search Console

Canonical w źródle strony internetowej

Linki kanoniczne umieszczamy w nagłówku strony HTML, czyli w miejscu, gdzie znaleźć możemy meta tagi typu title, description czy meta robots.

W tagu rel="canonical" umieszczamy adres kanoniczny, czyli do strony z tą samą treścią, który jest adresem oryginalnym.

link rel=”canonical” w źródle strony
link rel=”canonical” w źródle strony

Adres kanoniczny może zostać ustawiony także w nagłówku HTTP zamiast tagu HTML.

Ostatnia modyfikacja: 2023-05-19 13:11:07

Czy ta definicja była dla Ciebie pomocna?

(4.5/5), głosów: 10
Ocena strony:
Senior SEO Specialist
LinkedIn

Chcesz zarabiać więcej pozyskując klientów z Internetu? Skontaktuj się z nami!

Zamów bezpłatną ofertę

Zamów bezpłatną wycenę!

(czytaj więcej) Na podstawie tej zgody będziemy mogli skontaktować się z Tobą za pośrednictwem np. telefonu czy poczty elektronicznej w celu obsługi przez nas twojego zapytania. Administratorem Twoich danych osobowych jest KS Sp. z o.o. Gorzyce 141, 38-230 Nowy Żmigród, NIP: 6852338589. Gwarantujemy spełnienie wszystkich Twoich praw wynikających z ogólnego rozporządzenia o ochronie danych, tj. prawo dostępu, sprostowania oraz usunięcia Twoich danych, ograniczenia ich przetwarzania, a także prawo wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych osobowych (więcej na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w Polityka Prywatności). (zwiń)
Go Top