Co to jest Canonical - Definicja

Canonical (link kanoniczny, rel="canonical", canonical URL tag) - jest to jeden z tagów umieszczanych w nagłówku strony HTML, dzięki któremu możemy oznaczyć główną, oryginalną wersję strony. Jest to skuteczna metoda ograniczająca problem duplikacji treści i informująca roboty wyszukiwarki, która ze zduplikowanych stron jest tą z oryginalną treścią.

Co to jest Canonical?

Linki kanoniczne a roboty Google

Google na łamach artykułu w Google Search Central tłumaczy, jak algorytm wybiera wersję kanoniczną spośród wykrytych duplikatów tej samej strony. Jeśli jasno nie wskażemy, która strona jest tą oryginalną, Google zrobi to za nas.

Dla robotów Google strony wcale nie muszą być identyczne w 100%, aby zostały uznane za duplikaty. Drobne zmiany polegające na zmianach w liście (np. w przypadku stron z sortowaniem) nie sprawią, że dany adres URL zostanie uznany za unikalny. Jeśli sami poprzez link kanoniczny nie wskażemy, która strona jest tą najbardziej reprezentatywną ze zbioru duplikatów, to Google zrobi to za nas. Tag rel canonical jest jedynie sugestią, a ostateczny wybór pozostawiamy wyszukiwarce Google.

Link kanoniczny a duplicate content

Stosowanie linków kanonicznych ma za zadanie zminimalizować występowanie problemu, jakim jest duplikacja treści, czyli tzw. duplicate content. Bardzo często wielu właścicieli stron internetowych nie zdaje sobie sprawy z istnienia poważnego problemu, jakim jest duplikacja wewnętrzna. Skutecznie utrudnia ona uzyskanie dobrych pozycji w wynikach wyszukiwania.

Dobrym przykładem duplikacji wewnętrznej jest sklep internetowy, gdzie ta sama zawartość, może wyświetlać się pod kilkoma adresami. Najczęściej spotykamy się z sytuacją, w której filtrowanie produktów w sklepie generuje adresy URL z parametrami:

https://przykladowy-sklep-meblowy.pl/kategoria/krzesla - adres oryginalny (kanoniczny)

https://przykladowy-sklep-meblowy.pl/kategoria/krzesla?kolor=biale - adres z parametrem "kolor=biale"

https://sklep-meblowy.pl/kategoria/krzesla?material=ekoskora - adres z parametrem "material=ekoskora"

W powyższym przykładzie każda strona różni się wyłącznie listą produktów wyświetlaną w listingu, a pozostałe elementy strony pozostawały bez zmian. Konieczne jest wskazanie głównej strony kategorii jako kanonicznej, aby roboty Google pod uwagę brały tylko oryginalną wersję. W kodzie strony oryginalnej możemy wpisać jej własny adres URL tak, aby wskazywała sama na siebie (self-referencing canonical).

W sklepach internetowych bardzo często mamy do czynienia z duplikacją treści (m.in. identycznymi nagłówkami czy opisami) na stronach kategorii z możliwością sortowania produktów. W tej sytuacji należy pamiętać, aby duplikaty zostały oznaczone za pomocą tagu canonical.

https://przykladowy-sklep-meblowy.pl/kategoria/krzesla/1/default/3 - adres URL z sortowaniem po cenie w CMS Shoper

https://przykladowy-sklep-meblowy.pl/kategoria/krzesla/1/default/2 - adres z sortowaniem po nazwie w Shoper

Canonical w nagłówku HTTP

Istnieje możliwość określenia adresu kanonicznego dla zasobów, które nie są plikami HTML. W przypadku, gdy np. zawartość PDF-a jest identyczna lub bardzo zbliżona do treści strony, Google może uznać plik PDF jako kanoniczny, przez co to właśnie on będzie wyświetlany w wynikach wyszukiwania.

W takiej sytuacji odpowiednim rozwiązaniem jest oznaczenie strony kanonicznej poprzez dodanie rel=”canonical” w niestandardowym nagłówku HTTP:

<Files krzeslo-tapicerowane.pdf>
Header add Link '<https://przykladowy-sklep-meblowy.pl/krzeslo-tapicerowane.html>; rel="canonical"'
</Files>

Dodanie niestandardowego nagłówka w głównym pliku .htaccess sprawi, że będzie on dotyczył wszystkich plików PDF o takiej nazwie niezależnie od ich lokalizacji. Warto stworzyć odrębny plik .htaccess w katalogu, w którym znajduje się interesujący nas dokument i tam umieścić nagłówek.

Duplikaty w Google Search Console

Duplikaty stron w Google Search Console sprawdzić możemy w raporcie "Stan - Wykluczono".

Wykluczone duplikaty w Google Search Console
Wykluczone duplikaty w Google Search Console

Canonical w źródle strony internetowej

Linki kanoniczne umieszczamy w nagłówku strony HTML, czyli w miejscu, gdzie znaleźć możemy meta tagi typu title, description czy meta robots.

W tagu rel="canonical" umieszczamy adres kanoniczny, czyli do strony z tą samą treścią, który jest adresem oryginalnym.

link rel=”canonical” w źródle strony
link rel=”canonical” w źródle strony

Adres kanoniczny może zostać ustawiony także w nagłówku HTTP zamiast tagu HTML.

Ostatnia aktualizacja: 11 czerwca 2024

Czy ta definicja była dla Ciebie pomocna?

(4.7/5), głosów: 48
Ocena strony:
Marketing Manager

Pozyskuj klientów online i zwiększaj zyski dzięki reklamie w Internecie!

Skontaktuj się z nami

Zamów bezpłatną wycenę!

(czytaj więcej) Twoja zgoda jest dobrowolna, ale niezbędna do obsługi Twojego zapytania ofertowego. Na podstawie wyrażonej zgody możemy kontaktować się z Tobą za pośrednictwem e-maila w celach marketingowych lub telefonu w celu obsługi Twojego zapytania ofertowego. Administratorem Twoich danych osobowych jest KS Sp. z o.o., z siedzibą w Gorzycach 141, 38-230 Nowy Żmigród, NIP: 6852338589. Gwarantujemy przestrzeganie wszystkich Twoich praw wynikających z ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (RODO) oraz Prawa komunikacji elektronicznej, w tym prawa do dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania Twoich danych, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych (szczegóły znajdziesz w naszej Polityce Prywatności), a także cofnięcia zgody na przesyłanie informacji handlowych i marketing bezpośredni. (zwiń)

Menu dostępności

Profile ułatwień dostępu

Opcje ułatwień dostępu

Używamy plików cookie

Na naszej stronie używamy ciasteczek, dzięki czemu jest ona dla Ciebie bardziej przyjazna i niezawodna. Korzystamy także z narzędzi analitycznych w celach statystycznych i marketingowych, aby dopasować treść reklam do Twoich potrzeb i zainteresowań. Twoja prywatność jest dla nas ważna. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz w naszej polityce prywatności.