Linki kanoniczne a roboty Google
Google na łamach artykułu w Google Search Central tłumaczy, jak algorytm wybiera wersję kanoniczną spośród wykrytych duplikatów tej samej strony. Jeśli jasno nie wskażemy, która strona jest tą oryginalną, Google zrobi to za nas.
Dla robotów Google strony wcale nie muszą być identyczne w 100%, aby zostały uznane za duplikaty. Drobne zmiany polegające na zmianach w liście (np. w przypadku stron z sortowaniem) nie sprawią, że dany adres URL zostanie uznany za unikalny. Jeśli sami poprzez link kanoniczny nie wskażemy, która strona jest tą najbardziej reprezentatywną ze zbioru duplikatów, to Google zrobi to za nas. Tag rel canonical jest jedynie sugestią, a ostateczny wybór pozostawiamy wyszukiwarce Google.
Link kanoniczny a duplicate content
Stosowanie linków kanonicznych ma za zadanie zminimalizować występowanie problemu, jakim jest duplikacja treści, czyli tzw. duplicate content. Bardzo często wielu właścicieli stron internetowych nie zdaje sobie sprawy z istnienia poważnego problemu, jakim jest duplikacja wewnętrzna. Skutecznie utrudnia ona uzyskanie dobrych pozycji w wynikach wyszukiwania.
Dobrym przykładem duplikacji wewnętrznej jest sklep internetowy, gdzie ta sama zawartość, może wyświetlać się pod kilkoma adresami. Najczęściej spotykamy się z sytuacją, w której filtrowanie produktów w sklepie generuje adresy URL z parametrami:
https://przykladowy-sklep-meblowy.pl/kategoria/krzesla - adres oryginalny (kanoniczny)
https://przykladowy-sklep-meblowy.pl/kategoria/krzesla?kolor=biale - adres z parametrem "kolor=biale"
https://sklep-meblowy.pl/kategoria/krzesla?material=ekoskora - adres z parametrem "material=ekoskora"
W powyższym przykładzie każda strona różni się wyłącznie listą produktów wyświetlaną w listingu, a pozostałe elementy strony pozostawały bez zmian. Konieczne jest wskazanie głównej strony kategorii jako kanonicznej, aby roboty Google pod uwagę brały tylko oryginalną wersję. W kodzie strony oryginalnej możemy wpisać jej własny adres URL tak, aby wskazywała sama na siebie (self-referencing canonical).
W sklepach internetowych bardzo często mamy do czynienia z duplikacją treści (m.in. identycznymi nagłówkami czy opisami) na stronach kategorii z możliwością sortowania produktów. W tej sytuacji należy pamiętać, aby duplikaty zostały oznaczone za pomocą tagu canonical.
https://przykladowy-sklep-meblowy.pl/kategoria/krzesla/1/default/3 - adres URL z sortowaniem po cenie w CMS Shoper
https://przykladowy-sklep-meblowy.pl/kategoria/krzesla/1/default/2 - adres z sortowaniem po nazwie w Shoper
Canonical w nagłówku HTTP
Istnieje możliwość określenia adresu kanonicznego dla zasobów, które nie są plikami HTML. W przypadku, gdy np. zawartość PDF-a jest identyczna lub bardzo zbliżona do treści strony, Google może uznać plik PDF jako kanoniczny, przez co to właśnie on będzie wyświetlany w wynikach wyszukiwania.
W takiej sytuacji odpowiednim rozwiązaniem jest oznaczenie strony kanonicznej poprzez dodanie rel=”canonical” w niestandardowym nagłówku HTTP:
<Files krzeslo-tapicerowane.pdf> Header add Link '<https://przykladowy-sklep-meblowy.pl/krzeslo-tapicerowane.html>; rel="canonical"' </Files>
Dodanie niestandardowego nagłówka w głównym pliku .htaccess sprawi, że będzie on dotyczył wszystkich plików PDF o takiej nazwie niezależnie od ich lokalizacji. Warto stworzyć odrębny plik .htaccess w katalogu, w którym znajduje się interesujący nas dokument i tam umieścić nagłówek.
Duplikaty w Google Search Console
Duplikaty stron w Google Search Console sprawdzić możemy w raporcie "Stan - Wykluczono".
Wykluczone duplikaty w Google Search Console
Canonical w źródle strony internetowej
Linki kanoniczne umieszczamy w nagłówku strony HTML, czyli w miejscu, gdzie znaleźć możemy meta tagi typu title, description czy meta robots.
W tagu rel="canonical" umieszczamy adres kanoniczny, czyli do strony z tą samą treścią, który jest adresem oryginalnym.
link rel=”canonical” w źródle strony
Adres kanoniczny może zostać ustawiony także w nagłówku HTTP zamiast tagu HTML.
Ostatnia aktualizacja: 11 czerwca 2024
Pozyskuj klientów online i zwiększaj zyski dzięki reklamie w Internecie!
Powiązane Artykuły
Platformy do e-commerce - porównanie
Wielu przedsiębiorców przenoszących swoje sklepy do świata handlu online, nie zdaje sobie sprawy, jak wiele na pozór błahych elementów będzie...
Przeczytaj artykuł >>Duplicate content czym jest i jak go uniknąć
Z punktu widzenia Google zapisywanie kopii - indeksowanie tych samych treści kilkaset, kilkadziesiąt czy nawet kilka razy jest nieoptymalne. Trudno znaleźć powieloną...
Przeczytaj artykuł >>