Spis treści

Co to są Snippets?

Snippet, w najprostszym tłumaczeniu, to indywidualny element w zbiorze wyników wyszukiwania, zawierający w wersji podstawowej tytuł, adres URL oraz krótki opis strony internetowej.

Sam tekst snippetu dostosowany jest do fraz, które zostały wpisane w wyszukiwarkę. Algorytmy dobierają jego treść tak, aby najlepiej odpowiadał zapytaniu użytkownika, chociaż istnieje możliwość wpłynięcia na ten wybór przez dodanie meta opisu (meta description) do swojej witryny.

Dlaczego snippets są tak ważne dla Twojej strony internetowej?

Snippets odgrywają kluczową rolę w procesie pozycjonowania stron — przyczyniają się do zwiększenia ruchu na stronie internetowej, ponieważ są one pierwszym punktem kontaktu między użytkownikiem a Twoją stroną. Skutecznie sformułowane i zoptymalizowane snippets mogą znacząco podnieść wskaźnik klikalności (CTR), przyciągając większą liczbę odwiedzających. Zapewniają one krótkie, ale treściwe informacje na temat tego, co użytkownik może znaleźć na stronie. Zachęcają go też do kliknięcia, jeśli treść wyda się odpowiadać na jego zapytanie. W efekcie dobrze zoptymalizowany tytuł i meta opis nie tylko pomagają w poprawie widoczności strony w wyszukiwarkach, ale także w budowaniu zaufania i zainteresowania potencjalnych odwiedzających już przed ich pierwszą wizytą.

Czym są rich snippets?

Pewnie zastanawiasz się teraz jak wzbogacić standardowy widok, składający się z tytułu, adresu URL i opisu swojej strony internetowej w wynikach wyszukiwania Google? Odpowiedź jest prosta — wystarczy wdrożyć fragmenty rozszerzone, czyli rich snippets. Ale czy ich wdrożenie pomoże Ci w dotarciu do większej liczby odbiorców? Moim zdaniem — Tak! Rich snippets uzupełniają Twój wynik wyszukiwania o dodatkowe informacje, dzięki czemu współczynnik klikalności może wzrosnąć mimo tej samej pozycji i więcej osób zapozna się z Twoją ofertą.

Jak wdrożyć fragmenty rozszerzone?

Większość wyników rozszerzonych powstaje dzięki danym strukturalnym. Jest to kod dodawany do strony, który pomaga wyszukiwarkom lepiej zrozumieć stronę i odpowiednio katalogować jej zawartość. Niektóre informacje przekazywane w danych strukturalnych wyszukiwarki mogą wyświetlać się bezpośrednio na stronie z wynikami wyszukiwaniami w postaci fragmentów rozszerzonych. Ważne jest, by kod nie zawierał błędów i posiadał wszystkie niezbędne elementy. Tylko wtedy Twoja strona ma szansę zyskać wynik rozszerzony w wyszukiwarce.

Dane strukturalne to nie jedyny sposób na zyskanie atrakcyjnego wyniku w Google. Czasem wyszukiwarka jest w stanie wyświetlić dodatkowe informacje takie jak linki do innych podstron lub sekcji w obrębie danej strony. Tutaj ważne jest dbanie o czytelną dla robotów strukturę witryny, bo dzięki temu zwiększamy szansę na pojawienie się tego fragmentu rozszerzonego.

Wynik wyszukiwania z sitelinks
Przykładowy wynik wyszukiwania z dodatkowymi linkami

Wynik wyszukiwania z sitelinks
Przykładowy wynik wyszukiwania z dodatkowymi linkami.

Najpopularniejsze rodzaje rich snippets

Pewnie jesteś ciekaw, jakie fragmenty rozszerzone możesz dodać do swojego wyniku. Poniżej znajdziesz kilka najpopularniejszych przykładów.

Informacje o średniej ocenie

Rich snippets z ocenami wyświetlają gwiazdki w wynikach wyszukiwania, co od razu przyciąga uwagę i buduje zaufanie użytkowników. Wyobraź sobie, że szukasz najlepszej sałatki z pora. Strona, która obok tytułu i wstępnego opisu, ma widoczną także ocenę w postaci gwiazdek, z pewnością wyróżni się spośród innych przepisów i sprawi, że chętniej klikniesz ten wynik.

przykładowy wynik wyszukiwania - rich snippets - oceny
Przykładowy wynik wyszukiwania ze średnią oceną.

Więcej informacji o fragmentach opinii i sposobie wdrożenia znajdziesz w dokumentacji Google.

Cena i dostępność produktu

Rich snippet jest niezbędnym elementem szczególnie dla sklepów internetowych i e-commersów. Dlaczego? Dzięki rich snippets dana strona może wyróżnić się na tle pozostałych, dostarczając bezpośrednio w wyszukiwarce informację o cenie, dostępności, rozmiarze czy kolorze. Ten fragment rozszerzony może wpłynąć na decyzję o zakupie produktu.

przykładowy wynik wyszukiwania - rich snippets - cena
Przykładowy wynik wyszukiwania z przedziałem cenowym.

przykładowy wynik wyszukiwania - rich snippets - cena
Przykładowy wynik wyszukiwania z ceną i dostępnością.

Więcej informacji o tym rich snippet i sposobie jego wdrożenia znajdziesz w dokumentacji Google dotyczącej produktów.

Breadcrumbs

Beadcrumbs, czy też ścieżki nawigacyjne lub menu okruszkowe, wskazuje użytkownikowi drogę, jaką należy przejść, by dotrzeć do konkretnego produktu czy strony. Takie dodatkowe informacje są szczególnie przydatne na stronach z dużym asortymentem. Wprawdzie Google, na podstawie adresu URL, jest w stanie sam stworzyć taką ścieżkę, lecz nie zawsze wygląd tak, jakbyśmy sobie tego życzyli. Zastosowanie danych strukturalnych na stronie pozwala na większą kontrolę nad tym, co dokładnie wyświetli się tuż nad tytułem strony.

przykładowy wynik wyszukiwania - rich snippets - breadcrumbs
Przykładowy wynik wyszukiwania ze zoptymalizowaną ścieżką breadcrumbs.

W dokumentacji Google znajdziesz informacje o tym, jak wdrożyć ten rich snippet.

Specyfikacja techniczna w rich snippets

W przypadku stron oferujących produkty techniczne, takie jak elektronika, rich snippets mogą prezentować kluczowe specyfikacje – takie jak rozmiar ekranu, pojemność baterii czy obsługiwane technologie. Dla konsumentów, poszukujących konkretnych cech produktu, takie informacje mogą decydować o wyborze, w który link kliknąć.

Wewnętrzna wyszukiwarka

Pewnie cię zaskoczę, ale jeżeli na stronie masz wewnętrzną wyszukiwarkę produktów i dodasz do strony odpowiednie dane strukturalne, to jest szansa, że pojawi się ona także w wynikach wyszukiwania. Jest to przydatny snippet, który umożliwia wyszukiwanie konkretnych produktów z poziomu Google.

przykładowy wynik wyszukiwania - rich snippets - wyszukiwarka
Przykładowy wynik wyszukiwania z wewnętrzną wyszukiwarką.

O tym, jak dodać ten rich snippet dowiesz się z dokumentacji Google.

Nazwa domeny

Zauważyłeś pewnie, że niektóre strony w wynikach wyszukiwania mają tuż nad adresem inną nazwę, niż wskazywałaby na to domena. To także zasługa m.in. danych strukturalnych. Taka zmiana może pomóc w budowaniu rozpoznawalności marki.

przykładowy wynik wyszukiwania - rich snippets - nazwa domeny
Przykładowy wynik wyszukiwania ze zoptymalizowaną nazwą domeny.

Sposób wdrożenia znajdziesz oczywiście w dokumentacji Google.

Featured snippets

Większość informacji znajdujemy poprzez wyszukiwarkę Google i pewnie nie raz spotkałeś się z sytuacją, gdzie pierwszy wynik zawierał rozbudowaną odpowiedź nad adresem URL. Jest to specjalny fragment rozszerzony z odpowiedzią na konkretnie zadane pytanie. Takie cytowanie przez Google pomaga zyskać lepszą widoczność i buduje wizerunek eksperta w danej dziedzinie. Featured Snippet, bo to o nim mowa, nazywany jest „pozycją zerową” w Google, z racji tego, że wyświetla się nad pierwszym „zwyczajnym” wynikiem, choć technicznie rzecz biorąc, to on jest pierwszym wynikiem organicznym. Ma on formę definicji lub listy i dość często zawiera jedną bądź kilka grafik.

przykładowy wynik wyszukiwania - feature snippet
Feature snippet w wyszukiwarce.

Odpowiedź jest stosunkowo prosta. Pilnuj by Twój content jak najbardziej odpowiadał temu, czym się zajmujesz i czego ludzie chcą się dowiedzieć. Twórz treści, w których w naturalny sposób umieścisz słowa kluczowe związane z Twoją branżą. Pomocne będzie też stosowanie list i tabel. Uporządkowane w ten sposób informacje są lepiej przyswajane przez algorytmy, co zwiększa szansę na pojawienie się Feature snippet z Twoją stroną. Pamiętaj jednak, że ostateczna decyzja o wyświetleniu „wyniku zerowego” jest po stronie Google.

Czy rich snippets zawsze pojawiają się w wynikach wyszukiwania?

Po wdrożeniu rich snippets (np. zastosowanie danych strukturalnych o średniej ocenie czy dostępności) z pewnością będziesz chciał sprawdzić, czy na poszczególne frazy strona wyświetla się z fragmentami rozszerzonymi. Nie zawsze jednak będą one od razu widoczne. Dlaczego tak się dzieje?

Samo poprawne wdrożenie nie gwarantuje ich wyświetlenia. O tym, czy fragmenty rozszerzone pojawią się w wynikach wyszukiwania, decyduje kilka kluczowych czynników:

  • Oznakowanie danych strukturalnych — Pierwszym krokiem do kwalifikacji do wyświetlania wzbogaconych fragmentów jest poprawne wdrożenie odpowiednich danych strukturalnych na Twojej stronie. Bez nich, szanse na wyświetlenie się wzbogaconych fragmentów znacznie maleją.
  • Zgodność z wytycznymi Google — Nawet jeśli Twoja strona jest prawidłowo oznakowana, musi również spełniać wytyczne Google dotyczące jakości. Google bada zawartość witryny, aby upewnić się, że jest ona wystarczająco dobra i adekwatna do zapytania użytkownika. Jeśli strona nie spełnia tych kryteriów, może nie zostać wyświetlona we wzbogaconej wersji.
  • Konkurencja i kontekst zapytania — Wyświetlenie wzbogaconego fragmentu może również zależeć od konkurencji i kontekstu danego zapytania. Dla niektórych wysoko konkurencyjnych zapytań Google może preferować wyświetlanie standardowych wyników wyszukiwania zamiast wzbogaconych fragmentów. Kontekst, w jakim użytkownik tworzy zapytanie, również ma znaczenie.
  • Czas i eksperymenty Google — Warto pamiętać, że Google regularnie eksperymentuje z formatami wyników wyszukiwania i aktualizuje swoje algorytmy. To oznacza, że sposób prezentacji i kwalifikacji do wzbogaconych fragmentów może się zmieniać. Dlatego, nawet jeśli Twoja strona była kiedyś wyświetlana jako wzbogacony fragment, może to ulec zmianie w wyniku aktualizacji algorytmu.

Prawidłowe oznakowanie danych strukturalnych i przestrzeganie wytycznych Google znacznie zwiększa szanse na wyświetlenie Twojej strony jako wzbogaconego fragmentu, nie ma jednak pewności, że zawsze się to stanie. Ostatecznie, decyzja o wyświetleniu wzbogaconego fragmentu zależy tylko i wyłącznie od Google.

Podsumowanie

Snippet to element, o który należy zadbać, jeżeli chcemy przyciągnąć więcej potencjalnych klientów czy zbudować zaufanie do marki. Rozbudowa podstawowego wyniku o dodatkowe elementy może w tym znacząco pomóc

Rich snippets oferują możliwość wyświetlania ocen, cen, informacji o dostępności produktu, breadcrumbsów czy wyszukiwarki wewnętrznej, co zwiększa szanse na przyciągnięcie uwagi użytkowników. Z kolei featured snippets pozwalają zaprezentować firmę w roli eksperta i wyświetlać bezpośrednią odpowiedź na pytanie z linkiem do strony tuż nad wynikami organicznymi. Oba te rozwiązania są potężnymi narzędziami w arsenale każdego webmastera, marketera, czy twórcy treści. Dzięki nim masz możliwość wyróżnić się w gąszczu internetowych wyników wyszukiwania.