Z tego artyku艂u dowiesz si臋 jak dzia艂a wyszukiwarka Google oraz jakie algorytmy odpowiedzialne s膮 za wy艣wietlanie wynik贸w u偶ytkownikom sieci. Poruszymy tak偶e temat aktualizacji algorytm贸w, kt贸re ze wzgl臋du na swoje rozmiary, przesz艂y do historii SEO pod w艂asnymi nazwami.

Jak dzia艂a wyszukiwarka Google

Wyszukiwarka Google wykorzystuje system rankingowy, by u艂atwi膰 znalezienie nam najpotrzebniejszych informacji. Ranking stron internetowych ustalany jest przez szereg algorytm贸w, kt贸re nieustannie analizuj膮 miliony stron w celu uszeregowania ich wed艂ug przyj臋tych kryteri贸w. W zale偶no艣ci od zapytania, lokalizacji czy wcze艣niej odwiedzanych stron u偶ytkownik wyszukiwarki uzyskuje wyniki, kt贸re maj膮 jak najtrafniej odpowiada膰 na wpisan膮 fraz臋.

Pe艂na lista czynnik贸w, wp艂ywaj膮cych na pozycj臋 strony internetowej w rankingu, jest nieznana - jedynie kilka z nich zosta艂o potwierdzonych oficjalnie przez Google. Niekt贸rzy specjali艣ci SEO podaj膮, 偶e jest ich kilkana艣cie, inni 偶e kilkadziesi膮t, a nawet kilkaset. Ci膮g艂y rozw贸j algorytm贸w wyszukiwania sprawia, 偶e wy艂apanie wszystkich czynnik贸w oraz ustalenie ich wagi jest niezmiernie trudne lub wr臋cz niemo偶liwe. W zale偶no艣ci od intencji u偶ytkownika, data opublikowania informacji mo偶e mie膰 du偶e lub bardzo ma艂e znaczenie. Podobnie jest z d艂ugo艣ci膮 tre艣ci.

Dodatkowo, wprowadzenie do algorytm贸w element贸w uczenia maszynowego (machine learning) sprawia, 偶e liczba czynnik贸w rankingowych nieustannie si臋 powi臋ksza i ustalana jest nie przez cz艂owieka, a przez maszyn臋.

Czym s膮 algorytmy Google i jak cz臋sto s膮 aktualizowane

Algorytm jest to zbi贸r czynno艣ci, jakie trzeba wykona膰, by osi膮gn膮膰 zamierzony efekt. W przypadku algorytm贸w wyszukiwania Google jest to wy艣wietlenie warto艣ciowych stron u偶ytkownikom Internetu.

Jak wcze艣niej wspomnia艂em, na ko艅cowy efekt widoczny w SERPach, sk艂ada si臋 nie jeden, a kilkana艣cie (mo偶e nawet kilkadziesi膮t) algorytm贸w, kt贸re segreguj膮, klasyfikuj膮, oceniaj膮 i jak wszystko w przyrodzie - nieustannie ewoluuj膮. Dawniej zmiany w algorytmach zdarza艂y si臋 stosunkowo rzadko i by艂y rozleg艂e. Obecnie niemal codziennie dochodzi do mniejszych lub wi臋kszych aktualizacji. Cz臋艣膰 z nich jest jednak na tyle du偶a, 偶e doczeka艂y si臋 w艂asnych nazw. Warto tutaj wspomnie膰 o Medical Update z sierpnia 2018 roku, kt贸ry dla wielu portali okaza艂 si臋 tragiczny w skutkach.

Dobrym 藕r贸d艂em informacji na temat zmian s膮 portale bran偶owe oraz 艣ledzenie informacji zamieszczanych na portalach spo艂eczno艣ciowych przez SEOwc贸w z ca艂ego 艣wiata.

Algorytmy Google i ich aktualizacje od podszewki

PageRank

PageRank by艂 pierwszym algorytmem s艂u偶膮cym do oceny stron w nowo tworzonym silniku wyszukiwarki. Stworzyli go Larry Page (od kt贸rego nazwiska algorytm zyska艂 nazw臋) oraz Siergiej Brin, jako cz臋艣膰 swojego projektu naukowego na Uniwersytecie Stanford w 1996 roku. Algorytm opiera艂 si臋 na prostym za艂o偶eniu. Strony z wi臋ksz膮 ilo艣ci膮 odno艣nik贸w z innych 藕r贸de艂 s膮 warto艣ciowe i powinny by膰 premiowane wy偶szymi pozycjami w wynikach wyszukiwania.

Wsp贸艂czynnik PageRank podawa艂 warto艣膰 strony w skali od 0 do 10, dzi臋ki czemu w 艂atwy spos贸b mo偶na by艂o por贸wna膰 si臋 z konkurencj膮. Informacje o warto艣ci wsp贸艂czynnika dost臋pne by艂y przez d艂ugi czas w pasku narz臋dziowym Google (Google ToolBar) oraz w narz臋dziach dla deweloper贸w - Google Webmaster Tools (dzi艣 Google Search Console).

艁atwo艣膰 z jak膮 mo偶na by艂o manipulowa膰 algorytmem (cho膰by poprzez dodanie strony internetowej do tzw. farm link贸w czy nadmierne stosowanie s艂贸w kluczowych w znaczniku meta keywords) wym贸g艂 na gigancie z Mountain View stworzenie innych sposob贸w na klasyfikowanie stron. Rozw贸j algorytm贸w, takich Panda czy Pingwin, zacz膮艂 marginalizowa膰 znaczenie wska藕nika PageRank w ocenie jako艣ci strony, co doprowadzi艂o do ca艂kowitego jego wycofania w 2016 roku.

  • Data wprowadzenia: 1998
  • Cel: Klasyfikacja stron internetowych w oparciu o ilo艣膰 link贸w prowadz膮cych do nich oraz wsp贸艂czynnik贸w PageRank tych stron
  • Kto zyska艂: Strony do, kt贸rych prowadzi艂a znaczna ilo艣膰 odno艣nik贸w
  • Kto straci艂: Witryny bez prowadz膮cych do nich link贸w zewn臋trznych

Algorytm Google Panda
Algorytm Google Panda.

Panda (Google Panda)

Walka ze spamem i nieuczciwymi technikami pozycjonowania sprawi艂y, 偶e w zagrodzie Google pojawi艂 si臋 pierwszy zwierzak. Algorytm Panda, nazwany na cze艣膰 in偶yniera Navneeta Pandy, zosta艂 oficjalnie wprowadzony 23 lutego 2011 roku. Na pocz膮tku dzia艂a艂 on jako filtr i nie by艂 cz臋艣ci膮 g艂贸wnego algorytmu. W艂膮czenie do g艂贸wnego algorytmu wyszukuj膮cego nast膮pi艂o dopiero w styczniu 2016 roku.

U podstaw wprowadzenia Pandy le偶a艂a ch臋膰 Google do walki ze stronami s艂abej jako艣ci, powielanymi tre艣ciami czy spamem. Algorytm ma za zadanie podnosi膰 warto艣膰 stron uznanych przez niego za warto艣ciowe, a obni偶a膰 tym, kt贸re nie spe艂niaj膮 kryteri贸w Google. W skrajnych przypadkach na serwisy zostawa艂y nak艂adane kary, kt贸re skutkowa艂y usuni臋ciem stron z indeksu.

Aktualizacja Pandy, w pocz膮tkowym okresie jej funkcjonowania, mia艂a miejsce co miesi膮c. Od 2013 roku zmiany wprowadzane s膮 w po艂膮czeniu z aktualizacjami algorytmu g艂贸wnego, przez co trudno je powi膮za膰 ze zmianami w samej Pandzie.

Dzia艂ania, kt贸rych nale偶y si臋 wystrzega膰:

  • tworzenie stron niskiej jako艣ci lub generowanych automatycznie, o znikomej warto艣ci dla u偶ytkownika (thin content)
  • kopiowanie tre艣ci z innych stron (duplicate content)
  • upychanie s艂贸w kluczowych (keyword stuffing) maj膮ce na celu sztuczne nasycenie tre艣ci warto艣ciowymi frazami
  • tworzenie tre艣ci wprowadzaj膮cych u偶ytkownika w b艂膮d poprzez podawanie nieaktualnych lub nieprawdziwych informacji (poor user experience)

Algorytm Google jest nieustannie rozwijany, co wymusza na tw贸rcach nieustann膮 dba艂o艣膰 o jako艣膰 stron w serwisie i tre艣ci na nich zawartych.

  • Data wprowadzenia: 23 lutego 2011
  • Cel: Walka ze stronami niskiej jako艣ci, duplikatami tre艣ci i upychaniem s艂贸w kluczowych
  • Aktualizacje: do 2013 roku co miesi膮c, obecnie zmiany s膮 wprowadzane w spos贸b ci膮g艂y
  • Kto zyska艂: Strony tworz膮ce warto艣ciowe tre艣ci
  • Kto straci艂: S艂abe jako艣ciowo portale, gdzie wi臋kszo艣膰 tre艣ci to duplikaty oraz strony stosuj膮ce keyword stuffing

Page Layout / Above the Fold

Aktualizacja algorytmu Above the Fold (pierwsza z serii Page Layout) z 19 stycznia 2012 roku wymierzona zosta艂a w serwisy, kt贸re w sekcji powy偶ej linii za艂amania (ang. Above the Fold) zawiera艂y znaczn膮 ilo艣膰 reklam czy nieu偶ytecznych element贸w, zmuszaj膮c tym samym u偶ytkownika do przewini臋cia strony w d贸艂. Google uzna艂o, 偶e wp艂ywa to na do艣wiadczenia z u偶ytkowania serwisu i warto艣膰 takich stron by艂a przez algorytm obni偶ana. W p贸藕niejszym czasie wysz艂y jeszcze 3 aktualizacje algorytmu (9 pa藕dziernika 2012, 6 lutego 2014 oraz 1 listopada 2016 roku). Ka偶da z kolejnych zmian wprowadza艂a nowe elementy layoutu, kt贸re algorytm bra艂 pod uwag臋 oceniaj膮c stron臋.

Poza zawarto艣ci膮 sekcji Above the Fold zwr贸ci膰 uwag臋 trzeba r贸wnie偶 na to, czy nie blokujemy istotnych dla wygl膮du strony plik贸w css, js czy obraz贸w oraz czy strona spe艂nia wymagania co do responsywno艣ci (lub czy istnieje wersja strony dopasowana do rozdzielczo艣ci urz膮dzenia mobilnego).

By nie narazi膰 si臋 na obni偶enie rankingu, nale偶y sprawdzi膰 przede wszystkim wygl膮d sekcji Above the Fold na urz膮dzeniu przeno艣nym. Dobrym narz臋dziem do tego b臋dzie poczciwa Search Console (GSC) lub SurferSEO.

  • Data wprowadzenia: 19 stycznia 2012
  • Data aktualizacji: 9 pa藕dziernika 2012, 6 lutego 2014, 1 listopada 2016 roku
  • Cel: Obni偶enie rankingu stronom, kt贸re w polu Above the Fold mia艂y du偶膮 ilo艣膰 reklam i nieu偶ytecznych element贸w
  • Kto zyska艂: Strony, kt贸re oferuj膮 u偶ytkownikom warto艣ciowe tre艣ci jak najwy偶ej w uk艂adzie strony
  • Kto straci艂: Serwisy prze艂adowane reklamami, wymagaj膮cymi od u偶ytkownika wykonania interakcji (zamkni臋cie reklamy, przewini臋cie strony poni偶ej linii za艂amania)

Algorytm Pingwin
Algorytm Pingwin.

Pingwin (Google Penguin)

Kolejnym krokiem w stron臋 poprawy jako艣ci wynik贸w wyszukiwania by艂o pojawienie si臋 nast臋pnego algorytmu Google. Pingwin to algorytm odpowiedzialny za ocen臋 serwisu pod k膮tem link贸w prowadz膮cych do niego. Pojawi艂 si臋 on na scenie 24 kwietnia 2012 roku i od tamtej pory sta艂 si臋 jednym z najbardziej rozpoznawalnych algorytm贸w wyszukiwarki.

Jak dzia艂a? Algorytm sprawdza odno艣niki prowadz膮ce do strony i obni偶a warto艣膰 stronom, kt贸rych profil link贸w wyda si臋 podejrzany. Na celowniku Pingwina znajduj膮 si臋 strony, w kt贸rych:

  • przyrost ilo艣ci link贸w nast膮pi艂 gwa艂townie,
  • anchory link贸w zewn臋trznych zawieraj膮 s艂owa w dopasowaniu 艣cis艂ym (exact match),
  • odno艣niki pochodz膮 ze s艂abych jako艣ciowo, spamerskich stron lub portali z automatycznie generowanym contentem,
  • linki pochodz膮 z nieskorelowanych tematycznie stron internetowych.

Algorytm, po wykryciu pr贸by manipulacji profilem link贸w, nak艂ada kar臋 na pojedyncze podstrony lub ca艂膮 witryn臋. Obecnie kary r臋czne nale偶膮 do rzadko艣ci, jednak nale偶y pami臋ta膰 by ostro偶nie i z rozwag膮 prowadzi膰 dzia艂ania linkbuildingowe.

Tak jak w przypadku Pandy, algorytm Pingwin doczeka艂 si臋 kilku oficjalnie potwierdzonych poprawek. Ostatnia z nich, ochrzczona przez SEOwc贸w mianem Pingwin 4.0, wesz艂a w 偶ycie 23 wrze艣nia 2016. Od tego czasu algorytm dzia艂a w ramach algorytmu g艂贸wnego w czasie rzeczywistym (real-time). Dzi臋ki temu, na bie偶膮co ocenia on nasze strony pod k膮tem manipulacji profilem link贸w.

  • Data wprowadzenia: 24 kwietnia 2012
  • Cel: Ograniczenie ilo艣ci spamu, obni偶enie warto艣ci stronom manipuluj膮cym profilem link贸w
  • Aktualizacje: 25 maja 2012, 5 pa藕dziernika 2012, 22 maja 2013, 4 pa藕dziernika 2013, 17 pa藕dziernika 2014, 27 wrze艣nia 2016, obecnie zmiany s膮 wprowadzane w spos贸b ci膮g艂y
  • Kto zyska艂: Strony posiadaj膮ce urozmaicony profil link贸w, z odno艣nikami prowadz膮cymi z zaufanych 藕r贸de艂 powi膮zanych tematycznie
  • Kto straci艂: Strony z znaczn膮 ilo艣ci膮 link贸w pochodz膮cych ze spamerskich witryn, strony ze zmanipulowanym profilem link贸w

Algorytm Pirat
Algorytm Pirat.

Pirat (Pirate)

Czarna bandera na maszcie Google zawis艂a w sierpniu 2012 roku. Na wody Internetu wyp艂ywa Pirat, aktualizacja algorytmu maj膮ca ukr贸ci膰 proceder kopiowania tre艣ci obj臋tych prawem autorskim. Zadaniem algorytmu jest usuwanie z wynik贸w wyszukiwania stron, kt贸re s膮 na bakier z prawem autorskim. Oberwa艂o si臋 serwisom oferuj膮cym nielegalne pobieranie film贸w, muzyki czy oprogramowania oraz portalom linkuj膮cym do tych serwis贸w.

Google, jak i wiele kraj贸w na 艣wiecie, uzna艂o piractwo medialne za nieetyczne i wytoczy艂o ci臋偶kie dzia艂a przeciwko stronom promuj膮cym dost臋p do obj臋tych prawem autorskim materia艂贸w.

Osoby, kt贸re uwa偶aj膮, 偶e na danej stronie zosta艂y naruszone prawa autorskie, mog膮 zg艂osi膰 to na specjalnie do tego przygotowanej stronie - KLIK. Algorytm bada zg艂oszenie i je偶eli uzna, 偶e materia艂y naruszaj膮 prawa autorskie, strona zostanie usuni臋ta z indeksu. W艂a艣ciciel serwisu otrzyma informacj臋 w GSC, kt贸ra podstrona narusza prawa autorskie.

W pa藕dzierniku 2014 roku Pirat doczeka艂 si臋 aktualizacji, kt贸ra przyczyni艂a si臋 do wi臋kszej jego czu艂o艣ci. Google zredukowa艂o ilo艣膰 zg艂osze艅 potrzebn膮 do zadzia艂ania algorytmu i usuni臋cia jej z wynik贸w wyszukiwania lub znacz膮cego obni偶enia jej rankingu.

  • Data wprowadzenia: sierpie艅 2012
  • Aktualizacja: Pa藕dziernik 2014
  • Cel: Obni偶enie rankingu stronom z raportami dotycz膮cymi narusze艅 praw autorskich
  • Kto zyska艂: Strony z unikalnymi, autorskimi tre艣ciami, w艂a艣ciciele praw autorskich
  • Kto straci艂: Strony powielaj膮ce bezprawnie informacj臋 oraz dystrybuuj膮ce materia艂y obj臋te prawem autorskim

Phantom - nazwa dla aktualizacji niepotwierdzonych oficjalnie przez Google
Phantom - nazwa dla aktualizacji niepotwierdzonych oficjalnie przez Google.

Phantom

9 maja 2013 roku wiele stron zanotowa艂o spadki w ruchu organicznym. Przypuszcza si臋, 偶e w okolicach tej daty mia艂a miejsce kolejna aktualizacja algorytmu Google, co mog膮 potwierdza膰 dane z narz臋dzia MozCast czy informacje bezpo艣rednio od tw贸rc贸w serwis贸w. Samo Google nie potwierdzi艂o, by w tym dniu wypuszczono update wyszukiwarki. Natura zmian w algorytmie pozostaje nieznana, st膮d nazwa Phantom (z ang. widmo, upi贸r, fantom). Spekuluje si臋, 偶e spadki dotkn臋艂y strony, kt贸re:

  • linkowa艂y do znacznej ilo艣ci innych domen poprzez odno艣niki dofollow, mimo 偶e same s膮 autorytetami w bran偶y,
  • stosowa艂y intensywne linkowanie krzy偶owe mi臋dzy stronami siostrzanymi,
  • posiada艂y ryzykowny profil link贸w (obecny lub historyczny),
  • bezprawnie kopiowa艂y tre艣ci z innych stron.

Cz臋艣膰 SEOwc贸w zmiany w algorytmie z maja 2015 roku, z listopada 2015 roku, z czerwca 2016 roku i lutego 2017 roku zacz臋艂a nazywa膰 aktualizacj膮 Phantom z kolejnym numerem. Jedyn膮 cz臋艣ci膮 wsp贸ln膮 艂膮cz膮c膮 te uaktualnienia jest fakt, 偶e przez d艂ugi czas nikt nie wiedzia艂 jakich aspekt贸w dotyczy艂y zmiany.

  • Data wprowadzenia: 9 maj 2013
  • Aktualizacja: maj 2015 (?), listopad 2015 (?), czerwiec 2016 (?), luty 2017 (?)
  • Cel: Nie jest do ko艅ca znany, sugeruje si臋, 偶e by艂a to aktualizacja jako艣ciowa

Exact Match Domain Update

Przez d艂ugi czas SEOwcy, by podnie艣膰 pozycj臋 strony na s艂owa kluczowe z du偶膮 ilo艣ci膮 zapyta艅, wykupywali domeny, w kt贸rych wyst臋powa艂a dana fraza. Taki zabieg pozwala艂 oszuka膰 algorytm wyszukiwania i sprawia艂, 偶e domena z fraz膮 w dopasowaniu 艣cis艂ym (tzw. Exact Match Domain - EMD) by艂a lepiej oceniana. Google zauwa偶y艂 problem i 28 wrze艣nia 2012 roku og艂osi艂 wypuszczenie "niewielkiej" aktualizacji, kt贸ra mia艂a obni偶y膰 znaczenie posiadania s艂owa w dopasowaniu 艣cis艂ym w domenie.

Algorytm sprawdza czy dana nazwa domeny odpowiada nazwie przedsi臋biorstwa lub czy domena nie zosta艂a wykupiona tylko po to, by na dan膮 fraz臋 pojawia膰 si臋 wysoko w wynikach organicznych nie oferuj膮c u偶ytkownikom 偶adnych po偶ytecznych informacji.

  • Data wprowadzenia: 28 wrze艣nia 2012
  • Cel: Obni偶enie pozycji niekt贸rym domenom z fraz膮 w dopasowaniu 艣cis艂ym
  • Kto zyska艂: Strony, kt贸re przez EMD nie mog艂y przebi膰 si臋 do pierwszej dziesi膮tki wynik贸w
  • Kto straci艂: EMD oferuj膮ce niskiej jako艣ci tre艣ci

Payday Loan Update
Payday Loan Update.

Payday Loan

Aktualizacja Payday Loan by艂a jedn膮 z wa偶niejszych aktualizacji w 2013 roku i dotkn臋艂a strony, kt贸re wysokie pozycje zawdzi臋cza艂y du偶ej ilo艣ci spamerskich link贸w z innych witryn. Oberwa艂o si臋 g艂贸wnie firmom finansowym oferuj膮cym po偶yczki na wysoki procent oraz tzw. po偶yczki do wyp艂aty (st膮d te偶 wzi臋艂a si臋 potoczna nazwa update'u) oraz bran偶y pornograficznej. Ilo艣膰 wej艣膰 z wyszukiwarki Google dla tego typu stron gwa艂townie spad艂a.

Wp艂yw na wyniki by艂 znacz膮cy i szacuje si臋, 偶e obj膮艂 ok. 0,3 % wszystkich zapyta艅 w Stanach Zjednoczonych. Ilo艣膰 zapyta艅 w r贸偶nych krajach waha艂a si臋 znacz膮co i dla Turcji odsetek zapyta艅 obj臋tych aktualizacj膮 Payday Loan wynosi艂 ok. 4%.

Wypuszczono jeszcze dwa updaty pod nazw膮 Payday Loan 2.0 (16 maja 2014 roku) oraz Payday Loan 3.0 (12 czerwca 2014 roku). Pierwszy z nich mia艂 na celu obni偶enie pozycji bardzo zaspamowanych stron, drugi uderza艂 w zapytania uznawane przez Google za spamerskie.

Wypuszczenie aktualizacji sprawi艂o, 偶e techniki Grey i Black Hat SEO sta艂y si臋 bardziej ryzykowne i coraz wi臋cej SEOwc贸w kieruje si臋 wskaz贸wkami dla webmaster贸w.

  • Data wprowadzenia: 11 czerwca 2013
  • Aktualizacja: 16 maja 2014, 12 czerwca 2014
  • Cel: Obni偶enie pozycji stron bazuj膮cych na spamerskich odno艣nikach z innych witryn oraz posiadaj膮cych s艂abej jako艣ci tre艣ci w obr臋bie witryny (keyword stuffing)
  • Kto zyska艂: Witryny przestrzegaj膮ce wytycznych Google, dzia艂aj膮ce w obr臋bie White Hat SEO
  • Kto straci艂: Strony oferuj膮ce szybkie, wysoko oprocentowane po偶yczki oraz bran偶a pornograficzna

Google Koliber
Google Koliber.

Koliber (Google Hummingbird)

Pojawienie si臋 na scenie Kolibra wskaza艂o drog臋, po kt贸rej obecnie porusza si臋 Google. Algorytm ma na celu lepsze zrozumienie intencji u偶ytkownika, kt贸ry wpisuje okre艣lone zapytanie w okno wyszukiwania. Nie chodzi ju偶 o samo s艂owo kluczowe, ale o to, jakie informacje u偶ytkownik oczekuje znale藕膰. Algorytm Google bada zale偶no艣膰 mi臋dzy poszczeg贸lnymi s艂owami w zapytaniu i na tej podstawie szereguje wyniki wyszukiwania. Dzi臋ki temu, strony internetowe nie zawieraj膮ce s艂owa kluczowego w dopasowaniu 艣cis艂ym, maj膮 szans臋 pojawi膰 si臋 wysoko w SERPach, je偶eli tylko odpowiadaj膮 na zapytanie u偶ytkownika.

Na wprowadzeniu Kolibra najbardziej zyska艂y strony, kt贸re niekoniecznie zawieraj膮 s艂owo kluczowe, ale za to pokrywaj膮 zakres tematyczny zagadnienia. Dlatego te偶 obecnie optymalizacja stron internetowych polega na tworzeniu i optymalizacji contentu przydatnego u偶ytkownikowi, a nie na sztucznym upychaniu fraz kluczowych w tek艣cie. Wprowadzaj膮c Kolibra do algorytmu wyszukiwania, Google chce zach臋ci膰 tw贸rc贸w stron do stosowania naturalnego j臋zyka oraz pisania dla ludzi, a nie tylko dla robot贸w.

  • Data wprowadzenia: sierpie艅 2013
  • Cel: Dostarczenie u偶ytkownikom trafniejszych wynik贸w wyszukiwa艅, lepsze zrozumienie zapyta艅
  • Kto zyska艂: Strony odpowiadaj膮ce na zapytania z d艂ugiego ogona
  • Kto straci艂: Strony nie stosuj膮ce naturalnego j臋zyka w swoich tre艣ciach oraz stosuj膮ce keyword stuffing

Go艂膮b (Google Pigeon)

Aktualizacja algorytmu Google o nazwie kodowej Go艂膮b to zmiana wp艂ywaj膮ca na lokalne wyniki wyszukiwa艅. Wraz z ni膮 istotna sta艂a si臋 lokalizacja u偶ytkownika, dzi臋ki czemu wyniki mog膮 by膰 lepiej dopasowane do jego intencji.

Aktualizacja zosta艂a wprowadzona dla fraz angloj臋zycznych dwuetapowo. Pierwsza aktualizacja (24 lipca 2014 roku) obj臋艂a swoim zasi臋giem wyszukiwania lokalne w Stanach Zjednoczonych. 22 grudnia przyszed艂 czas na Wielk膮 Brytani臋, Kanad臋 oraz Australi臋.

Wprowadzenie Go艂臋bia przyczyni艂o si臋 do ujednolicenia wynik贸w wyszukiwa艅, w kt贸rych u偶ytkownik u偶y艂 lub nie informacji o lokalizacji. Takie same czynniki brane s膮 pod uwag臋 przy szeregowaniu wynik贸w wyszukiwania lokalnych i globalnych. Oznacza to, 偶e wyniki na zapytanie zawieraj膮ce miasto lub region mog膮 by膰 zbli偶one do tych bez u偶ycia lokalizacji.

Wraz z aktualizacj膮, na znaczeniu zyska艂y czynno艣ci mog膮ce pom贸c w pozycjonowaniu lokalnym, takie jak:

  • umieszczenie pe艂nych danych teleadresowy,
  • utworzenie i zoptymalizowanie wizyt贸wki Google moja Firma,
  • umieszczenie w zaufanych domenach lokalnych sp贸jnych danych teleadresowych (tzw. NAPy od angielskich s艂贸w Name, Address, Phone),
  • zastosowanie na stronie danych strukturalnych w jednym z polecanych format贸w, kt贸re robot mo偶e w 艂atwy spos贸b odczyta膰 i zinterpretowa膰.
  • Data wprowadzenia: 24 lipca 2014 (USA), 22 grudnia 2014 (Wielka Brytania, Kanada, Australia)
  • Cel: Lepsze dopasowanie w lokalnych wynikach wyszukiwania
  • Kto zyska艂: Firmy oferuj膮ce us艂ugi lokalnie z dobrze zoptymalizowanymi stronami i uzupe艂nionymi wizyt贸wkami Google Moja Firma
  • Kto straci艂: Firmy ze s艂abo zoptymalizowanymi stronami, b艂臋dnymi lub niesp贸jnymi danymi w Internecie, ze 藕le skonfigurowan膮 us艂uga Google Moja Firma, z wprowadzaj膮cymi w b艂膮d danymi strukturalnymi.

Aktualizacje Google zwi臋kszaj膮ce wp艂yw wersji mobilnej na pozycj臋 w wynikach wyszukiwania - Mobilegeddon | Mobile Friendly Update | Mobile First Indexing
Aktualizacje Google zwi臋kszaj膮ce wp艂yw wersji mobilnej na pozycj臋 w wynikach wyszukiwania - Mobilegeddon | Mobile Friendly Update | Mobile First Indexing.

Mobilegeddon - Mobile Friendly Update

Rozpropagowanie smartfon贸w i dost臋pno艣膰 do szybkiego, a co najwa偶niejsze, taniego Internetu mobilnego przyczyni艂a si臋 do wzrostu ilo艣ci u偶ytkownik贸w przegl膮daj膮cych strony internetowe za pomoc膮 urz膮dze艅 mobilnych. Google tak偶e zauwa偶y艂o ten trend i tak oto 21 kwietnia 2015 艣wiat艂o dzienne ujrza艂a aktualizacja o wdzi臋cznej nazwie Mobile Update. Wielu spodziewa艂o si臋 rewolucji w wynikach wyszukiwania - st膮d potoczna nazwa Mobilegeddon - jednak takowe nie nast膮pi艂y. Owszem, strony z wersj膮 mobiln膮 zacz臋艂y pojawia膰 si臋 wy偶ej w SERPach, jednak ca艂y proces rozci膮gn膮艂 si臋 w czasie.

Aktualizacja Mobile Friendly Update podyktowana by艂a szybkim wzrostem ruchu z urz膮dze艅 mobilnych i pr贸b膮 sk艂onienia tw贸rc贸w stron do ich przystosowania do wy艣wietlania na mniejszych rozdzielczo艣ciach.

Kontynuacj膮 zmian w algorytmie Google, premiuj膮c膮 strony dostosowane do urz膮dze艅 mobilnych, by艂a wypuszczona 12 maja 2016 aktualizacja Mobile Friendly 2.

To, czy strona jest przystosowana do ni偶szych rozdzielczo艣ci mo偶emy sprawdzi膰 na kilka sposob贸w. Oto 5 z nich, kt贸re na co dzie艅 stosujemy w Agencji KS:

Nale偶y przy tym pami臋ta膰, 偶e mobilno艣膰 jest cech膮 pojedynczej strony. W obr臋bie domeny mog膮 znajdowa膰 si臋 strony w pe艂ni przystosowane do niskich rozdzielczo艣ci jak i takie, kt贸re b臋d膮 zawiera膰 b艂臋dy.

Kamieniem milowym by艂o og艂oszenie przez Google przej艣cia na okre艣lenie pozycji strony, uwzgl臋dniaj膮c w pierwszej kolejno艣ci jej wersj臋 mobiln膮. Mobile First Indexing zosta艂 uruchomiony 26 marca 2018 roku i stopniowo obejmowa艂 coraz wi臋ksz膮 liczb臋 domen. Ju偶 dzi艣, dla wi臋kszo艣ci stron, robotem indeksuj膮cym jest GoogleBot crawluj膮cy strony przeznaczone dla smartfon贸w. Pokazuje to, jak bardzo istotna jest strona przeznaczona na urz膮dzenia o mniejszych rozdzielczo艣ciach.

  • Data aktualizacji: 21 kwietnia 2015 (Mobilegeddon), 12 maja 2016 (Mobile Friendly 2), 26 marca 2018 (Mobile First Index)
  • Cel: Podniesienie rankingu stronom dopasowanym do wy艣wietlania na urz膮dzeniach o ni偶szych rozdzielczo艣ciach
  • Kto zyska艂: Strony responsywne, portale posiadaj膮ce mobilne wersje w subdomenie
  • Kto straci艂: Witryny nieprzystosowane do wy艣wietlania na smartfonach, z nieczyteln膮 tre艣ci膮 czy elementami klikalnymi ustawionymi zbyt blisko siebie

RankBrain - sztuczna inteligencja w wyszukiwarce
RankBrain - sztuczna inteligencja w wyszukiwarce.

RankBrain

RankBrain to sztuczna inteligencja, system uczenia maszynowego, kt贸ry do algorytmu zosta艂 wprowadzony w 2015 roku. Oficjalnie Google potwierdzi艂o jego istnienie 26 pa藕dziernika 2015 roku oraz zaznaczy艂o, 偶e jest to trzeci najwa偶niejszy czynnik w ustalaniu pozycji stron internetowych.

Zapytania wpisywane przez u偶ytkownik贸w z wyszukiwark臋 staj膮 si臋 coraz bardziej zawi艂e. Nie chodzi ju偶 tylko o frazy kluczowe, ale o to by dostarczy膰 tre艣ci jak najlepiej dopasowane do intencji wyszukuj膮cego. Takie za艂o偶enia pos艂u偶y艂y za stworzenie algorytmu samoucz膮cego si臋 RankBrain. Algorytm por贸wnuje s艂owa i frazy oraz szuka powi膮za艅 mi臋dzy nimi. Dzi臋ki temu tak偶e strony niezawieraj膮ce s艂owa kluczowego mog膮 osi膮ga膰 wysokie pozycje, je偶eli tylko algorytm uzna, 偶e spe艂ni膮 one oczekiwania u偶ytkownika.

  • Data wprowadzenia: nieznana, oficjalne potwierdzenie istnienia algorytmu: 26 pa藕dziernika 2015
  • Cel: Zwracanie wynik贸w wyszukiwania lepiej dopasowanych do intencji u偶ytkownika
  • Kto zyska艂: strony dbaj膮ce o pozytywne do艣wiadczenia u偶ytkownika
  • Kto straci艂: witryny z du偶ym wsp贸艂czynnikiem odrzuce艅 czy powoduj膮ce, 偶e u偶ytkownik wchodzi na stron臋 i wraca do wynik贸w wyszukiwania (pogo sticking).

Aktualizacja Opos
Aktualizacja Opos.

Opos (Possum)

Szereg zmian w algorytmie, przeprowadzonych przez Google w okolicach wrze艣nia 2016 roku, mia艂o istotny wp艂yw na lokalne wyniki wyszukiwa艅. Opos, bo tak膮 nazw臋 otrzyma艂y te aktualizacje, uzale偶ni艂 wyniki lokalnych wyszukiwa艅 od fizycznej lokalizacji u偶ytkownika. Dzi臋ki temu, ma艂e przedsi臋biorstwa dzia艂aj膮ce na lokalnym rynku, maj膮 szans臋 wypromowa膰 si臋 w wyszukiwarce. Zyska艂y r贸wnie偶 przedsi臋biorstwa, kt贸re swoj膮 siedzib臋 maj膮 poza danym miastem.

Dodatkowo, przedsi臋biorstwom dziel膮cym ten sam adres z inn膮 firm膮 o podobnym profilu dzia艂alno艣ci, zosta艂 obni偶ony ranking. Ma to zapobiega膰 tworzeniu wizyt贸wek tej samej firmy z r贸偶nymi nazwami w celu dominacji w wynikach wyszukiwania.

Firmy, kt贸re chc膮 wy艣wietla膰 si臋 wysoko w wynikach wyszukiwania, powinny zadba膰 o tzw. pozycjonowanie lokalne, kt贸re sk艂ada si臋 m.in. z utworzenia i ci膮g艂ej aktualizacji wizyt贸wki Google My Business, optymalizacji strony z uwzgl臋dnieniem lokalizacji i pozyskaniem wzmianek w katalogach i na stronach lokalnych.

  • Data wprowadzenia: 1 wrze艣nia 2016
  • Cel: Lepiej dopasowane wyniki wyszukiwania uzale偶nione od fizycznej lokalizacji u偶ytkownika
  • Kto zyska艂: Lokalne firmy oraz firmy oferuj膮ce us艂ugi w danym mie艣cie, ale posiadaj膮ce siedzib臋 poza jego obr臋bem
  • Kto straci艂: Firmy dziel膮ce ten sam adres fizyczny z przedsi臋biorstwem o podobnym profilu

Google Intrusive Interstitials Mobile Penalty

Google coraz wi臋ksz膮 wag臋 przyk艂ada do zadowolenia u偶ytkownik贸w korzystaj膮cych z Internetu na urz膮dzeniach mobilnych. Szereg zmian w algorytmie wymusza na tw贸rcach stron, by by艂y one w jak najwi臋kszym stopniu przystosowane do smartfon贸w i tablet贸w. 10 stycznia 2017 roku Google posun臋艂o si臋 o krok dalej i wprowadzi艂o kary dla serwis贸w, kt贸re utrudnia艂y dost臋p do tre艣ci wy艣wietlaj膮c u偶ytkownikom natr臋tne pe艂nowymiarowe reklamy (Intrusive Interstitials). Portale, kt贸re od razu po wej艣ciu u偶ytkownika na stron臋, serwowa艂y mu reklam臋 zas艂aniaj膮c膮 tekst, nara偶aj膮 si臋 na obni偶enie rankingu (co przek艂ada si臋 na spadki w pozycjach) a nawet na penalizacj臋, czyli usuni臋cie z indeksu Google.

Nie wszystkie typy wyskakuj膮cych okienek zas艂uguj膮 na kar臋. W艣r贸d wymienionych przez Google dozwolonych typ贸w s膮 informacje o plikach cookies czy blokady wiekowe dla tre艣ci nieodpowiednich dla nieletnich.

  • Data wprowadzenia: 10 stycznia 2017
  • Cel: Penalizacja stron z natr臋tnymi, pe艂noekranowymi reklamami utrudniaj膮cymi dost臋p do tre艣ci
  • Kto zyska艂: Strony stosuj膮ce preferowany przez Google formy reklamy
  • Kto straci艂: Portale z pe艂noekranowymi reklamami wyskakuj膮cymi zaraz po wej艣ciu na stron臋

Medical Update - aktualizacja, kt贸ra uderzy艂a w strony zwi膮zane z bran偶膮 medyczn膮 i finansow膮
Medical Update - aktualizacja, kt贸ra uderzy艂a w strony zwi膮zane z bran偶膮 medyczn膮 i finansow膮.

Medical Update

Jedna z najwi臋kszych aktualizacji, kt贸ra w znacznym stopniu przyczyni艂a si臋 do spadku widoczno艣ci wielu portali i serwis贸w zosta艂a wypuszczona pocz膮tkiem sierpnia 2018 roku. Najwi臋ksze spadki zanotowa艂y strony zaliczane do kategorii Your Money Your Life czyli zwi膮zane z naszym zdrowiem i pieni臋dzmi. W zwi膮zku z tym 艣wiat SEO ochrzci艂 t臋 aktualizacj臋 Medical Update.

Google wysz艂o z za艂o偶enia, 偶e te dziedziny 偶ycia s膮 niezwykle istotne i nie mo偶e pozwoli膰, by u偶ytkownik trafia艂 na fa艂szywe lub wprowadzaj膮ce w b艂膮d informacje. Zapowied藕 wi臋kszych zmian w algorytmie mo偶na by艂o przewidzie膰 na podstawie uaktualnienia wytycznych dla pracownik贸w oceniaj膮cych strony internetowe, w kt贸rych to wi臋kszy nacisk po艂o偶ono na jako艣膰 tre艣ci, w艂a艣ciwe oznaczenie g艂贸wnej zawarto艣ci strony, czy umiejscowienia element贸w reklamowych w obr臋bie Main Content.

Sierpniowy Update dotkn膮艂 tak偶e naszych klient贸w o czym wi臋cej przeczytasz w tym artykule - Case Study: Odzyskanie pozycji strony YMYL po sierpniowej aktualizacji algorytmu Google.

  • Data wprowadzenia: 1 sierpnia 2018
  • Cel: Dostarczenie u偶ytkownikowi wyszukiwarki Google wiarygodnych i rzetelnych odpowiedzi na pytania z bran偶y medycznej i finansowej
  • Kto zyska艂: Strony dbaj膮ce o jako艣膰 tre艣ci potwierdzone autorytetem autora
  • Kto straci艂: Portale i serwisy klasyfikowane jako YMYL, kt贸re nie odpowiada艂y wytycznym (na przyk艂ad: reklamy w Main Content)

March 2019 Core Update

Pierwszym du偶ym updatem algorytmu wyszukiwania w 2019 roku by艂a aktualizacja wprowadzona w marcu. Google, poprzez oficjalne konto na Twitterze, potwierdzi艂o wdro偶enie poprawek oraz zasugerowa艂o r贸wnie偶 nazw臋 dla tej aktualizacji: March 2019 Core Update. Tak jak przy Medical Update i aktualizacji z pa藕dziernika 2018 roku, najwi臋ksze zmiany w pozycjach stron odnotowa艂y witryny podejmuj膮ce tematyk臋 zdrowia (cho膰 Google zaprzecza jakoby update wymierzony by艂 w t臋 bran偶臋). Najwi臋ksze wzrosty odnotowa艂y strony z du偶ym autorytetem z szerokim zakresem tematycznym. Z kolei niszowe strony www, zajmuj膮ce si臋 tylko wycinkiem danego zagadnienia, odnotowa艂y w tym czasie znacz膮ce spadki.

Niekt贸re analizy (np. te przeprowadzone przez Malte Landwehr z Searchmetrics) wskazuj膮 na to, 偶e strony internetowe, kt贸re poprawi艂y sygna艂y od u偶ytkownik贸w, zyska艂y w oczach algorytmu. Mo偶e to oznacza膰, 偶e Google bierze pod uwag臋 tak偶e zachowanie u偶ytkownika na stronie. W przytoczonej analizie, strony kt贸re zyska艂y, cechowa艂y si臋 ni偶szym wsp贸艂czynnikiem odrzuce艅, d艂u偶szym czasem przebywania na stronie oraz wi臋ksz膮 ilo艣ci膮 stron odwiedzanych przez u偶ytkownika w czasie jednej sesji.

Jedno jest pewne. Chc膮c utrzyma膰 wysokie pozycje, nale偶y dba膰 o unikalne, wysokiej jako艣ci tre艣ci, dopasowa膰 si臋 do intencji u偶ytkownika (czy potrzebuje on szybkiej informacji czy artyku艂u t艂umacz膮cego dog艂臋bnie temat) oraz zadba膰 o pozytywne do艣wiadczenia w obcowaniu ze stron膮 - nieinwazyjne reklamy, ograniczona liczba pop-up贸w czy te偶 zadowalaj膮ca szybko艣膰 艂adowania si臋 strony.

  • Data wprowadzenia: 12 marca 2019
  • Cel: Lepsze dopasowanie wynik贸w do intencji u偶ytkownika
  • Kto zyska艂: Portale ciesz膮ce si臋 du偶ym autorytetem z szerokim zakresem tematycznym, kt贸re oferuj膮 pozytywne do艣wiadczenia dla u偶ytkownika.
  • Kto straci艂: Niszowe strony zajmuj膮ce si臋 niewielkim obszarem dotycz膮cym medycyny oraz portale negatywnie wp艂ywaj膮ce na do艣wiadczenia u偶ytkownika (d艂ugie 艂adowanie si臋 strony, nadmierna ilo艣膰 wyskakuj膮cych reklam, inwazyjne reklamy).

Site Diversity Update

Wpisuj膮c wybran膮 fraz臋,otrzymujemy zestaw wynik贸w wyszukiwania, w kt贸rych dana domena wyst臋puje raz. Zdarzaj膮 si臋 przypadki, 偶e dwa lub trzy miejsca w pierwszej dziesi膮tce, mocna, dobrze zoptymalizowana domena. Dzieje si臋 tak przewa偶nie przy sklepach, gdzie na jedn膮 fraz臋 mog膮 pojawia膰 si臋 trzy strony - produktowa, kategoria i strona g艂贸wna. Jeszcze rzadziej mamy do czynienia z sytuacj膮, gdzie wyniki wyszukiwania zdominowane s膮 przez jedn膮 domen臋.

Z takimi anomaliami ma walczy膰 wprowadzona stosunkowo niedawno aktualizacja Site Diversity. Od 6 czerwca 2019 roku wyniki wyszukiwania na s艂owa kluczowe b臋d膮 zawiera艂y maksymalnie dwa adresy z tej samej domeny (cho膰 Google przewiduje wyj膮tki). Subdomeny b臋d膮 traktowane jako cz臋艣膰 domen, a zmiany dotkn臋艂y tylko g艂贸wn膮 wyszukiwark臋.

  • Data wprowadzenia: 6 czerwca 2019
  • Cel: Ograniczenie ilo艣ci wynik贸w wyszukiwania z jednej domeny do maksymalnie dw贸ch adres贸w
  • Kto zyska艂: Strony z dalszych miejsc w wynikach wyszukiwania (przez wprowadzone ograniczenia, mog膮 pojawia膰 si臋 wy偶ej w wynikach wyszukiwania)
  • Kto straci艂: Serwisy, kt贸re dominowa艂y w SERPach na niekt贸re zapytania (kilka wynik贸w w pierwszej 10)

June 2019 Core Update

Wraz z nastaniem czerwca 2019 roku, Google po raz pierwszy z wyprzedzeniem poinformowa艂o o aktualizacji algorytmu wyszukiwania. Za po艣rednictwem konta na Twitterze ju偶 2 czerwca pojawi艂a si臋 informacja o planowanym wdro偶eniu aktualizacji czerwcowej. Aktualizacja June 2019 Core Update - bo takie miano ona otrzyma艂a - wprowadzona zosta艂a dnia nast臋pnego - 3 czerwca - a ca艂y proces wdra偶ania trwa艂 do 8 czerwca.

Jak w przypadku pozosta艂ych update'贸w, brak jest oficjalnych informacji, co tak naprawd臋 zosta艂o poprawione czy zmienione. Jedynie sygna艂y od seowc贸w z ca艂ego 艣wiata pozwalaj膮 domniemywa膰, czego m贸g艂 dotyczy膰 update.

W艣r贸d najwi臋kszych przegranych znalaz艂y si臋 portale, takie jak dailymail.co.uk. czy cnn.com. W przypadku tej ostatniej witryny straty w ruchu organicznym szacowane s膮 na ponad 50%, a widoczno艣膰 na urz膮dzeniach mobilnych spad艂a o ponad 70%. Sama domena odzyska艂a pe艂n膮 widoczno艣膰 z nawi膮zk膮 po update'cie w styczniu 2020 roku.

ilo艣膰 s艂贸w w pierwszej 10 dla domeny cnn.com
Ilo艣膰 s艂贸w w pierwszej 10 dla domeny cnn.com. Widoczny jest gwa艂towny spadek ilo艣ci fraz w Top10 po czerwcowym update'cie. Du偶y wzrost z kolei zacz膮艂 pojawia膰 si臋 po styczniowej aktualizacji. Obecnie, od lutego 2020 domena notuje nieustanny spadek.

W 艣rodowisku zauwa偶ono te偶 pewne powi膮zanie z poprzednim du偶ym update'em. Mianowicie, cz臋艣膰 stron internetowych, kt贸re ucierpia艂y w marcu, otrzyma艂a rekompensat臋 w widoczno艣ci po czerwcowej aktualizacji.

G艂贸wne przyczyny spadk贸w upatruje si臋 w s艂abym UX na urz膮dzeniach mobilnych, du偶膮 ilo艣ci膮 reklam, wolnym 艂adowaniem si臋 witryny czy niskiej jako艣ci tre艣ciom. Nie bez znaczenia by艂 r贸wnie偶 w膮tpliwy autorytet autora publikacji.

Po raz kolejny pojawi艂y si臋 te偶 pytania, jak ustrzec si臋 przed spadkami wynik艂ymi z aktualizacji algorytm贸w. Nie ma niestety z艂otego 艣rodka. W takich przypadkach wa偶ne jest konsekwentne budowanie wysokiej jako艣ci tre艣ci, dbanie o pozytywne odczucia u偶ytkownik贸w oraz piel臋gnacja serwisu od strony technicznej. Nawet je偶eli domena ucierpia艂a w wyniku jednego update'u, przy kolejnym mo偶e otrzyma膰 solidny bonus w widoczno艣ci.

  • Data wprowadzenia: 3 czerwca 2019
  • Cel: Poprawa jako艣ci wynik贸w wyszukiwania
  • Kto zyska艂: Serwisy, kt贸re utraci艂y ruch w wyniku marcowej aktualizacji i takie, kt贸re dbaj膮 o pozytywne odczucia u偶ytkownika z wysokiej jako艣ci tre艣ciami.
  • Kto straci艂: Portale z nadmiern膮 ilo艣ci膮 reklam, z d艂ugim czasem oczekiwania na za艂adowanie si臋 zawarto艣ci, ze s艂abej jako艣ci tre艣ciami czy s艂abym UX na urz膮dzeniach mobilnych.

September 2019 Core Update

Kolejna du偶a aktualizacja g艂贸wnego algorytmu Google w 2019 roku. Tak jak w przypadku dw贸ch poprzednich (March 2019 i June 2019), tak偶e i tutaj Google zasugerowa艂o nazw臋, by unikn膮膰 zamieszania jakie wynik艂o przy okazji aktualizacji marcowej.

Podobnie do innych aktualizacji g艂贸wnego algorytmu, mo偶emy jedynie domniemywa膰 czego dotyczy艂 ten update. W艣r贸d spostrze偶e艅 i analiz, mo偶na znale藕膰 takie, kt贸re m贸wi膮 o poprawie pozycji dla stron z mocnym profilem link贸w. Z kolei inni seowcy zauwa偶yli, 偶e na niekt贸re s艂owa kluczowe w TOP10 znalaz艂y si臋 witryny ze s艂abszym profilem link贸w, jednak z lepsza tre艣ci膮 zapewniaj膮c膮 gruntowne pokrycie tematyki.

Ciekawym wnioskiem wysuni臋tym z analizy skutk贸w czerwcowego update'u jest zwi臋kszenie trafno艣ci dla tre艣ci prezentowanej w formie wideo dla niekt贸rych informacyjnych s艂贸w kluczowych. Zauwa偶ono m.in. 偶e strony, kt贸re d艂ugo okupowa艂y pierwsze miejsca na te frazy, spad艂y na pozycj臋 4, a na ich miejsce wskoczy艂a karuzela z filmikami. Mimo i偶 pozycja 4 nadal mog艂a by膰 traktowana jako pierwszy tradycyjny wynik organiczny, to w wyniku takich dzia艂a艅 dramatycznie mog艂a zmieni膰 si臋 ilo艣膰 wej艣膰 na stron臋. Niekt贸re frazy zyska艂y kolejne snippety - takie jak Feature Snippets czy People Also Ask), co dodatkowo utrudnia艂o u偶ytkownikowi dotarcie do wynik贸w organicznych.

Co gorsza, spadki w ilo艣ci wej艣膰 na stron臋 z wynik贸w organicznych nie powodowa艂y spadk贸w w narz臋dziach do monitorowania pozycji, kt贸re to maj膮 problem z braniem pod uwag臋 dodatkowych funkcjonalno艣ci SERP贸w.

Miesi膮c wcze艣niej, Google na blogu dla webmaster贸w, zamie艣ci艂o informacj臋 o tym, czego mo偶na spodziewa膰 si臋 przy kolejnych aktualizacjach i jak nale偶y na nie reagowa膰. Google nieustannie pracuje nad popraw膮 oceny tre艣ci, przez co w wyniku kolejnych aktualizacji niekt贸re strony trac膮, a inne zyskuj膮. Oznacza to, 偶e strony, kt贸re wcze艣niej ucierpia艂y, mog膮 odzyska膰 ruch przy kolejnych updatach.

Jednocze艣nie, Google zaznacza, 偶e spadki w wynikach wyszukiwania nie musz膮 oznacza膰, 偶e z nasz膮 stron膮 jest co艣 nie tak. Za przyk艂ad podawana jest strona z rankingiem 100 najlepszych film贸w. W chwili publikacji b臋dzie ona aktualna i warto艣ciowa. Jednak po kilku latach mo偶e ona nie zawiera膰 film贸w, kt贸re zosta艂y w mi臋dzyczasie wydane, a kt贸re zas艂uguj膮 na pojawienie si臋 na tej li艣cie. Aktualizuj膮c informacje zawarte w starszych artyku艂ach, mo偶emy zminimalizowa膰 skutki kolejnych update'贸w.

  • Data wprowadzenia: 24 wrze艣nia 2019
  • Cel: Poprawa oceny jako艣ci tre艣ci
  • Kto zyska艂: Witryny ze s艂abszym profilem link贸w, ale lepszymi, wyczerpuj膮cymi tematyk臋 tre艣ciami, Youtube.
  • Kto straci艂: Strony rankuj膮ce na frazy, kt贸re zyska艂y dodatkowe funkcje w wynikach wyszukiwania (karuzela film贸w, feature snippet, powi膮zane pytania).

Google BERT Natural Language Processing Update
Google BERT Natural Language Processing Update.

Google BERT Natural Language Processing Update

BERT (Bidirectional Encoder Representation from Transformers) to najwi臋ksza od 5 lat aktualizacja algorytmu, kt贸ra swoim zasi臋giem obj臋艂a ok 1/10 wszystkich wyszukiwa艅 na 艣wiecie. Jej g艂贸wnym celem by艂o dostarczenie lepszych i trafniejszych wynik贸w wyszukiwania na frazy long-tail. Dzi臋ki w艂膮czeniu przetwarzania naturalnego j臋zyka (Natural Language Processing) do algorytmu, Google zyska艂o mo偶liwo艣膰 lepszej interpretacji tre艣ci, a przez to dostarczania u偶ytkownikowi wyszukiwarki lepiej dopasowanych odpowiedzi.

Od grudnia 2019 roku BERT dzia艂a ju偶 dla 70 j臋zyk贸w (w tym tak偶e dla j臋zyka polskiego), przewa偶nie dla fraz long-taliowych i p贸ki co nie musimy obawia膰 si臋, 偶e nast膮pi膮 gwa艂towne przetasowania dla fraz z jasn膮 intencj膮 wyszukuj膮cego.

Jak zaznacza samo Google, nie jest mo偶liwa optymalizacja stron pod BERTa. Spadki czy wzrosty nie stanowi膮 kary lub nagrody, ale s膮 wynikiem zmiany rozumienia intencji u偶ytkownika przez algorytm.

Wprowadzenie BERTa to kamie艅 milowy na drodze do otrzymywania trafniejszych odpowiedzi. Coraz wi臋cej ludzi w pole wyszukiwania wpisuje d艂u偶sze frazy i oczekuje sprecyzowanej odpowiedzi ju偶 w wyszukiwarce (lub przynajmniej jasnej deklaracji, 偶e na danej stronie tak膮 odpowied藕 uzyska). Ponadto, w dobie szybkiego rozwoju wyszukiwa艅 g艂osowych, algorytmy codziennie musz膮 mierzy膰 si臋 ze sformu艂owaniami przypominaj膮cymi bardziej komunikacj臋 mi臋dzy lud藕mi ni偶 na linii cz艂owiek - maszyna. Od w艂a艣ciwej interpretacji zapytania zale偶y czy u偶ytkownik otrzyma odpowied藕 na nurtuj膮ce go pytanie, czy zostanie z niczym. Ponadto, szacuje si臋, 偶e ok 15% wszystkich zapyta艅 to zapytania ca艂kowicie nowe, z kt贸rymi algorytm musi radzi膰 sobie w miar臋 szybko, aby utrzyma膰 wysoki poziom zadowolenia dla sztandarowej us艂ugi Google.

  • Data wprowadzenia: pa藕dziernik 2019 (zapytania angloj臋zyczne) grudzie艅 2019 (rozszerzenie na 70 j臋zyk贸w)
  • Cel: Lepsze zrozumienie intencji u偶ytkownika i trafniejsze dopasowanie wynik贸w wyszukiwania dla fraz long-tail
  • Kto zyska艂: Strony internetowe lepiej odpowiadaj膮ce na d艂ugie zapytania u偶ytkownik贸w
  • Kto straci艂: Witryny, kt贸rych tre艣ci nie koreluj膮 z intencj膮 u偶ytkownika.

January 2020 Core Update

Nowy rok Google rozpocz膮艂 z przytupem. Ju偶 w pierwszej po艂owie stycznia na Twitterze pojawi艂a si臋 informacja o wypuszczeniu aktualizacji g艂贸wnego algorytmu. Gigant z Mountain View kontynuuje tradycj臋 zapocz膮tkowan膮 w marcu 2019 roku i kolejnym aktualizacjom nadaje w艂asne nazwy. Ta otrzyma艂a miano January 2020 Core Update.

Z kr贸tkiej informacji zamieszczonej na oficjalnym koncie Google na Twitterze dowiedzie膰 si臋 mo偶na jedynie, 偶e wskaz贸wki o tym jak post臋powa膰 w przypadku aktualizacji algorytm贸w pozostaj膮 niezmienne.

Styczniowa aktualizacja algorytmu g艂贸wnego - tak jak i poprzednie Core Update - ma na celu popraw臋 do艣wiadcze艅 u偶ytkownik贸w wyszukiwarki. W g艂贸wnej mierze chodzi o lepsze dopasowanie wynik贸w do intencji u偶ytkownika czy zaprezentowanie mu gotowej odpowiedzi od razu w wyszukiwarce. Aktualizacji algorytmu nie nale偶y traktowa膰 jako kary dla stron, a spadki i wzrosty wynikaj膮 ze zmian maj膮cych poprawi膰 jako艣膰 us艂ugi. Z tego te偶 powodu nie spos贸b wypracowa膰 skutecznej strategii maj膮cej na celu odzyskanie utraconych pozycji. Jedynie co pozostaje to nadal dba膰 o jako艣膰 serwis贸w i liczy膰 na to, 偶e kolejny update b臋dzie 艂askawszy.

  • Data wprowadzenia: 13 stycznia 2020
  • Cel: Dostarczenie u偶ytkownikowi wyszukiwarki trafniejszych wynik贸w.

May 2020 Core Update

Do zmian w algorytmach Google seowcy zd膮偶yli ju偶 si臋 przyzwyczai膰. Wdra偶anie tych najwi臋kszych poprzedzone jest wys艂aniem informacji przez rzecznika Google ds. SEO Danny'ego Sullivan'a.

4 maja 2020 roku poinformowa艂 on o kolejnej du偶ej zmianie w algorytmie wyszukiwania, kt贸ra zgodnie z ostatnimi poczynaniami Google otrzyma艂a nazw臋 May 2020 Core Update. Pr贸偶no jednak szuka膰 informacji, co tak naprawd臋 zosta艂o zmienione lub poprawione. Google przez ostatnie kilkana艣cie miesi臋cy wdra偶a wi臋ksze lub mniejsze poprawki, kt贸re maj膮 polepszy膰 jako艣膰 korzystania z ich flagowej us艂ugi.

Nie zawsze zmiany w algorytmach s膮 z korzy艣ci膮 dla stron dostarczaj膮cych wysokiej jako艣ci tre艣ci swoim czytelnikom. Wielokrotnie ju偶 mieli艣my przypadki, kiedy to jeden update g艂贸wnego algorytmu powodowa艂 olbrzymie spadki, a w kolejnym ruch wraca艂 z nawi膮zk膮. Tak偶e i po tej aktualizacji powinni艣my si臋 spodziewa膰 korekt, kt贸re cho膰 w cz臋艣ci zrekompensuj膮 utrat臋 ruchu.

Przy ka偶dym wi臋kszym przetasowaniu w wynikach wyszukiwania, pojawia si臋 kwestia tego jak reagowa膰 na zmiany w algorytmach wyszukiwania Google. Nie ma z艂otej rady i nawet przestrzeganie wytycznych Google, dbanie o techniczne aspekty czy jako艣膰 tre艣ci nie uchroni przed nag艂ym spadkiem wynik艂ym z aktualizacji.

  • Data wprowadzenia: 4 maja 2020
  • Cel: Dostarczenie u偶ytkownikowi wyszukiwarki trafniejszych wynik贸w.

Podsumowanie

Algorytmy Google nieustannie ewoluuj膮 i s膮 dostosowywane do zmieniaj膮cych si臋 warunk贸w w Internecie. Wystarczy spojrze膰 na aktualizacje dotycz膮ce wy艣wietlania na urz膮dzeniach przeno艣nych. Gdyby nie dynamiczny rozw贸j smartfon贸w i mo偶liwo艣ci przegl膮dania Internetu tak偶e w podr贸偶y, takie zmiany nie by艂yby konieczne.

W jednym artykule nie spos贸b wymieni膰 i opisa膰 wszystkich uaktualnie艅. Jest ich po prostu zbyt wiele, a z czasem b臋dzie ich przybywa膰. Jednego mo偶emy by膰 pewni. Algorytmy kataloguj膮ce strony b臋d膮 coraz bardziej rozwini臋te i mniej podatne na manipulacj臋. Cz臋艣膰 z nich zostanie (lub ju偶 zosta艂a) przystosowana do samodzielnego uczenia si臋, przez co czynniki rankingowe, brane pod uwag臋 przy uk艂adaniu wynik贸w w SERPach b臋d膮 nieustannie si臋 zmienia膰.

Mam nadziej臋, 偶e artyku艂 ten cho膰 troch臋 przybli偶y艂 spos贸b dzia艂ania wyszukiwarki Google oraz wyja艣ni艂, jakie algorytmy s膮 odpowiedzialne za wyniki widoczne po wpisaniu okre艣lonej frazy lub pytania w okno wyszukiwania.