Co to jest profil linków? - Definicja

Profil linków to zbiór wszystkich odnośników prowadzących do naszej strony internetowej. Jakość profilu linku określana jest na podstawie analizy źródła pochodzenia linku, jego rodzaju i typu anchorów stosowanych w linkowaniu. W analizie należy brać też pod uwagę powiązanie tematyczne, autorytet źródła, czy linki drugiego stopnia (linki zewnętrzne domeny, z której pozyskujemy odnośnik).

Budując profil linków dla strony, należy pamiętać o dywersyfikacji, która polega na pozyskiwaniu odnośników z różnych miejsc, z różnymi parametrami rel czy w końcu o zróżnicowanych anchorach, aby wyglądał on jak najbardziej naturalnie.

Elementy brane pod uwagę przy analizie profilu linków

Źródła pochodzenia linków oraz ich jakość

Odnośniki mogą pochodzić z wielu źródeł — między innymi są to:

  • artykuły sponsorowane
  • katalogi stron i firm
  • wpisy na prywatnych zapleczach (tzw. PBN'ach),
  • wypowiedzi eksperckie na portalach branżowych,
  • wpisy na forach,
  • profile w Social Mediach,
  • linki partnerskie,
  • komentarze na blogach.

Analizując profil linków pod kątem źródeł pochodzenia linków, warto zwrócić uwagę na ich jakość oraz przeanalizować ich profil linków. Pomocne w tym są narzędzia takie jak Ahrefs, Moz czy Majestic.

Parametr rel

Link umieszczony na stronie może posiadać specjalny parametr — rel — który określa rodzaj linku. Obecnie stosowane są trzy poniższe wartości tego parametru:

  • rel="nofollow",
  • rel="ugc",
  • rel="sponsored".

Odnośniki bez parametru rel lub z wartością inną niż podane wyżej będą traktowane jako tzw. linki "dofollow" - czyli linki, za którymi robot będzie podążał, by odkryć nowe treści.

Najbardziej pożądanym odnośnikiem w profilu linków jest link bez parametru rel. Z kolei najmniej wartościowym jest "sponsored", którym powinny zostać oznaczone odnośniki pozyskiwane odpłatnie.

Rodzaje anchorów

W linkowaniu zewnętrznym wyróżniamy kilka typów anchorów - czyli tekstów, które są klikalnym elementem linku.

  • exact match - anchor w dopasowaniu ścisłym. Jest to przeważnie słowo kluczowe, na które chcemy, aby strona się wyświetlała.
  • partial match - anchor w dopasowaniu częściowym. Może to być słowo kluczowe odmienione przez przypadki lub rozszerzone do dodatkowe słowa.
  • generic - achor, który nie zawiera słowa kluczowego np. czytaj więcej, dowiedz się więcej, sprawdź itp.
  • branded - anchor zawierający nazwę marki lub strony internetowej
  • naked - tekstem w linku jest "nagi" adres URL.

Wyróżniamy jeszcze linki, których elementem klikalnym jest grafika. W takim przypadku za anchor uważany jest opis alternatywny, czyli atrybut "alt".

Profil linków powinien składać się w większości z linków typu generic, branded czy naked. Zbyt duży odsetek linków typu exact match może skutkować obniżeniem pozycji dla strony. Nie ma jednoznacznych wytycznych, jakie powinny być proporcje poszczególnych typów linków i każda branża może cechować się różnym nasyceniem linków exact match w profilu.

Narzędzia ułatwiające analizę profilu linków

  • Google Search Console — darmowe i podstawowe narzędzie SEO, zawierające listę domen (nie wszystkich), z których pochodzą linki do naszej strony. Nie możemy z jego pomocą analizować konkurencji, ani nawet określić dokładnie, które strony w domenie linkują do naszej strony.
  • Ahrefs —bardzo rozbudowane płatne narzędzie posiadające wiele opcji. Jedną z nich jest możliwość sprawdzenia linków zwrotnych oraz odsyłających domen zarówno do naszej strony, jak i stron konkurentów.
  • Majestic — rozbudowane płatne narzędzie, pomagające w określeniu profilu linku badanej domeny dzięki dwóm wskaźnikom Trust Flow oraz Citation Flow. Dzięki nim uzyskamy informacje na temat ilości, jak i jakości prowadzących do naszej strony linków.
  • Moz — narzędzie, które umożliwia badanie i monitorowanie parametrów witryny w tym profilu linków.

Budowa profilu linków to nieodłączny element pozycjonowania strony. Odpowiednie rozbudowywanie profilu linków pomoże poprawić widoczność witryny w wynikach wyszukiwania Google czy też w innych wyszukiwarkach internetowych. Warto dodać, iż prowadzony z głową link building może przyczynić się do zwiększenia ruchu czy też wspomóc budowanie marki.

Ostatnia aktualizacja: 12 czerwca 2024

Czy ta definicja była dla Ciebie pomocna?

(4.7/5), głosów: 30
Ocena strony:
Link Building Specialist

Pozyskuj klientów online i zwiększaj zyski dzięki reklamie w Internecie!

Skontaktuj się z nami

Zamów bezpłatną wycenę!

(czytaj więcej) Na podstawie tej zgody będziemy mogli skontaktować się z Tobą za pośrednictwem np. telefonu czy poczty elektronicznej w celu obsługi przez nas twojego zapytania. Administratorem Twoich danych osobowych jest KS Sp. z o.o. Gorzyce 141, 38-230 Nowy Żmigród, NIP: 6852338589. Gwarantujemy spełnienie wszystkich Twoich praw wynikających z ogólnego rozporządzenia o ochronie danych, tj. prawo dostępu, sprostowania oraz usunięcia Twoich danych, ograniczenia ich przetwarzania, a także prawo wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych osobowych (więcej na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w Polityka Prywatności). (zwiń)