Elementy brane pod uwagę przy analizie profilu linków
Źródła pochodzenia linków oraz ich jakość
Odnośniki mogą pochodzić z wielu źródeł — między innymi są to:
- artykuły sponsorowane
- katalogi stron i firm
- wpisy na prywatnych zapleczach (tzw. PBN'ach),
- wypowiedzi eksperckie na portalach branżowych,
- wpisy na forach,
- profile w Social Mediach,
- linki partnerskie,
- komentarze na blogach.
Analizując profil linków pod kątem źródeł pochodzenia linków, warto zwrócić uwagę na ich jakość oraz przeanalizować ich profil linków. Pomocne w tym są narzędzia takie jak Ahrefs, Moz czy Majestic.
Parametr rel
Link umieszczony na stronie może posiadać specjalny parametr — rel — który określa rodzaj linku. Obecnie stosowane są trzy poniższe wartości tego parametru:
- rel="nofollow",
- rel="ugc",
- rel="sponsored".
Odnośniki bez parametru rel lub z wartością inną niż podane wyżej będą traktowane jako tzw. linki "dofollow" - czyli linki, za którymi robot będzie podążał, by odkryć nowe treści.
Najbardziej pożądanym odnośnikiem w profilu linków jest link bez parametru rel. Z kolei najmniej wartościowym jest "sponsored", którym powinny zostać oznaczone odnośniki pozyskiwane odpłatnie.
Rodzaje anchorów
W linkowaniu zewnętrznym wyróżniamy kilka typów anchorów - czyli tekstów, które są klikalnym elementem linku.
- exact match - anchor w dopasowaniu ścisłym. Jest to przeważnie słowo kluczowe, na które chcemy, aby strona się wyświetlała.
- partial match - anchor w dopasowaniu częściowym. Może to być słowo kluczowe odmienione przez przypadki lub rozszerzone do dodatkowe słowa.
- generic - achor, który nie zawiera słowa kluczowego np. czytaj więcej, dowiedz się więcej, sprawdź itp.
- branded - anchor zawierający nazwę marki lub strony internetowej
- naked - tekstem w linku jest "nagi" adres URL.
Wyróżniamy jeszcze linki, których elementem klikalnym jest grafika. W takim przypadku za anchor uważany jest opis alternatywny, czyli atrybut "alt".
Profil linków powinien składać się w większości z linków typu generic, branded czy naked. Zbyt duży odsetek linków typu exact match może skutkować obniżeniem pozycji dla strony. Nie ma jednoznacznych wytycznych, jakie powinny być proporcje poszczególnych typów linków i każda branża może cechować się różnym nasyceniem linków exact match w profilu.
Narzędzia ułatwiające analizę profilu linków
- Google Search Console — darmowe i podstawowe narzędzie SEO, zawierające listę domen (nie wszystkich), z których pochodzą linki do naszej strony. Nie możemy z jego pomocą analizować konkurencji, ani nawet określić dokładnie, które strony w domenie linkują do naszej strony.
- Ahrefs —bardzo rozbudowane płatne narzędzie posiadające wiele opcji. Jedną z nich jest możliwość sprawdzenia linków zwrotnych oraz odsyłających domen zarówno do naszej strony, jak i stron konkurentów.
- Majestic — rozbudowane płatne narzędzie, pomagające w określeniu profilu linku badanej domeny dzięki dwóm wskaźnikom Trust Flow oraz Citation Flow. Dzięki nim uzyskamy informacje na temat ilości, jak i jakości prowadzących do naszej strony linków.
- Moz — narzędzie, które umożliwia badanie i monitorowanie parametrów witryny w tym profilu linków.
Budowa profilu linków to nieodłączny element pozycjonowania strony. Odpowiednie rozbudowywanie profilu linków pomoże poprawić widoczność witryny w wynikach wyszukiwania Google czy też w innych wyszukiwarkach internetowych. Warto dodać, iż prowadzony z głową link building może przyczynić się do zwiększenia ruchu czy też wspomóc budowanie marki.
Ostatnia aktualizacja: 12 czerwca 2024
Pozyskuj klientów online i zwiększaj zyski dzięki reklamie w Internecie!
Powiązane Artykuły
5 korzyści z posiadania konta na Facebooku
Jedni go kochają, inni nienawidzą, jednak nie zmienia to faktu, że ponad ⅔ Internautów aktywnie korzysta z Facebooka. Jako oskarżenia padają argumenty, że...
Przeczytaj artykuł >>Link building - o czym warto wiedzieć?
Link Building to proces wchodzący w skład pozycjonowania, który skupia się na pozyskiwaniu linków z innych domen oraz jest jednym z najważniejszych...
Przeczytaj artykuł >>Skuteczny link building
Link building to pojęcie, które dla zwykłego zjadacza chleba wygląda zapewne dość abstrakcyjnie, dla posiadacza strony internetowej czy bloga to sprawa życia i...
Przeczytaj artykuł >>