Co to są Orphan Pages — Definicja

Orphan Pages — to inaczej osierocone strony, do których nie prowadzą żadne linki (odnośniki) wewnętrzne w serwisie, przez co odnalezienie takich stron przez użytkowników bądź roboty wyszukiwarek jest utrudnione.

Co to są Orphan Pages

Dlaczego Orphan Pages są problematyczne?

Ponieważ osierocone strony mogą nie zostać odnalezione przez użytkowników i wyszukiwarki internetowe w tym Google. W efekcie użytkownicy mogą nie dotrzeć do istotnej strony w serwisie i informacji tam zamieszczonych. Roboty wyszukiwarek również, co spowoduje, że taka strona nie zostanie: zeskanowana, zindeksowana i pokazywana w wynikach wyszukiwania SERP.

Mogą powodować też problemy:

  • z przekazywaniem wartości PageRank między stronami, 
  • z negatywnymi odczuciami użytkowników,
  • z niską jakością osieroconych stron (thin content),
  • z marnowaniem budżetu skanowania (crawl budget) niskiej jakości sierotek.

Jak znaleźć osierocone strony w serwisie?

Najskuteczniejszą metodą wykrywania Orphan Pages jest przeskanowanie całego serwisu np. narzędziem ScremingFrog, DeepCrawl lub Sitebulb i porównanie wykrytych podczas skanu adresów z tymi, które są w:

  • wyeksportowanym pliku z CMS / bazy danych zawierającym wszystkie adresy URL w serwisie,
  • pliku logów serwera,
  • mapie strony / mapie XML / mapie RSS, mRSS i Atom 1.0,
  • narzędziu Google Search Console,
  • narzędziu Google Analytics. 

Efektem powyższego porównania będzie lista osieroconych stron, czyli adresów URL, które w serwisie występują, ale do których nie prowadzą żadne linki wewnętrzne (odnośniki)

Co zrobić z osieroconymi stronami?

Po zidentyfikowaniu wspomnianych stron ważne jest, aby je przejrzeć i zdecydować, co z nimi zrobić. Koniecznie trzeba sprawdzić, co na tych stronach się znajduje i ocenić czy są wartościowe / bezwartościowe. 

W zależności od Twojej oceny możesz:

  1. sprawdzić linkowanie wewnętrzne w serwisie pod kątem uszkodzonych linków wewnętrznych, gdyż może być to przyczyną powstania stron osieroconych,
  2. podlinkować stronę w menu główny, menu bocznym, stopce, treści lub innym miejscu w zależności od ważności i kontekstu,
  3. usunąć zbędną stronę, jeżeli nie wnosi żadnej wartości dla użytkowników i robotów wyszukiwarek,
  4. zaktualizować treści i podlinkować, jeżeli widzisz w tej stronie potencjał,
  5. przekierować adres URL osieroconej strony (Orphan Page) na inny, szczególnie gdy taka strona generowała ruch z innych źródeł.

Pamiętaj, że każda strona na Twojej witrynie powinna mieć jasny cel i wartość dla użytkowników. Regularne przeglądanie i zarządzanie osieroconymi stronami to ważny element optymalizacji witryny pod kątem SEO i zapewnienia najlepszego doświadczenia użytkownikowi.

Ostatnia aktualizacja: 12 czerwca 2024

Czy ta definicja była dla Ciebie pomocna?

(4.7/5), głosów: 23
Ocena strony:
Head of SEO
LinkedIn

Pozyskuj klientów online i zwiększaj zyski dzięki reklamie w Internecie!

Skontaktuj się z nami

Zamów bezpłatną wycenę!

(czytaj więcej) Na podstawie tej zgody będziemy mogli skontaktować się z Tobą za pośrednictwem np. telefonu czy poczty elektronicznej w celu obsługi przez nas twojego zapytania. Administratorem Twoich danych osobowych jest KS Sp. z o.o. Gorzyce 141, 38-230 Nowy Żmigród, NIP: 6852338589. Gwarantujemy spełnienie wszystkich Twoich praw wynikających z ogólnego rozporządzenia o ochronie danych, tj. prawo dostępu, sprostowania oraz usunięcia Twoich danych, ograniczenia ich przetwarzania, a także prawo wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych osobowych (więcej na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w Polityka Prywatności). (zwiń)
Go Top