Dlaczego Orphan Pages są problematyczne?
Ponieważ osierocone strony mogą nie zostać odnalezione przez użytkowników i wyszukiwarki internetowe w tym Google. W efekcie użytkownicy mogą nie dotrzeć do istotnej strony w serwisie i informacji tam zamieszczonych. Roboty wyszukiwarek również, co spowoduje, że taka strona nie zostanie: zeskanowana, zindeksowana i pokazywana w wynikach wyszukiwania SERP.
Mogą powodować też problemy:
- z przekazywaniem wartości PageRank między stronami,
- z negatywnymi odczuciami użytkowników,
- z niską jakością osieroconych stron (thin content),
- z marnowaniem budżetu skanowania (crawl budget) niskiej jakości sierotek.
Jak znaleźć osierocone strony w serwisie?
Najskuteczniejszą metodą wykrywania Orphan Pages jest przeskanowanie całego serwisu np. narzędziem ScremingFrog, DeepCrawl lub Sitebulb i porównanie wykrytych podczas skanu adresów z tymi, które są w:
- wyeksportowanym pliku z CMS / bazy danych zawierającym wszystkie adresy URL w serwisie,
- pliku logów serwera,
- mapie strony / mapie XML / mapie RSS, mRSS i Atom 1.0,
- narzędziu Google Search Console,
- narzędziu Google Analytics.
Efektem powyższego porównania będzie lista osieroconych stron, czyli adresów URL, które w serwisie występują, ale do których nie prowadzą żadne linki wewnętrzne (odnośniki)
Co zrobić z osieroconymi stronami?
Po zidentyfikowaniu wspomnianych stron ważne jest, aby je przejrzeć i zdecydować, co z nimi zrobić. Koniecznie trzeba sprawdzić, co na tych stronach się znajduje i ocenić czy są wartościowe / bezwartościowe.
W zależności od Twojej oceny możesz:
- sprawdzić linkowanie wewnętrzne w serwisie pod kątem uszkodzonych linków wewnętrznych, gdyż może być to przyczyną powstania stron osieroconych,
- podlinkować stronę w menu główny, menu bocznym, stopce, treści lub innym miejscu w zależności od ważności i kontekstu,
- usunąć zbędną stronę, jeżeli nie wnosi żadnej wartości dla użytkowników i robotów wyszukiwarek,
- zaktualizować treści i podlinkować, jeżeli widzisz w tej stronie potencjał,
- przekierować adres URL osieroconej strony (Orphan Page) na inny, szczególnie gdy taka strona generowała ruch z innych źródeł.
Pamiętaj, że każda strona na Twojej witrynie powinna mieć jasny cel i wartość dla użytkowników. Regularne przeglądanie i zarządzanie osieroconymi stronami to ważny element optymalizacji witryny pod kątem SEO i zapewnienia najlepszego doświadczenia użytkownikowi.
Ostatnia aktualizacja: 12 czerwca 2024
Pozyskuj klientów online i zwiększaj zyski dzięki reklamie w Internecie!
Powiązane Artykuły
Pozycjonowanie stron poradnik dla początkujących
Każdemu z posiadaczy stron internetowych zależy na tym, by odkryło ją jak najwięcej użytkowników. Jednak w dzisiejszych czasach, kiedy dostępnych jest niemal 2...
Przeczytaj artykuł >>Adres URL - Co to jest i jak go wykorzystać w działaniach SEO
Adresy URL w obecnej formie towarzyszą nam już od ponad 25 lat. Choć głównie kojarzone są z adresami stron WWW, dotyczą także innych zasobów dostępnych...
Przeczytaj artykuł >>Czym jest Crawl Budget i dlaczego ma taki wpływ na SEO?
Zastanawiałeś się kiedyś co robią roboty Google gdy odwiedzają Twoją stronę, i jak długo trwa ich wizyta? Dlaczego niektóre witryny są częściej skanowane...
Przeczytaj artykuł >>