Spis treści

Co to jest wizytówka Google?

Wizytówka Google Maps to bezpłatny profil firmy, który pozwala właścicielom decydować o tym, jakie informacje o firmie mają się wyświetlać zarówno w wynikach wyszukiwania, jak również w Mapach Google. Wizytówka zawiera m.in. nazwę firmy, godziny otwarcia, adres strony internetowej, dane kontaktowe i adres. W wizytówce Google widać również opinie klientów.

widok wizytówki Google
Warto założyć wizytówkę Google!

Dlaczego wizytówka Google jest potrzebna?

Profil Firmy w Google (dawniej Google Moja Firma) jest potrzebny lokalnym przedsiębiorcom. Czemu? Oto odpowiedzi!

  • Dobrze wypozycjonowana wizytówka firmy to podstawowa forma marketingu, dzięki której zdobywasz nowych klientów.
  • W bardzo łatwy sposób możesz przekazać klientom najważniejsze informacje o Twojej firmie oraz aktualne oferty.
  • Zwiększasz rozpoznawalność firmy na rynku lokalnym.
  • Możesz pochwalić się opiniami od zadowolonych klientów.

I to wszystko ZA DARMO!

Zwiększ widoczność w lokalnych wynikach wyszukiwania

Zamów bezpłatną wycenę!

(czytaj więcej) Na podstawie tej zgody będziemy mogli skontaktować się z Tobą za pośrednictwem np. telefonu czy poczty elektronicznej w celu obsługi przez nas twojego zapytania. Administratorem Twoich danych osobowych jest KS Sp. z o.o. Gorzyce 141, 38-230 Nowy Żmigród, NIP: 6852338589. Gwarantujemy spełnienie wszystkich Twoich praw wynikających z ogólnego rozporządzenia o ochronie danych, tj. prawo dostępu, sprostowania oraz usunięcia Twoich danych, ograniczenia ich przetwarzania, a także prawo wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych osobowych (więcej na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w Polityka Prywatności). (zwiń)

Jak zrujnować pozycje wizytówki Google?

Korzystając z tych wszystkich zalet, musisz jednak pamiętać, że nieznajomość zasad może naprawdę szkodzić. Często właściciele firm prowadząc swoją wizytówkę Google, nie mają świadomości, że Google ma pewne zasady, których złamanie negatywnie wpływa na pozycję wizytówki Google.

Wszystkie zasady znajdziesz na oficjalnej stronie Google.

Zrzut ekranu zasad i wytycznych dotyczących Google Business Profile
Zasady i wytyczne dotyczące Profilu Firmy

Tworzenie duplikatów wizytówek

Duplikat wizytówki to każdy dodatkowy profil Twojej utworzony w Mapach Google pod tym samym adresem i dotyczący tej samej kategorii działalności. Zduplikowane wizytówki niosą za sobą wiele negatywnych skutków. Po pierwsze obniżają ranking wszystkich wizytówek, po drugie jedna z nich może zostać oznaczona jako duplikat lokalizacji. 

Twoja wizytówka została zawieszona? To jeszcze nie moment, żeby budować nową! Zakładając kolejną wizytówkę w zamian za zawieszoną, tworzysz duplikat, który potem może nie tylko utrudnić proces odwieszenia głównej wizytówki, ale także wpłynąć na jej późniejsze pozycje. Sprawdź nasz poradnik o tym jak odzyskać wizytówkę Google lub skorzystaj z naszych usług.

Prowadzisz lokalny biznes i szukasz sposobu na dotarcie do klienta?

Postaw na pozycjonowanie w mapach Google!

duplikat wizytówki Google
Informacja o duplikacji lokalizacji

WAŻNE!

Google pozwala właścicielom lokalizacji dysponującym wieloma niezależnymi markami na stworzenie kilku wizytówek pod tym samym adresem. Przykładem jest dealer samochodów, czy też fast foodowe sieciówki takie jak KFC lub McDonald’s. Więcej o wyjątkach dowiesz się, klikając tutaj.

Kupowanie i wymiana opiniami

Pozytywne opinie Google to jeden z ważniejszych czynników rankingowych na wizytówce. To najlepszy sposób na docenienie firmy (lub wytknięcie pewnych niedociągnięć) w Internecie. Wielu właścicieli firm sukcesywnie pozyskuje opinie od swoich klientów, jednak pozostała część idzie prostszą drogą (choć nie tak korzystną) i postanawia kupić opinie, ewentualnie wymieniać się nimi na różnych grupach — najczęściej na Facebooku.

Google moderuje opinie przy pomocy uczenia maszynowego. Jak to wygląda? Gdy tylko ktoś opublikuje recenzję na profilu firmy, Google wysyła ją do systemu moderacji, aby upewnić się, że opinia nie narusza żadnej z zasad.

Nauczanie maszynowe analizuje recenzje pod kątem:

  • treści (czy zawiera treści obraźliwe lub niezwiązane z tematem),
  • konta (czy konto Google ma jakąś podejrzaną aktywność),
  • miejsca (czy w ostatnim czasie wystąpiła nietypowa aktywność, czy dany użytkownik znajdował się faktycznie w danej lokalizacji).

Niestety fałszywe opinie przynoszą więcej szkód, aniżeli korzyści. Nienaturalny przyrost opinii może przyczynić się do spadku pozycji wizytówki. Co więcej, wydawanie pieniędzy na opinie to wyrzucanie ich w błoto. Co jakiś czas pojawia się algorytm, który sprawdza opinie na wizytówkach i masowo usuwa te nieautentyczne (niestety system ma też wady i czasami znikają również prawdziwe).

Poniżej wykres z ostatnich 2 miesięcy z naszego narzędzia Easy Local, na którym monitorujemy ilość usuniętych opinii.

statystyki usuniętych opinii w narzędziu Easy Local
Google usunął ponad 550 opinii jednego dnia

Spam w nazwie

Pozycjonowanie Google Maps bardzo się zmieniło na przestrzeni lat. Algorytmy zmieniają się na bieżąco i teraz ustawienie odpowiedniej kategorii głównej oraz dodanie fraz kluczowych w nazwie nie sprawi, że wizytówka będzie w TOP 3 Google Maps.

Według Google nazwa na wizytówce powinna odpowiadać nazwie funkcjonującej w świecie rzeczywistym. Podawanie zbędnych informacji w nazwie firmy jest niedozwolone i może skutkować nawet zawieszeniem profilu firmy.

Zbyt częsta publikacja wpisów

Aby wiedzieć, jak optymalizować wizytówkę Google, czasami trzeba coś przetestować. Nie wszystkie algorytmy są jasne, na przykład te dotyczące wpisów. Według analiz, jakie przeprowadziliśmy, optymalna ilość wpisów na wizytówce, to dwa wpisy tygodniowo. Oczywiście mowa tu o wpisach „Aktualności”, wpis „Oferta” najlepiej dodać na wizytówkę raz w miesiącu.

Zauważyliśmy, że większa częstotliwość dodawania wpisów jest uznawana przez Google jako spam i po pewnym czasie pozycja wizytówki spada.

widok wpisów na wizytówce Google
Wygląd wpisu na wizytówce Google

Źle dobrana kategoria główna

Kategoria główna to kolejny, bardzo ważny czynnik rankingowy wizytówki. To właśnie dzięki kategorii potencjalni klienci mogą znaleźć dokładne wyniki wyszukiwania usług, którymi są zainteresowani. Wobec tego warto zadbać o dobranie jak najlepszej kategorii, która będzie opisywać rodzaj firmy. W tym celu możesz przeglądnąć, jakie kategorie główne mają wizytówki firm, które są przed Tobą w aplikacji Google Maps i wynikach wyszukiwania.

Kategorie działalności wizytówki
Kategorie działalności

Dobranie nieodpowiedniej kategorii głównej ma ogromny wpływ na pozycję profilu firmy w Google (Google Moja Firma). Jeśli nie chcesz, by Twoja wizytówka znajdowała się daleko w lokalnych wynikach wyszukiwania, wybierz dobrą kategorię!

Brak regularności

Wizytówkę Google Moja Firma można traktować jako kanał społecznościowy taki jak Facebook czy Instagram, na którym bardzo ważna jest regularność. Nie daj o sobie zapomnieć i regularnie publikuj treści na wizytówce, odpowiadaj na opinie, dodawaj zdjęcia.

Brak aktywności w zarządzaniu profilem Google Moja Firma może zaszkodzić wizerunkowi firmy i obniżyć jej pozycję w wynikach wyszukiwania.

Dlaczego warto dbać o regularność?

  • Klienci oczekują, że informacje na temat firmy, takie jak godziny otwarcia, adres czy numer telefonu, będą aktualne i rzetelne. Jeśli informacje te są nieaktualne, użytkownicy mogą być zdezorientowani, a nawet zniechęceni do odwiedzenia firmy. To często prowadzi do utraty potencjalnych klientów.
  • Kiedy klienci zostawiają recenzje lub zadają pytania na temat firmy, oczekują, że otrzymają odpowiedź. Brak odpowiedzi niejednokrotnie  świadczy o braku zaangażowania ze strony firmy i może zniechęcić innych użytkowników do interakcji z profilem. Dodatkowo negatywne recenzje bez odpowiedzi pozostawiają niekorzystne wrażenie na użytkownikach.
  • Regularne dodawanie nowych treści, takich jak aktualności, promocje czy zdjęcia z wydarzeń, przyciągają uwagę klientów i zachęcają ich do interakcji z profilem firmy. Zaniedbanie w tym zakresie może sprawić, że profil wydaje się mało atrakcyjny.
  • Jeśli firma zaniedbuje swoją wizytówkę Google, konkurencja może wykorzystać tę okazję, aby zyskać przewagę. Aktywna konkurencja, która regularnie aktualizuje swoje dane, odpowiada na recenzje i dostarcza wartościowych treści, zepchnie zaniedbującą profil firmę na niższe pozycje w wynikach wyszukiwania.

Powielanie treści

Powielanie treści na wizytówce Google Moja Firma ma negatywne skutki zarówno dla wizerunku Twojej firmy, jak i pozycjonowania w wynikach wyszukiwania. Google preferuje unikalne i wartościowe treści. Powielanie tych samych lub podobnych treści na różnych platformach internetowych, w tym na wizytówce Google, często zostaje uznane za duplikację treści. To może wpłynąć negatywnie na indeksowanie Twojego profilu i obniżyć widoczność w wynikach wyszukiwania.

Co więcej, użytkownicy szukają różnorodnych i unikalnych informacji o firmach. Powielanie treści zwykle prowadzi do nudy i braku zainteresowania wśród użytkowników, co skutkuje niższą aktywnością na profilu.

Nieautentyczne dane

Użytkownicy, wpisując w wyszukiwarkę Google nazwę firmy liczą na to, że uzyskają same rzetelne informacje na temat Twojej firmy. Te dane są bardzo ważne zarówno dla użytkowników, jak również samego Google.

Adres firmy, nazwa, godziny otwarcia, atrybuty i wszystkie istotne dane na temat firmy powinny być zgodne z prawdą. Podawanie błędnych informacji prędzej czy później zostanie ukarane przez Google. Co więcej, użytkownicy Google —Lokalni Przewodnicy czuwają nad poprawnością informacji w Mapach Google i mogą zasugerować zmianę poszczególnych danych.

Największą zmorą osób prowadzących wizytówkę firmy jest konkurencja. To właśnie ona w bardzo łatwy sposób może dopatrzeć się pewnych niedociągnięć na profilu. Bardzo często zdarza się, że po licznych zgłoszeniach, Google zawiesza wizytówkę. Wszystkie te działania sprowadzają się do jednego — zrujnowania pozycji wizytówki.

Niedostosowana strona internetowa

Każda osoba prowadząca własny biznes powinna również zadbać o stronę internetową. Nie od dziś wiadomo, że strona internetowa i wizytówka Google Moja Firma mają na siebie wzajemny wpływ.

Mieliśmy przypadki, w których wizytówka Google, mimo starannego pozycjonowania i regularnego pozyskiwania linków (katalogów NAP), nie chciała wznieść się na wyższe pozycje w lokalnych wynikach wyszukiwania. Powodem były podstawowe błędy na stronie internetowej takie jak złe meta tagi, stopka, niezoptymalizowane treści, nagłówki, brak danych strukturalnych itp.

Po wprowadzeniu poprawek i zaindeksowaniu się zmian można było dostrzec poprawę pozycji wizytówki Google. To dowód na to, że źle skonstruowana strona internetowa może przyczynić się do niższej pozycji w Google Maps.

Potrzebujesz nowej strony?

Stworzymy dla Ciebie szybką stronę zgodną z wytycznymi Google, która będzie się dobrze pozycjonować!

Zmiana pozycji wizytówki po zmianach na stronie
Pozycje wizytówki Google po wprowadzeniu zmian na stronie internetowej

Brak lub bardzo mała ilość katalogów NAP

Pozyskiwanie linków do strony zaowocuje w wyższych pozycjach w wynikach wyszukiwania. Mimo iż jest to proces czasochłonny, to gra jest warta świeczki. Który z przedsiębiorców nie chciałby osiągnąć stabilnych (i jednocześnie wysokich) pozycji dla słów kluczowych, na które się pozycjonuje? Podejrzewam, że każdy do tego dąży! Wobec tego warto pozyskiwać dobrej jakości katalogi lokalne, branżowe i ogólne.

Podsumowanie

Pozycjonowanie Google Maps ma ogromny potencjał, a sama wizytówka to niezbędnik każdego lokalnego przedsiębiorcy. Optymalizacja wizytówki na mapie Google to czasochłonny proces, jednak efekty są tego warte.

Jeśli masz wizytówkę Google Moja Firma, nie popełniaj podstawowych błędów, czuwaj nad poprawnością danych, nie łam zasad i działaj regularnie. Z pewnością Twoja praca nie pójdzie na marne!

Prowadzisz lokalny biznes i szukasz sposobu na dotarcie do klienta?

Postaw na pozycjonowanie w mapach Google!