Spis treści

Wykorzystanie funkcji dostępnych w wyszukiwarce Google

Najprostszym sposobem na sprawdzenie, czy dana fraza jest poszukiwana przez użytkowników, jest skorzystanie z podpowiedzi wyszukiwarki Google, które pojawiają się podczas wpisywania zapytania. Zazwyczaj są to frazy long tail, które charakteryzują się mniejszym wolumenem, ale są bardziej szczegółowe i dostosowane do potrzeb użytkownika.

lista podpowiedzi w wyszukiwarce Google Podpowiedzi w wyszukiwarce Google

Kolejną metodą na znalezienie popularnych słów kluczowych, które przyciągają uwagę użytkowników, są podobne wyszukiwania, zwykle dostępne na dole listy wyników:

lista podobnych wyszukiwań w Google Lista podobnych zapytań związanych z naszym wyszukiwaniem w Google

Należy jednak zauważyć, że w przypadku podpowiedzi oraz listy podobnych wyszukiwań nie poznamy konkretnych danych dotyczących wolumenu, czyli średniej miesięcznej ilości wyszukiwań. Wyszukiwarka Google wyświetla wskazówki dotyczące wyszukiwanych przez innych użytkowników fraz, ale nie dostarcza informacji na temat ich rzeczywistej liczby wyszukiwań. Istnieją jednak narzędzia, które pozwalają sprawdzić popularność słów kluczowych i przedstawić ją w formie liczbowej.

Przeczytaj także: Jak wybrać słowa kluczowe najlepsze dla biznesu

Narzędzia dedykowane do analizy słów kluczowych

Na rynku dostępnych jest wiele narzędzi i wtyczek, które są dedykowane do pracy ze słowami kluczowymi i pozwalają na dokładny research pod tym kątem. Niestety większość z nich nie jest dostępna w wersji darmowej i konieczne jest wykupienie chociażby podstawowego pakietu, aby móc przeanalizować słowa kluczowe pod kątem liczby wyszukiwań.

Planer słów kluczowych

Pierwszą aplikacją na liście jest Planer słów kluczowych (ang. Keyword Planner) - darmowe narzędzie udostępniane przez Google, które służy m.in. do wyszukiwania słów kluczowych, a także określania ich wolumenu i trendów w Google Ads.

Aby korzystać z Planera słów kluczowych, należy zalogować się do panelu Google Ads przy użyciu konta Google. Następnie należy przejść do zakładki Narzędzia i kliknąć Planer słów kluczowych. Naszym oczom ukażą się dwie dostępne funkcje: „Poznaj nowe słowa kluczowe” oraz „Poznaj liczbę wyszukiwań i prognozy”. Nie ma znaczenia, którą opcję wybierzemy — w jednym i drugim przypadku możemy uzyskać informacje na temat średniej ilości wyszukiwań słowa kluczowego.

Planer słów kluczowych Planer słów kluczowych Google

W kolejnym kroku wpisujemy interesujące nas słowa kluczowe, wybieramy język oraz lokalizację (np. kraj lub miasto). Jeśli na naszym koncie Google Ads nie jest aktywna żadna kampania reklamowa, to narzędzie zwróci mniej dokładne wyniki w postaci przedziału liczb:

lista fraz w Planerze słów kluczowych Lista wyników, gdy nie posiadamy aktywnej kampanii na koncie Google Ads

Bardziej precyzyjne wyniki otrzymamy, gdy na naszym koncie aktywna jest kampania. Po wpisaniu tych samych słów kluczowych związanych z syropami na kaszel otrzymujemy dokładniejszy wolumen oraz informację o trendach:

frazy z dokładnym wolumenem w Google Keyword Planner Dokładniejsze wyniki pojawiają się, gdy na naszym koncie Ads jest aktywna kampania

Po najechaniu kursorem na wykres uzyskamy szczegółowe dane dotyczące ilości wyszukiwań w poszczególnych miesiącach:

wykres przedstawiający wyszukiwania słowa kluczowego w danym miesiącu Liczba wyszukiwań słowa kluczowego w poszczególnych miesiącach

Kolejnym narzędziem Google umożliwiającym śledzenie popularności słów kluczowych jest Trends. Dzięki niemu możemy obserwować zmiany w zainteresowaniach użytkowników i analizować sezonowość zapytań.

wykres Google Trends Google Trends - wykres przedstawiający zainteresowanie użytkowników dla wpisanej frazy

Popularność na wykresie prezentowana jest za pomocą liczb w skali od 0 do 100: wartość 100 oznacza, że dane słowo kluczowe osiągnęło bardzo dużą popularność, a wartość 0 wskazuje, że Google nie ma wystarczającej ilości danych, aby określić popularność danego hasła.

Senuto

Senuto to polskie narzędzie z bogatą listą funkcji i obszerną bazą słów kluczowych. Pozwala specjalistom SEO m.in. śledzić postępy swojej pracy, analizować konkurencję, czy odkrywać nowe frazy, które pozwolą generować dodatkowy ruch na stronie internetowej.

Autorzy narzędzia umożliwiają zainteresowanym użytkownikom, na darmowe przetestowanie go przez 14 dni.

Jak sprawdzić ilość wyszukiwań słowa kluczowego w Senuto? Wystarczy, że po zalogowaniu wejdziemy do zakładki Baza słów kluczowych i wpiszemy interesującą nas frazę. Na ekranie pojawi się lista słów kluczowych wraz z informacjami na temat średniej miesięcznej ilość wyszukiwań, ilości wariacji, trendach, stawce CPC oraz liczbie słów składających się na daną frazę.

baza słów kluczowych Senuto Senuto pozwala na sprawdzenie wolumenu i badanie trendów

Ahrefs

Ahrefs to jedno z najpopularniejszych narzędzi dostępnych na rynku, które działa już od 2010 roku i jest szeroko cenione przede wszystkim za możliwość przeprowadzenia zaawansowanej analizy linkowania czy obszernego audytu strony. W swojej szerokiej gamie funkcjonalności Ahrefs oferuje także narzędzia do badania słów kluczowych.

Do określenia ilości wyszukiwań w Ahrefs doskonale nadaje się funkcja Keywords Explorer. Jest ona dostępna dla użytkowników posiadających wykupiony dostęp do narzędzia.

Ahrefs Keywords Explorer

W widoku zbiorczej analizy widzimy informacje, takie jak KD (keyword difficulty), wolumen, GV (globalną liczbę wyszukiwań we wszystkich krajach w bazie Ahrefs), TP (potencjał ruchu), stawkę CPC i CPS. Po kliknięciu słowa kluczowego mamy dostęp do bardziej czytelnego wykresu trendów, czy też do listy sugestii fraz:

Ahrefs - przegląd frazy w Keyword Exlore Szczegółowe dane dotyczące danej frazy w Ahrefs

SEMSTORM

SEMSTORM to płatne narzędzie, dzięki któremu możemy przeprowadzić analizę słów kluczowych i określić ilość ich wyszukiwań. Jest to tylko oczywiście jedna z funkcji, ponieważ SEMSTORM oferuje znacznie więcej możliwości.

Aby korzystać z narzędzia, należy założyć konto, co pozwoli na dostęp do kilku darmowych funkcji. Jedną z nich jest zakładka „Słowa kluczowe", lecz działa ona inaczej niż np. Planer słów kluczowych czy Senuto. Wpisując interesujące nas hasło, pojawia się długa lista podpowiedzi, głównie fraz „długiego ogona”. Nie widzimy jednak ich wolumenu, przez co nie mamy wiedzy na temat orientacyjnej ilości wyszukiwań.

W wersji płatnej dostępna jest funkcja Suggester, która pozwala wyświetlić wolumen interesujących nas fraz kluczowych.

Suggester SEMSTORM Suggester SEMSTORM - lista fraz wraz z wolumenem i stawką CPC

SEMrush

SEMrush to kompleksowe narzędzie, z którego korzystają specjaliści SEO na całym świecie. Przy jego pomocy możemy zoptymalizować witrynę, przeanalizować strony konkurencji, czy skutecznie zarządzać kampaniami reklamowymi. Narzędzie jest również bardzo pomocne w badaniu słów kluczowych.

Aby korzystać z SEMrush, konieczne jest utworzenie konta. Wykupienie pakietu nie jest jednak wymagane, aby uzyskać dostęp do podstawowych funkcji. Analiza zbiorcza słów kluczowych jest możliwa od wersji Pro, co oznacza, że konieczne jest wprowadzanie każdego słowa kluczowego pojedynczo. Należy również pamiętać, że istnieje limit 10 żądań dziennie.

przegląd słowa kluczowego syropy na kaszel w narzędziu SEMrush Widok przeglądu słowa kluczowego w SEMrush

W widoku przeglądu słowa kluczowego uzyskujemy dostęp do informacji o wolumenie i trudności frazy według SEMrush. Dodatkowo narzędzie informuje o intencji i trendzie (w postaci prostego wykresu bez dodatkowego opisu). Niżej znajdziemy także sugestie innych słów kluczowych, które możemy wykorzystać przy rozbudowie naszej strony internetowej.

AnswerThePublic

AnswerThePublic to przydatne narzędzie, które umożliwia generowanie listy pytań i fraz kluczowych na podstawie popularnych tematów. Dzięki AnswerThePublic możemy dobrać odpowiednie słowa kluczowe dla naszej witryny internetowej i przy okazji poznać ich wolumen. W wersji publicznej dostępna jest tylko niewielka ilość danych, lecz autorzy narzędzia pozwalają przetestować pełną wersję przez 7 dni bez żadnych opłat.

AnswerThePublic - informacje o średniej ilości wyszukiwań i propozycje fraz AnswerThePublic oprócz wolumenu interesującego nas słowa kluczowego zwróci listę propozycji fraz, które są z nim powiązane

Ubersuggest

Ubersuggest to narzędzie ściśle związane z AnswerThePublic - oba należą do firmy NP Digital, którego twarzą jest znany każdemu specjaliście SEO Neil Patel. Narzędzie w ograniczonej wersji jest dostępne dla każdego użytkownika i pozwala na badanie popularności wybranej frazy. Ponadto Ubersuggest dostarcza funkcje takie jak „Keyword Ideas" i „Content Ideas", które pozwalają na generowanie sugestii słów kluczowych oraz pomysłów na treści, które mogą przyciągnąć potencjalnych klientów na naszą stronę internetową.

Przegląd słowa kluczowego w Ubersuggest W Ubersuggest oprócz wolumenu poznamy trudność słowa, stawkę CPC i poznamy historię wyszukiwań z kilku ostatnich miesięcy

Keyword Surfer

Ostatnim z narzędzi w moim zestawieniu jest darmowa wtyczka do przeglądarki Chrome, stworzona przez Surfera, którego większość specjalistów SEO zna dzięki popularnemu na całym świecie narzędziu Surfer SEO. Darmowe rozszerzenie, wyświetla wolumen na interesującą nas frazę, bezpośrednio w wynikach wyszukiwania, a także tworzy listę sugestii.

aktywna wtyczka Keyword Surfer na liście wyszukiwania Google Keyword Surfer - lista sugestii wraz z wolumenem w widoku listy wyników wyszukiwania

Podsumowanie

Kluczem do skutecznego pozycjonowania jest wiedza, jakie słowo kluczowe jest najbardziej wartościowe dla naszej witryny, a które powinniśmy odrzucić na etapie planowania strategii.

Poznałeś już metody i narzędzia, które można wykorzystać do oceny popularności słów kluczowych i ich właściwego doboru, co stanowi pierwszy etap w długotrwałym procesie pozycjonowania strony internetowej. Korzystanie zarówno z Planera słów kluczowych, jak i płatnych narzędzi, takich jak Senuto czy Ahrefs, stało się kluczowym elementem tego procesu. Ważny jest też ciągły research nowych słów kluczowych i dostosowanie strategii do zmieniających się trendów, dzięki czemu możemy osiągnąć wyższą widoczność na wyszukiwane frazy kluczowe i przyciągnąć większą liczbę użytkowników.