Na skróty:

Co to jest newsletter?

Newsletter to wiadomości e-mail, wysyłane systematycznie do określonej grupy odbiorców. Ich celem jest docieranie do potencjalnych klientów i nawiązywanie z nimi stałej relacji. Treść newslettera dostosowujemy do konkretnej branży, w jakiej działamy. Wysyłane wiadomości powinny dostarczać odbiorcy rzetelnych informacji, informować o nowościach w firmie, o aktualizacjach i zmianach.

Na atrakcyjność newslettera, wpływa kilka znaczących szczegółów. Przede wszystkim jest to sama treść oraz szata graficzna. Postaraj się działać tak, aby odbiorca zaznajomił się i przyzwyczaił do formy wysyłanych przez Ciebie wiadomości. Opracuj własny styl, który pomoże Ci wyróżnić się spośród tłumu.

E-book

Twórz blogposty, które pokocha Google

Prowadzisz bloga firmowego, ale Twoje artykuły nie cieszą się względami algorytmów? Pobierz darmowy e-book i sprawdź, jak oczarować Google Twoimi tekstami.

Pobierz e-booka

Tworząc newsletter pamiętaj o:

Kreatywnym i angażującym tytuł - Zaplanuj tytuł tak, aby wyróżniał się spośród innych, dzięki temu będzie wyróżniał się wśród wielu wiadomości. Zadbaj również o to, aby zachęcał do otworzenia maila i zapoznania się z treścią newslettera. Jeżeli wysyłasz informację o promocji - w tytule możesz zamieścić konkretną liczbę np. "Promocja! - 20% na artykuły bożonarodzeniowe.". Więcej o tworzeniu tematu newslettera, znajdziesz niżej 👇.

Treści skierowanej przede wszystkim do odbiorcy - Pamiętaj, że piszesz do Klienta i na jego zainteresowaniu zależy Ci najbardziej - pisząc, zwracaj się bezpośrednio do odbiorcy. Dokładnie zastanów się, co jest głównym celem wiadomości, czego oczekuje klient i jak możesz mu w tym pomóc. Choć na krótką chwilę wczuj się w rolę osoby po przeciwnej stronie i stwórz wiadomość tak, by jak najlepiej sprostać jej wymaganiom.

Odpowiedniej długości newslettera - Skup się na konkretach - zbyt długie treści, w formie tak zwanego "bloku tekstu" nie są dobrym pomysłem, co więcej mogą nawet odstraszać. Postaraj się przedstawić informacje w krótkiej skondensowanej formie, po szczegóły odeślij odbiorcę przyciskiem CTA do konkretnego wpisu czy oferty. Zadbaj o atrakcyjne rozmieszczenie treści, zastosuj akapity, wypunktowania, zadbaj o wyróżnienie wartościowych informacji.

Przejrzystym układzie graficznym - Zbyt wiele elementów w newsletterze, może odwracać uwagę od najważniejszych informacji. W mailingu dobrze sprawdza się prostota - przejrzysty układ graficzny wyróżni ważne informacje i sprawi, że odbiorca łatwiej je dostrzeże. W efekcie będziesz miał pewność, że Klient odpowiednio zrozumiał Twój przekaz a druga strona natomiast otrzyma dokładnie to, czego oczekuje.

Systematyczności wysyłki - Zaplanuj sobie konkretny dzień wysyłki maili. Jeżeli sprawa dotyczy bloga firmowego - kieruj do odbiorców informację o nowym wpisie, wskazując przy tym, dlaczego powinni przeczytać opublikowany artykuł. Dodatkowo systematycznie informuj o nowościach, promocjach, nowej ofercie oraz każdym istotnym szczególe. Zadbaj o stały kontakt z Klientem i budowanie relacji, która może zaowocować szybciej niż myślisz.

Zaplanowaniu i wyraźnym umiejscowieniu CTA - Call to action, czyli wezwanie do działania, powinno zostać dodane w widocznym miejscu tak, by przycisk łatwo rzucał się w oczy. Ważna jest również treść CTA, która powinna zostać dopasowana do przekazu. Przykładowo, jeżeli wysyłasz newsletter z informacją o najnowszym artykule na blogu, wezwanie do działania powinno brzmieć "Przeczytaj artykuł!", "Dowiedz się więcej!" "Poznaj szczegóły!" itp.

Responsywności - Zadbaj o to, aby e-mail otwierał się prawidłowo zarówno na desktopach, jak i urządzeniach mobilnych.

Personalizacja wiadomości

Personalizacja w kontekście tworzenia wiadomości, nie jest zabiegiem trudnym. Podczas tworzenia wiadomości e-mail należy pamiętać, że zwracamy się bezpośrednio do konkretnego odbiorcy, wykorzystując szczegółowe dane zgromadzone na jego temat.

Korzyści przemawiających za personalizowaniem wiadomości jest wiele. Jedną z nich jest możliwość nawiązywania bezpośredniej relacji z potencjalnym Klientem, co w dużej mierze przekłada się na zwiększenie efektywności kampanii e-mail. Z przeprowadzonych analiz wynika, że zawarcie imienia w temacie wiadomości w efekcie przekłada się na zwiększenie wskaźnika Open Rate. Zwracając się bezpośrednio, do odbiorcy sprawiasz, że czuje się doceniony i dużo chętniej otwiera wysłaną wiadomość, chcąc poznać szczegóły. Takie działanie zwiększa również szansę na dokonanie konwersji.

Nie ograniczaj się jednak tylko do użycia imienia w temacie wiadomości. Personalnie można również zwracać się do klienta w prehederze i samej treści.

WAŻNE: Pamiętaj, aby w wiadomości zadbać o odmianę imienia przez przypadki. Podawanie imienia tylko w mianowniku, może okazać się dość sztuczne i wymuszone.

Jak personalizować maile?

Deklaratywne

Dane, które odbiorca sam zostawia zapisując się na newsletter. Są to między innymi: płeć, imię, nazwisko, miejsce zamieszkania. Jest to świetny sposób na wykorzystanie tych danych do promowania eventu w danej lokalizacji. Przykładowo, otwierasz nowy sklep w Krakowie - skierowanie takiej informacji do osób zamieszkujących w Krakowie lub okolicach sprawi, że na evencie pojawi się więcej potencjalnych Klientów.

Behawioralne

Dane behawioralne uzyskać można dzięki analizie zachowań klientów tj. w jakie linki klikali, którą wiadomość konkretnie otworzyli itd. Takie dane pozwolą jeszcze lepiej sprecyzować mailing.

Tagowanie linków

Tagowanie linków pomoże określić kategorie linków. Jeżeli prowadzisz sklep internetowy z odzież damską, możesz dodać linki kierujące do konkretnej kategorii, przykładowo: buty, sukienki, spódnice etc.

Personalizowanie mailingu na podstawie zachowań

Dobrym przykładem, jest tutaj wysyłanie informacji o promocji na Black Friday. Pierwszą kampanię, kierujemy na większą grupę odbiorców, podając dokładniejsze informacje o promocji. Drugą wysyłkę maili, kierujemy już tylko na osoby, które zdecydowały się kliknąć wysłaną wcześniej wiadomość, czyli tym samym wykazały zainteresowanie promocją. W kolejnym mailu podajemy więcej szczegółów, konkretne produkty itp. W ten sposób zwiększamy prawdopodobieństwo dokonania konwersji.

O lojalności

Analizuj bazę danych. Posegmentuj odbiorców, biorąc pod uwagę częstotliwość podejmowanych interakcji i stopień zaangażowania. Dzięki temu możesz przeanalizować czy dany klient aktywnie odwiedza Twój sklep i systematycznie dokonuje zakupu, czy też od kilku miesięcy nie otworzył żadnego maila i rzadko decyduje się na zakup.

Do tych mniej aktywnych, możesz wysłać maila z przypomnieniem. W tym przypadku ważny jest intrygujący temat wiadomości. Po kliknięciu odbiorca powinien otrzymać informację i ważną wskazówkę, dlaczego powinien do Ciebie wrócić - zaproponuj rabat lub ciekawą promocję i zachęć Klienta do ponownych zakupów u Ciebie.

Oczywiście, nie możesz zapomnieć również o aktywnej grupie odbiorców. Podziękuj za aktywność i nagrodź ich atencję ciekawą promocją.

Transakcyjne

To dane historii zakupów. Analizując zachowania Klientów, masz możliwość sprawdzenia jaką ścieżkę przeszedł na Twojej stronie odbiorca, po kliknięciu link w mailu. Dane te można zweryfikować w Google Analytics.

Dzięki umiejętnej analizie możesz zweryfikować i posegmentować odbiorców, na tych najbardziej zainteresowanych Twoją ofertą i dokonujących zakupów często, tych, którzy raz na jakiś czas kupują w Twoim sklepie, tych, którzy kupują, ale tylko na wyjątkowe okazje, no i tych, którzy już dawno nic nie kupili.

Dbaj o dostarczalność

Sender Score

Reputacja nadawczy, czyli Sender Score to dla dostawców poczty elektronicznej najważniejszy wskaźnik wiarygodności i oceny działań posiadacza poczty. Wskaźnik ten jest znacząco związany z zaufaniem subskrybentów. Z przeprowadzonych badań wynika, że aż około 80% otwarć mailingu pochodzi właśnie od zaufanych nadawców.

Jak mierzone jest Sender Score?

Aby zmierzyć reputację nadawcy, pod uwagę brane są następujące wskaźniki:

  • spam,
  • spam-trapy,
  • użytkownicy nieznani,
  • whitelist - obecność na białej liście,
  • blacklist - obecność na czarnej liście,
  • jakość infrastruktury wysyłkowej,
  • stopień zaangażowania odbiorców w odebrane od danego nadawcy wiadomości.

sender score
Sender Score

Poprawa wymienionych kryteriów, przekłada się na to jak na wysyłany mailing reagują filtry antyspamowe. To z kolei świadczy o jakości kampanii. Skala Sender Score mierzony jest w skali procentowej.

<70

W takiej sytuacji należy najbardziej skupić się na poprawie dostarczalności maili marketingowych.

>70

Należy skupić się na tym, aby odbiorcy otrzymywali wiadomości jak najbardziej dostosowane do potrzeb. Trzeba również pamiętać o odpowiednim temacie, który zachęci odbiorców do otworzenia wiadomości.

>80

Kampanie ze wskaźnikiem powyżej 80% wykazują się bardzo dobrym Sender Score, dzięki czemu kwalifikują się do otrzymania certyfikatu dostarczalności. Może także trafić na białą listę nadawców.

Maile trafiające do spamu

Z analiz wynika, że przeszło 21% zamówionych maili trafia do spamu. Dlaczego tak się dzieje? Oto 6 najważniejszych powodów.

  1. Odbiorcy oznaczają wiadomości jako SPAM.
  2. Adres "From" nadawców.
  3. Obecność na czarnej liście.
  4. W temacie wiadomości występują znaki specjalne.
  5. Linkowanie do wewnętrznych domen niskiej jakości.
  6. Zastosowanie w treść słów typowo sprzedażowych.

Jak sprawdzić, czy wiadomości trafiają do spamu

Najlepszym sposobem jest wykonanie testów manualnych.

Przykład: Jeżeli chcesz upewnić się, czy wysyłany przez Ciebie mail nie trafia do spamu, możesz wysłać swoją kreację do kilku znajomych, którzy posiadają pocztę na platformie wp, o2, gmail, interia itd. Jeżeli, w którejś z prób wiadomość trafi do spamu, sprawdź dokładnie, czy zastosowałeś się do wymienionych wyżej punktów.

Odpowiednia infrastruktura
  1. Dostosuj ustawienia połączeń i przepustowości dla każdego dostawcy poczty.
  2. Standardowe uwierzytelnienie lub technologii do cyfrowego podpisywania wiadomości.
  3. Zastosowanie linku wypisu w nagłówkach wiadomości.
  4. Standard szyfrowania TLS (Transport Layer Security) - przykładowo wiadomości bez szyfrowania, na poczcie Gmail, będą oznaczone jako uszkodzone.

Tworzenie newslettera - 8 podstawowych kroków

Zanim zaczniesz tworzyć newsletter, upewnij się, że posiadasz wszystkie niezbędne informacje, aby go stworzyć. Równie ważne będzie określenie tematyki i grupy docelowej, do której skierujesz swój newsletter. Poniżej, opisałam pokrótce wszystkie najważniejsze aspekty tworzenia newslettera.

Cel i grupa docelowa

Najważniejszym celem tworzenia newslettera jest pozyskanie nowych klientów oraz zwiększenie sprzedaży. Zanim zaczniesz tworzyć newsletter, zastanów się, do jakiej grupy odbiorców chcesz dotrzeć. Wysyłana wiadomość powinna nieco się wyróżniać, w zależności czy kierujesz ją do osób fizycznych (B2C) czy Twoim celem jest komunikacja biznesowa B2B.

Język komunikacji

Pamiętaj, że nie do każdego odbiorcy pisze się tak samo. Ważne jest dostosowanie języka komunikacji do grupy, która będzie Twoje wiadomości czytać. Jeżeli kierujesz newsletter tylko i wyłącznie do osób z branży, które posługują się specjalistycznym słownictwem i doskonale znają jego znaczenie - posługuj się słownictwem branżowym. Jeśli jednak maila trafią do odbiorców, którzy nie koniecznie takową wiedzę posiadają, zadbaj o lekkie i przyjemne słownictwo, w pełni dla nich zrozumiałe.

Treść i aranżacja graficzna

Pierwszym najważniejszym pytaniem, jakie sobie zadamy jest to, czy wiadomość ma być graficzna czy tekstowa. Po określeniu grupy docelowej możesz stworzyć wstępny zarys wiadomości. Otóż w przypadku kierowania newslettera do osób fizycznych, może przybierać formę wiadomości graficznej, natomiast w przypadku grupy biznesowej, sugerowałabym zastosowanie ciekawie przedstawionej formy tekstowej urozmaiconej o rzucające się w oczy elementy wizualne. Większość odbiorców jest wzrokowcami, dlatego ciekawie przedstawiona wiadomość z pewnością pozostanie w ich pamięci na dłużej, a także wywoła zamierzone reakcje.

Co jest ważne? Otóż każda wiadomość powinna składać się z kilku ważnych elementów i są to:

  • nagłówek,
  • treść główna, przedstawiona w ciekawej formie,
  • stopka.

Zestawienie treść a obrazek - Jak to zrobić, by nie popełnić błędu?

No właśnie... Jednym z najczęściej popełnianych błędów przy tworzeniu newslettera jest złe dostosowanie wielkości obrazków lub nawet jednego obrazka do całości kreacji. Owszem, forma graficzna ma swoje zalety jednak złe jej zastosowanie, może zadziałać w sposób odwrotny do zamierzonego. Bardzo wielu polskich dostawców poczty ma wprowadzoną blokadę wczytywania wiadomości graficznych, dając przy tym użytkownikowi wybór, czy chce odtwarzać takowe wiadomości. Jak to wygląda w praktyce?

Otóż po otrzymaniu wiadomości graficznej, może pojawić się jedynie informacja i zapis zastępczy, zdarza się również tak, że takowej informacji nie ma. Dodatkowo wiadomości, które zawierają jedną grafikę, są częściej sprawdzane w kategorii SPAMU, dlatego też mogą do niego trafiać z większą częstotliwością. Pamiętajmy również, że rozmiar takiego newslettera często przekracza dopuszczalny limit, co z kolei skutkuje wstrzymaniem wysyłki wiadomości do odbiorcy.

kreacja mailingowa
Kreacja Mailingowa

System mailingowy

Wybierając system do wysyłki newsletterów, należy zwrócić uwagę na kilka podstawowych aspektów. Oto co musisz sprawdzić:

  1. Zwróć uwagę na indywidualne potrzeby. Jeżeli dopiero rozpoczynasz realizację mailingu, możesz korzystać z opcji bezpłatnej. Niektóre z systemów zapewniają możliwość bezpłatnej wysyłki maili do 2 tys. subskrybentów i 12 tys. wiadomości miesięcznie.
  2. Upewnij się co do trudności użytkowania danego systemu, zadbaj, aby był on przystępny i łatwy w obsłudze.
  3. Dobre systemy do tworzenia mailingu posiadają własne darmowe biblioteki responsywnych szablonów.
  4. Jeżeli chcesz korzystać z narzędzi z zakresu marketing automation, upewnij się, że system takową możliwość posiada.
  5. Dowiedz się, czy będziesz miał możliwość zarządzania bazą odbiorców.
  6. Pomocne w e-mail marketingu będą pop-upy, landing pages i kreatory szablonów.
  7. Sprawdź, czy dany system integruje się z CMSami - WordPress, PrestaShop i innymi.
  8. Sprawdź, czy system zapewnia wysyłkę wiadomości z wysokiej klasy adresów IP, posiadających dobrą reputację.
  9. Sprawdź, czy będziesz miał możliwość wykonywania testów A/B oraz SPAM i dostęp do narzędzi umożliwiających analizę skuteczności.

Temat e-maila

Czy temat wiadomości powinien być długi czy krótki? Bardziej rozbudowany, czy posiadać podstawowe informacje? Czy powinienem w temacie używać emoji? To trzy podstawowe pytania, które z pewnością zadasz sobie podczas tworzenia tematu wiadomości.

Otóż okazuje się, że krótkie tematy wiadomości są częściej otwierane, niż te bardziej rozbudowane. Często wystarczą dwa słowa, by wzbudzić zainteresowanie odbiorców. Jeżeli martwisz się, że nie dasz rady zawrzeć całości przekazu w tak krótkim temacie, resztę możesz zawrzeć w prehederze (o tym czym jest preheder dowiesz się poniżej). Dobrym rozwiązaniem jest zastosowanie w temacie imienia odbiorcy oraz liczb.

Czy warto używać emoji w temacie wiadomości? Owszem tak, ale dodanie znaku powinno być uzasadnione, czyli współgrać z tematem. Dodatkowo zwróć uwagę na fakt, do jakiej grupy odbiorców chcesz trafić. W niektórych branżach używianie emoji może zostać potraktowane jako mało profesjonalne.

Jeżeli nie wiesz jaki temat wiadomości sprawdzi się lepiej, możesz zdecydować się na przeprowadzenie testów A/B. Temat, który osiągnie lepszy wynik, możesz potraktować jako bardziej trafny.

Czym jest preheder? To pierwsze zdanie, które wyświetlane jest przez program pocztowy zaraz po otwarciu wiadomości. Warto zadbać o ustawienie takiej funkcji w systemie, gdyż jest to dla użytkownika element zachęcający do otworzenia wiadomości.

Obszar above the fold

Obszar above the fold w wiadomości e-mail to dokładnie to, co wyświetla nam się w pierwszym widoku zaraz po otworzeniu maila. W tej części powinny znaleźć się jasne i proste komunikaty.

Należy zadbać, aby, w widocznym miejscu znajdowało się logo i nazwa firmy.

W pierwszej części wiadomości unikajmy dodawania zbyt dużej ilości treści. Above the fold powinno być przejrzyste i czytelne dla odbiorcy, bez zbędnych elementów, które mogłyby odciągnąć użytkownika od najważniejszych informacji, których dotyczy newsletter.

Zadbaj o to, aby Call to action umiejscowione było w widocznym miejscu - Jako wezwanie do działania użyj prostych komunikatów, np. "Sprawdź szczegóły!", "Dowiedz się więcej!", "Przeczytaj artykuł!" i inne....

Czas i data wysyłki

Tutaj podobnie jak poprzednio, musisz zastanowić się, czy mail trafi do konsumentów, czy do firm. Jeżeli wybór pada na pierwszą grupę, najlepszymi godzinami do wysyłki maila, będą godziny popołudniowe. W przypadku firm lepiej będzie wysyłać maile początkiem tygodnia, gdyż mają większą szansę na trafienie do osoby decyzyjnej ze względu na planowane tygodniowe działania.

Segmentacja rynku

Segmentacja rynku to szczegółowa identyfikacja grup klientów, biorąc pod uwagę ich zainteresowania oraz predyspozycje. Głównym celem takiego działania jest sprecyzowanie stopnia zaangażowania i zainteresowania wobec konkretnego produktu lub oferowanych usług. Następstwem takich działań jest możliwość szczegółowej analizy i sprecyzowania efektywnych działań marketingowych.

Wyodrębnienie poszczególnych segmentów zazwyczaj odbywa się stopniowo. W pierwszym etapie potencjalny klient trafia do grupy ogólnej. Następnie na podstawie potrzeb i konkretnych zachowań przyporządkowany zostaje do węższych grup, które poprzez podjęcie konkretnych reakcji przynoszą większy dochód dla przedsiębiorstwa. Dzięki takiej analizie jesteśmy w stanie lepiej sprecyzować działania i prawidłowo je dostosować.

Główne kryteria segmentacji:

Demograficzne: narodowość, płeć, wiek, stan cywilny, wykształcenie...

Ekonomiczne: główne źródło utrzymania, zawód, dochód na osobę, majątek...

Geograficzne: miejsce zamieszkania, wielkość miasta lub miejscowości, region geograficzny, klimat...

Społeczne: styl życia, klasa społeczna, zainteresowania...

Podsumowanie

Wysyłka newsletterów może przynieść duże korzyści dla firmy, oczywiście jeśli realizowana jest prawidłowo. Daje realne szanse na pozyskanie nowych klientów i zwiększenie zysków prowadzonego biznesu. Bez względu na to czy realizujesz wysyłkę skierowaną do odbiorców B2C czy B2B, aby działania mogły przynieść oczekiwane efekty, musisz realizować je zgodnie z wymienionymi powyżej zasadami.

E-book

Twórz blogposty, które pokocha Google

Prowadzisz bloga firmowego, ale Twoje artykuły nie cieszą się względami algorytmów? Pobierz darmowy e-book i sprawdź, jak oczarować Google Twoimi tekstami.

Pobierz e-booka